DVD/CD RW - Master/Slave

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:06
Hallo

Ik ben hier bezig om voor de eerste keer een pc zelf in elkaar te stoppen. Na al heel wat twijfelen en opzoekingswerk heb ik bijna gedaan (ben reeds bezig van gisteren namiddag). Nu zit ik nog met een probleem waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Het goed installeren van mijn dvd/cd drive (NEC ND4571). Het is een OEM-model dus het enig dat ik ontvangen heb is de drive. Nu zou ik graag weten hoe ik die moet verbinden met het moederbord en hoe ik master of slave instel en indien de jumper settings correct zijn.

Master/Slave
Wanneer ik naar de achterkant van mijn NEC kijk dan zie ik dat er twee rijen van drie pinnetjes zijn:

code:
1
2
...
...

* Ik heb er geen foto van gevonden

Ik heb de cd/dvd rw ontvangen waarbij de jumper over de twee rechtse pinnen staat. Is dit correct? Het is de enige cd/dvd-rw of HDD die ik met IDE aansluit.

Aansluiten drive
Misschien heb ik het hier mis maar ik denk dat ik slechts twee kabels op de drive moet aansluiten: een IDE kabel naar het moederbord en een stroomkabel van de voeding. Correct?

Ik heb bij mijn moederbord twee IDE-kabels ontvangen:
* één met een blauw uiteinde en een zwart uiteinde, in het midden van de kabel hangt er nog zo'n uiteinde, een grijsgekleurd. Bij alle uiteinden ontbreekt er in het midden een gaatje.
* één met twee zwarte uiteinden waarbij aan slechts één van de uiteinden een gaatje ontbreekt maar dan aan de zijkant.

Op mijn mobo heb ik de keuze tussen IDE1(blauw) en IDE2(zwart). Hoe moet ik dit aansluiten?

Bedankt!

Verwijderd

Als het goed is heb je een handleiding bij je mobo gekregen Wat betreft je DVD staat er op de sticker bovenop wat master/slave is en soms ingeslagen aan de achterkant.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 13:31 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:03

Haan

dotnetter

De drive staat standaard ingesteld als master.
Voor het aansluiten heb je inderdaad alleen een kabel voor de voeding nodig een de ide-kabel voor de data.
In principe is de het blauwe uiteinde van de IDE kabel voor het moederbord, en het master apparaat komt op het einde van de kabel, een eventueel slave apparaat in het midden.
Of je de primairy of secundairy ide poort op het moederbord gebruikt, maakt verder niet zoveel uit.

Ik denk trouwens dat de tweede 'ide' kabel de kabel voor de floppy is. Waarschijnlijk zit er ook een draai in de kabel aan 1 kant.

Succes! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 21-09-2006 13:36 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

http://www.de.nec.de./software/2437_ND-45xx_HB.pdf

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:06
Ik heb inderdaad een manual ontvangen bij mijn mobo maar daar staat het niet uitgelegd, enkel welke kabels ik hiervoor kan gebruiken.

@Haan & dcr_42: bedankt voor de uitleg, dit is wat ik moest weten! Waar heb je die pdf trouwens gevonden? Ik heb me rot gezocht op zowel google als op de internationale site van nec en heb niets gevonden. Bij support vond ik niets van bruikbare info over het model.

Bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomovich,

Het mag misschien de eerste keer zijn dat je zelf een PC in elkaar stopt, maar het is niet de eerste keer dat je op GoT post. Helaas is het ook niet de eerste keer dat je op GoT post in het verkeerde subforum en zonder aantoonbare zoekwerk op de juiste plek (Opslagmedia & I/O Controllers). Ik zou je willen aanraden dat alsnog te doen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.