Wij hebben in huis een aantal PC's staan, die ondertussen eigenlijk allemaal aan staan omdat ze voor van alles en nog wat gebruikt worden. Echter het gros van die functies (sharen van foto's met vrienden middels PowerFolder, beurs programma's, downloaders, remote mail, video recorder etc.) kan makkelijk op 1 server pc plaatsvinden die evt. via rdp oid benaderd kan worden vanaf een andere pc of laptop.
Ik wil dus een een server in elkaar gaan zetten die niet al teveel kost, maar wel heel wat functies kan vervullen.
Wat ik dan meteen wil doen is eea op raid 0/raid 1 zetten. Daar ik daar totaal geen verstand van had heb ik nogal wat zitten zoeken op internet naar de mogelijkheden van software raid omdat ik slechts 2 disken wil gebruiken en toch zowel raid 0 als raid 1 wil toepassen.
Door de gewenste functionaliteit van de server ligt de keuze voor het OS nogal vast: Dit zal Windows gaan worden.
Daar ik windows server 2003 standard edition nogal goedkoop van een ander kan overnemen heb ik me daarop verdiept in de software raid mogelijkheden. Nu kwam ik echter niet net dat voorbeeld tegen dat ik zou willen, dus ik vraag me af of ik al die informatie over software raid wel goed begrepen heb.
Ik wil dus het volgende:
Disk 1:
Disk 2:
C: Het OS zelf, geen raid
D: De programma disk, geen raid.
E: De pagefile, raid 0
F: Data (mijn foto archief om waar wat te noemen), raid 1
G: Temp data (downloads, tv opnamen etc.), raid 0
Daarnaast zal er nog middels DVD en externe harde schijf voor backups gezorgd worden.
Voor de disken zelf is me van een aantal kanten de WD RE/RE2 serie aanbevolen. Wat ik zelf heb nagezocht zijn het voor servertjes inderdaad goede schijven. De 320GB uitvoering klinkt qua prijs nog het aantrekkelijkste, de 400GB en 500GB uitvoeringen zijn toch weer flink aan de prijs (verhoudingsgewijs dan in prijs/GB).
Mijn vragen zijn dus:
1. Kan deze software raid opstelling
2. Is de keuze voor de WD RE/RE2 serie inderdaad logisch voor een servertje
En natuurlijk zijn alternatieven & adviezen ook geen probleem...
Ik wil dus een een server in elkaar gaan zetten die niet al teveel kost, maar wel heel wat functies kan vervullen.
Wat ik dan meteen wil doen is eea op raid 0/raid 1 zetten. Daar ik daar totaal geen verstand van had heb ik nogal wat zitten zoeken op internet naar de mogelijkheden van software raid omdat ik slechts 2 disken wil gebruiken en toch zowel raid 0 als raid 1 wil toepassen.
Door de gewenste functionaliteit van de server ligt de keuze voor het OS nogal vast: Dit zal Windows gaan worden.
Daar ik windows server 2003 standard edition nogal goedkoop van een ander kan overnemen heb ik me daarop verdiept in de software raid mogelijkheden. Nu kwam ik echter niet net dat voorbeeld tegen dat ik zou willen, dus ik vraag me af of ik al die informatie over software raid wel goed begrepen heb.
Ik wil dus het volgende:
Disk 1:
| C: | E: | F: | G: |
| OS | PF | Data | Temp |
| Geen raid | raid 0 | raid 1 | raid 0 |
Disk 2:
| D: | E: | F: | G: |
| Prog | PF | Data | Temp |
| Geen raid | raid 0 | raid 1 | raid 0 |
C: Het OS zelf, geen raid
D: De programma disk, geen raid.
E: De pagefile, raid 0
F: Data (mijn foto archief om waar wat te noemen), raid 1
G: Temp data (downloads, tv opnamen etc.), raid 0
Daarnaast zal er nog middels DVD en externe harde schijf voor backups gezorgd worden.
Voor de disken zelf is me van een aantal kanten de WD RE/RE2 serie aanbevolen. Wat ik zelf heb nagezocht zijn het voor servertjes inderdaad goede schijven. De 320GB uitvoering klinkt qua prijs nog het aantrekkelijkste, de 400GB en 500GB uitvoeringen zijn toch weer flink aan de prijs (verhoudingsgewijs dan in prijs/GB).
Mijn vragen zijn dus:
1. Kan deze software raid opstelling
2. Is de keuze voor de WD RE/RE2 serie inderdaad logisch voor een servertje
En natuurlijk zijn alternatieven & adviezen ook geen probleem...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs