[P5W DH Deluxe] ICH7R of EZ_Backup?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 14:07
Een goede avond dames en heren.

Ik zit met een luxe-probleempje m.b.t. het bouwen van mijn nieuwe PC.

Ik wil 2 schijven in Raid-0 plaatsen op bovengenoemd moederboard maar kan nergens vinden welke raidcontroller de beste performance geeft. De ich7r (intel matrix) of de EZ_Backup (Silicon 4723)
Gek genoeg kan ik hier op GOT en op Google weinig over vinden...kan me toch niet voorstellen dat ik de enige ben die met deze vraag zit :?

Voordat ik op "verstuur bericht" druk nog even ge-googled maar nee.....niets.... :/

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
de intel chippie (dit zit dichter bij het geheugen), maar zoveel maakt het niet uit.
Je gaat wel die drivers in uw windows moeten slipstreamen met nLite, met diskette en F6 lukte het bij mij gisteren niet :)

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Goeie vraag w3sTErGaS !

Ik zit met hetzelfde (luxe-)probleem. Op diverse andere fora + google is er niets te vinden over welke controller je het beste kan nemen (behalve dat die JMicron minder tot waardeloos is)......

Ook vraag ik mij af wat de beste oplossing is als je 1 SATA HDD single met je O/S wilt en 1 RAID0 (2xSATA) setup wilt

[ Voor 21% gewijzigd door b-gone op 21-09-2006 22:39 . Reden: aanvulling ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat je hiervoor het beste je onboard raidcontroller kunt gebruiken. Deze heeft tenslotte een bandbreedte van ~1GB/s. De Silicon chip zit waarschijnlijk gewoon op een PCI verbinding (133MB/s), en heel misschien op een PCI-E verbinding (250MB/s). De chipset is dus altijd sneller, zeker als je met snelle schijven gaat werken als de Raptor of de 750GB sata schijven..

Goud is geen geld

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 16:49
Idd een goede vraag. Ik heb het moederbord nu hier liggen. Heb er nu tijdelijk 1 HDD uit m'n oude systeem aan hangen, maar dit wil ik veranderen. Dus deze vraag is ook voor mij erg interessant.

Wat volgens mij wel een voordeel is van de EZ_Backup chip is dat je er geen drivers voor nodig hebt, zodat je er ook simpel je windows op kunt zetten. Dit heb ik alleen nog niet bevestigd gevonden, maar als dat het geval is, dan is dit een sterk pro EZ_Backup argument. Iemand met meer info hierover?

• b-gone
Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat dit een groot drama-moederbord is:

Over de EZ-Backup (Silicon Image controller) performance:
Uit: http://www.howtofixcomputers.com/bb/ftopic206270.html

"But the product briefing addresses the performance level of the SIl4723,
without the "intuitions" of the Wizard.

http://www.siliconimage.c...%20Prod%20Brief_FINAL.pdf

On page 2 it says:

"Max. performance greater than 110MBps (RAID 0)"

So the hardware processor inside the SIL4723, seems to be limiting
the striped performance level.

Raid 0 is striping, and if you had two ordinary drives, the
drives could sustain about 60MB/sec each. Two drives should
be giving 120MB/sec. The hardware processor inside the SIL4723
is limiting the performance level to 110MB/sec, which is
roughly what you'd get from a PCI bus mounted controller.

Basically, all it means in practical terms, is the Ezbackup
will not be giving any big advantage when bursting to the
caches on the disk drives. The burst and sustained transfer
rates will be about the same.

Since the above Product Briefing does not address performance
in RAID 1, it is hard to guess how that performance might
be limited. The drive itself would limit sustained performance
to 60MB/sec, while bursts to the cache on the hard disk
controller could be faster than that, but presumably the
hardware processor has its part to play in the performance
level as well.

The "3 Gb" speed of a SATA drive only gets used when bursting
small amounts of data to the hard drive cache memory. Once
the quantity of data is large enough, the drive performance
is limited by the media (head) rate, which for many cheap
drives is going to be in the 60MB/sec range. In such a situation,
there is precious little difference between a 150MB/sec max
and a 300MB/sec max cable transfer rate, if the poor disk drive
heads cannot go faster than 60MB/sec. When transferring a 1GB
file from one drive to another, you get the 60MB/sec figure,
and not something closer to the max cable rate. And even the
old ribbon cable transfer method could do 60MB/sec without
working up a sweat."

Ik heb die EZ-Backup eens geinstalleerd en gedraaid op 2 WD740GD Raptors in RAID0 maar je kan op je array niet eens de striping instellen!

Verwijderd

Ik heb 2 raptors op de ezbackup zitten, als bootschijf. Op de intel zitten 2 andere sata schijven.
Pas later kwam ik erachter dat er hardwarematig een limiet op de ezbackup zit. In hdtach zijn de scores zo'n 120mb/sec, en een enkele schijf scoort ongeveer 60 mb/sec. Burst is natuurlijk wel lager dan bij de intel raid controller.

Ik weet eigenlijk niet wat wijsheid is. De ezbackup is wel duidelijk sneller dan een single raptor. Ik zou best raid 0 op de intel willen installeren via de raptors (dus overzetten naar de intel raid controller), maar:
- kan dat zonder nieuwe windows installatie (ik heb geen zin om opnieuw te installeren); en
- kunnen op de ezbackup ook losse sata schijven worden aangesloten (ik neem aan van wel).
Nog adviezen?

Verwijderd

Zelf heb ik mijn 2 raptors op de ich7R gezet. Waarom? Eerst en vooral om dat een intel chip toch het best van al zal werken op een moederbord met een intel chipset en een intel CPU.

Daarbij ook om dat inderdaad de stripe size niet ingesteld kan worden op de EZ-backup. Ik heb 2 partities aangemaakt. 40 Gig met 16k (de bootpartitie), en 260Gig met 128k als data partitie. De snelheid van 160MB/s lijkt mij niet geklopt te worden door de andere.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04
Liep hier pas ook een draadje over en daaruit volgde dat de EZ Backup een brakke chip is die slechts op de PCI-Bus hangt. Handig als backup, maar niet voor performance.

• b-gone
The__Virus schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:51:
Liep hier pas ook een draadje over en daaruit volgde dat de EZ Backup een brakke chip is die slechts op de PCI-Bus hangt. Handig als backup, maar niet voor performance.
Fijn als je dan, net zoals ik, 2 of meer SATA disks in RAID0 wilt (die moeten dus wel op de Intel controller) en daarnaast 1 SATA disk als single drive voor je O/S en apps wilt. Die laatste kan je dus nergens kwijt......

• The__Virus
Je kan op de EZ Backup geen enkele schijf hangen? Al geprobeerd? Lijkt me dat dat gewoon moet kunnen en aangezien het maar 1 schijf is, zal die de PCI bus niet voltrekken.

• b-gone
The__Virus schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:11:
Je kan op de EZ Backup geen enkele schijf hangen? Al geprobeerd? Lijkt me dat dat gewoon moet kunnen en aangezien het maar 1 schijf is, zal die de PCI bus niet voltrekken.
Ga dit meteen proberen!
Trouwens, is het mogelijk om AHCI te activeren nadat je O/S er al op staat? En is het sowieso nuttig om AHCI aan te zetten? Ik kende de hele term nog niet nl.

• The__Virus
ACPI bedoel je waarschijnlijk? Hoe dan ook, nee dit kan nog steeds niet, helaas. Een reinstall is noodzakelijk.

• b-gone
The__Virus schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:33:
ACPI bedoel je waarschijnlijk? Hoe dan ook, nee dit kan nog steeds niet, helaas. Een reinstall is noodzakelijk.
Nee, AHCI. Zie http://www.intel.com/technology/serialata/ahci.htm
Je kan per controller kiezen voor standaard IDE, AHCI of RAID.

Voor degenen die de EZ-Backup willen gebruiken als single disk controller; vergeet het maar! Deze is alleen te gebruiken als RAID0 of RAID1 controller. Daarnet 1 enkele SATA disk eraan gehangen met XP erop en deze wordt niet als bootable disk herkent (op de Intel-controller geen probleem)

(tenzij Zercom een soepele retour-regeling heeft anders ga ik alvast een leuke ad in V&A opzetten voor een 2wkn oude P5W DH Deluxe)

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 09:54

leandres

ook nog?

intersesant...

ichr7 moeten we dus hebben beste performance ?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• Jimbolino
  • Laatst online: 23-02 11:32

Jimbolino

troep.com

Jongens jongens jongens,

Ik heb nog geen 1 reactie gezien van iemand die echt snapt wat de EZ_backup chip nu eigenlijk is.

Een korte introductie:
De ICH7 Chip heeft 4 SATA channels,
aan 1 van deze channels hangt de EZ_backup (Sii4723 chip), daarom heb je ook maar 3 normale SATA aansluitingen op je moederboard zitten !
de Sii4723 is dus ook een SATA -> SATA controller,
geen SATA -> PCI(e) controller dus !!!

De chip heeft de volgende voordelen:
- Geen drivers nodig (hij is namelijk direct verbonden met de ich7)
- Raid instellingen gaan niet verloren
- Geen extra cpu usage bij raid

En natuurlijk nadelen
- Beperkte bandbreedte (110mbyte/s is voor sommige schijven aan de krappe kant.)
- Geen smart support zonder manager programma

Natuurlijk kun je de Ez_backup aansluitingen gewoon perfect met 1 hardeschijf gebruiken. Dat staat zelfs uitgebreid in de handleiding van het moederboard beschreven !!! (voor mensen die raid 1+0 willen draaien bijvoorbeeld)

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben, is wat nu beter is kwa performance op de ICH7
- AHCI enablen
- Compatibility mode (+enhanced support oid)

Het is (voor zover ik weet) niet mogelijk om te switchen tussen 1 van deze 2 modes, zonder windows opnieuw te instaleren. Ook heb je voor AHCI drivers nodig, terwijl je dat voor compatibility mode niet nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jimbolino op 25-09-2006 15:21 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• b-gone
Jimbolino schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:20:

Natuurlijk kun je de Ez_backup aansluitingen gewoon perfect met 1 hardeschijf gebruiken. Dat staat zelfs uitgebreid in de handleiding van het moederboard beschreven !!! (voor mensen die raid 1+0 willen draaien bijvoorbeeld)
Klopt, zolang je die enkele disk opneemt in je RAID-array kan je er 1 enkele disk aan hangen. Maar wat ik bedoel is dat je de EZ-backup controller niet als eenvoudige SATA-controller kan inzetten. Mocht dat in de handleiding staan dan ben ik serieus benieuwd waar dit vermeld wordt want voor zover ik heb kunnen nagaan .
Disks die je buiten je RAID-array wilt houden zal je dus moeten aansluiten op of:
- de Intel controller. Ik weet niet of dit i.c.m. een RAID(0)-array op dezelfde controller zo super is voor je RAID0 performance

of
- de Jmicron-controller. Deze performt echt waardeloos en is voor mij geen optie.

Verwijderd

Ik heb er toch één WD 320 op de EZ backup hangen. OK, ik heb mijn ic7R als raid geconfigureerd (wegens de 2 raptor 150s). Die wordt dan uiteindelijk als external disk herkend.

• b-gone
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:53:
Ik heb er toch één WD 320 op de EZ backup hangen. OK, ik heb mijn ic7R als raid geconfigureerd (wegens de 2 raptor 150s). Die wordt dan uiteindelijk als external disk herkend.
Interesting, maar waar staat je OS dan op? Die WD320 of op de Raptors in RAID0? Ik wil eigenlijk naar een situatie dat ik de Raptors aan de IC7R in RAID0 heb en mijn Maxtor Maxline III als bootdisk + apps wordt ingezet. Twijfel of die losse disk (XP) dan aan de EZ-RAID te hangen of mee te laten draaien op de Intel-controller.

• The__Virus
Als je het simpel wil oplossen, hang je één schijf van je RAID array aan de EZ_Backup, de ander gewoon aan de ICH7R en de losse disk ook aan de ICH7R. Zo verlies je nauwelijks tot geen performance en heb je het gemak van die losse disk, zonder problemen of workarounds.

Verwijderd

uiteraard de 2 raptors in raid 0, lekker snel. opgedeeld in 2 raid 0 partities. Eén van 40 met 16 kb stripe met +/- 160 MB/s voor het os en data , en één met 260 voor tijdelijke bestanden en andere data die niet echt belangrijk zijn of propertjes 1 keer per maand gebackuped worden.

Het idee van the_virus lijkt mij onnodig. Er zijn veel sata poorten op het bord. Ik ben in de startpost vergeten hoeveel schijven de ts juist wil gebruiken. Indien je 3 schijven wil gebruiken is er geen probleem.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

b-gone schreef op maandag 25 september 2006 @ 21:21:
[...]
Twijfel of die losse disk (XP) dan aan de EZ-RAID te hangen of mee te laten draaien op de Intel-controller.
De Ez-raid hangt aan de intel controller. Kwa performance moet het dus niet veel schelen.

Dat je problemen hebt met single-disk mode snap ik ook niet echt, heb je na het aansluiten van de schijf wel in de bios gekozen voor "raid mode change". Anders snap ik dat ie niet werkt...

• b-gone
[quote]Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:07:
uiteraard de 2 raptors in raid 0, lekker snel. opgedeeld in 2 raid 0 partities. Eén van 40 met 16 kb stripe met +/- 160 MB/s voor het os en data , en één met 260 voor tijdelijke bestanden en andere data die niet echt belangrijk zijn of propertjes 1 keer per maand gebackuped worden.
quote]

//off-topic
Ehm, ik denk dat je bedoelt 16kb clustersize i.p.v. stripesize? Een RAID-array kan slechts 1 stripesize bevatten. Per partitie bepaal je vervolgens de clustersize....
//off-topic

Verwijderd

Het is wel duidelijk dat de ICH7R van intel de beste is :

Hdtach met EZbackup :

Afbeeldingslocatie: http://p5wdh.de/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?cache=cache&media=http%3A%2F%2Fp5wdh.de%2Fimages%2Fasus%2Fez_hdtach.gif

HDtach met Intel ICH7R

Afbeeldingslocatie: http://p5wdh.de/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?cache=cache&media=http%3A%2F%2Fp5wdh.de%2Fimages%2Fasus%2Fich7r_hdtach.gif

Ik heb een email naar de diensten van Asus opgestuurd om zeker te zijn dat de twee EZBackup sata poorten niet als standart sata pporten kunnen gebruikt zijn.

Ik heb dit antwword gekregen :
Dear sir/madam,

Thank you for contacting ASUS Customer Service.
My name is Penny. It's my pleasure to help you with your problem.

There is a RAID_SEL connector on the motherboard. Please configure it as Big mode(refer to Page 5-50 in the user manual), then you can use the SATA HDD connecting to 2 EZ-Backup ports as DATA disk.
Enter BIOS, Advanced -> Onboard Devices Configuration,
JMicron SATA/PATA Controller -> Enabled
JMicron Controller Mode -> Basic
Then you can use SATA HDD connecting to JMicron controller as DATA disk.

If you have any problem, please refer FAQ(Frequently Asked Questions) or contact us again. We will try our best to help you.
http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us

Sincerely,
!
Penny
ASUS Customer Service Center(China)
Ik zit nu wel met het volgende probleem , Ik heb 6 SATA schijven , waarvan 2 samen gekoppeld zijn in raid op de ezbackup.

Ik zou graag die 2 schijven op de intel controller plaatsen omdat die beter is.
Is er een oplossing om mijn schijven op die controller te verplaatsen zonder dat ik de schijven moet formateren ??

En in verband met de Big mode , als ik het goed door heb , zou ik 2 schijven van 200 gb erop aansluiten , zouden ze gezien zijn als een dikke schijf van 400 , maar dan wel zonder raid.
Maar zou ik ook mijn data kwijt raken door ze samen in BIG mode laten werken.

Alvast bedank voor uw aantwoorden.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Als je 6 schijven hebt, kun je alleen allemaal aansluiten als je de EZ_Backup gebruikt

namelijk:
- 2x EZ_Backup
- 3x ICH7R
- 1x Jmicron

Ook kun je de EZ_Backup niet gebruiken als losse controller, simpelweg omdat het dat niet is.
Hij zit op het 4e sata kanaal van de ICH7R en zal hoe je het ook aansluit, de 2 schijven samenvoegen tot 1 disk. Of het nu JBOD is of RAID1 / RAID0 de ICH7R zal altijd maar 1 schijf te 'zien' krijgen van de EZ_Backup

Verhuizen weet ik niet of het kan, heb het zelf nog niet geprobeert. Het lijkt me belangrijk dat je eerst de stripe-size weet (te achterhalen met getdataback tooltjes) en dan pas aan het verhuizen gaat. (met het risico dat je alles kwijt raakt)

[ Voor 21% gewijzigd door Jimbolino op 21-10-2006 15:50 ]

Verwijderd

Ik heb ook een intel Core Duo E6600 met een Asus P5W DH Deluxe mobo. Van Bios versie 1001 geflashed naar 1407 (geloof ik, in ieder geval die ten tijde van deze post op de asus download site wordt aangeboden).

Ik heb nou met Succes 2 WD Raptors 74 GB in Raid 0 gehangen aan de ICH7R controller (SATA 1 en 3), waar ik windows van draai. Loopt bijzonder soepel moet ik zeggen.

Nou heb ik nog 2 Seagate 320GB SATAII schijven, een Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA 150 en een Maxtor Diamondmax 10 300GB SATA 150.

Het leek me het handigst om de 2 Seagates dan in Raid 0 op de EZbackup poorten te hangen. In de POST en volgens partition magic gaat dit allemaal prima. In die Raid util (CTRL-I tijdens boot) worden de Seagates ook netjes als EXT. HD aangegeven met juiste grootte maar zodra windows opstart reboot ie ook gelijk nadat de desktop zichtbaar wordt.

Ik heb op de drivers van het moederbord en de grafische kaart na en alle windows updates nog niets geinstalleerd (ik draai overigens Windows XP SP2).

Ik heb in Safe mode (dat werkt wel dus) alle Asus utilities (AI booster, Storage matrix blabla, etc. etc.) al uit de registry gehaald (RUN), maar de boel loopt nog steeds vast als ik windows normaal boot.

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 07:07
Hey herkenbaar dat probleem heb ik nu ook.
Iemand die een oplossing heeft gevonden inmiddels?

Ik had toen een schone windows xp installatie, zelfde bios. heb na veel prutsen het maar even voor wat het is, maar eigenlijk wel jammer. gaat in mijn gevall ook om seagate schijven, maar dan 250 GB per stuk

A.k.a. basjes

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:30:
maar zodra windows opstart reboot ie ook gelijk nadat de desktop zichtbaar wordt.
blue screen dat te kort zichtbaar is?

• b-gone
Voor diegenen met dat specifieke probleem zie ander topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1163446/

"Even een kickje, voor alle mensen met dit probleem of die de search gebruiken:
Asus heeft geprobeerd dit probleem op te lossen met nieuwe software:
ftp://dlsvr02.asus.com/pu.../EzRaidManager_30044A.zip

quote:
2006/10/17
zRaid Manager V3.0.0.44A for Windows 2000/XP/2003 & 64bit Windows XP/2003 (Beta)
Fix system will blue screen and restarts if used with Intel RAID enabled at the same time.

edit zie nu ook faq Asus site:
http://support.asus.com/f...p;model=P5W%20DH%20Deluxe"

[ Voor 6% gewijzigd door b-gone op 08-11-2006 10:06 ]

Verwijderd

Nevermind

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 22:34 ]

Pagina: 1