[AMD 64 X -> X2] Upgrade probleem met corrupte Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Op hardware.info heeft Chr0nicles een oplossing geschapen voor degenen die ondanks alle drivers en tools toch maar zaten met een singlecore ondanks een fysieke X2.

Copy and paste.
Wie een bestaande PC upgrade met een dual-core processor kan nog wel eens tegen het probleem aanlopen dat de Windows installatie de tweede core niet herkent. Het volledig opnieuw installeren van Windows is dan de oplossing, maar voor veel mensen een weinig prettige optie. Het probleem zit hem bij HAL ofwel Hardware Abstraction Layer het gedeelte van het het Windows besturingssysteem dat rechtstreeks met de processor communiceert. Windows XP bevat verschillende HAL, waaronder een voor single-processor systemen en een voor multi-processor systemen. Achteraf de HAL verwisselen is standaard niet mogelijk, maar Hardware.Info forumgebruiker Chr0nicles heeft daar een handige utility voor geschreven. Met HALu (HAL Updater) kun je eenvoudig met één druk op de knop de gewenste HAL selecteren. Mensen die upgraden naar dual-core kunnen op die manier omschakelen van 'ACPI Uniprocessor' naar 'ACPI Multiprocessor'. Na een herstart zal Windows de tweede core van de dual-core processor dan probleemloos ontdekken. Upgraden naar dual-core zonder opnieuw Windows te installeren dus!

Hier het tooltje.

Ik had indertijd dit tooltje echt nodig gehad. Moest toch herinstalleren.

Verwijderd

Sorry,

Maar de HAL wordt gewoon bijgewerkt, kon het bij mij dan is de stelling dat dat achteraf niet mogelijk is, zeer onjuist.

Ben laatst nog van 3700+ naar een x2 3800+ gegaan.
2de core werd meteen gedetecteerd En de acpi uni werd geupdate naar multi.

Deze procedure werd ook zo uitgelegd in een mastering Windows XP curcus.
Pakte windows de 2de core niet automatisch dan moest je handmatig ff de acpi uni naar multi updaten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 18:24 ]

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Hier op de AMD fora staat het ook.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Dit heb ik dus nodig, maar de link is dood. Ik ben geupgrade van naar een dual-core processor AMD s939 op een A8N SLI deluxe, Windows herkent wel 2 cores, maar gebruikt er maar 1 (bekende HAL probleem). Dus hiermee zou ik dat moeten kunnen oplossen lijkt me. Iemand nog een backup of een mirror?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En wat werkt er niet aan het intypen van de naam van het programma in de search van GoT of Hardware.Info?

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik had er de eerste keer inderdaad overheen gegoogled. (wel op de link geklinkt, maar eerste keer overheen gekeken) Hier staat de file halu.zip voor de mensen die er nog baat bij hebben:
http://www.xtremesystems....hread.php?t=81429&page=20
Direct link naar de file:
http://www.xtremesystems....mentid=52034&d=1161179189
Hiermee kun je dus de juiste hal driver laden, zodat windows (ook in task manager) 2 cores ziet.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Pagina: 1