Allround workstation advies.

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 23:01

ferno

Topicstarter
Advies gevraagd voor nieuw allround workstation.

Binnenkort wil ik een nieuw systeem gaan aanschaffen/samenstellen.
Dit systeem gaat voornamelijk gebruikt worden voor het draaien van VMWARE (meestal een of twee vm's tegelijk actief).
Verder zal er voornamelijk DVD'tjes op geburned worden, surfen, dreamweaver en Photoshop (maar geen moeilijke zaken).
Gamen doe ik ook een beetje maar ik ben zeker geen hardcore gamer, ik hoef niet de hoogste FPSen te halen in een game, ik wil wel van de pracht en praal van een game kunnen genieten.
Last but not least, het multitasken is wel erg belangrijk, geen van mijn applicaties is een specifieke (op VMWARE en CS na) memory of CPU hog maar ik wil wel veel naast elkaar kunnen draaien zonder dat mijn machine enorm traag word.
Monitor, keyboard+muis, boxen en cardreader houd ik de bestaande spullen.

Meeste prijzen heb ik bij Salland vandaan omdat ik van plan ben de boel daar te betelen.
Mijn budget is 1500 a 1600 euro.

Ik zit zelf aan dit lijstje te denken:

Processor:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed. 309,-

Deze staat vast, volgens mij is dit op het moment de beste processor.

Mobo:

Asus Moederbord P5W DH Deluxe 209,-
Asus Moederbord P5B Deluxe WiFi-AP 187,-

Ik was er eerst zeker van dat de p5w mijn nieuwe moederbord zou gaan worden maar ben sinds kort zwaar aan het twijfelen.
Vooral het feit dat de P5B goedkoper en beter op de Core2 is voorbereid heeft mij van het P5W pad doen wijken.
Ik ben er nog steeds niet zeker van dus graag meningen en advies in deze.

Geheugen:

Weer zo'n twijfel geval, ben meestal een Corsair man maar ben nu behoorlijk naar OCZ aan het neigen.
Ik heb alleen in reviews gelezen dat de OCZ in het begin een beetje instel werk nodig heeft (timings).
Een tweede nadeel van ocz is de beschikbaarheid, op veel sites staat het wel in de lijsten maar de prijzen lopen erg uiteen en bij geen enkele shop is het op voorraad, ik twijfel dan ook strek aan de betrouwbaarheid van deze prijzen.

Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5 297,-

OCZ (MEM) DDR2 2x1Gb PC6400 CL4.0 217,- Euromaxi.

OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Plat. XTC 237,- bij 4launch

Geluidskaart:

Onboard

Geluid vind ik niet zo belangrijk en de onboard oplossing is voor mij prima.

Lan:

Onboard

Goede ervaring met de door ASUS geboden onboard oplossingen en met dual GIGA Nics en een WIFI AP zit het wel goed lijkt mij.

Hardeschijven:

Gezien de performance van de 7200 rpm SATA schijven tegenwoordig niet veel van elkaar afwijken ben ik van plan drie samsung spinpoints P120 250GB in raid5 aan te sluiten.
RAID 5 bied een betere performance dan Raid 1 maar dan met minder risico dan een RAID 0 config.
Opzich ben ik hier wel redelijk zeker van maar zou eigenlijk wel ervaringen van andere RAID 5 gebruikers (en dan bedoel ik niet op servers maar echt op normale werkstations) willen horen.
De reden waarom ik voor Samsung wil gaan is puur een geluid en betrouwbaarheid kwestie, dat schijnt bij deze spinpints wel snor te zitten.

Samsung HDD Spinpoint SP2504C 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 79,- x 3

Video Kaart:

Deze staat vast, de Asus 7600 GT Silent wordt mijn nieuwe kaart.
Zoals ik al eerder zei game ik wel eens maar hoeft mijn kaar geen snelheid kanon te zijn.
Ik vind het wel belangrijk dat de meeste nieuwe features ondersteund worden en dat de kaart stil is.
Deze kaart presteert prima is stil en betaalbaar.

Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV 175,-

Case:
Weer een twijfel punt, Tot voor kort stond het vast dat mijn nieuwe case een Coolermaster stacker CM 830 zou worden en dit vind ik nog steeds de mooiste kast van het moment, dus mijn hart zegt de CM maar mijn verstand zegt de Antec P180.
De Antec is stiller en goedkoper, build quality ontlopen ze elkaar niet veel.
Montage schijnt bij de Antec wel lastig te zijn maar daar heb je in principe een keer maar mee te maken.
De Antec is een stuk stiller maar de Stacker kan evt. naar BTX omgebouwd worden.
Ik vraag mij wel af of de videokaart die ik heb gekozen (asus 7600GT silent) wel goed in de Antec gaat passen (voral icm. De fanduct).

Antec Behuizing P180 Zwart, Aluminium, 3 X 120mm 124,-
Cooler Master Behuizing Stacker 830 Zilver, 2 X 120 Mm 209,-

Voeding:

Voor de voeding zit aan de OCZ modstream te denken.
Deze voeding krijgt goede reviews heeft een modulair cable system etc. en is betaalbaar.
De enige vraag die ik heb is of men ervaring heeft met deze voeding en de Asus boards en de cases die ik heb gekozen.
Verder ben ik benieuwd of deze krachtig genoeg is (maar volgens mij wel).

OCZ Voeding Modstream 450 Watt , Zilver, Blue Leds, 24-pins 69,-

DVD Brander:

Normaal gesproken ga ik altijd voor de NEC branders omdat ik daar gedoe ervaring mee heb maar nu ga ik de stap wagen en een BENQ brander nemen.
De reden hiervoor is eigenlijk simpel, BENQ ondersteunt LightScribe en de NEC alleen Lableflash gezien de Lableflash schijfjes moeilijker te krijgen zijn en ook duurder is dit een makkelijke keus, verder wordt de BENQ als prima getest.

BenQ DVDRW DW1655 Zwart, Lightscribe 38,-

DVD speler:

Vind ik eigenlijk niet zo belangrijp, de samsung schijnt erg stil te wezen en is nog goedkoop ook dus ga ik daar maar voor.

Samsung SD-616 (Zwart) 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart 17,-

Cardreader:

Al in bezit, OEM van Salland.

Keyboard en muis:

Al in bezit, Logitech MX 3100.

Boxen:

Al in bezit, Creative Inspire 5.1 setje.

Monitor:

Al in bezit, Benq 17 inch TFT (ben ik nog steeds tevreden over al wil ik op een later tijdstip wel voor een Samsung 20 inch vanwege de hogere resolutie etc.).

Cooler:

Ik denk dat ik maar voor de artic Freezer 7 Pro ga, ik heb hier veel revieuws van gelezen en elke keer komt deze koeler er glansrijk doorheen.
Verder schijnt hij redelijk stil te zijn en ook nog eens erg goedkoop.
Ik had eerst de Zalman CNPS9500 Led Koper gaan maar ben nu wel redlijk om (tenzij iemand hier mij ervan kan overtuigen dat de Zalman zijn meerprijs waard is.).

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper

Graag zie ik commentaar en sugesties bij deze lijst.

Alvast dank!

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• ferno

ferno

Topicstarter
Niemand hier sugesties/tips bij?
Of heb ik een fout met de post gemaakt??

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Ja, waarom van dat dure PC6400 geheugen? Als je niet gaat overclocken is dat zonde (want je machine heeft dan helemaal niks aan die snelheid) en kun je beter goedkoper DDR533 of 667 geheugen nemen, maar dan méér; aan 3~4GB heb je meer wanneer je met VM's bezig bent :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

OCZ geheugen functioneert slecht in dit moederbord. Videokaart misschien een upgradebare dus goedkopere.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 16:26 ]

• ferno

ferno

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:03:
Ja, waarom van dat dure PC6400 geheugen? Als je niet gaat overclocken is dat zonde (want je machine heeft dan helemaal niks aan die snelheid) en kun je beter goedkoper DDR533 of 667 geheugen nemen, maar dan méér; aan 3~4GB heb je meer wanneer je met VM's bezig bent :)
Goed punt,

Ik dacht dat de core2 hier erg veel baat bij zou hebben, ik ga absoluut niet overclocken en gezien de 6400 geheugen zo belachelijk duur is op het moment is dit zeker een goeie tip.

• ferno

ferno

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:05:
Wel een net systeem, zoiets zou ik ook aan gaan kopen over een tijdje.

Alleen zorg dat je 2 reepjes geheugen neemt, maakt het stukken sneller/voordeliger. Heb overigens ook gelezen dat OCZ geheugen het niet zo goed doet i.c.m. dat moederbord.

offtopic:
Iets wat ik even niet zeker weet trouwens; heeft de P5W ook een Wifi aansluiting?

Videokaart hmm, misschien een iets goedkopere. (Mocht je je kaart gaan upgraden wanneer er Directx10 kaarten uitkomen.)

Is die samsumg dvd speler trouwens wel nodig? Kan de rewriter niet gewoon soepel afspelen?
Ja deP5W heeft een wifi aansluiting onboard, net als de P5B.
De 7600 GT wil ik perse, vind ik een mooie kaart voor een nette prijs, hij is still en kan alle games goed draaien.
Het is geen snelheids monster maar voor waar ik hem voor gebruik meer dan goed.
Ik denk dsat ik met deze kaart ook wel weer een jaar of twee verder kan (ik heb nu nog steeds mijn winfast 4600 :) )

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

De Asus 7600 GT Silent is op het moment voor zover ik weet bij geen enkele shop leverbaar. Als alternatief zou je voor de MSI of GigaByte 7600 GT kunnen gaan, die zijn ook passief gekoeld. Ik ben zelf voor de MSI gegaan.

• ferno

ferno

Topicstarter
Iemand ervaring met de RAID 5 config op zo'n SATA onboard controler?

Over de case en voeding ben ik ook benieuwd of er iemand is die er ervaring mee heeft etc.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
ColdSTone schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:49:
De Asus 7600 GT Silent is op het moment voor zover ik weet bij geen enkele shop leverbaar. Als alternatief zou je voor de MSI of GigaByte 7600 GT kunnen gaan, die zijn ook passief gekoeld. Ik ben zelf voor de MSI gegaan.
Je hebt ook een passief gekoelde 7900GT van MSI.

• ferno

ferno

Topicstarter
Ja maar die is denk ik een tukje duurder en de 7600 GT is voor mij meer dan voldoende.
De pixelpusher ben ik wel 99,9% zeker van.

Mijn twijfel gevallen zijn:

Geheugen.
Case
RAID config.
PSU

Over de andere zaken hoor ik ook graag tips maar ik hoop eigelijk een beetje meer tips en ervaringen over de twijfel punten te horen.

Maar alvast bedankt voor de reakties in ieder geval!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Realiseer je wel dat overclocken met een p5b een core 2 duo wel heel erg makkelijk is :) Ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik het wel moest doen voor m'n werk-workstation maar toch maar een 6600+p5b+redelijk geheugen gekocht en die draait nu op 3200mhz. 3000mhz is sowiezo bijna nooit een probleem.

Ik vond mijn stacker (de originele) maar lawaaiig, maar wel de fijnste kast die ik ooit gehad heb. Ik zou nu zelf voor een p180 gaan denk ik, met een seasonic, tagan, ( of antec phantom voeding.ik ben geen antec fan maar de phantom van een vriendje is toch wel heel relaxed )

specs

• ferno

ferno

Topicstarter
gladiool schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 14:13:
Realiseer je wel dat overclocken met een p5b een core 2 duo wel heel erg makkelijk is :) Ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik het wel moest doen voor m'n werk-workstation maar toch maar een 6600+p5b+redelijk geheugen gekocht en die draait nu op 3200mhz. 3000mhz is sowiezo bijna nooit een probleem.

Ik vond mijn stacker (de originele) maar lawaaiig, maar wel de fijnste kast die ik ooit gehad heb. Ik zou nu zelf voor een p180 gaan denk ik, met een seasonic, tagan, ( of antec phantom voeding.ik ben geen antec fan maar de phantom van een vriendje is toch wel heel relaxed )
Hmm,

Daarom had ik zoiets van "snelle geheugen is nooit weg".
Heb je ervaring met de stickjes van OCZ?
Volgens 4Launch moet de combo P5B en OCZ geen probleem zijn.
Asus zelf adviseert Corsairof Kingston, ik vind Corsair op het moment te duur.

En de MOBO is de P5B een betere keus dan de P5W?

De phantom vind ik te duur, 80 a 90 euro vind ik de grens voor een PSU, ik heb nu een Enermax waar ik ook erg tevreden over ben (350 W en niet modulair vandaar een nieuwe PSU) maar de OCZ vind ik er ook erg relaxed uit zien en hij komt goed uit de tests, alleen de P180 schijnt wel een lastige kast voor voedingen te zijn dus is de vraag of de OCZ daar goed in gaat passen.
De enige min punt van de OCZ schijnt te zijn dat hij niet twee 12v Rails heeft (ik weet niet echt waar ik dat in zal merken en of het belangrijk is?).

Wat de kast betreft, het is precies wat ik zeg, de stacker lijkt mij de fijnste kast maar ik wil nu is eindelijk een stille machine en dat ga ik niet met de stacker bereiken.
Ook de prijs speelt natuurlijk een rol.

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Abbadon schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 10:03:
Ben je daar zeker van? :?
Ik had ergens gelezen dat de "Asus P5B Deluxe" voordeel haalt uit PC2-8500 zonder overklokken...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb TEAM geheugen gekocht, er waren in het c2d topic goeie ervaringen mee...
Laatst heb ik een phantom voeding in een p180 gezet, en dat was een beetje passen en meten maar het ging prima, ook zijn deze volgens mij zelfs wat langer dan veel voedingen, volgens mij zijn de meeste voedingen goed te doen. Het waren vooral de kabels die vlak bij de middelste fan onder zaten.

Ik geloof dat dat hele 12 volt rails gedoe ontstaan is door bepaalde richtlijnen die wilde dat er niet te hoge amperages door 1 lijn gingen, dus hebben ze de 12 volt lijnen opgedeeld. Het maakt niet zo veel uit als je een goeie voeding hebt. Zorg er voor dat hij iig genoeg ampere op de 12 volt lijn kan leveren, kwestie van even de specs naast elkaar leggen.

specs

• ferno

ferno

Topicstarter
Nog een nadeel van de P180 is dat die geen motherboard tray heeft. :(

Dit vind ik ook wel een mooie kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/fulltower/armor/+sha_image/Armor_pic/topView04.gif

[ Voor 51% gewijzigd door ferno op 22-09-2006 20:31 ]

• Conroe
ferno schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:06:
Nog een nadeel van de P180 is dat die geen motherboard tray heeft. :(

Dit vind ik ook wel een mooie kast:

[afbeelding]
Welke kast is dat?

• ferno

ferno

Topicstarter
Sorry, Dat is de Thermaltake Armor.

Wat is je mening?

[ Voor 5% gewijzigd door ferno op 22-09-2006 21:26 ]

• ferno

ferno

Topicstarter
Over de geheugen het volgende.

Ik zit sterk aan de OCZ te denken (deze OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Plat. XTC ).

Deze wordt getest als snel en betrouwbaar en is op het moment van alle P6400 geheugen het goedkoopst.
Nu schijnt er wel een glitch te zijn met het booten als je de snelste timings gebruikt, je moet dan namelijk 2.1v voor je geheugen instellen (anders moet je je geheugen met minder agressieve timings draaien).
Er zijn een hoop borden dit dit niet ondersteunen (zonder bios upgrade), de P5W schijnt dat wel te doen, weet iemand met een P5B of je daarop je geheugen voltage gemakkelijk op 2.1v kan zetten?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ferno schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:39:
Gezien de performance van de 7200 rpm SATA schijven tegenwoordig niet veel van elkaar afwijken ben ik van plan drie samsung spinpoints P120 250GB in raid5 aan te sluiten.
RAID 5 bied een betere performance dan Raid 1 maar dan met minder risico dan een RAID 0 config.
Opzich ben ik hier wel redelijk zeker van maar zou eigenlijk wel ervaringen van andere RAID 5 gebruikers (en dan bedoel ik niet op servers maar echt op normale werkstations) willen horen.
Met welke controller?
En RAID 5 sneller dan RAID 1? Waar haal je dat vandaan?
Tip: STR benchmarks zijn niet relevant.

• Conroe
Waarom "Antec P180" en geen "Antec Lifestyle Sonata II"?

• ferno

ferno

Topicstarter
Olaf,

Met lezen in ieder geval wel, met schrijven niet.
Ik heb hier en daar gelezen dat raid 5 (wordt denk ik daarom ook het meets in server configs gebruikt) nog het beste balans tussen veilig en snel brengt zonder teveel disken te verpillen.
RAID 10 is natuurlijk beter maar dat kost wel een hoop aan disken.

Maar goed, ik ben zeer zeker geen storage expert en sta dus zeker open voor tips.
RAID 0 vind ik geen oplossing, ik weet wel dat je voor je OS daar een hoop snelheid mee kan winnen en windows zo opnieuw geinstalleerd kan worden, maar je zal net zien net de dag dat je je machine het hardst nodig hebt crasht de boel.

• ferno

ferno

Topicstarter
r00t schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:17:
Waarom "Antec P180" en geen "Antec Lifestyle Sonata II"?
Sorry maar die vind ik dus echt niet mooi, maar dat is natuurlijk personlijk.

Het wordt de Stacker 830 (vind ik het mooist maar is duur en bied weinig geluid demping)
of de Antec P180 (het stilst etc. en goed doordacht)
en nu is de Thermaltake Armor ook in de picture gekomen (veel mogelijkheden en betaalbaar, nadeel is dat er ook weing geluid demping aanwezig is).

Het wordt alleen maar moeilijker. :'(

• Conroe
ferno schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:03:
[...]

Sorry maar die vind ik dus echt niet mooi, maar dat is natuurlijk personlijk.

Het wordt de Stacker 830 (vind ik het mooist maar is duur en bied weinig geluid demping)
of de Antec P180 (het stilst etc. en goed doordacht)
en nu is de Thermaltake Armor ook in de picture gekomen (veel mogelijkheden en betaalbaar, nadeel is dat er ook weing geluid demping aanwezig is).

Het wordt alleen maar moeilijker. :'(
Is de "Antec P180" even goed als de "Antec Sonata II"?
Dan zou ik voor deze gaan!

• ferno

ferno

Topicstarter
r00t schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:22:
[...]
Is de "Antec P180" even goed als de "Antec Sonata II"?
Dan zou ik voor deze gaan!
Volgens de tests zelfs beter.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben juist zelf een systeempje aan het uitpuzzelen, en kwam vrijwel op hetzelfde lijstje uit, maar dat is ondertussen wel iets veranderd.
Mobo wordt een WiFi-less exemplaar, heb al genoeg van dat spul, en Firewire zie er ook niet aankomen. P5B dus.
In schijven maak ik dezelfde keuzen, maar neem er wel nog een of andere dikke schijf naast voor backups. Daar heb ik weinig eisen aan, wie er maar de meeste bytes per euro levert, @ whatever performance. Gebeurt toch 's nachts.
Videokaart eerst ook de 7600gs silent (de Gigabyte wordt een uitspringer genoemd door anandtech), maar omdat ik Oblivion wil proberen toch de 7900gs gekozen, de price/performance sweetspot van deze maand. Niet silent, helaas.
Ga zelf voor de Sonata II kast, maar heb je al eens naar Arctic Cooling gekeken?
Voedingen zijn bij mij altijd Tagan, word verder niet over nagedacht. Die OCZ is vast ook prima.
DVD brander Samsung SATA - laatste IDE kabel weg - lezer is de moeite niet. Ik heb nog nooit een brander of lezer versleten. En ja, ik maak backups...
Geheugen kost me nog de meeste moeite. Een rustige overklok vind ik nog wel de moeite waard, de E6600 heeft nog zoveel ruimte dat ik het zonde vind het te laten liggen. Snel geheugen maakt een mid-life upgrade met een betere cpu ook wat interessanter. Het is wel lastig betaalbaar snel geheugen te vinden, de laagste prijzen voor kits in de pw zijn vaak op de site prijzen per stuk, oa 4launch doet dat veel. Als je meerdere sessies VMWare wil draaien op Windows zou ik ook zeker meer geheugen aanraden ipv sneller, 4 GB is echt niet overdreven.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ferno schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:58:
Olaf,

Met lezen in ieder geval wel, met schrijven niet.
Ik heb hier en daar gelezen dat raid 5 (wordt denk ik daarom ook het meets in server configs gebruikt) nog het beste balans tussen veilig en snel brengt zonder teveel disken te verpillen.
RAID 10 is natuurlijk beter maar dat kost wel een hoop aan disken.

Maar goed, ik ben zeer zeker geen storage expert en sta dus zeker open voor tips.
Bij veel schijven is RAID 5 natuurlijk handig omdat er maar een disk 'verloren' gaat. Maar bij twee/drie schijven is dat geen issue.
Van het geld dat je aan een goede controller uitgeeft kun je bijvoorbeeld ook een extra HDD kopen voor RAID 10 of je kunt gewoon bij twee schijven in RAID 1 blijven als die capaciteit voldoende is.
Onderschat de write-bottleneck van RAID 5 niet.

• ferno

ferno

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 09:51:
[...]

Bij veel schijven is RAID 5 natuurlijk handig omdat er maar een disk 'verloren' gaat. Maar bij twee/drie schijven is dat geen issue.
Van het geld dat je aan een goede controller uitgeeft kun je bijvoorbeeld ook een extra HDD kopen voor RAID 10 of je kunt gewoon bij twee schijven in RAID 1 blijven als die capaciteit voldoende is.
Onderschat de write-bottleneck van RAID 5 niet.
Hoi,

Yep,

Het schrijven zal minder zijn maar lezen weer beter.
De controler wil ik gewoon een van de twee onboard controlers voor gebruiken.

Een andere optie is natuurlijk een raptor voor je systeem en een dikkere spinpoint voor de data maar dan gata de prijs omhoog en de raptors zijn natuurlijk herrie bakken, vandaar dat ik meer aan raid zit te denken.

Wat raad jij dan aan?

• ferno

ferno

Topicstarter
Lekker,

Bij 4 LAunch hebben ze de geheugen nu ook naar 335 euro gegooid.
Gisteren stond het nog op 230.
Ik had bijna besteld maar ze wilde geen garantie geven dat ze het voor die prijs konden bieden als het binnen zou komen.
Als ik het besteld had dan had ik dus vandaag 100+ moeten neer tellen. :(

Wat is er toch aan de hand met de PC6400 geheugen?
Komt dit door de Core2? Die is zo populair dat de snelle DDR2 geheugen niet aan te dragen is, zal je zien, geheugen producenten gaan de productie opschroeven en daarna bestaat weer overschot en dan wordt het weer dumpen voor een appel en een ei.
Binnen een paar dagen is meer dan 100 euro in prijs gestegen, van 200 naar 300 euro vind ik een erg groote sprong.

Als het zo blijft wacht ik even met bestellen. :'(

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Gamen doe ik ook een beetje maar ik ben zeker geen hardcore gamer, ik hoef niet de hoogste FPSen te halen in een game, ik wil wel van de pracht en praal van een game kunnen genieten.
Om redelijkerwijs van alle pracht en praal te kunnen genieten heb je toch echt een highend videokaart nodig. Ik ga er van uit dat je dus geen shooters speelt en daarom geen hoge fpsnodig hebt. Maar met minder dan 25 fps word het echt onplezierig gamen, want een diashow is anders ook niet alles hoor ;).
Ikzelf speel wel aardig fanatiek games en ben onlangs van een 7800 GTX overgestapt naar een 7950 GX2 en dan pas zie je wat AF en AA eigewnlijk doen met een game! Vooral de AF (dus de filtering om de textures beter weer te geven) deed het veeeeel beter!! Zelfs op dezelfde instellingen zag het er vele malen beter uit. Nu speel ik wel op een resolutie van 1920 x 1200, dus een mindere kaart kan voor jou zeker volstaan. Maar een 7800 GT raad ik je toch wel minimaal aan! Ik kan je zeker aanraden om iets meer geld uit te geven aan een videokaart dan een midrange kaartje te kopen. Want met laatst genoemde kaarten lmoet je vooral spelen voor de gameplay en niet voor de graphics.

ps. Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien geef ik een dom replay maatr iig suc6 met de aanschaf met je nieuwe systeempje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Onno b op 23-09-2006 21:54 ]

• ferno

ferno

Topicstarter
Onno 1983 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:53:
[...]

Om redelijkerwijs van alle pracht en praal te kunnen genieten heb je toch echt een highend videokaart nodig. Ik ga er van uit dat je dus geen shooters speelt en daarom geen hoge fpsnodig hebt. Maar met minder dan 25 fps word het echt onplezierig gamen, want een diashow is anders ook niet alles hoor ;).
Ikzelf speel wel aardig fanatiek games en ben onlangs van een 7800 GTX overgestapt naar een 7950 GX2 en dan pas zie je wat AF en AA eigewnlijk doen met een game! Vooral de AF (dus de filtering om de textures beter weer te geven) deed het veeeeel beter!! Zelfs op dezelfde instellingen zag het er vele malen beter uit. Nu speel ik wel op een resolutie van 1920 x 1200, dus een mindere kaart kan voor jou zeker volstaan. Maar een 7800 GT raad ik je toch wel minimaal aan! Ik kan je zeker aanraden om iets meer geld uit te geven aan een videokaart dan een midrange kaartje te kopen. Want met laatst genoemde kaarten lmoet je vooral spelen voor de gameplay en niet voor de graphics.

ps. Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien geef ik een dom replay maatr iig suc6 met de aanschaf met je nieuwe systeempje ;)
Hoi,

Thanx voor je reply.

Ik ben echt geen shooter man en zulke hoge resoluties als wat jij net meldt haalt mijn BENQ niet eens. :o

Als ik maar in een racespel als need for speed en RTS games alle mooie effekten kan zien dan ben ik al blij.
Verder game ik een keer in de week ofzo, een echte highend kaart is voor mij een beetje zonde.
Ik wil alleen wel een kaart die als ik een keer een spel wil spelen het op een nette manier kan doen en alle opties ondersteunt.
De 7600Gt is wat dat betreft net de sweetspot voor een erg leuke prijs en de silent van Asus vind ik de beste specs hebben (maar ik kan het fout hebben natuurlijk).

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Wat voeding betreft zou ik zeker niet voor de OCZ gaan. Efficiëntie en stilte zijn beiden minder dan de momenteel beste keuze op voeding gebied in de mainstream sector: Seasonic S12 serie. Je systeem zal op full power (dual-prime en videokaart belast) niet meer dan rond de 200 watt trekken. Een Seasonic S12 430 watt zou hier de beste keuze zijn.

Verder zou ik voor de Antec behuizing gaan. Die heeft een goede indeling en een betere prijs/kwaliteit. De BTX functie van de Stacker is sowieso waardeloos in dit geval omdat je een moederbord met heatpipe gaat aanschaffen. Ondersteboven werkt daarbij niet.

Verder ziet alles er wel goed uit lijkt mij.

• Onno b

Onno b

ferno schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 22:22:
[...]

Hoi,

Thanx voor je reply.

Ik ben echt geen shooter man en zulke hoge resoluties als wat jij net meldt haalt mijn BENQ niet eens. :o

Als ik maar in een racespel als need for speed en RTS games alle mooie effekten kan zien dan ben ik al blij.
Verder game ik een keer in de week ofzo, een echte highend kaart is voor mij een beetje zonde.
Ik wil alleen wel een kaart die als ik een keer een spel wil spelen het op een nette manier kan doen en alle opties ondersteunt.
De 7600Gt is wat dat betreft net de sweetspot voor een erg leuke prijs en de silent van Asus vind ik de beste specs hebben (maar ik kan het fout hebben natuurlijk).
Het kan zijn dat onze definitie`s wat betreft `pracht en praal` verschillen. De 7600GT is een redelijke kaart en zeker bij een minder budget (met betrekking op de GPU dan hè, want de rest van je systeem _/-\o_ ;) ) is de prijs kwaliteit uitstekend, en in dat prijssegment is die zelfs goed te noemen. Ik wilde je echter toch even op mijn bevindingen wijzen zodat je straks niet voor een teleurstelling staat als je, laat zeggen; Oblivion gaat spelen en de schors van de bomen is geen schors en de voegen tussen de paden zijn na een meter al vervangen door enkel kleur, je koopt immers toch een echt high end systeem. Natuurlijk heb je op lagere resolutie ook minder GPU power nodig en dat scheelt in prijs.

Nog even over je geheugen. Ik heb zelf corsair TWIN2X2048-6400 PRO dat is dus dezelfde als die jij in je lijstje hebt staan maar dan enkel met activitie leds (ja die had ik al in ddr en me meisje mocht niet weten dat ik weer nieuwe hardware kocht een CPU van 350 euro was al moeilijk uitleggen :D )
en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Aangezien ik ook de P5W DH Deluxe als basis heb zit het met de ondersteunig goed. OCZ laat het wel eens afweten bij asus meen ik. Asus heeft namelijk een zeer slechte reputatie als het gaat om ondersteuning qua geheugen en dat merk ik ook. Standaard zet het mobo namelijk te weinig voltage op het geheugen ik meen 2V ofzo maar juist daardoor ben ik gaan kijken op hoeveel volt mijn geheugen stabiel kon draaien. Op de standaard 400MHz wordt als 800 aangegeven in de bios bleef mijn geheugen stabiel op 1,9V met de standaard timings van 4-4-4-12, terwijl 2.1V standaart is! In mijn geval een aanrader dus.

• ferno

ferno

Topicstarter
Hoi,

Onno

Corsair was ook mijn eerste keus, ik heb tot nu toe altijd geheugen van corsair gehad (een keer crucial) en tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.
De belachelijke prijsverhogingen van de laatste weken heeft mij naar de OCZ gstuwd en gezien de OCZts goed uit bijna alle tests komen leek het mij wel wat.
Ik heb wat research gedaan en inderdaad blijkt de OCZ geheugen 2.1v nodig te hebben en de ASUS boards kunnen dat niet altijd aan, van wat ik begrepen heb is dat bij de P5W niet het geval, deze zou de 2.1v wel aan kunnen (zonder soldeer kunstjes).
Van de P5B weet ik het niet, kan iemand daar antwoord op geven?

The_nv40_man

Ik zal de Seasonic zeker gaan bekijken, Thanx.
Voeding is iets waar ik niet erg veel verstand van heb, maar ik weet wel dat je er niet op moet bezuinigen.
Ik heb nu al jaren een Enermax en daar ben ik erg tevreden over, nu leek mij de OCZ wel een goede keus gezien hij een modulair cable system heeft (wat ik erg graag wil) en hij redelijk geprijsd is (een enermax met de zelfde features is redelijk wat duurder).
Verder komt de OCZ als goed uit de tests, vandaar.

[ Voor 28% gewijzigd door ferno op 24-09-2006 01:11 ]

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
ferno schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:37:
Lekker,

Bij 4 LAunch hebben ze de geheugen nu ook naar 335 euro gegooid.
Gisteren stond het nog op 230.
Had ik al eerder gemeld: 4launch zet regelmatig prijzen voor enkele reepjes bij de 2x setjes. Die 230 euro waren dus fake prijzen. Het spul stijgt wel, maar echt niet zo hard.

• Onno b

Onno b

ferno schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:07:
Hoi,

Onno

Corsair was ook mijn eerste keus, ik heb tot nu toe altijd geheugen van corsair gehad (een keer crucial) en tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.
De belachelijke prijsverhogingen van de laatste weken heeft mij naar de OCZ gstuwd en gezien de OCZts goed uit bijna alle tests komen leek het mij wel wat.
Ik heb wat research gedaan en inderdaad blijkt de OCZ geheugen 2.1v nodig te hebben en de ASUS boards kunnen dat niet altijd aan, van wat ik begrepen heb is dat bij de P5W niet het geval, deze zou de 2.1v wel aan kunnen (zonder soldeer kunstjes).
Van de P5B weet ik het niet, kan iemand daar antwoord op geven?

The_nv40_man

Ik zal de Seasonic zeker gaan bekijken, Thanx.
Voeding is iets waar ik niet erg veel verstand van heb, maar ik weet wel dat je er niet op moet bezuinigen.
Ik heb nu al jaren een Enermax en daar ben ik erg tevreden over, nu leek mij de OCZ wel een goede keus gezien hij een modulair cable system heeft (wat ik erg graag wil) en hij redelijk geprijsd is (een enermax met de zelfde features is redelijk wat duurder).
Verder komt de OCZ als goed uit de tests, vandaar.
Mijn geheugen heeft @ stock ook 2,1V nodig, maar volgens mij heeft al het high end geheugen meer voltage nodig. Mijn mobo geeft iid 2.1 met een oranje kleur weer, maar in de bios gaat ie daar nog ruim overheen en voor de P5B moet je hier denk ik wezen; Asus P5B Deluxe | P965 @ 500MHz en hoger

uit dat draadje;

mijn eerste resultaat met mn nieuwe rig:
e6700 week 28
asus p5b deluxe wifi
tagan 580w
Sapphire x1900GT
2x1gb Gskill Pc6400HZ

Alles stock, stock cooler, stock vcore, alleen vdimm is verhoogt naar 2,0v, mem draait ergens rond de 500mhz 4-4-4-8 geloof ik.
geen flauw idee wat daar stock bij is

• ferno

ferno

Topicstarter
TheekAzzaBreek

hmm,

Toch kan ik het mij herinneren dat ik de Corsair mem bij Salland in Augustus voor 260 euro heb gezien en nu staat het voor 310.

[ Voor 6% gewijzigd door ferno op 24-09-2006 01:48 ]

• ferno

ferno

Topicstarter
Onno,

Thanx voor de P5B draadje.

Daar heb ik gelijk antwoord gekregen op de vraag van OCZ icm. P5B:

P5B Deluxe Release BIOS version 0614
1. Support DDR2 double side x16 module
2. Enable support for CPU ratio adjustment on Kentsfield B0 stepping CPU
3. Enable conroe/kentsfield ratio overclocking higher above default value
4. Fix CPU Fan profile mode not correct after system shotdown
5. Enhance memory compatibility for DDR533 and DDR667 modules.
6. Revise S3 fuction not stable when CPU FSB over 300MHz.
7. Enable support for OCZ2G8002GK-6400
8. Fix PCIEX1 will disappear after update beta bios from 0405 to 0507
9. Fix some lock cpu will show "modify ratio "item in bios(ex:660-SL7Z3 3.6GHT PSC800 2M/EM64T 002)
10. Fix some lock cpu frequency not correct when lock free fuction enable(ex:660-SL7Z3 3.6GHT PSC800 2M/EM64T 002)
11. Fix kentsfield L2 cache not correct issue (in bios setup)
12. Fix SATA configuration select disable and compatible mode, and BIOS still show SATA5 and SATA6
13. Update ICH8 Raid option ROM from V6.0.0.1022 to V6.1.0.1002
14. Update Marvell 8001 and 8056 Lan option rom from 5.16.3.3 to 5.17.1.3

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ferno schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:26:
Het schrijven zal minder zijn maar lezen weer beter.
De controler wil ik gewoon een van de twee onboard controlers voor gebruiken.

Een andere optie is natuurlijk een raptor voor je systeem en een dikkere spinpoint voor de data maar dan gata de prijs omhoog en de raptors zijn natuurlijk herrie bakken, vandaar dat ik meer aan raid zit te denken.

Wat raad jij dan aan?
Afhankelijk van de capaciteit die je wil halen RAID 1 of 10. Een onboard controller kost natuurlijk niks extra's, maar ik zou toch de benchmarks eens controleren voordat je daarmee aan RAID 5 begint.

• ferno

ferno

Topicstarter
Hmm,

Zal ik met RAID1 enige merkbare snelheids winst tov. een standalone schijf boeken?

RAID 10 is het mooiste maar dan moet ik minimaal 4 schijven nemen (als ik het goed heb) en ben ik daar de helft van kwijt. :(

• ferno

ferno

Topicstarter
The_nv40_man schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 22:36:
Wat voeding betreft zou ik zeker niet voor de OCZ gaan. Efficiëntie en stilte zijn beiden minder dan de momenteel beste keuze op voeding gebied in de mainstream sector: Seasonic S12 serie. Je systeem zal op full power (dual-prime en videokaart belast) niet meer dan rond de 200 watt trekken. Een Seasonic S12 430 watt zou hier de beste keuze zijn.

Verder zou ik voor de Antec behuizing gaan. Die heeft een goede indeling en een betere prijs/kwaliteit. De BTX functie van de Stacker is sowieso waardeloos in dit geval omdat je een moederbord met heatpipe gaat aanschaffen. Ondersteboven werkt daarbij niet.

Verder ziet alles er wel goed uit lijkt mij.
Heeft de s12 een modulair kabel systeem?
Ik kan op hun website niet goed zien en de specs melden daar niest over.

• ferno

ferno

Topicstarter
Hier enige alternatieven waar ik graag meningen over wil horen.

Voeding:

Deze is wel 400W en ik vraag mij dus af of dit voldoende zal zijn, het is wel Enermax en daar heb ik erg goede ervaringen mee, heeft een zeer gelikt modulair cable system etc.
Enermax Voeding Liberty 400W ActivePFC 400 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins

Geheugen:

Is wel 50Mhz langzamer meer wel met goeie timings en Kingston is meestal ook erg betrouwbaar spul.
De prijs is bijna niet te verslaan, 217 euro voor een matched pair (2 GB totaal).

Kingston HyperX 2048 MB, PC6000, 750 MHz, 4

• ferno

ferno

Topicstarter
Hoi,

Ik hoop dat iemand mijn laatste post leest en daar op wil reageren.
Ik heb dus weer twee componenten (die de minst belangrijke volgens mij) aan de lijst toegevoegd en ben benieuwd wat de experts daarvan denken.

Verwijderd

Over de voeding: Moet voldoende zijn, aangezien nVivida 7950GT aan een 430W Seasonic het prima doet hier.

Dat geheugen, heb even een review opgezocht, en doet het prima.
Link

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Voeding lijkt me prima, al zou ik zelf wat meer reserve inbouwen, iets meer vermogen dus. Just in case.

Geheugen lees ik goede ervaringen mee, maar het hangt er wel vanaf wat je precies wil kunnen doen. Als je meerder VM's tegelijk wil draaien zou ik voor meer geheugen kiezen (desnoods wat langzamer), zeker als je een Windows host gebruikt.

• Onno b

Onno b

Die voeding kan zeker op je systeem, maar als je in de toekomst ooit een keer wilt gaan upgraden dan is een nieuwe voeding gelijk nodig. Ik kocht zelf dus ook ooit een 450W voeding icm een 7800GTX en bij mijn upgrade naar de 7950GX2 kon ik dus mooi een nieuwe voeding kopen. Deze fout zou ik niet meer maken in de toelomst. Bedenk goed wat je wilt, je koopt een overclockwonder CPU en mobo wat samen echt MAKKELIJK 3 GHz draait, maar je stroomverbruik loopt daardoor op. Deze CPU is echt nog wel enkele jaren geschikt (zeker overclocked) en waarschijnlijk is je GPU het eerste component dat verouderd. Meestal vreten die krengen stroom, en hoe nieuwe het model hoe meer.

-zo onderhand lijk ik wel een GPU verkoper, maar ik wil je behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt ;)

• ferno

ferno

Topicstarter
Onno,

Thanx, je lijkt inderdaad wel aandelen bij Nvidia te hebben. ;)

Welke (andere dan Onno mogen natuurlijk ook een mening geven) zou je uit dit lijstje nemen:

Antec Voeding NeoHE Power 550 Watt, Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins 109,-
Enermax Voeding Liberty 500W ActivePFC 500 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins 93,-
OCZ Voeding Modstream 520 Watt, Zilver, Blue Leds, 24-pins 82,-
Sea Sonic Voeding S12-500 EPS 500 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins 104,- (weet iemand of deze een modulair kables system heeft?).

De Seasonic en de Antec vind ik eigenlijk te duur maar als iemand mij ervan kan overtuigen dat deze de meerprijs tov. de Enermax en de OCZ echt waard zijn (en waarom) dan ben ik wel bereid er meer geld in te steken.
Ik vind de voeding behoorlijk belangrijk, ik weet nog dat k voor het eerst een merk voeding kocht, het deed echt pijn, zoveel geld voor een voeding.
Ik heb daarna geen enkele seconde spijt van gehad.

De OCZ lijkt weer de beste prijs/performance en hij wordt erg goed getest, de enige min puntjes blijken de stijve meshed kables en het ontbreken van een twede 12v rail.
OCZ geeft ook 3 jaar garantie wat natuurlijk ook netjes is.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Maar een voeding die veel te zwaar is, zal nooit een goed rendement hebben.
Voedingen hebben meestal een rendement dat tussen de 60 en 80% ligt, afhankelijk van de belasting.
Als je dus een 500W voeding belast met 200 W zal je niet verder komen als 60%.
Als je dat 2 jaar vol houd zou het wel eens goedkoper zijn om een tegen die tijd een nieuwe voeding te kopen.
Daarnaast hoe slechter het rendement hoe meer warmte de voeding leverd en dus meer herrie de fan gaat maken om dat te koelen!
Je geeft geld uit aan een silent videokaart maar als de voeding onnodig herrie staat te schoppen kan je helemaal het verschil niet horen.
Dus ik zou zeggen kijk eens goed hoeveel vermogen je computer gaat gebruiken en zoek een voeding uit met een hoog rendement dat daar goed bij aansluit!

Verder als je met een onboard raid5 wilt draaien moet je dat doen voor de veiligheid en niet voor de snelheid!
een enkele losse Samsung zal een stuk sneller zijn als een raid5!
Ik heb voor mijn vader ook een raid5 gebouwd op een Sil3124 onbard met 4x maxtor HD.
Het werkt mooi maar is zeker niet snel en belast de CPU ook behoorlijk.
Dus het is wel verstandig om een losse HD te gebruiken voor de OS en Apps en de raid voor data opslag.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• ferno

ferno

Topicstarter
Hmm,

Dan zou de 430 OCZ de beste keus voor mij moeten zijn en wellicht zelfs de 400W Enermax.
Ja van die schijven daar zit wat in maar ik weet zeker dat je met lezen wel een snelheids winst behaalt met RAID5.

Een andere optie is een Raptor als sys schijf en de spinpoint voor de data, de enige nadeel is dat de Raptors herrie zijn en ook behoorlijk aan de prijs.

Heeft verder nog iemand ervaring met de Kingston geheugen, die is op het moment het goedkoopst in die snelheid.
Zal ik aan de 750mhz voldoende hebben? Ook als ik besluit toch (licht) te gaan overklokken?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ferno schreef op zondag 24 september 2006 @ 02:39:
Zal ik met RAID1 enige merkbare snelheids winst tov. een standalone schijf boeken?
Waar koop je de computer voor? Benchmarks? Dan is RAID 5 of RAID 0 inderdaad sneller.
Tenzij je echt speciale applicaties draait kun je snelheidswinst door RAID beter vergeten.
RAID 10 is het mooiste maar dan moet ik minimaal 4 schijven nemen (als ik het goed heb) en ben ik daar de helft van kwijt. :(
Extra performance is (zelden) goedkoop. En het is maar een extra schijf ten opzichte van RAID 5, dus zo duur is het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-09-2006 12:52 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is inderdaad al een paar keer gezegd. Maar met die onboard RAID controller zal je in RAID5 echt belachelijk lage snelheden halen. Je kan hierbij denken aan enkele MB/s per seconde, terwijl 1 enkele schijf met gemak 50MB/s moet kunnen halen tegenwoordig.

Denk dus nog even heel erg goed na of je wel echt RAID5 wilt gaan draaien op je nieuwe PC, want hij bijzonder traag aanvoelen tijdens gebruik. Van RAID1 of wellicht RAID10 zul je veel meer plezier hebben.

• ferno

ferno

Topicstarter
Blorgg schreef op maandag 25 september 2006 @ 13:00:
Het is inderdaad al een paar keer gezegd. Maar met die onboard RAID controller zal je in RAID5 echt belachelijk lage snelheden halen. Je kan hierbij denken aan enkele MB/s per seconde, terwijl 1 enkele schijf met gemak 50MB/s moet kunnen halen tegenwoordig.

Denk dus nog even heel erg goed na of je wel echt RAID5 wilt gaan draaien op je nieuwe PC, want hij bijzonder traag aanvoelen tijdens gebruik. Van RAID1 of wellicht RAID10 zul je veel meer plezier hebben.
Zal ik met RAID1 snelheidswinst boeken?
De extra veiligheid is wel lekker maar op zich vind ik de risico die je loopt als je maar een schijf hebt niet zo groot.
Het is een ander verhaal als je RAID0 gaat draaien dan vind ik de risico niet aanvaarbaar.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of je met RAID1 snelheidswinst zult halen is afhankelijk van de gebruikte controller. Sommige controllers kunnen de belasting van het lezen van data verdelen over de gebruikte schijven. Het wegschrijven van data zal echter niet sneller gaan omdat alle schijven nou eenmaal exact dezelfde data moeten verwerken.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Voedingen: zo veel speelruimte bedoel ik nou ook weer niet. Ik dacht aan ruimte voor een extra schijfje of wat, misschen een middenklasse video kaartje. Als je voor extreme videokaarten gaat zoals in Onno's voorbeeld moet je idd heel zware voedingen hebben, maar of die 500 Watter van nu die heftige kaart die je over 2 jaar misschien gaat kopen nog trekt is niet te zeggen. Dikke kans van niet, trouwens, als de trend zich blijft doorzetten.

Kingston: ja die kan je nog best wat overklokken, iemand heeft hierboven een linkje geplaatst. Misschien wel zo sympathiek om die dan ook eens aan te klikken.

RAID: ga bij Raid 1 maar niet uit van snelheidswinst bij een onboard controller. Onboard RAID spul is zowiezo niet geweldig, geeft nog aardig wat cpu overhead (vooral raid 5), en prestaties vallen tegen. Als het dan toch moet zou ik voor Raid 10 gaan: veilig plus snel.

• ferno

ferno

Topicstarter
TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:39:
Voedingen: zo veel speelruimte bedoel ik nou ook weer niet. Ik dacht aan ruimte voor een extra schijfje of wat, misschen een middenklasse video kaartje. Als je voor extreme videokaarten gaat zoals in Onno's voorbeeld moet je idd heel zware voedingen hebben, maar of die 500 Watter van nu die heftige kaart die je over 2 jaar misschien gaat kopen nog trekt is niet te zeggen. Dikke kans van niet, trouwens, als de trend zich blijft doorzetten.

Kingston: ja die kan je nog best wat overklokken, iemand heeft hierboven een linkje geplaatst. Misschien wel zo sympathiek om die dan ook eens aan te klikken.

RAID: ga bij Raid 1 maar niet uit van snelheidswinst bij een onboard controller. Onboard RAID spul is zowiezo niet geweldig, geeft nog aardig wat cpu overhead (vooral raid 5), en prestaties vallen tegen. Als het dan toch moet zou ik voor Raid 10 gaan: veilig plus snel.
Yep,

Die heb ik gelezen en volgens mij heb ik er zelfs voor bedamkt (anders bij deze!).
Ik bedeolde meer mense die er zelf ervaring mee hebben in combo met een asus board en en core2 E6600 (de test was met een Athlon).

Voeding:
Dus de OCZ 430 is eingenlkijk de sweetspot?

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Los van het merk (daar denk ik niet over na, ik koop altijd Tagan) lijkt me 430-450 een mooie maat ja.

• ferno

ferno

Topicstarter
De status nu is als volgt (ik wil eigenlijk deze week de boel gaan bestellen maar wil wel zeken van mijn zaak zijn).

Wat extra research gedaan betreft de PSU en dit is nu de status:

De Antec NeoHE (ja ook daar had ik naar gekeken) want die heeft compatibiliteit problemen met Asus borden.

De Sesonic S12 valt ook af (maar is wel een erg mooie PSU) want die heeft geen modulair cable system en de Fan is niet temp regulated (maar wel stil).

De OCZ valt af indien ik voor de P180 ga want de kabels zijn niet lang genoeg en te stijf om in moeilijke bochten te wringen.

De Tagan Voeding TG480-U15 (EASYCON) 480 Watt is ook een optie en daar heb ik ook goede geluiden over gehoord, is iets duurder (88,-) maar dat ben ik bereid eraan uit te geven.
Ik kan alleen nergens een review vinden (van de easycon) waar de kabel lengte goed wordt aangegeven, bij Tomshardware hebben ze een review (waar de Tagan erg goed uit komt) maar dat is niet een EASYCON model

Tot nu toe lijkt de Enermax de beste optie te zijn, deze is redelijk stil performt goed, is betaalbaar en heeft een cable management system.

Ik zit alleen met de vraag of ik niet voor de 400W versie moet gaan, volgens silentpcreview.com is 400W meer dan zat als je geen SLI kaarten gebruikt en dat (ze hadden voorbeeld systemen) de meeste systemen niet gauw boven de 250W uitkomen.

Verder wil ik de geheugen nog goed uitzoeken en deze twee lijken de beste papieren te hebben (voor de prijs dan).

Kingston HyperX 2048 MB, PC6000, 750 MHz, 4 = 212,-

Goed getest, Merk is bij mij bekend en heb er goede ervaringen mee en kan hem bij Salland bestellen waar ik de rest van de spullen vandaan wil hebben.
een nadeel kan zijn dat het maar 750Mhz aan kan (volgens de specs).

OCZ (MEM) DDR2 2x1Gb PC6400 CL4.0 = 217

Komt ook goed uit tests, draait de beoogde 800MHZ en hoor er goede geluiden over.
Nadelen kunnen zijn:
Wellicht compatibiliteit problemen met Asus borden met oude bios (nieuwe bios schijnt het te ondersteunen).
Bij een andere winkel bestellen (bezorg kosten etc.).
Zelf geen ervaring met dit merk (ken ook niemand die het heeft).

Case.

Dit is een puur een kwestie die ik zelf moet zien op te lossen, de coolermaster vind ik nog steeds de mooiste kast maar de Antec en de Armor zijn een stuk goedkoper, de Antec is ook een stuk stiller.
Maar de kast is geen bottleneck maar meer een kwestie van de knoop dor hakken.

Schijven:

Geen issue, ik ga gewoon voor drie spinpoints p120 en zie wel hoe ik ze configureer.

Videokaart:

Nooit een twijfelpunt geweest, staat nog steeds vast op de Asus GT7600 silent.

DVDbrander en speler:

Geen twijfels dus moet goed komen wellicht dat ik met de brander wacht want de Nec die ik nu heb is ook een prima ding en mis alleen Lightscribe wat ik niet echt heel belangrijk vind.
De reader bestel ik wel want de samsung is een stuk stiller dan de liteon die ik nu heb.

Mobo.

Ik neig naar de P5B en is ook gewoon een kwestie van de knoop door hakken beide borden zijn volgens mij een prima keus.

Heel misschien bestel ik er gelijk de Samsung TFT SyncMaster 205BW 20 Inch, 6 Ms, Geen Speaker’s Zilver 302,-

Als ik stomme keuzes maak of een echte blooper er tussen heb zitten dan hoor ik dat graag.
Meningen zijn ook welkom.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De fan van de Seasonic S12 is zeker wel temperature controlled. Check de review van de voeding op www.silentpcreview.com en bekijk bij verschillende belastingen het fan-voltage.

Modulair is wel leuk voor het oog, maar die connector brengt een hoop extra weerstand met zich mee. Met helaas als gevolg dat modulaire voedingen niet zo efficiënt zijn als een goede non-modulaire voeding.

Ik zou het wel weten. Check ook maar eens wat andere reviews, daarin komen de voltages wat meer naar voren. Ook daarin is de Seasonic namelijk heel erg goed.

• Conroe
Waarom wil je persé de "Asus 7600GT Silent"?
De GeForce 7900GS kost iets meer, maar presteert veel beter...

• ferno

ferno

Topicstarter
Tja,

Dat heb ik al een tijdje terug besloten en daar ga ik zeer waarschijnlijk niet vanaf stappen.
Vooral het silent met redelijk goede performance vind ik belangrijk.
Als ik nu in mijn huidige machine kijk wat de meeste herrie produceert dan zijn het zeker de koelers op de grafische kaart.

Wat de Case betreft het wordt waarschijnelijk de Armor, de coolermaster is te duur ( ik heb er wel rekening mee gehouden in mijn budget maar heb besloten het extra geld toch maar voor een monitor te gebruiken) en de Antec is toch een erg lastige kast om dingen in te bouwen etc. (volgens de vele reviews).
De Armor is eigenlijk een gulden middeweg oplossing en hoe langer ik ernaar kijk hoe mooier ik hem vind worden, hij is ook voorbereid voor watercooling dus als ik hem teveel herrie vind maken kan ik dat nog overwegen, verder is hij ook om te bouwen tot BTX kast.
Nu ik voor de ARmor lijk te gaan is de OCZ voeding weer een optie en zit ik eigenlijk alleen met de geheugen.

Kingston of OCZ?

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Kingston of OCZ is in mijn ogen een kwestie van overklok ambitie. Je kan nog een aardig eind komen met Kingston, maar als je wil proberen het onderste uit de kan te halen neem je OCZ. Je moet er lol in hebben. Overklokken is vooral een hobby, en meestal niet de beste bang for the buck.
Ik neem zelf de Kingston.

• ferno

ferno

Topicstarter
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:11:
Kingston of OCZ is in mijn ogen een kwestie van overklok ambitie. Je kan nog een aardig eind komen met Kingston, maar als je wil proberen het onderste uit de kan te halen neem je OCZ. Je moet er lol in hebben. Overklokken is vooral een hobby, en meestal niet de beste bang for the buck.
Ik neem zelf de Kingston.
Ik heb geen overclock ambities (De laatste keer dat ik overgeclockt heb was het nog een celeron 300 :) ) maar ik ben wel nieuwsgierig geworden na de berichten dat de E6600 zo makkelijk overclockt, als ik ga overclocken is dat marginaal en dan zal de Kingston het ook wel trekken, toch?

Ik denk ook aan de kingston, ik zit alleen op antwoord van Salland te wachten of ze de prijs garanderen, ik heb weinig zin in een prijs verhoging van 100 euro zoals 4launch dat deed.
Ik had een mailtje van ze dat als je de geheugen bestelt en de prijs stijgt voordat het geleverd wordt je de nieuwe prijs voor je kiezen krijgt, Euromaxi heeft al gemeld dat bij hun dat niet het geval is, nu wacht ik nog op bericht van salland.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Dat zit wel goed. De prijsverschillen van de Kingstons zijn nog redelijk. Die 4Launch prijs voor OCZ geheugen was een 'fout': als van PW naar hun site doorklikte zag je dat het om losse reepjes ging. Prijzen stijgen, maar niet zo idioot.

Edit: Als ze na bestelling de prijzen verhogen moet je kostenloos kunnen annuleren/wijzigen.

[ Voor 16% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 28-09-2006 00:08 ]

• ferno

ferno

Topicstarter
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:55:
Dat zit wel goed. De prijsverschillen van de Kingstons zijn nog redelijk. Die 4Launch prijs voor OCZ geheugen was een 'fout': als van PW naar hun site doorklikte zag je dat het om losse reepjes ging. Prijzen stijgen, maar niet zo idioot.

Edit: Als ze na bestelling de prijzen verhogen moet je kostenloos kunnen annuleren/wijzigen.
Ik heb ze een mailtje gestuurd en het was geen fout, volgens 4Launch heeft het met de schaarste en de vraag naar DDR2 ram (the core2 effect zal ik het maar noemen) te maken.

Bij Salland is de OCZ 6400 special ops van 255 naar 350 gegaan en van die ben ik het heel zeker wat dat was mijn eerste keus.

• ferno

ferno

Topicstarter
Hoi,

Bijna vergeten,

Dit is mijn uiteindelijke bestelling geworden:

Kingston HyperX 2048 MB, PC6000, 750 MHz, 4
vond ik op het moment de best prijs/kwaliteit verhouding hebben

Asus Moederbord P5B Deluxe WiFi-AP
Was nog lastig of ik voor deze of de D5WH moest gaan, de hoge tweak gehaalte van de P5B heeft de doorslag gegeven, de enige minpunt die ik heb kunnen vinden is het ontbreken van meerder PCIE sloten, voorlopig zal ik alleen de videokaart op PCIE doen dus geloof ik het wel.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
Deze was al vanaf het begin een vaste keus en is dus gebleven (stiekem vind ik het toch jammer dat AMD de race verloren heeft en om het een beetje goet te maken heb ik ook een X2 3800+ voor mijn servertje besteld :) ).

OCZ Voeding Modstream 450 Watt , Zilver, Blue Leds, 24-pins
Ook hier heeft de prijs/kwaliteit verhouding de doorslag gegeven, als Enermax een Liberty in de 450W range had gehad was ik waarchijnlijk daarvoor gegaan.

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Dit was weer zo een grote twijfel punt, eerst zou ik gaan voor de samsungs P120 in raid maar omdat ik met de RAID configs er maar niet uit kom (snelheid vs veiligheid en schijfruimte verlies) heb ik maar voor een schijf geopteerd.
Volgens vele tests en user ervaringen is de Barracuda 7200.10 320GB een zeer snelle schijf en redelijk stil, de samsungs zijn stiller maar zo'n purist ben ik ook weer niet.

Asus VGA GeForce 7600GT Silent 256 MB
Deze stond ook al vanaf het begin vast, ik moet helaas wel tot 18 Oktober hierop wachten. :(

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Hier het zelfde verhaal, nooit aan getwijfeld en volgens mij moet ie prima in de Armor jr. passen (mocht dat niet zo zijn hoor ik dat graag!!!).
Met de Asus video kaart wordt het waarchijnlijk wat lastiger daar zal de koeler niet in stand hoog kunnen, deze komt dan over de CPU koeler en dat zal niet werken, volgens mij niet zo'n probleem, op de armor zit een ventilatie opening in de zijklep waar een 120 van op kan en dus de 7600 silent van extra koel lucht kan voorzien zonedr de koelblok omhoog te zetten.

Thermaltake Behuizing Armor Jr. Zwart, Geen Voeding, 2 X 120 Mm
Ik vond deze mooier en makkelijker in gebruik dan de P180 en meer dan 1/2 de prijs van de Stacker.
Was dus uiteindelijk niet zo'n lastige keus.

Samsung TFT SyncMaster 205BW 20 Inch, 6 Ms, Geen Speakers, Zilver
Lijkt mij een prima monitor.

Samsung SH-D162 16 X, 48 X, DVD ROM, OEM, Zwart
Dit is volgens vele tests een van de stilste DVD spelers en gezien ik mij nu behoorlijk aan mijn liteon erger was dit wel een belangrijk punt.

Samsung DVD-RW SH-S182M Bulk, Zwart
Deze vervangt de BENQ, die was ineens 20 euro duurder geworden en hiervan heb ik ook geode test verslagen gelezen.
Hij is wel vrij nieuw dus het is wel een beetje afwachten.

Asus GigaX 1105 5 Poorten
Gelijk maar een gigabit switchje erbij besteld.

Ik zal nog wel even moeten wachten maar dat overleven we wel.

Verder wil nog iedereen die gereageerd heeft met advies etc. bedanken!

Pagina: 1