Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben 16 jaar en zit nu in het 4e jaar van het VMBO KB (Kaderberoeps).
Ik ben zeer geïnteresseerd in de ICT sector en zoek hiervoor een stage.
Ik zit zelf te denken aan grote bedrijven, de ervaring van de eerder gelopen stages leert mij dat daar het meeste te leren valt.

Mijn school gaat dit jaar een vernieuwde onderwijsvorm aanbieden met ‘’doorlopende’’ leerlijnen dit houd in dat er 2 dagen gevuld worden met de theorie lessen op VMBO niveau, de andere 2 op MBO niveau en een dag stage.
Voor die stage is een hele dag in de week beschikbaar.
De stage moet gezocht worden in de richting van je volgende opleiding (In mijn geval dus de ict, dat wordt waarschijnlijk niveau 4 MBO systeem/netwerk beheerder).

Ik zou tijdens mijn stage met basisdingen kunnen helpen denk aan; nieuwe hardware aansluiten en installeren, pc’s installeren en configureren, software applicaties testen, de simpele problemen rond Windows XP en W2K oplossen. Ook lijkt me het erg leuk om bij bedrijven te werken met Apple besturingssystemen en netwerken; echter heb ik totaal geen ervaring met dit besturingssysteem.

Ok, nu de vraag aan jullie, bij wat voor bedrijven zou ik nu het beste stage kunnen lopen? Ook sta ik open voor tips van de ervaren mensen onder ons!!!.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:51
t is natuurlijk wel één hele dag he :X . Ik denk dat je je hoop moet vestigen op een lokale computer boer want het vinden van een stage plek op mbo niveau is imo moeilijk ( uitgaande van mezelf ) en zkr voor maar 1 dag.

Ik loop nu wel 40 dagen 40uur per week op mbo niveau

[ Voor 13% gewijzigd door FDMK op 21-09-2006 20:50 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

Topicstarter
spyros schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:50:
t is natuurlijk wel één hele dag he :X . Ik denk dat je je hoop moet vestigen op een lokale computer boer want het vinden van een stage plek op mbo niveau is imo moeilijk ( uitgaande van mezelf ) en zkr voor maar 1 dag.

Ik loop nu wel 40 dagen 40uur per week op mbo niveau
Tsja, vorig jaar moest ik 2x 1 week stagelopen, dan ging je net weg als je wist hoe het er werkte

Dus ik dacht dat 1 dag in de week al een stuk beter is voor een bedrijf, omdat na een tijdje je misschien wat meer zelf dingen kunt gaan doen.

Wat ik hier heb gezien aan lokale pc boertjes (Ik woon in Alkmaar) heb ik het idee dat er bij een ict afdeling op een groot bedrijf meer te beleven of ik heb ik dit totaal verkeerd?

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 23:10

Wmm

Denk dat je je hoop niet moet vestigen op een groot bedrijf want jij hebt ze eigenlijk niets te bieden. Daar bedoel ik niet mee dat je geen kennis hebt maar je bent er maar een dag per week, dan kun je eigenlijk niets doen behalve wat zeer kleine klusjes die al een jaar liggen te wachten. Om je echt aan een project te laten werken ben je er veel te weinig.
Dus probeer het, zoals spyrus al zegt, liever bij een lokale pc boer. Maak je denk ik veel meer kans.

Ik snap echt niet wat het nut is van maar liefst een hele dag in de week stage lopen.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
3 jaar geleden, toen ik op het vmbo zat en stage moest lopen, heb ik dat gedaan bij de MyCom. Ik moest maar 1 week stage lopen, en vond het eigelijk wat kort.

Wat ik verder nog even wil melden is dat je niet direct van het VMBO naar niveua 4 kan. Je zult eerst niveau 3 moetten doen.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:51
Wmm schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:04:
Denk dat je je hoop niet moet vestigen op een groot bedrijf want jij hebt ze eigenlijk niets te bieden. Daar bedoel ik niet mee dat je geen kennis hebt maar je bent er maar een dag per week, dan kun je eigenlijk niets doen behalve wat zeer kleine klusjes die al een jaar liggen te wachten. Om je echt aan een project te laten werken ben je er veel te weinig.
Dus probeer het, zoals spyrus Spyros al zegt, liever bij een lokale pc boer. Maak je denk ik veel meer kans.

Ik snap echt niet wat het nut is van maar liefst een hele dag in de week stage lopen.
denk dat je niet meer kan doen dan Pc's in elkaar zetten,installeren en gereed maken voor levering. Want wil je in een groot bedrijf moet je imo op zn minst kennis hebben van servers of van een beveiligingsproduct en dan t liefst nog engineer.

@hierboven...ik vind dat zo'n onzin he ( het is een feit ok ) dat er naar je vorige opleiding word gekeken om vervolgens je niveua te bepalen.

[ Voor 7% gewijzigd door FDMK op 21-09-2006 22:11 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 23:10

Wmm

spyros schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:09:
[...]

denk dat je niet meer kan doen dan Pc's in elkaar zetten,installeren en gereed maken voor levering. Want wil je in een groot bedrijf moet je imo op zn minst kennis hebben van servers of van een beveiligingsproduct en dan t liefst nog engineer.

@hierboven...ik vind dat zo'n onzin he ( het is een feit ok ) dat er naar je vorige opleiding word gekeken om vervolgens je niveua te bepalen.
En zelfs dan zal ik me als werkgever achter de oren krabben of ik iemand op die manier, dus 1 dag in de week, dat soort klusjes wil laten doen. Stel dat er een probleem optreedt en het is het einde van de dag, moet jij als stagiar het probleem doorgeven aan een collega die er de volgende dag weer naar moet kijken. Maar hij moet dan wel zelf alles weer uitzoeken, kost veel tijd. Scholen moeten dat ook inzien dat 1 dag in de week stage gewoon driemaal niets is.

Maar goed, het gaat er hier niet om om het stagesysteem de grond in te rammen. Hopelijk vind je een goed en leuk bedrijf om stage te lopen Daniel. Het beste ga je gewoon langs de bedrijven waar je wel stage wilt lopen en vraag je of je de baas oid mag spreken en leg je uit wat je wilt en wat je kunt. Brieven schrijven kan ook maar die worden sneller aan de kant geschoven en wordt nooit meer wat mee gedaan en bellen is onpersoonlijker.

@ Spyros: sorry dat ik je naam verkeerd schreef :>.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen bedankt voor de reacties _/-\o_

Ik ga vanmiddag zowieso even langs een kennis die samen met een collega de ict afdeling verzorgt voor meerdere scholen (overkoepelende organistatie) misschien dat ik daar wel aan de slag kan.

Inderdaad ik vindt het stagesysteem ook bagger, het zou misschien wel beter zijn als je bevoorbeeld om de week 1 hele week beschikbaar hebt, dan kun je aan de grotere klussen meehelpen.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10
PeterEs schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:07:
3 jaar geleden, toen ik op het vmbo zat en stage moest lopen, heb ik dat gedaan bij de MyCom. Ik moest maar 1 week stage lopen, en vond het eigelijk wat kort.

Wat ik verder nog even wil melden is dat je niet direct van het VMBO naar niveua 4 kan. Je zult eerst niveau 3 moetten doen.
Zoals ik het goed begrijp doet ie kader en dan kun je wel meteen instromen op de de bol 4 opleiding ik zit zelf op ook de bol 4 opleiding en er zitten ook jongens bij mij in de klas die van VMBO kader afkomen ( ik kom zelf van bol 2 af ).

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik loop op mbo niveau 4 dagen in de week stage bij Multikabel in alkmaar :P

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan kan hij daar de andere dag mooi werken. :P
4 dagen voor jouw 1 dag voor hem. Probleem opgelost.

Slotje :+

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:02
PeterEs schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:07:

onzin, als jij de theoretische leerweg doet kan het prima, vroegah kon je ook de vbo technische richtingen afslutien met C of D niveau voor de niet vaktechnische vakken, daarmee kon je ook direct doorstromen naar MBO 4.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
overhyped schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:54:
[...]

onzin, als jij de theoretische leerweg doet kan het prima, vroegah kon je ook de vbo technische richtingen afslutien met C of D niveau voor de niet vaktechnische vakken, daarmee kon je ook direct doorstromen naar MBO 4.
Als ik bij de toelatingsvoorwaarden kijk voor een ICT niveau 4 opleiding, lees ik dit:
Toelatingsvoorwaarden:
- diploma verwante vakopleiding (mbo, niveau 3)

- diploma verwante middenkaderopleiding (mbo, niveau 4)

- diploma havo/vwo
- ander bij ministeriele regeling aangewezen diploma/bewijsstuk
Je zult dus toch minimaal een niveau 3 of havo/vwo diploma moeten hebben om op niveau 4 in te kunnen stromen.

btw, de TS doet kaderberoeps, en niet de theoretische leerweg.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10
PeterEs schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:10:
[...]

Als ik bij de toelatingsvoorwaarden kijk voor een ICT niveau 4 opleiding, lees ik dit:

[...]

Je zult dus toch minimaal een niveau 3 of havo/vwo diploma moeten hebben om op niveau 4 in te kunnen stromen.

btw, de TS doet kaderberoeps, en niet de theoretische leerweg.
Ik heb het even nagezocht bij ROC eindhoven http://www.roceindhoven.nl/INHOUD/DOCS/brochure21.pdf pagina 7 toelatingseisen
maar je komt dan in een soort combinatie tussen niveau 3/4. Als je het goed doet naar 4 doe je het niet zo goed niveau 3 ik kom zelf van niveau 2 elektro af en doe nu ook niveau 4 ICT beheerder. Dus het kan wel.

ps: na 2.5 jaar word er bij ons de splitsing gemaakt en je gaat naar niveau 3 als je een paar onvoldoendes hebt voor kerntaken die je niet meer kan ophalen

[ Voor 9% gewijzigd door kiefty14 op 22-09-2006 11:23 ]

Verwijderd

toevallig zit ik ook vmbo 4 kb elektrotechniek en ga nu elke vrijdag ook stage lopen bij netwerkbeheerders bedrijf . je moet gewoon overal gaan vragen en mailen en goed je ervaringen en wat je kunt dan zijn er genoeg geintresseerden

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:25:
toevallig zit ik ook vmbo 4 kb elektrotechniek en ga nu elke vrijdag ook stage lopen bij netwerkbeheerders bedrijf . je moet gewoon overal gaan vragen en mailen en goed je ervaringen en wat je kunt dan zijn er genoeg geintresseerden
Kijk daar heb ik wat aan :)

Ik ben inmiddels bij de kennis geweest; zij hebben een ict-er voor 12/13 scholen.
Die heeft het op het moment erg druk, misschien wel zo druk dat er geen tijd is om mij in te werken.

Hier hoor ik maandag/dinsdag meer over.
Ik houd jullie op de hoogte, Bedankt alvast :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 21:30:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan :)

Ik ben inmiddels bij de kennis geweest; zij hebben een ict-er voor 12/13 scholen.
Die heeft het op het moment erg druk, misschien wel zo druk dat er geen tijd is om mij in te werken.

Hier hoor ik maandag/dinsdag meer over.
Ik houd jullie op de hoogte, Bedankt alvast :*)
je moet ze zo overtuigen dat ze toekomst in jouw zien ,

Verwijderd

Topicstarter
Imiddels 3.5 week verder... Ik heb 27 bedrijven mijn brief gestuurd maar het schiet zoals bijna verwacht toaal niet op... van 10 bedrijven afbericht gehad, de rest hoor je gewoon niets meer van.

Het is balen maar de aanhouder wint (hopelijk :X )

In ieder geval bedankt voor alle reactie's _/-\o_ , ik laat het weten wanneer het gelukt is ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 09:56:
Imiddels 3.5 week verder... Ik heb 27 bedrijven mijn brief gestuurd maar het schiet zoals bijna verwacht toaal niet op... van 10 bedrijven afbericht gehad, de rest hoor je gewoon niets meer van.

Het is balen maar de aanhouder wint (hopelijk :X )

In ieder geval bedankt voor alle reactie's _/-\o_ , ik laat het weten wanneer het gelukt is ;)
ik loop nu alweer 3 weken stage bij het netwerkbeheerders bedrijf en ik beval zeer goed bij het bedrijf :) je moet gewoon een klein bedrijf zoeken die wat in je ziet in de toekomst , dat je miss wel in dienst van het bedrijf komt in de toekomst

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Je hebt er mischien nu niet zoveel aan, maar mischien is het een tip voor je dat je je ook wat verdiept in Linux. Partitioneer gewoon die HD van je huidige PC en installeer er Debian op.

Ga vervolgens allemaal taken voor jezelf bedenken. Bv,

* Installeer eens VMWare en doe dan een kernel upgrade; zie wat er allemaal fout gaat en probeer dat te fixen.

* Installeer de ATI of NVidia drivers en upgrade weer die kernel. Zie hoe de boel meteen uit elkaar valt. Zoek op internet hier weer de oplossing voor.

* Als je een 2de PC hebt (koop anders een goedkoop barrel, hey, we moeten allemaal investeren in onze toekomst ;) ) laat daarop een SMB share draaien voor bv een map of printer. Probeer hier in Linux toegang toe te krijgen. Als je bijvoorbeeld gnomevfs gebruikt, merk dan op dat veel applicaties hier geen toegang tot hebben. Probeer een SMB share dan direct te mounten op je filesystem. Probeer het met fstab. Probeer nu met fstab het voor elkaar te krijgen dan je inlog op SMB gelijk is aan de ingelogde linux user.

etc.

Windows hardware aansluiten is -zo- standaard, zeker op jouw lage niveau (no offence, we moeten allemaal ergens beginnen, maar zo zien bedrijven het vaak), dat hier vaak weinig behoefte aan is. Apple is zeker een super mooi systeem, maar wordt (helaas) erg weinig gebruikt binnen bedrijven, tenzij je de grafische sector bekijkt.

Linux daarentegen doen vele bedrijven tegenwoordig wel iets mee, meestal in een server rol. In tegenstelling tot Windows, waarvoor elk kind van 6 wel weet hoe je dingen moet doen, is Linux personeel nog steeds moeilijker om te vinden.

Lang bericht, maar hopelijk heb je er wat aan ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 10:23
Zie het zoeken naar een stage-opdracht ook als het daadwerkelijk solliciteren naar een baan. Zoek dus bij een bedrijf goed uit wie je moet hebben en of jouw kennis en ambities aansluiten bij wat zij zoeken. Bel bijvoorbeeld eerst om de benodigde informatie los te krijgen en om vervolgens gericht een brief te kunnen sturen als ze interesse tonen.

Hoe een Apple werkt heb je in een dagje door, zeker als je 1e lijns ondersteuning biedt. Een stagebedrijf zal je echter niet aan hun Apple Xserve laten komen, daarvoor ben je er te weinig en mis je ervaring.

Wellicht kan je één dag per week voor een telefonische helpdesk werken?

Mema

Verwijderd

Topicstarter
@flowerp; ik heb er wat aan, ik kan wel meer dan alleen hardware aansluiten maar heb eigenlijk alleen ervaring met Windows...

@Mema; misschien dat die methode inderdaad beter werkt, persoonlijk heb ik een grens gesteld aan 30
bedrijven, degene waar ik serieus graag aan de slag wil ga ik nog bellen. Dat bedrijven die Apple systemen hebben me niet aan hun server laten werken lijkt me vrij logisch ;) Callcenter is misschien wel goed idee!

Verder heb ik van de week nog even een gesprekje met mn stagebegleider gehad... Waar ik geen woorden voor heb :'( hij zij ongeveer dit:
Oef ict das een lastige beroepentak het is namelijk zo dat de hard&software steeds stabieler word en dat daardoor de vraag naar ict-ers sterk daalt :o En dat staigere's die eenmaal een plek hebben gevonden daar meestal wel blijven, oke daar zou een kern van waarheid in kunnen zitten :+
Leuk hoor zo'n stagebegleider, enige hulp/tips kan ik er dus niet van verwachten :(

• flowerp
Oef ict das een lastige beroepentak het is namelijk zo dat de hard&software steeds stabieler word en dat daardoor de vraag naar ict-ers sterk daalt
In zekere zin zit daar wel een kern van waarheid in. Als ICT-er werk je natuurlijk eigenlijk om jezelf uiteindelijk overbodig te maken. Dat is echter voorlopig nog een utopische toekomst, die wij allen niet meer mee zullen maken.

Wel is het zo dat veel soorten config en aansluit werk tegenwoordig door tal van auto-config en defaults overbodig zijn. Moest ik vroeger in System 7 nog hemel en aarde bewegen om uberhaupt een internet verbinding te kunnen maken, tegenwoordig zie je dat als je bv Debian installeert je al binnen 5 seconden na het opstarten van de CD een volledig(!) werkende internet verbinding hebt (debian installeert zichzelf dan via internet).

Je ziet dus duidelijk een verschuiving naar werk op hoger niveau. Dit zie je ook wel in de functie eisen terug. Nu kan ik eigenlijk alleen voor mijn eigen sector spreken (software development), maar bij ons zag je dat 10 jaar geleden een WO (universiteit) opleiding nog vreselijk hoog was. Tegenwoordig is eigenlijk HBO wel zo'n beetje het minimum, en zijn de WO'ers bijna in de meerderheid.

Terecht of niet, maar voor MBO'ers schijnt het dus al een stuk moeilijker te zijn. Jij zit met vmbo daar nog iets onder, en zult bedrijven dus waarschijnlijk echt iets extra's moeten kunnen bieden (iets wat relatief weinig mensen kunnen).

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is zo maar de vraag neemt niet af, je moet gewoon veel meer kennis van zaken hebben, de vraag wordt niet lager maar de kwalititeits eisen wel ;)

We zullen het zien, voorlopig blijf ik lekker doorstuderen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 07:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik vandaag door 2 bedrijven uitgenodigd voor een gesprek... Dat gaat goed _/-\o_

Ik laat weten hoe het is afgelopen :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb daarnet een gesprek gehad met een groot ICT bedrijf, mag morgen beginnen :P

Jammer dat het wat verder weg is maar toch, beter als niks :+

Ben erg benieuwd :)

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:29:
Goed, ik heb daarnet een gesprek gehad met een groot ICT bedrijf, mag morgen beginnen :P

Jammer dat het wat verder weg is maar toch, beter als niks :+

Ben erg benieuwd :)
Super joh! :D Suc6 ermee!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Gefeliciteerd! :)
Misschien leuk om te vertellen wat je gaat doen daar, wat voor functie. Handig wellicht voor mensen met dezelfde vraag ;)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrijf dit nu vanachter mijn pc'tje op de stageplaats :P

Ik doe de technische kant, pc's samenstellen, pc's confugireren, pc's installeren, reparen&upgraden

Kortom erg veel ;)

*knip* doe maar niet ;) de komende jaren zullen alle vmbo scholen gaan instellen dat 4de jaars elke week moeten stagelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 24-10-2006 20:03 ]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
flowerp schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 13:52:
Linux daarentegen doen vele bedrijven tegenwoordig wel iets mee, meestal in een server rol. In tegenstelling tot Windows, waarvoor elk kind van 6 wel weet hoe je dingen moet doen, is Linux personeel nog steeds moeilijker om te vinden.
8)7 Jij komt er wel.

Een beetje respect naar elkaar toe mag ook wel. Deze reactie valt daar niet echt onder.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 24-10-2006 20:04 ]

Pagina: 1