Printen zonder wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo,

Ik heb Windows 2003 Server met Active Directory draaien. Op deze server heb ik een printer geinstalleerd en gedeeld. Als ik nu wil printen werkt dat alleen wanneer ik op Windows XP Home aanlog met een gebruikersnaam en wachtwoord die op de server staat, wanneer ik aanlog met alleen een gebruikersnaam en geen wachtwoord kan ik niet printen of een gebruikersnaam en wachtwoord die niet bekend zijn in Active Directory kan ik niet printen.

Ik heb geprobeerd om onder het tablad beveiliging van de printer Iedereen toe te voegen in de hoop zodat ik dan wel zo kon printen maar dit werkt niet.

Heeft iemand een idee hoe ik nu in kan stellen dat het niet uitmaakt hoe een gebruiker op Windows XP Home is aangemeld en dus altijd kan printen?

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:53

BFS

Rude awakening

Printer lokaal installeren en naar het ipadres verwijzen van de printer? (Mits het een netwerkprinter is)

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
"Iedereen" zijn sowieso alle _geauthenticeerde_ gebruikers. Een niet geauthenticeerder gebruiker blijft ten allen tijde guest/gast. Die heeft een eigen acount, die (gelukkig) by default uitgeshekeld is. Die moet je dus eerst inschakelen en de nodige rechten toebedelen op de printer.
Hou wel rekining met het veiligheisgat dat je laat door niet geauthenticeerde gebruikers op je domein te laten aanmodderen :/

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

2003 Server met Home clients ? Die hangen dus niet in het domein. Is het niet gewoon handiger om je clients lid te maken van het domein ?

Enige manier om het zo werkend te krijgen is volgens mij door met het gast account te gaan werken ,maar of je dit wilt ? Je zou in AD natuurlijk ook een print user kunnen maken waarvan het wachtwoord niet te wijzigen is en verder niets anders kan dan printen.

[ Voor 48% gewijzigd door Herby op 22-09-2006 07:44 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• lgeraeds
Is in principe wel handiger, maar met home werkt dat voor zover ik weet alleen door een lokale account aan te maken met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op de server en dan heb je nog alleen toegang tot domeinbronnen zoals printers, shares, etc.

En zoiezo zit ik hier met een aantal gebruikers die niet op een wachtwoord zitten te wachten, het is tenslotte maar voor thuis.

Ik denk dat het nu dus slim is om de gast account te activeren maar de rechten op de gast account flink te beperken. Bedankt voor jullie reacties :)

• lgeraeds
Update: Inmiddels heb ik gezien dat wanneer ik de printer op een xp pro client toevoeg ik wil kan printen, ook na opnieuw aanmelden of opnieuw opstarten. Hij blijft het gewoon doen..

Ik heb Windows 2003 Enterprise editie draaien en aan die server heb ik mijn Canon MP110 all-in-one printer gehangen. Ik heb 2 laptops met daar op Windows XP Home edition. Nu hoeven deze alleen te kunnen printen.

De printer heb ik geshared en ik heb de groep iedereen toegevoegd onder het beveiliging tabblad.
Wanneer ik de printer toevoeg vraagt hij om een account en wachtwoord, hier vul ik dan Administrator in en mijn wachtwoord. Vervolgens voegt hij de printer toe en kan ik gewoon printen, maar zodra ik opnieuw aanlog gaat het fout, dan krijg ik te zien u heeft geen toegang tot deze printer.

Wanneer ik een account op de xp home machine aanpas naar een gebruikersnaam en wachtwoord die bekend zijn op de server werkt het wel. Maar dat wil ik dus niet, ik wil zo kunnen printen zonder op de XP home machines met een gebruikersnaam en wachtwoord van de server aan te moeten loggen. Het moet zo werken zonder wachtwoord.

Hoe doe ik dit in een standaard 2003 situatie? Ik heb namelijk géén Active Directory geinstalleerd.

Groet,
Lars

[ Voor 8% gewijzigd door lgeraeds op 25-09-2006 19:43 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je topic als een reply op je originele topic bedoelt was, dus ik heb ze even gemerged :)

• lgeraeds
Lid worden van het domein lijkt mij vanaf XP home onmogelijk? Gast heb ik geprobeerd maar dit pakt hij niet.. Ook niet als ik de gast toevoeg aan de printer.

• Herby

Herby

Stalknecht

Hoezo pakt hij gast niet ? Krijg je een foutmelding ? Heb je wel op alle pc's het gast account aangezet (dus ook op de W2k3 server ) ?

• lgeraeds
Moet ik op de clients ook de gast account inschakelen dan?

• Herby

Herby

Stalknecht

Ja

• lgeraeds
Maar dan kan ik nog wel printen via mijn normale account of moet ik dan ook echt aanmelden als gast?

• Herby

Herby

Stalknecht

lgeraeds schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 09:27:
Maar dan kan ik nog wel printen via mijn normale account of moet ik dan ook echt aanmelden als gast?
Probeer het uit zou ik zeggen. De hele bedoeling van het gast account is dus juist dat je ongeauthenticeerde gebruikers toegang kan geven tot je domein.

Verwijderd

probleem is gewoon omdat je met een "home" versie een "server" editie probeerd te benaderen. De CAL's worden hier niet in ondersteund, dus wordt je gewoon gelokkeerd.
Pagina: 1