Zo dun mogelijke UTP netwerkkabel voor 1Gbit netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 4.135 views sinds 30-01-2008

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 21:47
Ik heb een probleem. Ik wil via een 16 mm elektriciteit buisje een netwerkkabel trekken door mijn huis heen die geschikt is voor 1Gbit, de lengte van de kabel is +- 15 meter. In deze buis zitten ook 2 elektriciteit draadjes(zwart en blauw) in dus de kabel moet zo dun mogelijk worden.

Kan iemand een creatieve oplossing verzinnen voor dit probleem? Ook zou het mooi zijn als er vermeld wordt waar ik de spullen eventueel kan kopen.

Draadloos is geen optie omdat dat te traag en onbetrouwbaar is voor mij.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
Draadloos is te onbetrouwbaar, maar Gbit traffic over een kabel die langs een 50Hz source ligt wel?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar past dan toch makkelijk een gewone cat5e UTP kabel bij? Alleen ff de vraag of dat geen problemen geeft qua storing, maar volgens mij moet zelfs een STP kabel nog wel passen door zo'n buis :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-03 15:53
Ik kan me er zo geen voorstelling van maken, maar heb je het al geprobeerd, een gewone kabel erdoorheen te frutten met een trekveer?

Volgens mij is UTP langs elektriciteit verder niet zo'n goed idee, met interferentie enzo.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
stroom kabels + utp lijkt me geen goed plan. Er kan (is) interference optreden omdat ook stroomkabels een elektrisch/magnetisch veld afgeven.

Ik zou dan voor een stp kabel gaan, deze is in principe afgeschermd. Nadeel is dat je deze niet veel tegenkomt.

100 mbit max:
Shielded Twisted-Pair Cable
Shielded twisted-pair (STP) cable combines the techniques of shielding, cancellation, and wire twisting. Each pair of wires is wrapped in a metallic foil (see Figure 8-3). The four pairs of wires then are wrapped in an overall metallic braid or foil, usually 150-ohm cable. As specified for use in Ethernet network installations, STP reduces electrical noise both within the cable (pair-to-pair coupling, or crosstalk) and from outside the cable (EMI and RFI). STP usually is installed with STP data connector, which is created especially for the STP cable. However, STP cabling also can use the same RJ connectors that UTP uses.

Figure 8-3 Shielded Twisted-Pair Cable

Although STP prevents interference better than UTP, it is more expensive and difficult to install. In addition, the metallic shielding must be grounded at both ends. If it is improperly grounded, the shield acts like an antenna and picks up unwanted signals. Because of its cost and difficulty with termination, STP is rarely used in Ethernet networks. STP is primarily used in Europe.

The following summarizes the features of STP cable:

Speed and throughput—10 to 100 Mbps

Average cost per node—Moderately expensive

Media and connector size—Medium to large

Maximum cable length—100 m (short)

When comparing UTP and STP, keep the following points in mind:

The speed of both types of cable is usually satisfactory for local-area distances.

These are the least-expensive media for data communication. UTP is less expensive than STP.

Because most buildings are already wired with UTP, many transmission standards are adapted to use it, to avoid costly rewiring with an alternative cable type.

[ Voor 75% gewijzigd door Viper® op 21-09-2006 15:23 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 13:32
Kwa grootte moet het gewoon passen, maar het mag dus niet!

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• MoNo79
Elektriciteit kabels direct naast je netwerk kabel is geen probleem, zelfs niet bij een lengte van 100 meter. Ik praat uit ervaring want bij veel bedrijven heb je kabelgoten waar 220 naast je CAT5 kabels liggen en naar een lengte van 70 nog prima werkt.

• MoNo79
Viper_74 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:20:
stroom kabels + utp lijkt me geen goed plan. Er kan (is) interference optreden omdat ook stroomkabels een elektrisch/magnetisch veld afgeven.

Ik zou dan voor een stp kabel gaan, deze is in principe afgeschermd. Nadeel is dat je deze niet veel tegenkomt.

100 mbit max:

[...]
Kijk STP kabel is gewoon te dik, ik wil gewoon een erg dun kabeltje, de interference valt wel mee. En als het gewoon niet werkt dan heb ik pech, alleen ik ben er heilig van overtuigt dat het wel wil ;)

• Corona Extra
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-03 14:33
Is er iets mis met glasvezel? Dat wordt waarschijnlijk te duur? Laat maar, topic titel niet goed gelezen.

[ Voor 64% gewijzigd door Corona Extra op 21-09-2006 15:33 ]

• MoNo79
Pino schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:22:
Kwa grootte moet het gewoon passen, maar het mag dus niet!
Ik weet dat het niet mag, NEN1010 bla bla, maar 130 op de snelweg mag ook niet en toch doe ik het lekker wel :P

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:25:
Elektriciteit kabels direct naast je netwerk kabel is geen probleem, zelfs niet bij een lengte van 100 meter. Ik praat uit ervaring want bij veel bedrijven heb je kabelgoten waar 220 naast je CAT5 kabels liggen en naar een lengte van 70 nog prima werkt.
Maar hierbij liggen ze niet door één 5/8 buisje. ;) Dát wil jij doen, en dat mag juist niet, voor zover ik weet.

Een kabel erbij trekken met een trekveer is overigens niet aan te raden. Hierbij schuur je de isolatie van de bestaande draden kapot, met kortsluiting tot gevolg. Ik zeg het er puur even bij voor de zekerheid. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-09-2006 15:47 . Reden: De nadruk op "erbij" gelegd ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

heb hier ene STP kabeltje liggen en die is echt niet heel veel dikker dan gewone UTP, en moet als ik dat zo zie toch echt makkelijk door zo'n standaard buis passen :?

Als storing je verder niet boeit dan past gewone UTP dus sowieso ook gewoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 21-09-2006 15:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 22:21
Corona Extra schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:29:
Is er iets mis met glasvezel? Dat wordt waarschijnlijk te duur? Laat maar, topic titel niet goed gelezen.
De prijs?

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• MoNo79
DrivinUCrazy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:32:
[...]

Maar hierbij liggen ze niet door één 5/8 buisje. ;) Dát wil jij doen, en dat mag juist niet, voor zover ik weet.

Een kabel erbij trekken met een trekveer is overigens niet aan te raden. Hierbij schuur je de isolatie van de bestaande draden kapot, met kortsluiting tot gevolg. Ik zeg het er puur even bij voor de zekerheid. ;)
Ik weet dat het niet verstandig is, maar ik ben erg koppig van aard en doe toch wat ik wil :)

Wat is graag wil weten is: bestaat er een een super dunne variant van de standaard UTP kabel???

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:35:
[...]

Ik weet dat het niet verstandig is, maar ik ben erg koppig van aard en doe toch wat ik wil :)

Wat is graag wil bestaat er een een super dunne variant van de standaard UTP kabel???
Wat is er dan in godsnaam mis met gewone UTP, want ik kan me dus echt now way voorstellen dat je dat niet door zo'n buis heen krijgt :?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 19:40
DrivinUCrazy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:32:
[...]

Oude elektrakabel eruit halen en alles in 1 keer trekken dan.

Moet trouwens makkelijk passen, 2 elektra draadjes en utp. Je kan er ook 5 elektra kabels door heen halen, dus dat moet ook wel passen.

[ Voor 11% gewijzigd door urk_forever op 21-09-2006 15:39 ]

Hail to the king baby!

• MoNo79
Orion84 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:37:
[...]

Wat is er dan in godsnaam mis met gewone UTP, want ik kan me dus echt now way voorstellen dat je dat niet door zo'n buis heen krijgt :?
Nou een dunnere kabel zou gewoon makelijker te trekken zijn, en normale UTP kabel bijft vaak vast zitten in de buis.

[ Voor 8% gewijzigd door MoNo79 op 21-09-2006 15:42 ]

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03 07:53

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Los van het wel of niet werken:

Mijn verzekering staat dit niet toe; wanneer ik brand krijg en ze controleren de boel krijg ik dus niets uitgekeerd indien er 'vreemde' kabels bij de stroomtoevoer liggen.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• MoNo79
Gover schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:43:
Los van het wel of niet werken:

Mijn verzekering staat dit niet toe; wanneer ik brand krijg en ze controleren de boel krijg ik dus niets uitgekeerd indien er 'vreemde' kabels bij de stroomtoevoer liggen.
Ik ben bewust van deze risico, al moet het wel eerst bewezen worden dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Je kan ook een vieraderige utp kabel gebruiken... ;)
Ook wel bekend als telefoonkabel.

Je netwerk gebruikt toch maar vier adertjes.... En over deze lengte maakt het niet dat 't maar 4 adertjes zijn!

Dunner zou ik niet kunnen bedenken! :P

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:49:

Je netwerk gebruikt toch maar vier adertjes.... En over deze lengte maakt het niet dat 't maar 4 adertjes zijn!

Dat werkt dus niet als je gigabit wil.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MoNo79
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:49:

De telefoon draad bij de gamma is toch niet zo veel dunner als CAT 5 kabel.

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03 07:53

Gover

Seti@home Classic: Wiep

MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:48:
[...]

Ik ben bewust van deze risico, al moet het wel eerst bewezen worden dat het daar aan ligt.
Ehmm, dat werkt niet helemaal zo, je installatie voldoet namelijk niet aan de geldende voorschriften en op dat punt kunnen ze je een oor aannaaien, het doet er namelijk niet toe dat een ander het ongeluk veroorzaakte, jij hield je bij voorbaat al niet aan de regels. En dat risico loopt een verzekeraar liever niet. En wanneer je wel gelijk krijgt, bestaat de kans dat je jaren op je geld moet wachten.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:25:
Klopt, maar in deze speciale kabelgoten heb je twee aparte vakken met een metalen plaat ertussen, in feite liggen de kabels dus apart.

De allerdunste kabel verkrijg je door een UTP-kabel op lengte af te snijden en er vervolgens de mantel af te halen. De mantel is vaak vrij ruim zodat de kabels makkelijk gebogen kunnen worden, maar als je de aders dus los in je hand hebt (nog wel getwist en gecoat, alleen geen buiten-omhulsel meer) moet dat écht te doen zijn.

Je zou ook een STP kunnen opentrekken en om de 50cm een laagje tape erom kunnen binden (zodat het omhulsel aan de kabels blijft) en dit trekken.

Nadeel is dat het verre van veilig is geworden, er hoeft maar iets te gebeuren met de isolatie en er staat 220 op je netwerk :/

Kant-en-klaar STP erdoorheen duwen lijkt me het beste, makkelijkste, en bovendien veiligste.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• MoNo79
DarthPlastic schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:59:
[...]

Klopt, maar in deze speciale kabelgoten heb je twee aparte vakken met een metalen plaat ertussen, in feite liggen de kabels dus apart.
Nee hoor ik heb deze kabel goten vaak genoeg open gezien, en de kabels lopen gewoon door elkaar. STP kabel kijkt mij erg overbodig aangezien dat nooit gebruikt word en op zo'n kleine afstand niet nodig is.

Maar een normale UTP kabel de mantel er af halen en maar 4 draadjes gebruiken lijkt mij tot nu toe de beste optie voor mij. :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 16:59

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Orion84 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:37:
[...]
Aangezien ze bij de 230 Volt bekabeleing in moeten, zou ik toch een shielded kabel willen gebruiken. Overigens (als voorbeeld) twee STP CAT5 kabels door een 16mm buis is behoorlijk zwoegen. (Ik spreek uit ervaring) Je moet ook rekening houden met bochten, op deze plaatsen wordt de diameter van een buis altijd wat kleiner.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:06:
Maar een normale UTP kabel de mantel er af halen en maar 4 draadjes gebruiken lijkt mij tot nu toe de beste optie voor mij. :)
En dát gaat dus weer niet werken aangezien gigabit weer 8 aders nodig heeft. Fast Ethernet (100Mbit) kan wel af met 4 aders maar Gigabit Ethernet (1000Mbit) heeft er 8 nodig.

Als ik jou was zou ik gewoon éérst met een trekveer een cat5 kabel proberen te trekken met de mantel er omheen. Pas als dat niet werkt zou ik gaan overwegen om voor een alternatief te gaan.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03

Jimbolino

troep.com

[...]
Ik weet niet of het tot je doorgedrongen is, maar met 4 draadjes kun je geen gigabit.

15 meter langs 230volt is meer dan genoeg om ook 100mbit over een unshielded cable niet aan de praat te krijgen.

als die 230volt draad gebruikt wordt gaat een unshielded cable never nooit niet werken.
wordt ie niet gebruikt? kun je hem net zo goed eruit halen en er een fatsoenlijke kabel trekken die wel gigabit kan.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

[...]
Laat je de 'Twist' er dan wel inzitten? Dat is juist de functie van UTP.

En gaan je '4 draadjes' dan niet extra storen met de 220V-kabeltjes als je de mantel eraf stript?

En besef dat je met 4 draadjes 'maar' 100 mbit max kan halen.

Als je gaat strippen, gebruik dan de volgende kleuren respectievelijk op 1,2,3 en 6
Oranje/Wit - Oranje - Groen/Wit - Groen, maar dat wist je natuurlijk wel :P

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:15:
(...) netwerkkabel (...) die geschikt is voor 1Gbit
[...]
Zal ik mezelf eens herhalen?
CodeCaster schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:51:
[...]

Dat werkt dus niet als je gigabit wil.
Bron:
1000BASE-T

1000BASE-T (also known as IEEE 802.3ab) is a standard for Gigabit Ethernet over copper wiring. It requires, at a minimum, Category 5 cable (the same as 100BASE-TX), but Category 5e ("Category 5 enhanced") and Category 6 cable may also be used and is often recommended. 1000BASE-T requires all four pairs to be present and is far less tolerant of poorly installed wiring than 100BASE-TX.
Guess what? Vier paar betekent acht draadjes.
En ja, Cat5(e) langs onafgeschermd elektriciteitsdraad leggen valt onder poorly installed.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het trekken gaat makelijk zat.

nog makkelijker als de die oude draden opnieuw meetrekt.
maareuh ... in een goot samen ok . die draaden zijn beide voorzien van een dubbele isolatie

maar meetrekken met 220 door een pvc leiding, is een beetje "not done"
(je mag geeneens 2 elektriciteits groepen door een leiding leggen)

kun je hem niet meeleggen met de telefoonleidingen ?

Iperf

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03 19:43
Gewoon de UTP inzepen en er doorheen duwen. Blijft je UTP niet aan je pvc buis plakken ook.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Kun je niet beter gewoon ethernet over power gebruiken?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CodeCaster schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:42:
[...]

[...]

Zal ik mezelf eens herhalen?

[...]

Bron:

[...]

Guess what? Vier paar betekent acht draadjes.
En ja, Cat5(e) langs onafgeschermd elektriciteitsdraad leggen valt onder poorly installed.
ff chillen dude

For Gigabit Ethernet, industry offerings include these types of wiring:

1000BASE-SX (a short laser wavelength on multimode fiber optic cable for a maximum length of 550 meters)
1000BASE-LX/LH (a long wavelength for a "long haul" fiber optic cable for a maximum length of 10 kilometers)
1000BASE-ZX (an extended wavelength single-mode optical fiber for up to 100 kilometers)
1000BASE-CX (two pairs of 150-ohm shielded twisted pair cable for a maximum length of 25 meters)
1000BASE-T (four pairs of Category 5 Unshielded Twisted Pair cable for a maximum length of 100 meters)

zal vast duur wezen ... maar bestaat gewoon

Iperf

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

fish schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:56:
[...]

ff chillen dude

For Gigabit Ethernet, industry offerings include these types of wiring:

1000BASE-SX (a short laser wavelength on multimode fiber optic cable for a maximum length of 550 meters)
1000BASE-LX/LH (a long wavelength for a "long haul" fiber optic cable for a maximum length of 10 kilometers)
1000BASE-ZX (an extended wavelength single-mode optical fiber for up to 100 kilometers)
1000BASE-CX (two pairs of 150-ohm shielded twisted pair cable for a maximum length of 25 meters)
1000BASE-T (four pairs of Category 5 Unshielded Twisted Pair cable for a maximum length of 100 meters)

zal vast duur wezen ... maar bestaat gewoon
Dan moet je idd wel weer andere nics aan gaan schaffen, voor zover dat uberhaubt al fatsoenlijk verkrijgbaar is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij ons thuis is er gewoon ruimte tussen mij en de buurman (dubbele muur)
daar kan ik wel 1000 draden doorheen trekken .....

(alleen die duizend pc's :? waar laat ik die )

Iperf

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-03 17:06
bovendien is dat geen gewone UTP kabel zoals die voor normaal ethernet gebruikt wordt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FatalError schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:05:
bovendien is dat geen gewone UTP kabel zoals die voor normaal ethernet gebruikt wordt.
yup dat was nou net de hele essentie

Iperf

• MoNo79
Ik heb even de proef op de som gedaan. Ik heb een 50M harpspel gepakt deze uitgerold en weer oprollen, alleen dan met 50 M UTP kabel er tussen. Daarna heb ik er 1 conrectoren er aangesloten en deze tussen mijn server en mijn naar mijn 3COM GBIT switch gekoppeld.

Als test heb ik een Server/cliënt programma in C# gescheven om mijn netwerkkaart te testen. Ik heb deze test programma gedraaid met belaste harpspel en onbelast. De conclusie die ik heb kunnen is dat UTP totaal geen last heeft van storingen als deze langs een 230 V kabel ligt.

Ik zal morgen alle draden er uit trekken en deze samen met een UTP kabel proberen er door te trekken.

Ondanks dat ik nog niet het antwoord heb kunnen krijgen waar ik op heb gehoopt, wil ik jullie bedanken voor jullie reacties. Ik zal Julie nog op de hoogte houden of alles gelukt is.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 18-03 13:07
Mijn ervaring:

Ik heb hier 60 meter standaard UTP in de standaardbuizen gepropt, bij maximaal 4 normale draden. Dit was lang en zwaar werk, maar het resultaat mag er zijn! Ook handig om UTP "dubbel" te gebruiken, dus 2 setjes van 4 draden voor 2 aansluitingen.
Ik heb wel (en ik overdrijf niet) een kwart liter Dreft gebruikt om de kabels door te trekken: kabel insmeren en trekken aan de andere kant! Dit zorgt dat het beter gaat glijden. Nadeel is wel dat het zodra je even niet trekt vast gaat zitten, dus er uit zal nooit meer lukken...

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08
RemcoDelft schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:58:

Ik heb wel (en ik overdrijf niet) een kwart liter Dreft gebruikt om de kabels door te trekken: kabel insmeren en trekken aan de andere kant! Dit zorgt dat het beter gaat glijden. Nadeel is wel dat het zodra je even niet trekt vast gaat zitten, dus er uit zal nooit meer lukken...
Dat wil dus wel zeggen dat als iemand die kabel ooit wil vervangen (om er bv ooit een 10Gbit netwerk van te maken), ze de kabel er waarschijnlijk niet meer uit gaan krijgen. Geen nette oplossing eigenlijk, maar het werkt idd wel.
MoNo79 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:53:
Ondanks dat ik nog niet het antwoord heb kunnen krijgen waar ik op heb gehoopt, wil ik jullie bedanken voor jullie reacties. Ik zal Julie nog op de hoogte houden of alles gelukt is.
Op wel antwoord had je dan gehoopt? Volgens mij heb ik alles de revue zien passeren. Maar tis simpel. UTP kabel leg je normaal niet langs stroomkabel, zeker niet over lange afstanden. Sowieso zit je bij eletriciteitsbuizen met het probleem dat deze nog wel eens te scherpe bochten willen maken. Ken genoeg mensen die het geprobeerd hebben, en niet verder kwamen dan een Half-Duplex 10MBit verbinding. Ik zou het dus niet adviseren. Mocht je het toch doen, probeer dan Shielded Cable en zorg voor een smeermiddel (speciaal te verkrijgen voor dit soort dingen).

Last but not least, neem aan dat het voor persoonlijk gebruik is. Mocht je het bedrijfsmatig doen, dan moet je echt een andere oplossing zoeken.

[ Voor 51% gewijzigd door Klaus_1250 op 21-09-2006 23:14 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03

Jimbolino

troep.com

Als test heb ik een Server/cliënt programma in C# gescheven om mijn netwerkkaart te testen. Ik heb deze test programma gedraaid met belaste harpspel en onbelast. De conclusie die ik heb kunnen is dat UTP totaal geen last heeft van storingen als deze langs een 230 V kabel ligt.
Bij natuurkunde hebben wij geleerd dat juist het verschil in spanning een magnetisch veld creeert.
Dus als je een zwaar apparaat inschakelt (stofzuiger, grote monitor e.d) dan zou er storing op moeten treden.

Het programma dat je hebt geschereven in C# maakt dat gebruik van UDP of TCP? Want met een TCP connectie kun je niet echt je verbinding op packetloss controleren :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

RemcoDelft schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:58:
Mijn ervaring:

Ik heb hier 60 meter standaard UTP in de standaardbuizen gepropt, bij maximaal 4 normale draden. Dit was lang en zwaar werk, maar het resultaat mag er zijn! Ook handig om UTP "dubbel" te gebruiken, dus 2 setjes van 4 draden voor 2 aansluitingen.
dus 2 setjes van 4 draden?
Heb je die twist wel eens bekeken?
Is het je niet opgevallen dat de 4 paren alle 4 een andere twist hebben, dus een verschillend aantal wentelingen per strekkende meter?
Dat is specifiek gedaan om inductie/ruggenspraak tegen te gaan.
Ik weet zeker dat als jij die 4 paren opsplitst in 2 keer 2 dat je er geen 100mbit per verbinding doorheen krijgt. Het is al moeilijk om 100mbit door een kabel te krijgen die in de stekker niet eens goed getwist zit.

mookie

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb even de proef op de som gedaan. Ik heb een 50M harpspel gepakt deze uitgerold en weer oprollen, alleen dan met 50 M UTP kabel er tussen. Daarna heb ik er 1 conrectoren er aangesloten en deze tussen mijn server en mijn naar mijn 3COM GBIT switch gekoppeld.

Ik zal morgen alle draden er uit trekken en deze samen met een UTP kabel proberen er door te trekken.

offtopic:
Je zoekt het dan maar uit en laat maar weten of het werkt...

Maar een rol waarop je elektriciteitskabel rolt heet een haspel, en een stekkertje heet een connector.

Van harpspel kun je prima genieten, en een conrector kan knap vervelend zijn.

Verwijderd

Waarmee smeer je de kabels dan?
Ik gebruik altijd Afwas middel, of Talkpoeder, en niet te zuinig, zeker als er al kabels liggen, om te vorkomen dat ze gaan schuren.

Ik heb door 1 zo'n leiding 2 UTP kabels lopen, En ook mijn dikke audiokabels lopen er door heen, dus gaat makkelijk passen.

BTW om schade te voorkomen, probeer het eerst met een kunststof trekweer, als dat niet werkt kun ja altijd nog naar een stalen trekveer over stappen.

De enige dunnere variant van data overdrachtkabels van 1Gbit/s of meer waar mee ik ervaring heb is Glasvezel.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/5182/img5623resizebo0.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door The Conman op 22-09-2006 02:49 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Appels met peren vergelijken. Er zit nogal een verschil tussen een haspel welke bedoeld is voor binnen en buiten gebruike en, en afscherming heeft of gewoon bloot naast een plus en min draad.

Maar goed, blijkbaar kunnen we je toch nergens van overtuigen en heeft dit topuc weinig nut.
Zoek gewoon in de pricewatch naar speciale UTP leveranciers (als die er al zijn).

Als je dan toch pers zo wil doen, trek dan in vredesnaam de UTP samen met de electra in 1 keer opnieuw.

Succes met je instabiele en brandgevaarlijke netwerk ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.