P5B deluxe: bios problemen?

Pagina: 1
Acties:

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-04 21:25
Gister heb ik mijn nieuwe E6600 systeem gehaald met P5B dlx, 2 gig Corsair PC5400C4, 36 GB raptor bootdisk en 2x RE 250GB in RAID1, in Antec P150 kast. Systeem voelt snel en is stil.

Twee problemen:
In het bios main menu zie ik geen sata 1-6 schijven opgenoemd, zoals in de manual beschreven, en er hangen er toch echt 3 aan de ICH8R. Ik kan de HD specs etc dus ook niet zien in het bios.

Ik wilde updaten naar de huidige bios versie met Asus Update, maar het progsel wil niet installeren. Asus biosinfo.dll laat weten dat er een NT service registry error is. Daarna krijg ik de volgende melding: "Warning: No Asus motherboard. Installation will be abooted now"

Alles lijkt ok te werken verder. Ik zie geen foutmeldingen. Ideeen?

• dudok12
Kick: De winkel waar het systeem vandaan komt, heeft geen slimme ideeen, dus ik doe een beroep op jullie...

P5B dlx bezitters: jullie zien in het main bios scherm wel je 6 SATA poorten en bij jullie werkt Asus Update wel?

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik meende dat dit met de sata drivers te maken. Ik heb dit ook gehad op mijn MSI diamond bord de HD's werden niet herkend maar werkte wel volledig in windows worden ze wel herkend.

Probeer de sata drivers op nieuw te installeren. Succes

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-04 14:37
dudok12 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 09:20:
Kick: De winkel waar het systeem vandaan komt, heeft geen slimme ideeen, dus ik doe een beroep op jullie...

P5B dlx bezitters: jullie zien in het main bios scherm wel je 6 SATA poorten en bij jullie werkt Asus Update wel?
ik zie wel 6 sata poorten in m'n bios. En achter 2 staat dat er een schijf aan hangt en dat klopt allemaal. Ik kon verder gewoon in XP het progamma Asus update gebruiken en kreeg na een biosupdate een error bij het opstarten dat het overklokken mislukt was (terwijl ik niks gedaan had). Maar toen heb ik hem ff opnieuw opgestart en sindsdien werkt het als een tierelier.
Ik heb overigens hetzelde, een E6600, 2gb corsair pc5400 geheugen (2 reepjes, cl4). Mijn systeemschijf hangt echter nog aan de IDE poort, tot ik geld heb voor het vervangen ervan ;)

Ik heb overigens wel de Wifi versie van het board...mss dat dat verschil maakt...

[ Voor 4% gewijzigd door rob1985 op 23-09-2006 17:49 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Als je in IDE configuration , ''IDE'' op RAID zet gaan die 6 sata dingen weg. Zet maar terug op IDE, maar dan kun je geen RAID meer gebruiken.

Hoe wil je het allemaal doen?
ik zou (in dien je raid 1 wilt gebruiken)
-in sata1 poort 36 GBraptor

-in sata 3 en 4 (de zwarte) je raid 1 schijven

Hoe heb je Jmicron ingesteld, ide, ahci, of raid?
Als je alleen een dvd speler/brander hebt laat op IDE, als je ook gebruik maakt van de 2 extra jmicorn sata poorten zet op AHCI (heb je geen raid maar ncq enzo)

• dudok12
Dank Kakulukia voor je bericht :*) . Het is dus blijkbaar een 'feature' dat je je SATA poorten niet meer ziet in het bios main scherm als je IDE configuration op RAID zet. Dat is bij mij ook zo. Alle 3 de schijven hangen aan de ICH8R: 36GB Raptor aan satapoort 1, RAID 1 aan poorten 3 en 4. Dit werkt verder goed en snel.

Aan de Jmicron hangt alleen een dvd brander en dus staat deze op IDE.

Blijft wazig waarom Asus update niet wil installeren met de melding dat ik geen Asus board heb...

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Niet vergeten de (driver)tools voor jmicron/intel te installeren, van cd/ of als er nieuwere zijn van asus site.

Goed dat je het voormekaar hebt.

• dudok12
Vandaag gebelt met Asus support in Duitsland (00 49 210 295 990). In NL is er geen support voor mobo's :( .

Het Asus update probleem, zie boven, is een bekend probleem en wordt veroorzaakt door een conflict met mijn Creative audigy pci kaart... Ze sturen me een reg bestandje om dit te fixen. Hopelijk heeft de support medewerker mijn email adres goed opgeschreven, want ik heb nog nix...

De support medewerker bevestigde ook dat het een 'feature' is dat je de sata poorten niet meer ziet in het main bios scherm als je de intel matrix raid controller gebruikt. Lijkt me een nuttige toevoeging in een update van de manual.
Pagina: 1