Ik sta op het punt een freelance opdracht aan te nemen voor het maken van een webapplicatie. Nu heb ik gehoord dat je goede afspraken moet maken van te voren, vooral ook over de aansprakelijkheid bijv. evt. schade. Ik zie dit als een eenmalige opdracht, en wil niet over een jaar geconfronteerd worden met een schadeclaim vanwege een bug in mijn applicatie.
Nu heb ik wat op internet gegrasduind in de 'Algemene voorwaarden' van diverse internetbedrijfjes, waarbij ik de volgende passage tegenkwam:
Bij voorbaat
!
Nu heb ik wat op internet gegrasduind in de 'Algemene voorwaarden' van diverse internetbedrijfjes, waarbij ik de volgende passage tegenkwam:
Mijn vraag: is deze passage 'goed genoeg'? Het is wat lastig, ambtelijk taalgebruik allemaal.1.11 Garantie
1. Leverancier geeft op geleverde programmatuur een garantie van een maand. Door Opdrachtgever binnen deze periode geconstateerde tekortkomingen aan het geleverde product welke verwijtbaar zijn aan Leverancier worden door Leverancier kosteloos hertelt. Opdrachtgever verplicht zich dergelijke tekortkomingen direct na constatering per e-mail aan Leverancier kenbaar te maken zodat Leverancier haar verplichting tot herstel zo snel en probleemloos mogelijk kan nakomen.
2. De correcte werking van geleverde programmatuur wordt door Leverancier nimmer gegarandeerd indien door Opdrachtgever zelf of door derden aan deze programmatuur zonder toestemming van Leverancier zaken worden toegevoegd of gewijzigd die de oorspronkelijke functie of bedoeling ervan aanzienlijk wijzigen.
1.12 Aansprakelijkheid, Vrijwaring
1. Leverancier aanvaardt slechts wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor zover dat uit dit artikel 1.12 blijkt.
2. Leverancier sluit iedere aansprakelijkheid voor enig andere vorm van schade uit, onder meer doch niet uitsluitend aansprakelijkheid voor aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of gederfde winst. Leverancier sluit voorts aansprakelijkheid uit voor vertragingsschade, schade wegens verlies van gegevens, schade wegens overschrijding van leveringstermijnen als gevolg van gewijzigde omstandigheden, schade als gevolg van gebrekkige medewerking, informatie of materialen door Opdrachtgever en schade wegens door Leverancier gegeven inlichtingen of adviezen waarvan de inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van de overeenkomst uitmaakt.
De in dit artikel genoemde vormen van schade waarvan de aansprakelijkheid door Leverancier wordt uitgesloten hebben een indicatief karakter zonder dat Leverancier heeft beoogd een volledige opgave te doen.
Bij voorbaat