Bright pixel, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 09:45
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een rare lichtvlek op het tft scherm van mijn Acer Aspire 9502WSMi ontdekt.

Deze vlek is te zien wanneer ik met een bepaalde hoek naar het beeldscherm kijk (alle hoeken behalve recht vooruit eigenlijk).

Ik heb een foto gemaakt van deze vlek (hij zit ter hoogte van het Google woord op de foto):

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/i/I2476JJ3JQRC/512/p.jpeg

Deze foto heeft een lage monitorbrightness

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/i/Z8FV9729ZVLX/512/p.jpeg

Deze foto heeft een hoge monitorbrightness.

Het vreemde is echter dat als ik recht op mijn monitor kijk, de lichtvlek nauwelijks waarneembaar is. Het is echter uit andere hoeken zeer storend.

Het is geen lichtval, deze foto is genomen in een donkere kamer.

Ik vraag me af wat dit kan zijn. Misschien een bright pixel? Maar dan zou hij van voren ook zichtbaar moeten zijn.

Ik wil graag weten wat het is voor ik garantie aanvraag.

Alvast bedankt, Jeroen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
lijkt me een beetje erg groot voor een pixel. Bovendien zijn bright pixels volgens mij alleen rood, groen of blauw en niet wit. Ik denk eerder dat het een beschadiging is op het oppervlak van het scherm (of in het scherm), waardoor het licht anders weerspiegelt.

• whkan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 00:07
Misschien de bovenste toplaag die beschadigd is, waardoor licht vanuit bepaalde hoeken anders wordt verstrooid?

[ Voor 0% gewijzigd door whkan op 21-09-2006 12:19 . Reden: Net te laat ]

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 13:00

skabouter

Skabouter

Wel eens vaker gezien, als je hard op een TFT scherm drukt met bv je vinger dan kun je dit effect krijgen. zal denk ik te maken hebben met het indeuken van het matteriaal.

[ Dislect ]

• Muramasa
Dat is heel vreemd, ik heb nooit op mijn scherm gedrukt met mijn vinger of iets dergelijks.

Is er een manier om dit te verhelpen?

Verwijderd

Ik heb het op mijn laptop ook (door het doordrukken van het scherm op het toetsenbord). Misschien is het tijdens de productie / transport / wat dan ook ontstaan. Volgens mij kan je er niet veel aan doen.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 16:31
Kijk eens met verschillende kleuren als "homogene" scherm kleur, verandert er iets?
Dit zou extra info kunnen geven. En natuurlijk Googlen op een beschrijving anders dan bad pixel(s).

• Muramasa
Even getest met Dead Pixel tester, en de gloed zit er in alle kleuren, bij wit het meest, maar bij zwart is het weg.

Het enige wat ik doe is de laptop soms meenemen naar school in een perfect beschermende eastpak laptop tas. Kan dit defect hierdoor ontstaan?

Valt deze beschadiging (als dat het is) onder verzekering (ABN AMRO laptopverzekering) of garantie (Acer)?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Morgoth88 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:37:
Dat is heel vreemd, ik heb nooit op mijn scherm gedrukt met mijn vinger of iets dergelijks.
Misschien een broertje dat af en toe een spelletje bij je speelt en je monitor mishandelt als het Game Over is? Of een moeder die hardhandig een stofdoekje over het arme ding heen veegt?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Morgoth88 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:46:
Even getest met Dead Pixel tester, en de gloed zit er in alle kleuren, bij wit het meest, maar bij zwart is het weg.

Het enige wat ik doe is de laptop soms meenemen naar school in een perfect beschermende eastpak laptop tas. Kan dit defect hierdoor ontstaan?

Valt deze beschadiging (als dat het is) onder verzekering (ABN AMRO laptopverzekering) of garantie (Acer)?
Ik heb dit ook gehad met mijn Dell laptop van werk. Je kon zelfs de toetsen onderscheiden die op't scherm gedrukt hadden. Hetzelfde krijg je ook inderdaad door op een bepaalde plek te drukken op het scherm, je drukt dan het "liquid" van je LCD weg en helaas blijft er dan soms zo'n vlek over.

Niets aan te doen zover ik weet!

Verwijderd

triet schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:52:
[...]

Ik heb dit ook gehad met mijn Dell laptop van werk. Je kon zelfs de toetsen onderscheiden die op't scherm gedrukt hadden. Hetzelfde krijg je ook inderdaad door op een bepaalde plek te drukken op het scherm, je drukt dan het "liquid" van je LCD weg en helaas blijft er dan soms zo'n vlek over.

Niets aan te doen zover ik weet!
Ik heb ook een Dell :'). En behalve dat zitten er ook krassen van de toetsen op de toplaag van het scherm. Maar die kan je alleen zien als er licht op spiegelt.

• Muramasa
Exirion schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:51:
[...]

Misschien een broertje dat af en toe een spelletje bij je speelt en je monitor mishandelt als het Game Over is? Of een moeder die hardhandig een stofdoekje over het arme ding heen veegt?
Nee dat is uitgesloten, niemand zit aan mijn laptop behalve ik ;). Zou het dan toch door vervoer komen?

Verwijderd

Je zou eens moeten kijken of er op die plek, wanneer je hem dichtklapt, een toets zit die uitsteekt.

• Palomar
  • Niet online
Of dat je er een pen tussen hebt laten liggen toen je hem dichtklapte..... :X

• Muramasa
Het vreemde is dat de vlek zit op een plaats waar (dichtgeklapt) geen toetsen zitten, dus er kunnen geen toetsen tegen het beeld zijn aangekomen.

Wel zie ik een waas rond de vlek die iets donkerder is dan de achtergrond, wat erop lijkt dat er wel degelijk hard op gedrukt is. Kan dit gerepareerd worden?

Verwijderd

Het kan zijn dat er een "dingetje" (stofje, vuiltje, steentje, papiertje) tussen je scherm en je toetsenbord zat toen je je scherm dicht deed. Waardoor er dus wel degelijk iets tegen het scherm werd gedrukt. Ik denk niet dat hier dan garantie op zit....

• Muramasa
Acer gebeld, geen probleem, wordt direct opgehaald.

Zal wel vaker voorkomen dus.
Pagina: 1