Ati X1300 onthoudt resolutie niet goed

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb sinds van de week een nieuwe pc op m'n werk, een Dell Dimension 9200 (Core 2Duo e6400) waar een 256 mb ATI Radeon x1300 Pro kaartje in zit. Op zich een leuk systeem, ware het niet dat hij bij het opstarten steeds de door mij ingestelde schermresolutie min of meer is 'vergeten': het login scherm van windows staat elke keer weer op 640x480 @ 60 hz, als ik dan vervolgens inlog en m'n desktop zichtbaar wordt, schakelt hij na een paar seconden wel naar mijn resolutie (1280 x 960), maar staat ie nog steeds op 60 hz. Ik moet dus elke keer de frequentie weer naar de door mij gewenste instelling (85 hz) zetten. Dat is op z'n zachts gezegd knap irritant...

Bij m'n vorige pc (waar ook een ATI in zat) heb ik dit geemmer ook al eens gehad, maar daar had ik het na een volledige cleane re-install van de driver kunnen fixen, daar stond dus het inlogscherm al gewoon op 1280x960 @ 85hz. Dat is me bij deze nieuwe echter nog niet gelukt.
Ik heb al de oude drivers volledig verwijderd (met de door ATI voorschreven methode), heb de nieuwste drivers (zijn net gisteren uitgekomen) al geprobeerd, heb ook al geprobeerd expliciet het type monitor dat ik heb (een IIyama vision master 404, dat is een 17 inch crt scherm) bij de windows beeldscherm instellingen gekozen, maar het maakt allemaal niks uit: het probleem blijft.

Zoeken op GoT en Google levert wel resultaat op maar geen oplossing die bij mij tot nog toe heeft kunnen baten. Dus als iemand nog een goed idee heeft? Ik draai onder Windows XP professional, nederlandse versie (wellicht relavant?) met alle laatste updates geïnstalleerd.

Overigens heb ik dit soort problemen bij nvidia kaarten eigenlijk nooit gehad en bij ATI kaarten dus al meerdere malen, ik zou natuurlijk de ATI kaart kunnen vervangen door een nvidia, maar dat zou wel een beetje extreme oplossing zijn...

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Subtiele kick.. niemand die hier nog een goede suggestie voor heeft?

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Kun je vertellen welke driver versie er geinstalleerd is, welke chipset er in de pc zit e.d. en vooral wat je allemaal geprobeerd hebt?

Humor moet je serieus nemen

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Chipset zou ik niet weten, waarschijnlijk gewoon een standaard Intel chipset die bij bij een core 2 duo tegenwoordig gebruikt wordt (zoals ik al schreef: het is een Dell systeem, ik heb 'm dus niet helemaal zelf samengesteld). Lijkt me overigens voor dit probleem verder niet relevant, aangezien het over de videokaart gaat en niet over de chipset van het moederbord. Driver versie had ik al aangegeven: de nieuwste die er is, catalyst 6.9 dus. En wat ik al dus al geprobeerd heb: een complete removal van de oude drivers dmv de ati uninstaller (ik heb toen na de uninstall gecheckt of alle registry entries daadwerkelijk uit de registry weg waren en dat was het geval), compleet versie install van die nieuwste drivers, vervolgens expliciet in windows ingesteld wat voor type monitor ik heb (ipv de 'standaard monitor' die er eerst stond).

Ik heb ook nog geprobeerd met powerstrip de boel op de gewenste instellingen te forceren, maar dat heeft ook niet gewerkt.

Zoals ik al schreef: ik heb dit soort issues vaker gehad met een systemen met ati kaarten, maar daar was het meestal op een gegeven moment te fixen door na een complete uninstall een cleane install van nieuwe drivers te doen. Maar dat wil hier niet goed lukken. Ik vind 't vooral vaag dat ná het inloggen in windows de desktop dus alsnog naar de goede resolutie switcht, maar dan met de verkeerde refreshrate.

Verwijderd

Probeer eens omegadrivers te forcen!
Dit helpt echt zo vaak!