Toon posts:

Nieuw Systeem, budget ongeveer 1100e

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enige jaren toe aan een nieuw systeem, afgelopen week toch eens de moeite genomen om een rond te kijken. Ik heb niet heel erg veel verstand van computers, ik weet wel wat, maar niet met al te moeilijke termen gaan smijten. :P

Ik wil mijn pc vooral gebruiken voor studie (veel programma's tegelijk draaien, eventueel CAD software), af en toe een spelletje (dus geen die-hard gamer, voorbeeld van een game wat ik wil kunnen doen is GTR2), ik ben niet van plan over te clocken en dat soort dingen. Verder moet ik er een aardig tijdje mee vooruit kunnen, eventueel wat kleine updates tussendoor. (misschien nieuwe videokaart/extra geheugen bijprikken over een jaartje of 2, maar meer niet) Indien mogelijk wil ik ook dat het een beetje stil systeem wordt, dit moet echter geen honderden euro's gaan kosten. Tips over koeling zijn ook welkom, aangezien ik daar met m'n huidige pc ook wel wat problemen mee heb.

Dit is wat ik geselecteerd had:

Kast:
Antec Minitower SLK1650BEC/MT, 350W

Moederboard:
Asus M2N-SLI Deluxe retail

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2000F 1MBG AM2 Boxed

Geheugen:
2X DWC-Selecty 1GB DDR2 800Mhz PC-6400

Harde Schijf:
Maxtor DiamondMax 10, 320GB (7200rpm, SATA2-300, 16MB, NCQ)

Videokaart:
Asus EN7600gt 2dht/256mb silencer pci-e retail

DVD brander/speler/cardreader:
LG DVD Brander/REwriter 16-speed (DL)
LG DVD 16x48x
Mitsumi 3.5" Floppy + 7 in 1 cardreader

Software:
Windows XP Home NL OEM

Dit kost me totaal 1250 euro, iets meer dan gepland, niet een heel groot probleem (ouders betalen >:) ) Ik wil dit bestellen bij een lokale winkel, internet winkels willen m'n ouders niet doen, omdat het lastiger is met garantie als je nergens heen kan. Ik weet dat het iets duurder is bij zo'n winkel, maar omdat m'n ouders het betalen, kan ik niet bij een internet winkel bestellen.

Dat was het wel, ik hoop dat ik niets ben vergeten.. :)

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:43

aerofreak

Steve Jobs

ik vind het een netjes systeem ik ben niet iemand die gelijk begint te roepen "neem de conroe" :D

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:59
- De M2N-SLI Deluxe is wat overdreven voor zo'n pc; kijk meer in de richting van de M2NPV-MX.
- 2GB is zwaar overkill voor een studiepc; ook is PC6400 overdreven en ontactisch omdat er wat compatibiliteitsproblemen mee zijn. Pak liever een gieg van een wat bekender merk, zoals Kingston of Twinmos.
- De Maxtor die je nu gekozen hebt is misschien een fractie goedkoper, maar de Seagate Barracuda 7200.10 is een heel wat betere serie. Ik zou er daar een van pakken.
- Is het echt nodig voor je om zowel een dvd-brander als een dvd-speler te hebben? Denk eraan dat een dvd-brander prima kan lezen en on-the-fly kopiëren toch al niet meer iets is van dit tijdperk.
- Een floppydrive i.c.m. een losse cardreader zal wel iets goedkoper zijn dan deze all-in-one oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Z-Dragon op 21-09-2006 21:11 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties
Z-Dragon schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:09:
- De M2N-SLI Deluxe is wat overdreven voor zo'n pc; kijk meer in de richting van de M2NPV-MX.
Bedankt zal ik in overweging nemen
- 2GB is zwaar overkill voor een studiepc; ook is PC6400 overdreven en ontactisch omdat er wat compatibiliteitsproblemen mee zijn. Pak liever een gieg van een wat bekender merk, zoals Kingston of Twinmos.
Ik wil voor de 2GB gaan ivm het draaien van veel programma's tegelijk. Die compatibiliteitproblemen, wil ik wel in overweging nemen. Is er ook geheugen dat op 800Mhz draait, zonder PC6400?
- De Maxtor die je nu gekozen hebt is misschien een fractie goedkoper, maar de Seagate Barracuda 7200.10 is een heel wat betere serie. Ik zou er daar een van pakken.
Wat is er beter aan die serie?
- Is het echt nodig voor je om zowel een dvd-brander als een dvd-speler te hebben? Denk eraan dat een dvd-brander prima kan lezen en on-the-fly kopiëren toch al niet meer iets is van dit tijdperk.
Heb je misschien een puntje..
- Een floppydrive i.c.m. een losse cardreader zal wel iets goedkoper zijn dan deze all-in-one oplossing.
Zal ik naar kijken.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
aerofreak schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:07:
ik vind het een netjes systeem ik ben niet iemand die gelijk begint te roepen "neem de conroe" :D
Waarom niet? Het is duidelijk beter.

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:26:Ik wil voor de 2GB gaan ivm het draaien van veel programma's tegelijk. Die compatibiliteitproblemen, wil ik wel in overweging nemen. Is er ook geheugen dat op 800Mhz draait, zonder PC6400?
PC6400 betekent dat DDR2-800 chips worden gebruikt, maar waarom wil je dan persee 800MHz?
Kijk eens een keer naar dit:
http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=366&model2=130&chart=34

Een 7200.10 is dus een stuk sneller dan de Maxtor die je gekozen hebt.

Ik zou ook overwegen toch een Core 2 Duo te nemen, die zijn toch sneller en naar verhouding goedkoper dan Athlons.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
@ hierbove, omdat iedereen zijn voorkeuren heeft, mijne gaat bijv ook uit naar amd, ook al is core 2 duo wel sneller.
Als ik jou was zou ik wel een ander mobo nemen een msi bv er schijnt iets mis te zijn met geheugen op de asus moederborden en dat scheelt je performence even opzoeken wat het ook weer was.

Verwijderd

Topicstarter
nemesis_2004 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:44:
PC6400 betekent dat DDR2-800 chips worden gebruikt, maar waarom wil je dan persee 800MHz?
Oh, dat wist ik niet. :P Ik wilde voor de 800Mhz gaan, omdat dit het maximale is wat op het moederboard kan. Ik dacht dus het max eruit halen, wat erin zit.
Kijk eens een keer naar dit:
http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=366&model2=130&chart=34

Een 7200.10 is dus een stuk sneller dan de Maxtor die je gekozen hebt.
Ik zal zo eens kijken, bedankt.
Ik zou ook overwegen toch een Core 2 Duo te nemen, die zijn toch sneller en naar verhouding goedkoper dan Athlons.
Mja, een eeuwige discussie, ik draai hier nu AMD, gaat opzich prima. Die verschillen in snelheden zijn volgens mij vrij klein, dus vandaar AMD, en het is aangeraden door huisgenoten, die er meer verstand van hebben dan ik.

Verwijderd

Topicstarter
whiplash1990 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:46:
@ hierbove, omdat iedereen zijn voorkeuren heeft, mijne gaat bijv ook uit naar amd, ook al is core 2 duo wel sneller.
Als ik jou was zou ik wel een ander mobo nemen een msi bv er schijnt iets mis te zijn met geheugen op de asus moederborden en dat scheelt je performence even opzoeken wat het ook weer was.
Ik wilde voor Asus gaan omdat dit toch goed bekend staat? Bovendien is nu zowel de videokaart als het moederboard van Asus. In het verleden heb ik een groot compatibileitsprobleem tussen moederboard en videokaart gehad, vandaar dat ik het zo heb gedaan.

Verwijderd

Kijk ik wil niet zeuren maar toch is de Conroe een heel stuk sneller en ook goedkoper. Ik heb ook een nieuw moederbord nodig (nadat ik het vorige heb opgeblazen :P ) en eerst dacht ik van: Ja dat gedoe met die Conroe, volgens mij valt dat wel allemaal mee en die moéderborden zijn reteduur volgens mij.
Maar het tegendeel is waar, ik kwam met een Core 2 Duo E6300 en bijbehoren goedkoper uit als een systeem met een X2 3800. Dus met jou budget zou ik zeker even kijken. Want dat kan toch geen kwaad ;)

ps: voor de argumentatie van mijn verhaal hier kan je CPU's met elkaar vergelijken, erg handig!
Edit: jou videokaart rockt, ik ga hem ook halen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 08:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:38:
Kijk ik wil niet zeuren maar toch is de Conroe een heel stuk sneller en ook goedkoper. Ik heb ook een nieuw moederbord nodig (nadat ik het vorige heb opgeblazen :P ) en eerst dacht ik van: Ja dat gedoe met die Conroe, volgens mij valt dat wel allemaal mee en die moéderborden zijn reteduur volgens mij.
Maar het tegendeel is waar, ik kwam met een Core 2 Duo E6300 en bijbehoren goedkoper uit als een systeem met een X2 3800. Dus met jou budget zou ik zeker even kijken. Want dat kan toch geen kwaad ;)

ps: voor de argumentatie van mijn verhaal hier kan je CPU's met elkaar vergelijken, erg handig!
Edit: jou videokaart rockt, ik ga hem ook halen 8)
Bedankt voor je reactie. Ik zie Core 2 Duo E6300 niet in die lijst staan, alleen E6800, E6700 en E6400. Verder staan er 2 AMD X2 4200+'s ik weet eigenlijk niet welke die van mij is. Zou je mij misschien ook kort kunnen uitleggen wat dat Conroe inhoudt? (Ik weet het, snap er geen zak van :P )

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:59
Laat je niet kisten door de hypegeile Conroeaanhangers. Ja, het is een snelle processor en in het high-end segment is het misschien een interessantere keuze. In de middenmoot is dat echter nog niet het geval. De Athlon64 X2-serie kan wat dat betreft héél redelijk tippen aan de Conroe, is een stukje goedkoper en daarnaast is het prestatieverschil als je geen die-hard gamer bent of andere echt serieuze dingen doet niet te merken. Ook zijn de kwalitatieve moederborden voor AM2 een heel stukje goedkoper dan die voor socket 775, welke door de Conroe wordt gebruikt. Al met al is de X2-serie van AMD voor jóu gewoon interessanter, hoe goed en geweldig de Conroe ook is voor mensen met andere doeleinden. Tevens moet ik die mensen even corrigeren wat betreft de bewering dat de Conroe superieur zou zijn; er is al duidelijk geworden dat deze in 64-bit een stuk minder goed presteert dan in 32-bit en dat de virtualisatieïmplentatie een stuk minder goed is dan die van AMD.

^ Wat hij zegt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:38:
Maar het tegendeel is waar, ik kwam met een Core 2 Duo E6300 en bijbehoren goedkoper uit als een systeem met een X2 3800.
Eh, wat waren de prijzen van processors en moederborden dan die je hebt vergeleken? Zowel de processor als vergelijkbare moederborden zijn volgens mij goedkoper in de AMD case.
Z-Dragon schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:12:
Tevens moet ik die mensen even corrigeren wat betreft de bewering dat de Conroe superieur zou zijn; er is al duidelijk geworden dat deze in 64-bit een stuk minder goed presteert dan in 32-bit en dat de virtualisatieïmplentatie een stuk minder goed is dan die van AMD.
Beide issues zijn voor het grootste deel van de gebruikers nauwelijks relevant.

[ Voor 47% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-09-2006 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb m'n keuze gemaakt, bijna hetzelfde als in de openingspost, met enkele kleine aanpassingen. Zo heb ik de tip van het moederboard opgevolgd en ben ik voor de M2NPV-VM (de MX was niet leverbaar). Ik heb ook alleen een dvd-brander genomen. Verder zou de harde schijf van Maxtor niet samen werken met het moederboard, dsu dit is een ander merk geworden, wel dezelfde specs. De rest heb ik hetzelfde gelaten. Het gedoe Intel vs. AMD heb ik maar niet al te veel opgelet. Ik denk dat de prestatie verschillen niet al te groot zijn, aangezien je altijd voor en tegenstanders heb van een bepaald merk.

De levertijd is één week, dus ik ben benieuwd. Overigens ook nog iets van het bedrag af weten te krijgen, misschien een tip voor de rest, gewoon proberen. :)

Nogmaals dank voor de tips etc.
Pagina: 1