[video overlay] Is het mogelijk op 2 monitoren tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Ik werk al een aantal jaar met 2 monitoren, maar tot vrij kort geleden was het steeds met 2 verschillende monitoren en was het dus wat onzinnig om tegelijk op 2 monitoren video te kunnen tonen.
Nu heb ik 2 gelijke monitoren (SyncMaster 940BF :9 ) en omdat ik wat andere problemen had met de video-overlay (gamma-correctie van de video-overlay werd steeds gereset, waardoor beeld te donker was. Erg irritant) ben ik met het NVIDIA Control Panel zitten spelen en heb oa gevonden dat het (tegenwoordig?) mogelijk is om je desktop op 2560x1024 in te stellen, zodat beide monitoren elk een deel weergeven.
Ik heb een GeForce 6600GT met de nieuwste drivers (91.47, WHQL)
Helaas is het dan nog steeds niet mogelijk om video-overlay tegelijk over 2 schermen te plaatsen. (Bijv een 1080i film full-screen op beide monitoren weergeven) Je ziet dan de helft op de ene monitor, maar niets op de andere. (alleen een bijna zwart vlak)

Als ik 2 media players start, dan gebruikt de ene duidelijk de video-overlay, terwijl de andere het duidelijk op een software manier oplost. De eerste heeft veel mooiere volle kleuren, maar is dus half zichtbaar als je over de grens van de monitoren schuift. De andere is wel volledig zichtbaar, maar dus een stuk fletser. (waarschijnlijk een verlies in nauwkeurigheid bij de YUV => RGB conversie)

Is het met de huidige videokaarten (in mijn voorbeeld dus de 6600GT) eigenlijk wel mogelijk om video-overlay te gebruiken over >1 monitor tegelijk? en zo ja, met welke instelling of driver-versie?
Het liefst blijf ik de moderne 9x-versie van de drivers gebruiken, omdat deze een de-interlace mogelijkheid heeft voor HD-video (1080i video kijkt daarmee toch een stuk leuker op een monitor die niet genoeg pixels heeft om het 1:1 weer te geven)

Een ander probleempje wat ik dus heb is dat de gamma-correctie van de video-overlay steeds te donker staat. Als ik dan over een van de icoontjes heen ga in het NVidia Control Panel, is het weer goed. Is dat ook te fixen met een setting of andere driver?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Bij deze een subtiel schopje.

Nog even een kleine aanvulling, nav een MSN gesprek met iemand anders over dit onderwerp.
Windows ziet (bij display properties) dus met deze driver instelling 1 monitor die op 2560x1024 draait, maar kennelijk zit het probleem dus op een lager niveau en zou het toch een beperking kunnen zijn in de hardware :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Een subtiel schopje.

Verwijderd

volgens mij is dit een beperking van windows zelf en zal je moeten wachten op Vista om dit te verwezelijken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een manier om het nu werkend te krijgen is http://www.matrox.com/graphics/offhome/dh2go/home.cfm.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:26:
volgens mij is dit een beperking van windows zelf en zal je moeten wachten op Vista om dit te verwezelijken.
Kortom het is dus geen hardware beperking?
Waarom kan dat dan nu dan nog niet werken dmv een driver-aanpassing?
He Gijs :)
Hmm dat vind ik niet echt een oplossing, aangezien je dan zit met en een duur kastje en dat ik van mijn DVI af moet stappen en ik vraag me af hoe goed dat werkt op andere resoluties zoals het boot-scherm enzo.
Daarnaast verlies je volgens mij behoorlijk wat aan scherpte, aangezien je dan 1 VGA aansluiting moet belasten tot een dergelijk hoge resolutie en die moet dan ook nog eens precies gesampled kunnen worden.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoi Gijs ;),

2x 1280 x 1024 op 60Hz heeft minder bandbreedte dan 1600x1200 op 100hz nodig. Daarnaast verwacht ik van Matrox wel een dermate kwaliteit dat het verlies in het doosje nihil is.

Met het afstappen van DVI heb je echter wel een valide punt.

[ Voor 17% gewijzigd door Janoz op 25-09-2006 14:50 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1