[ATi X1950XTX] Aftermarket cooling

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een ATi X1950XTX en heb zojuist zitten Googlen naar reviews over aftermarket coolers icm de X1950XTX... maar heb eigenlijk alleen maar reviews gevonden over cooling op de X1900XT. Niet echt wat ik zocht dus.

Wat wel duidelijk is, is dat de Arctic Cooling Accelero X2 en de Zalman VF900Cu de enige serieuze opties zijn. Maar is er al iemand die al ervaring heeft met één van deze koelers icm een X1950XTX? (en dan niet alleen qua geluids tov de originele cooler, maar ook qua installatie)

De stock cooler is iig niet zo stil als wordt gezegd. Wanneer je gaat zitten gamen, schakelt het ding hoorbaar een tandje bij en dat vind ik toch niet prettig. Vervanging is dus echt iets wat ik wil gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 21-09-2006 14:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Admin General Chat

Wauw, een sig!

Verwijderd

de vf 900

die heeft een vriend van me op zijn 7900 zitten ding maakt weinig tot geen geluid vind ik zelf.
maar is best wel pittig in gewicht toen ik hem vasthield.

maar dat vind ik en zn temp ging flink naar beneden heeft ie mij gezegd.
maar ook voor de looks (ik denk eerder de 2de ken ik hem te goed voor)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Admin General Chat
Hier heb je iig een grote review van beide coolers met een X1900XT:
http://www.tomshardware.c...r_roundup_2006/index.html
Ik weet niet als je er wat aan hebt, maar volgens mij is er niet zoveel veranderd behalve het geheugen zviw (nieuws: ATi Radeon X1950 XTX benchmarks gelekt).

Wauw, een sig!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

De X2 koelt beter dan de Zalman (eigen ervaring. Ik zelf gebruik een x1900xt. Het geluid is ook stukken minder met de X2 in vergelijk met de stock

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
dCY schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:41:
De X2 koelt beter dan de Zalman (eigen ervaring. Ik zelf gebruik een x1900xt. Het geluid is ook stukken minder met de X2 in vergelijk met de stock
De stockcooler van de X1950XTX schijnt stiller te zijn dan die van de X1900XT, dus het geluidsverschil zal wel minder extreem zijn. Probleem is dat de kaart nog zo nieuw is, dat er maar hooguit een handje tweakers is die 'm heeft... waardoor vergelijken moeilijk is.

De Accelero X2 heeft toch wel een nadeel vind ik, hij blaast de warme lucht rechtstreeks het moederbord op. Toch ook niet praktisch eigenlijk.

Zelf neig ik een beetje naar de VF900Cu, maar da's eigenlijk voornamelijk omdat ik zelf een VF700AlCu heb gehad op mijn vorige kaart, een X800 Pro. En dat was echt een flinke vooruitgang :)

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb zelf de VF900Cu op mijn xfx 7900gt zitten, als ik de fanmate helemaal op z'n allerlaagste zet hoor je hem bijna niet in tegenstelling tot de stofzuiger die erop zat :), en unstressed haal ik een temp daling van ongeveer 15 graden (voor de rest niet getest/gekeken). ik weet nu niet hoe het bij andere kaarten zal zijn uiteraard.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Flythe schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:28:
Ik heb zelf de VF900Cu op mijn xfx 7900gt zitten, als ik de fanmate helemaal op z'n allerlaagste zet hoor je hem bijna niet in tegenstelling tot de stofzuiger die erop zat :), en unstressed haal ik een temp daling van ongeveer 15 graden (voor de rest niet getest/gekeken). ik weet nu niet hoe het bij andere kaarten zal zijn uiteraard.
Dat is dus nèt wat ik probeerde te achterhalen. Hoe presteert een Accelero X2 en/of een VF900Cu op een X1950XTX in vergelijking met de originele cooler... :)

Mwah, ik heb nu sterk de neiging zometeen op weg naar huis even langs een computerwinkel hier te fietsen, die hebben de VF900Cu op voorraad zie ik. Misschien toch maar de gok nemen... en hopen dat de Zalman geheugen heatsinkjes afdoende koelen.

-- Edit: ik ga eerst nog ff rondneuzen naar ervaringen enzo, voordat ik beslis welke cooler ik ga aanschaffen voor m'n videokaart. Da's toch beter dan een misschien overhaaste beslissing.

-- Edit #2: op basis van recensies van de VF900Cu op X1900XT's heb ik besloten deze toch maar aan te schaffen. Volgens Zalman past 'ie op X1950XTX-kaarten, dus we zullen zien :P (en ook maar meteen koperen heatsinks meebesteld voor de geheugenchips, die zal ik met mijn Zalman Thermal Adhesive gaan bevestigen)

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 22-09-2006 12:29 ]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ziezo... de Zalman VF900Cu is er, vanochtend gauw even eentje gehaald en vervolgens natuurlijk meteen gemonteerd.

Resultaat: die zachte bromtoon is weg (tsja, veel mensen zullen die zachte brom wellicht niet eens horen, maar ik dus wel) èn de GPU is ruim tien (laagste stand) tot 15 graden (hoogste stand) koeler tov de standaard koeler.

Een mooie vooruitgang dus :P

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat ik me nou afvraag he, was hier laatst op GoT niet iemand met een infrorood temperatuur camera die erachter kwam dat met een VF900 een IC op de achterkant van de kaart dat maar 70 graden mocht worden ver boven de 80 zat?

Heeft dat geen invloed op de prestaties/levensduur van je kaart?

Aangezien je bij de X1950 de koeler over de hele kaart heen hebt zitten en bij deVF900 en de Accelero slechts een deel vd kaart.

Verwijderd

Wat zijn dan nu de temperaturen?

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:25:
Wat ik me nou afvraag he, was hier laatst op GoT niet iemand met een infrorood temperatuur camera die erachter kwam dat met een VF900 een IC op de achterkant van de kaart dat maar 70 graden mocht worden ver boven de 80 zat?

Heeft dat geen invloed op de prestaties/levensduur van je kaart?

Aangezien je bij de X1950 de koeler over de hele kaart heen hebt zitten en bij deVF900 en de Accelero slechts een deel vd kaart.
Nu ik de originele koeler hier los heb liggen, is duidelijk te zien dat alleen de core door de koeler gekoeld wordt. De rest van de componenten maken geen contact met de koeler. De geheugenchips worden gekoeld door een koperen element dat in een boog over al deze chips heen zit, verder zijn er nog wat ICtjes die met een lang koperen staafje gekoeld worden. Dat laatste heb ik laten zitten, de geheugenchips worden nu gekoeld door Zalman's BGA heatsinkjes.
Ik trek even een vergelijk met de ATi Tray Tools 3D Renderer:

Stock cooler: 70C stressed
VF900Cu @ Low: 61C stressed
VF900Cu @ High: 55C stressed

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 23-09-2006 16:32 ]

• Dutch_Razor
Bedankt, dus eigenlijk hebben ze een stock koeler die heel veel lijkt te koelen maar dat eigenlijk niet doet :S

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:38:
Bedankt, dus eigenlijk hebben ze een stock koeler die heel veel lijkt te koelen maar dat eigenlijk niet doet :S
De stock cooler zou voor de X1950XTX geredesigned zijn en beter presteren tegen minder geluid, maar ik kon er toch niet echt tevreden over zijn. Zeker als je gaat gamen is de kaart duidelijk hoorbaar en dat is gewoon irritant... en als je bedenkt dat een VF900Cu èn de kaart koeler houdt èn ook nog eens stiller is, dan krab je toch wel 's achter je oren.

Is het nou echt onmogelijk een goede koeler mee te leveren? Of vallen ze dan weer over het kostenplaatje?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 17:24

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wildfire schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:19:
[...]

Zeker als je gaat gamen is de kaart duidelijk hoorbaar en dat is gewoon irritant... en als je bedenkt dat een VF900Cu èn de kaart koeler houdt èn ook nog eens stiller is, dan krab je toch wel 's achter je oren.
Eensch :/

@idle is de stock cooler van mijn ASUS EAX1900XT gelukkig nauwelijks hoorbaar, maar als je een spel opstart duurt het toch niet lang voordat ie vrolijk mee gaat lopen neuriën :/

Maar zo'n Zalmann, hoe komt dat met een Crossifre/SLI opstelling? Ten eerste past het? (Vast wel, anders hebben ze zichzelf mooi te pakken) Ten tweede, hoe is de koeling wanneer de ene koeler opgesloten zit tussen beide grafische kaarten??
Heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

Zolang je slechts 1 kaart in je systeem hebt lijkt de Zalmann mij een mooie en vooral stille oplossing. Maar toch jammer dat de hitte de kast niet uit gaat :/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
ing._Buttje schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:37:

[...]

Eensch :/

@idle is de stock cooler van mijn ASUS EAX1900XT gelukkig nauwelijks hoorbaar, maar als je een spel opstart duurt het toch niet lang voordat ie vrolijk mee gaat lopen neuriën :/
Ik zal het nog maar even benadrukken: de X1950XTX heeft een andere cooler dan de X1900XT. De cooler is geredesigned en zou beter moeten koelen tegen minder geluid. Maar dat blijkt dus nog tegen te vallen.
Maar zo'n Zalmann, hoe komt dat met een Crossifre/SLI opstelling? Ten eerste past het? (Vast wel, anders hebben ze zichzelf mooi te pakken)
CrossFire is zelfs met de originele cooler geen probleem. Vergeet niet dat CrossFire moederborden de sloten niet rechtstreeks onder elkaar hebben zitten. Op mijn mobo:

1 --- PCI Express 1x slot
2 --- PCI Express 16x slot
3 --- Geen slot
4 --- PCI Express 1x slot
5 --- PCI Express 16x slot
6 --- PCI slot
7 --- PCI slot

Mijn videokaart neem slot 2 en 3 in beslag. Dan heb je vervolgens nog slot 4, die blijft in mijn geval vrij. En voor een toekomstige CrossFire videokaart is slot 5 + 6 beschikbaar.

BTW: Er zat weer lekker veel koelpasta op de GPU/cooler. De fabrikanten denken zeker "meer = beter"... vreemd. Bij mijn kaart was de overtollige koelpasta naar de zijkanten van de chip geperst. Plus de geheugenmodules maakten contact met hun koelelement door thermal pads die wel erg dik waren.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 23-09-2006 23:42 ]

• Dutch_Razor
Net zoals die halve tube bij bepaalde Apple macbooks lol.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:04:
Net zoals die halve tube bij bepaalde Apple macbooks lol.
Een dun laagje Arctic Silver 5 zou al wat helpen bij betere performance van de stock coolers. Maar ik heb nog geen videokaart gehad waar ik geen stapels koelpasta moest verwijderen.

Pagina: 1