[satelliet] Visiosat G4, vraagje opstelling LNB's

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 21:56
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ga met satelliet aan de gang. Ik heb een Visiosat schotel gekocht, met G4 beugel:
<dodelink>
Ik heb 'm aangeschaft omdat het hiermee mogelijk moet zijn om, vanuit de schotel naar de kop gezien, van links naar rechts Sirius, Hotbird, Astra 1 en Astra 2 te ontvangen.
Dit zou mogelijk moeten zijn door de schotel iets verder te draaien dan de 19,2E graden die nodig is voor Astra 1. Het wordt dan een mengeling van deze plaatjes:
<dodelink>
en
<dodelink>
ALS me dit al gaat lukken (wordt ongetwijfeld een hoop gepruts), vraag ik me af hoe ik vanaf links gezien de 2e LNB moet plaatsen, te weten zo:
<dodelink>
of zo: (horizontale spiegeling van de bevestiging van de LNB aan de beugel)
<dodelink>
Elke tip wordt gewaardeerd, hoe minder ik hoef te prutsen, hoe mooier het me is.
(Met Sirius ga ik nog even niet aan de gang, aangezien ik nog niet goed weet wat ik er mee aankan. Als ik dat weet, koop ik er een vierde LNB bij).

Daarnaast heb ik nog een vraag over de montage van de LNB aan de beugel, dat kan op de volgende manieren, maar welke is de juiste? (of ligt de waarheid letterlijk in het midden....):

#1:
<dodelink>
#2:
<dodelink>
Wederom: elke tip wordt gewaardeerd, hoe minder variabelen die ik moet gokken, des te minder werk wordt het instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door 0siris op 22-09-2021 23:54 . Reden: anonymized ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• docftp
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik altijd doe bij dit soort schotels is de meest verre als eerst te richten
dat kan dan sirius zijn of astra 2 ( in ieder geval de buitenste sat van de 4)
wel alvast de beugel en de lnb er op zetten voor de rest anders krijg je die er misschien niet meer op
aangezien je niet door de lnb heen kan douwen die je net heb gesteld

Zou het een probleem zijn als ik een IQ zou hebben van een glas water?

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:16
Ik meen dat die Visiosat beugels standaard satellieten zijn (ingestelde gradenboog), dus als de 3e van links Astra 1 is en je richt deze netjes uit, dan zouden Astra 2 en Hotbird ook gelijk goed moeten staan en als je een satfinder heb nog wat fine kunnen tunen om een zo hoog mogelijk signaalwaarde te krijgen.

Met en kompas en satfinder zou dat een eitje moeten zijn dus ik adviseer daarmee aan de slag te gaan.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 21:56
6killer schreef op donderdag 21 september 2006 @ 23:23:
Ik meen dat die Visiosat beugels standaard satellieten zijn (ingestelde gradenboog), dus als de 3e van links Astra 1 is en je richt deze netjes uit, dan zouden Astra 2 en Hotbird ook gelijk goed moeten staan
Met de G4 beugel zou het mogelijk zijn om het volgende te ontvangen:
Atlantic Bird 3
Hotbird
Astra 1
waarbij van links af gezien de 2e plek geen LNB bevat (er is plek voor een LNB, maar deze komt nergens voor in de officiele documentatie). Ik ga die plek voorzien van een LNB die Hotbird moet gaan ontvangen, waar Hotbird op uitkwam wil ik Astra1 ontvangen, op de plek van Astra1 gaat Astra2 komen en op de plek van Atlantic Bird komt tzt Sirius (ik hoop dat het nog te snappen is)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:16
0siris schreef op donderdag 21 september 2006 @ 23:40:
[...]

Met de G4 beugel zou het mogelijk zijn om het volgende te ontvangen:
Atlantic Bird 3
Hotbird
Astra 1
waarbij van links af gezien de 2e plek geen LNB bevat (er is plek voor een LNB, maar deze komt nergens voor in de officiele documentatie). Ik ga die plek voorzien van een LNB die Hotbird moet gaan ontvangen, waar Hotbird op uitkwam wil ik Astra1 ontvangen, op de plek van Astra1 gaat Astra2 komen en op de plek van Atlantic Bird komt tzt Sirius (ik hoop dat het nog te snappen is)
Ok dan heb ik je verkeerd begrepen.

Probleem is dat op de beugel de LNB's op een specifieke gradenpositie staan. Uit mn hoofd gezegd is hotbird 13, astra 1 is 19,2 en astra 2 is 28,5 graden. Dat betekend dus dat astra 2 links van de beugel valt maw dat 'gat' zal het gat zijn naar atlantic bird, die waarschijnlijk een eind links of rechts van resp astra 1 of hotbird staat, dat verklaart dat gat.

grafisch: | lnb 5˚ |-----------------------------------------------------| lnb 13˚ |----------------| lnb 19,2˚ |

Ik hoop dat t zo duidelijk is, dat gat is gewoon de grotere hoek naar de atlantibird. Als je wilt gaan schuiven zal je altijd deze graden verdeling houden, dus als er een aansluiting zit tussen 5 en 13 is die wel te gebruikenmaar misschien niet met de satelliet die jij wil, of een andere satelliet zal geen of te weinig signaal opvangen.

PS grafische weergave kan ook in spiegelbeeld zijn, maar ik begreep niet helemaal of je 2e van links van vooraanzicht of achteraanzicht bedoelde ;)

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vraagje over het richten van m'n schotel. Heb er een gekocht met 2 koppen zodat ik astra1 en 2 kan ontvangen..
Heb alleen een probleem met het ontvangen van astra 2, dwz ik ontvang wel bbc1 maar de rest van bbc niet :(.

Kan dit komen doordat m'n schotel te klein is? diameter is 60 cm (omgeving amsterdam)

Hoop dat ik geholpen kan worden want het gaat mij juist om de bbc kanalen.

bedankt,...
Pagina: 1