[PHP] ChatScript met On/Off functie

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 06:47
Dag beste Tweakers 8)

Ik ben op zoek. En wel naar een chat script in PHP met MySQL erachter. Nu heb ik uiteraard al gezocht op het forum en op internet. En natuurlijk heb ik er ook tyfusveel heel veel gevonden.

Nou wil ik alleen, dat het script zichzelf "online" zet. Klinkt wat vaag, maar het komt erop neer dat het script zich op een vaste tijd open zet (bijvoorbeeld elke avond tussen 20.00 - 21.00) en dat bezoekers buiten die tijden zoiets zien van : "Deze chat is alleen beschikbaar tussen bla en bla uur" .

Is het mogelijk? Zo ja, waar staat ie? Zo nee, heb ik dan vette pech??

Ik ben qua programmeren in PHP een geweldige n00b, dus "zoiets kan je toch zelf bouwen?" is leuk bedoeld, maar dat zal niet lukken :)

Alvast bedankt!

MyMeuk

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja dat zal je gewoon zelf moeten maken....
Denk niet dat daar een kant-en-klare oplossing voor is... daarnaast, PHP is niet zo moeilijk hoor..
Heb het zelf geleerd door 3 dagen met de handleiding in de hand te gaan prutsen aan de hand van voorbeelden en een gesteld doel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• martijn946
McKaamos schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:15:
Heb het zelf geleerd door 3 dagen met de handleiding in de hand te gaan prutsen aan de hand van voorbeelden en een gesteld doel.
Heb ik ook geprobeerd, maar het motiveerde me net niet om er eigenlijk in door te gaan. Op dit soort momenten merk je pas hoe...eeh...tja...nadelig dat kan zijn.

Maar...ik zal vast niet de eerste zijn ter wereld die dit wilt. En om nou het wiel opnieuw uit te vinden... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door martijn946 op 21-09-2006 21:17 ]

MyMeuk

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:56
Tja, wat verwacht je dan? Dat iemand dat 'ff' voor je maakt?
Ik denk dat je toch echt een bekende of iemand zal moeten strikken als je het niet kan :)
edit: In je profiel staat dat je sql en php kunt, geen probleem dan lijkt me ;), als je gewone informatica studeert, zoals ik leer je php en sql :)

[ Voor 35% gewijzigd door ID-College op 21-09-2006 21:19 ]

• martijn946
ID-College schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:18:
Tja, wat verwacht je dan? Dat iemand dat 'ff' voor je maakt?
Ik denk dat je toch echt een bekende of iemand zal moeten strikken als je het niet kan :)
Natuurlijk verwacht ik dat niet. Dat vraag ik ook niet. Misschien staat het al ergens, maar heb ik het niet gezien of heb ik er overheen gekeken.

MyMeuk

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Even de php manual checken ;)

http://nl2.php.net/manual/en/function.gettimeofday.php

Je moet alleen wel kunnen scripten....

• martijn946
ID-College schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:18:
In je profiel staat dat je sql en php kunt, geen probleem dan lijkt me ;)
Eeeh...tja. Dat klopt. Tot op zekere hoogte laagte. :P

[ Voor 22% gewijzigd door martijn946 op 21-09-2006 21:22 ]

MyMeuk

Anoniem: 107960

Ben ik de enige die PHP niet echt een geschikte taal hiervoor vind?

• martijn946
Mmmz....we kunnen hier uiteraard even mee gaan testen....
God, sta me bij!!!! >:)

MyMeuk

• martijn946
Anoniem: 107960 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:21:
Vertel? ASP beter? CGI? CGI mag eventueel ook hoor, ASP vind de hoster minder grappig :)

[ Voor 13% gewijzigd door martijn946 op 21-09-2006 21:23 ]

MyMeuk

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

zoiets is gewoon heel doelspecifiek. denk niet dat zo'n script op b.v. hotscripts of phpfreaks gepubliceerd wordt.
daarnaast mag een If ($huidgetijd > $openingstijd && $huidigetijd < $sluitingstijd) { //insert chatscript hier} toch niet zo moeilijk zijn?
exacte syntax van het IF statement, basisprinciepes van variabelen en de syntax van het time() commando zijn gemakkelijk te vinden in de functienaslag van PHP...
Anoniem: 107960 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:21:
voor een chatscript is het idd niet de beste oplossing, maar als het werkt, warom niet...
tuurlijk kan je met java aan de slag gaan en een web embedded IRC client gebruiken, maar daarvoor moet je ook weer een IRC channel ergens hebben om heen te connecten.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2006 21:26 ]

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:44

Koppensneller

winterrrrrr

martijn946 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:23:
[...]

Vertel? ASP beter? CGI? CGI mag eventueel ook hoor, ASP vind de hoster minder grappig :)
Hij zit waarschijnlijk te denken aan iets heel anders, een Java applet, of iets met AJAX ofzo...

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:56
idd, een simpele if constructie met daarbij time() volstaat eigenlijk altijd wel. Ik weet niet wel chatscript jij in gedachten had, maar die kun je gewoon tussen de { } plaatsen van de if constructie :)

• martijn946
McKaamos schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:24:
daarnaast mag een ... toch niet zo moeilijk zijn?
exacte syntax van het IF statement, basisprinciepes van variabelen en de syntax van het time() commando zijn gemakkelijk te vinden in de functienaslag van PHP...
Ik geef je groot gelijk. Echt waar. Maar wie weet stond het al op het net! Blijkbaar niet of...lastig in ieder geval.

Zelf doen vind ik absoluut geen probleem, maar ik had het liever gelijk werkend gehad.
voor een chatscript is het idd niet de beste oplossing, maar als het werkt, warom niet...
tuurlijk kan je met java aan de slag gaan en een web embedded IRC client gebruiken, maar daarvoor moet je ook weer een IRC channel ergens hebben om heen te connecten.
Die optie valt ook geheel af.

Dank alleen voor uw hulp, met de gegeven links moet ik er (hopelijk) wel uitkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door martijn946 op 21-09-2006 21:28 ]

MyMeuk

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Gewoon in het configuratiebestand zetten lijkt me voldoende... dat wordt tenslotte overal ingeladen.

We are shaping the future

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 11:40

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
if(date("G") == 20) {
// chatscript....
}
else {
echo "Deze chat is alleen beschikbaar tussen 20:00 en 21:00 uur";
}
?>

Hoe je het tijdsbereik groter dan 1 uur kan krijgen mag je zelf even uitzoeken, want dat is niet zo heel moeilijk.

Verder is PHP inderdaad niet zo'n geweldige taal voor een chatscript. Ik heb dat zelf ook een keer geprobeerd op een Lycosserver en als er een aantal mensen in die chatroom zaten, kon je de server neerhalen. :P

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• martijn946
Aha :) Grappig! Nou komt het script gelukkig niet op een Lycos server, dat scheelt.

Het chatscript komt in een CMS te staan (welke geen eigen Chat dus heeft). Ik ga gewoon kijken of ik via een include kan werken (jaja, da's al heel wat voor mij) en we zien wel waar het schip strand joh.

MyMeuk

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

martijn946 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:30:
Aha :) Grappig! Nou komt het script gelukkig niet op een Lycos server, dat scheelt.

Het chatscript komt in een CMS te staan (welke geen eigen Chat dus heeft). Ik ga gewoon kijken of ik via een include kan werken (jaja, da's al heel wat voor mij) en we zien wel waar het schip script strand joh.
;)

en das dus exact wat ik zei, maar dan uitgewerkt :P
je kan dus ook mijn constructie met de && gebruiken om een begin en eind tijd argument te hebben voor een langere openingstijd.

• martijn946
McKaamos schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:33:
[...]
je kan dus ook mijn constructie met de && gebruiken om een begin en eind tijd argument te hebben voor een langere openingstijd.
We're gonna try it!!!

MyMeuk

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Eeh.. je bent opzoek naar een script?? Dat zien we hier toch echt als een scriptrequest. Hier in PRG draait het om het zelf ontwikkelen van software en de problemen/vragen die daarbij horen. Daarnaast zijn de vragen die je snelt met de PHP manual pf een PHP tutorial vrij snel op te lossen.

Edit: Janoz :w

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 21-09-2006 22:39 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 17:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Let wel op. Scriptrequests zijn hier niet toegestaan. Ik laat hem nog open aangezien je daadwerkelijk toch zelf wat gaat proberen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• martijn946
Janoz schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:36:
Let wel op. Scriptrequests zijn hier niet toegestaan. Ik laat hem nog open aangezien je daadwerkelijk toch zelf wat gaat proberen.
Je mag hem sluiten hoor. Met de links en wat andere info gegeven in dit topic kan ik hier wel mee uit de voeten.
Bedankt alsnog.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn946 op 23-09-2006 01:25 ]

MyMeuk

Pagina: 1