Misschien een stomme vraag hoor, maar waarom zijn er nog geen harde schijven met aan twee kanten van de as een leesarm? Als je die onafhankelijk van elkaar kunt besturen, kan je in principe twee keer zo snel data lezen en schrijven. Of heb ik nu opeens een werelds idee en was het stom van mij om het hier neer te zetten omdat iemand anders nu met de eer gaat strijken?
Deze idee is helaas al heel lang gepatenteerd
De implementatie is technisch veel lastiger en kostbaarder, waardoor het nooit is doorgekomen.
Het zou al helpen al de koppen van de platters gesyncroniseerd kunnen lezen en schrijven. Dus een harddisk met 2 platters (en 4 koppen) kan dan 2 maal zoveel lezen en schrijven als een harddisk met 1 platter (en 2 koppen).
Helaas zijn de sporen op de disk zo verschrikkelijk klein dat dit ook technisch onhaalbaar is.
Blijft over: RAID systemen met veel (desnoods kleine 2,5") harddisks. Dat begint steeds meer in te komen. Ipv 4-6x 3,5" schijven overstappen naar 15x 2,5" in RAID-5. Behalve natuurlijk voor toepassingen waar je echt die 15krpm performance nodig hebt.
Helaas zijn de sporen op de disk zo verschrikkelijk klein dat dit ook technisch onhaalbaar is.
Blijft over: RAID systemen met veel (desnoods kleine 2,5") harddisks. Dat begint steeds meer in te komen. Ipv 4-6x 3,5" schijven overstappen naar 15x 2,5" in RAID-5. Behalve natuurlijk voor toepassingen waar je echt die 15krpm performance nodig hebt.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Oke, dan ben ik in ieder geval blij dat ik nu net geen miljarden over straat heb lopen gooien