[iPod 4th gen]HDD brak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:34
Ik ben een (trotse) bezitter van een iPod 4th gen (zw scherm, clickwheel, 20gb) sinds december 2004. Hij heeft dus al bijna 2 jaar trouwe dienst erop zitten.

Hij heeft het altijd perfect gedaan, een tijdje i.c.m. winXP en daarna aan mijn mac mini via fw en usb, altijd perfect gegaan. Nu is het ongeveer in Juni/Juli begonnen: Met nummers copieren of met dismounten, loopt hij regelmatig vast. Ook als hij aan het spelen is, kapt hij wel eens een nummer af, als je het nummer overnieuw doet, speelt hij wel af..

Ik heb toen reformat gedaan, nieuwste firmware uiteraard (3.1.1) en toen wilde ik muziek erop gaan zetten, hing hij weer.. iPod hangen, iTunes hangen, SystemUIHelper hangen -> harde reboot :/
Ik heb het een aantal keer geprobeerd (zowel op windows als os x, beide iTunes 6.up2date), hij bleef maar raar doen.. Ik heb toen uiteindelijk de nacht voor ik op vakantie ging album voor album, nummer voor nummer alles erop gekregen, en toen bleef hij op vakantie ook maar instabiel doen. Af en toe naar het eerste nummer in een playlist echt 5 minuten moeten zoeken(ik voel/hoor de hdd helemaal tekeer gaan en aan/uit schieten), nummers skippen en vastlopen..

Ik ben thuis gekomen, en het toen maar even ervoor gelaten, totdat iTunes 7 uitkwam. Dit gaf me nieuwe hoop, een paar dagen terug een reformat gedaan met iTunes 7 (via fw vanaf os x). Ik heb toen een hoop albums in een keer kunnen slepen (10gb in een keer ongeveer). Maar sindsdien kapt hij nummers regelmatig af tijdens het spelen en wat nog wel het raarste is, soms tussen 2 nummers in hoor ik 0.5~1 seconde een fragment uit een ander nummer (echt maar heel kort) en dan speelt hij door met een ander nummer. Als ik dan terugskip kom ik het fragment niet meer tegen. Ook blijft hij af en toe maar zoeken naar het eerste nummer van een playlist als hij net van de prik komt.
Hier komt ook nog bij, als ik vanaf iTunes mijn iPod wil spelen, dan gaat hij vaak hangen/haperen, gewoon een paar seconden niks en dan schiet hij weer door, albumarts doet hij heel lang over om ze te laden en ik hoor de hdd van mn iPod maar te keer gaan (ligt naast me op mn bureau).

Kortom, lekkere symptonen.. Ik vraag me af wat er aan de hand is, het klinkt vrij als een brakke hdd/filesystem, maar misschien nog iemand anders die deze symptonen herkent?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik had exact hetzelfde probleem met mijn 4G 20Gb, hij was alleen 2 maanden ouder dan die van jou. Begon ook in juni.

Heb toen ook van alles geprobeerd, eigenlijk alles wat je zojuist al hebt opgenoemd en niets hielp. Als ik hem in mijn dock zette dan begon hij ook te keer te gaan. Met een beetje geluk vond Windows hem na een minuut of 10 (of Windows crashte gewoon volledig, één van de twee). Dat rare opspinnende geluid van de HD was goed hoorbaar tijdens het afspelen van muziek. Opnamens met m'n iTalk waren al helemaal brak, omdat je constant dat geluid op de achtergrond hoorde. :(

Na een tijdje werd het zo frustrerend dat ik hem teruggebracht heb naar Dixons (had 2 jaar garantie genomen). Die hebben hem opgestuurd naar Apple, bleek dus aan de HDD te liggen en de reparatie kosten waren hoger dan dat een nieuwe iPod kost. :X Maar dat kwam ook doordat mijn batterij helemaal gaar was.. leeg na ongeveer een uur.

Sterkte ermee in iedergeval. Ik weet niet waar je hem hebt gekocht of hoeveel garantie je hebt, maar standaard is dat helaas 1 jaar. Je kunt altijd even proberen om bij een Apple Centre langs te gaan en te zien wat ze voor je kunnen doen.

[ Voor 55% gewijzigd door the_tWiStEr op 22-09-2006 10:52 ]

• stevenP
Dank je voor je antwoord in ieder geval! Maar goed nieuws is anders :x Ik had al zo'n zwaar vermoeden maar dit begint het toch wel te bevestigen.. 8)7

Ja ik heb hem gewoon via de applestore besteld, een jaar garantie dus. Helaas :/ ik blijf het een raar verhaal vinden hoor, dat dit kan gebeuren..

Iemand anders ervaringen/ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Zo, vanacht heeft hij daadwerkelijk het loodje gelegd. Ik wilde nog een nummertje copieren, liep mijn iPod vast, filesystem dood.. Ik probeer te restoren, loopt hij dan ook vast! En daarna deed hij het weer, maar weer leeg.. Na 2 nummers viel hij weer weg, nu ben ik het zat.. :r

5 euro, wie bied? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Laatst online: 12-10 10:21

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Herstarten met center en menu, onder het opstarten op center en previous drukken. Je komt dan in een dos achtig diagnostics menuutje, hier kan je ook zien hoe fit je HD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Goed idee inderdaad! Ik heb het geprobeerd, de HDD test haalde hij, de HDD scan trok hij niet, dat liep vast tot 3x toe... De 4e keer deed hij het wel. Zelfde verhaal voor de Memtest, die duurde ook even voordat hij het wel deed.. FW, USB, clickwheel, contrast, alles deed het nog maar alles rondom hdd wilde niet :/

Conclusie -> dood? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:55
Give up! Ik heb er al 8 terug mogen sturen! Die laatste is nu ook kapot en de garantie is verlopen. Helaas, maar ik geef op nu. Voor mij geen HD mp3 speler meer.

Misschien kun je nog wat met rohpod doen, maar dan moet je even kijken bij de FAQ van iPodlinux:
http://ipodlinux.org/Trou...essed_up_how_can_I_fix_it
Dit is als je firmware partitie overschreven is, wel op eigen risico natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Hmm FlorisB, ik heb de tutorial/FAQ eens doorgelezen en het lijkt niet helemaal op mijn probleem. En daarbij komt, het is een erg risky manier om het te proberen, als ik het fout doe is het helemaal naar de *tuut*.. Dataloss maakt me niks uit, er staat nu maar 100mb ofzo op, dus dat geeft niks.

Weet je zeker dat mijn probleem te maken kan hebben met mijn mbr?

Pagina: 1