Geluidsweerkaatsing meten

Pagina: 1
Acties:

• blue-gene
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik zoek een materiaal dat goed geluid absorbeerd, zo min mogelijk weerkaatst dus.
Nu zat al snel met een probleem: Hoe kan ik goed meten wat wel en niet weerkaatst, zonder onbetaalbare apparatuur.

Ik heb natuurlijk gezocht, maar weinig kunnen vinden over hoe ik dit goed zelf kan doen

Ik heb een opstelling bedacht.
Van bovenaf:
Afbeeldingslocatie: http://www.ejoty.nl/PWS/opstelling.GIF
Rood: Materiaal voor meting
Zwart: Geluidsbron
Blauw: dB-meter

Mij leek het hoe hoger het aantal dB hoe groter de weerkaatsing en hoe minder geschikt.
Natuurlijk moet ik rekening houden met eventuele achtergrond geluiden.

Is dit een goede opstelling, of denk ik er te simpel over?
Tips voor goede metingen zijn ook meer dan welkom.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:10
Nu neemt die dB-meter waarschijnlijk al meteen geluid waar van de geluidsbron wat me niet de bedoeling lijkt, omdat dan de verschillen erg klein worden.
Dus zorgen dat de bron goed afgeschermt is, en zo min mogelijk de dB-meter beinvloedt alvorens het geluid uberhaupt het geluidsabsorberende materiaal heeft bereikt.

Moet je wel weer gaan nadenken, wat een goed materiaal is om de bron af te schermen :+
Of een erg goed gerichte bron hebben, of de dB-meter nog een stuk naar achteren plaatsen en de bron naar voren.
Gewoon ff wat testen en proberen, en als je duidelijkere verschillen ziet weet je wel of het een goede opstelling is.
Rekening houden met externe geluiden en weerkaatsingen is vanzelfspreken ook erg belangrijk.

[ Voor 28% gewijzigd door DnnSke op 21-09-2006 21:12 ]