Toon posts:

FoIP protocol T.37 en T.38

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Is er iemand die meer weet over de technische details van deze protocolen. Op internet is alleen maar een globale omschrijving met weinig technische inhoud vinden en voor de ITU reccomendation T.37 en T.38 moet geld worden betaald.

Alvast bedankt, Bob en Erik

Verwijderd

FoIP = Fax Over IP voor de mensen die dat willen weten :+

Zie dit ? http://www.voip-info.org/wiki-T.38 (zie RFC)

Heb je zelf al wat gevonden ?

[edit]
Beetje geld uitgeven is toch ook niet zo'n probleem want ik neem aan dat je dit zakenlijk nodig hebt ?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 16:10 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is de achterliggende gedachte dat je dit wilt weten :?
Waarom faxen over IP (dus met computer) als het ook per email kan :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
The_Eagle schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:24:
Wat is de achterliggende gedachte dat je dit wilt weten :?
Waarom faxen over IP (dus met computer) als het ook per email kan :?
Anders moet je het eerst inscannen en dan als pdf door mailen ? ALs het bijvoorbeeld om een kopie factuur of zoiets gaat ?

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties.

Het is uiteindelijk inderdaad voor zakelijk gebruik. Als afstudeerproject moeten wij een Fax oplossing voor de binnenvaart (scheepvaart) realiseren. Dit project lopen wij bij een ICT bedrijf welke verandwoordelijk is voor de data en telecommunicatie op binnenvaartschepen. Aangezien de huidige fax mogelijkheden niet goed werken en vrij duur zijn moet er een andere oplossing komen. Dit moet gedaan worden met FoIP. Hierdoor moet het voor de binnenvaartschepen mogelijk zijn om naar elkaar en iedere andere willekeurige gebruiker te kunnen faxen. Het faxen gaat via het IP omdat er op de schepen geen vaste lijn aanwezig. Via een GPRS Edge verbinding kan er verbinding met internet worden gemaakt waardoor FOIP mogelijk zou moeten zijn. Ik heb nu de tekening niet bij de hand, maar morgen zal ik een afbeelding van de situatie plaatsen.

Uiteindelijk moet er een faxserver komen te draaien binnen het bedrijf waar wij stage lopen. Via deze server moeten alle faxen voor de schepen gerouteerd en eventueel opgeslagen worden. We zijn op zoek naar een goed FoIP fax pakket welke gebruik maakt van T37 of T38. Om hier een goede keus in te maken moeten wij eerst bekend zijn met de protocollen. Hier is echter weinig over te vinden op internet. Bedankt voor de link blackspot, maar deze hadden wij idd ook al ondekt.

Als er nog iemand ideeen of goede info met betrekking tot de protocollenT37 en T38 heeft dan horen wij het graag.

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij het plaatje welke de situatie weergeeft.

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/6061/schemafoip2kq2.jpg

Zoals te zien is maken de schepen verbinding met internet via een GPRS-Edge verbinding. De faxserver staat lokaal binnen het bedrijf. Het is de bedoeling dat de schippers gebruik gaan maken van email to fax of email to email of iets dergelijks. de faxen van en naar de schepen komen eerst bij de faxserver binnen voor kostenbeheer en routering.

Het zal nu wel een stuk duidelijker zijn denk. Als er dus nog iemand ideen of ervaring heeft met FoIP pakketten laat het weten. Wij denken eraan om Captaris Rightfax of GFI faxmaker te gaan gebruiken. Heeft er iemand ervaring met deze pakketten? Informatie over T37 en T 38 protocollen is nog steeds welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 08:23 ]

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Met informatie over paketten kan ik je helaas niet helpen maar ik kan je wel wat pointers geven m.b.t. de protocollen.

T.37 is simpelweg fax2email of email2fax, een server met fax software zet de inkomende fax van het PSTN om in een email met attachment en stuur het door naar de mail server. Je kan een mapping aanmaken tussen het inkomende nummer en het To:-adres van de email om zodoende met 1 server de dienst voor meerder personen (clients) te kunnen draaien. Als je het voor een grote groep personen doet zal je dus waarschijnlijk een PRI met een redelijk nummerblok willen hebben. In de omgekeerde richting (email2fax) werkt het op vergelijkbare wijze, inkomende emails gericht aan bv. 0123456789@faxserver.domain.nl worden omgezet in een fax naar 012-3456789.

Ik gebruik prive een Cisco 2600 voor dit truukje, je hebt dus niet per se server met fax software nodig.

T.38 is voor jouw toepassing niet erg handig omdat het nog steeds een real-time protocol is, dit betekent dat de eindgebruiker altijd in staat moet zijn om de fax te ontvangen (bv. via GPRS). Het T.38 protocol voorziet in een 'packetization' van de inkomende fax waardoor deze in staat is om de jitter/delay/loss in een packetbased netwerk te kunnen 'overleven'. De conversie naar T.38 vindt dus plaats op de boundary van circuit switched naar packet switched, op een boundary van packet switched naar circuit switched wordt de T.38-data weer omgezet naar een 'normaal formaat' circuit switched fax (voice-band data).

De Cisco site heeft aardig wat achtergrond informatie over beide protocollen, verder kan je de protocol specs bij de ITU gratis downloaden (3 gratis downloads per jaar).

Succes!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Is het niet veel handiger cq. goedkoper om een dienst te gebruiken welke die faxen ontvangt en per email bij jullie op een mailserver aflevert?

Verwijderd

Topicstarter
Meatgrinder bedankt voor de nuttige informatie hier kunnen we wat mee. Ik denk dat wij wel voor een apparte server gaan met faxsoftware voor de clients omdat het zeer gebruiksvriedelijk moet worden en de faxpakketten dit als het goed is kunnen bieden. Wij krijgen het alleen niet voor elkaar om een Standaard van de ITU site te downloaden. Alleen bedrijven die zijn aangesloten bij ITU kunnen 3 bestanden gratis downloaden. Of kijken wij verkeerd?

Is het niet veel handiger cq. goedkoper om een dienst te gebruiken welke die faxen ontvangt en per email bij jullie op een mailserver aflevert?

Zou handig zijn, maar alles moet iigen beheer blijven dus dit is voor ons geen optie

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Hier registereren (2e optie):

http://ecs.itu.ch/cgi-bin/ebookshop

Daarna kan je met je login 3 gratis documenten downloaden. Je hoeft geen ITU member te zijn of voor een ITU member te werken.

Verwijderd

Wij gebruiken hiervoor Xmedius software icm de Cisco 2821 Gateway, werkt als een zonnetje.

Verwijderd

Ik ben het overigens eens met meatgrinder dat het gebruik van T.38 over een GPRS link niet is aan te raden. Maar in mijn optiek heb je op de schepen (tenminste zo lees ik het diagram) geen Foip oplossing nodig, maar gewoon normale connectivity. Zij scannen immers hun documenten al, dus het routeren van T.38 naar de endpoints is geen vereiste. Enkel wanneer je een SIP /H.323 koppeling tussen je centrale locatie en je provider hebt hoef je na te denken over FOIP. Dan wil je namelijk niet voor je faxoplossing ineens weer analoog moeten gebruiken. En mocht je wel FOIP naar de endpoints nodig hebben dan is GPRS Edge geen optie imo
Pagina: 1