De laatste tijd heb ik regelmatig dat mijn MOBO hangt tijdens het opstarten van windows. Ik heb een MSI KT4V en daar zit een led bracket bij. De foutmelding die verschijnt staat voor; "Testing RTC (real time clock)". Het gaat eigenlijk telkens na tijdje opeens weer goed. Dan start ie wel zonder error. Kan het een probleem zijn met de batterij op het bord? Stuurt die niet de clock aan? Kan je die gewoon vervangen of zijn het speciale types?
Ik las op het MSI forum dat de stekker eruit en dan herhaaldelijk aan/uit drukken reststroom verwijderd en dat kan helpen. Gedaan en hij doet het weer. Maar het blijft een storend terugkomend probleem. Heeft kennelijk te maken met het CMOS geheugen, want er wordt ook aangeraden de CMOS jumper te resetten. Toch een batterijprobleem?
Ik las op het MSI forum dat de stekker eruit en dan herhaaldelijk aan/uit drukken reststroom verwijderd en dat kan helpen. Gedaan en hij doet het weer. Maar het blijft een storend terugkomend probleem. Heeft kennelijk te maken met het CMOS geheugen, want er wordt ook aangeraden de CMOS jumper te resetten. Toch een batterijprobleem?
A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.