Aangezien ik
TomTom heb op m'n Touch Diamond, gebruik ik dat vaker als ik van A (locatie wel eens onbekend) naar B (waarvan het adres bekend is). Het gaat me dan met name om zo efficient mogelijk om van A naar B te gaan. TomTom geeft dan de mogelijkheid om de route als fietsroute te laten berekenen, zodat je niet over bijv snelwegen heen gestuurd word. Helaas kiest TomTom vaker niet de meest efficiënste route. De kortste route kan dan beter werken, al loop je dus het risico om over wegen gestuurd te worden waar alleen maar auto's mogen komen. Wandelroute kun je ook nog aangeven, maar somehow is die ook niet optimaal. In alle gevallen worden dedicated fietspaden met de grootste regelmaat over het hoofd gezien.
Verder fiets ik vaker met m'n telefoon in m'n broek/jas-zak waardoor het nog wel eens wil gebeuren dat het scherm word aangeraakt. TomTom gebruikers weten dat je dan in het menu terecht komt. Met de grootste regelmaat worden er allemaal dingen ingesteld en word je route gewijzigd. Scherm uitzetten werkt niet, omdat je de GPS functionaliteit dan ook uitschakeld. Op zich geen probleem als je SensorLock installeert. Toestel een keer om z'n as draaien zodat het scherm lockt en hem terugdraaien zodat hij weer unlockt (zo heb ik hem ingesteld). Nadeel is dat het nog steeds wel eens gebeurd dat settings/route gewijzigd word, of zelfs TomTom uitgeschakeld word, maar het gebeurd in ieder geval minder vaak

.
Voordeel van TomTom; het werkt, met name in de auto. Met de fiets wil het gebeuren dat je niet de meest optimale route voorgeschoteld krijgt. Nadelen, niet voor touristische routes en er zijn genoeg dingetjes om uit te zoeken hoe je hem het prettigst kunt gebruiken.
Verder ben ik de laatste tijd weer aan het experimenteren met
NoniGPS pilot. Sinds een tijdje is het mogelijk om realtime plattegrond of satelietbeelden te downloaden van bijv google maps, yahoo road en o.a. openstreet map. Routes (in o.a. gpx formaat) kun je importeren en je kunt er mee tracken. Hij schijnt ook routes voor je uit te kunnen stippelen, maar die optie heb ik nog niet geprobeerd. Verder is het gebouwd door een Franse GPS liefhebber volgens mij. Zijn engels is niet opperbest en het is af en toe nog wel eens buggy.
Je kunt bijv de plattegrond mee laten draaien zodat de rijrichting altijd naar boven is. Jammer is dat ie dan na een 30-60 min gebruik crasht en zelfs een volledige (soft) reset van het toestel vereist om het programma weer opnieuw op te starten.
Wat ook erg frusty is op den duur, bepaalde settings, die van plattegrond instellingen, die slaat ie niet op of laad ie niet bij een programma herstart.
Wat gelukkig wel een voordeel is, bij een crash of herstart vraagt ie je bij het opnieuw opstarten, of je verder wilt gaan met de vorige route. De route word dus gelukkig wel opgeslagen.
Ach, voor freeware (met donatie mogelijkheid) is het een geweldig programma. Als niet Tweaker of als als je een kort lontje hebt, kan ik het niet aanraden.
NoniGPS pilot heeft als enige een soort bescherming overigens waardoor het toestel NIET in een soort van slaapstand gezet kan worden. De display uitknop bovenop werkt niet meer. Het display (en touchscreen) blijft dus altijd actief. NoniGPS pilot heeft hier van de hier beschreven proggramma's de beste "outdoor" beveiliging tegen; je moet het display langer ingedrukt houden wil je in het hoofd menu terecht komen. Alleen als je manueel zoomed kun je wat opties met een enkele klik activeren, maar deze zorgen er niet voor dat het programma stopt met werken. Wel kan ik nog steeds SensorLock adviseren om te gebruiken.
Trackr is een Nederlands project dat de mogelijkheid bied om je gereden routes te tracken. Daarnaast heeft het de mogelijkheid om de locatie van jezelf door te geven aan iemand anders (vriend) met een trackr account, zodat je elkaars locatie life kunt volgen. Ook geofencing (je krijgt een alarmpje oid als iemand in de buurt is) hoort daarbij.
Je kunt een plattegrondje oproepen (Openstreetmap) met je eigen live locatie, waarop eventueel ook je vrienden worden weergegeven. Hiervoor heeft je toestel wel een data connectie nodig.
Je kunt er geen routes mee plannen en vanuit het toestel zelf kun je niet zien waar je geweest bent.
Als je klaar bent met tracken, stop je het tracken en kun je de track vervolgens uploaden naar je online account (zonder account kun je het programma dus ook niet gebruiken). In je profiel krijg je een overzichtje te zien van de verschillende tracks. Je kunt tracks samenvoegen, delen met vrienden, delen met iedereen (zodat niet iedereen een trackr account hoeft te hebben), informatie er aan toevoegen. En wat ik best gaaf vind, je kunt er ook in terugzien hoe hard je ongeveer waar in de route hebt gereden, aan de hand van kleuren. Je route word of weergegeven als een blauwe streep (geen snelheids verschil), dan wel door een rode naar groen lopende gradient worm (rood is langzaam, groen is snel). Sinds kort is er onder het googlemaps kaartje ook een grafiekje te zien van wanneer (tijdstip) je hoe hard gereden hebt. Dit is helaas nu nog beta en binnenkort alleen voor betalende gebruikers schijnt.
Wat prettig is; dit programma is gratis te gebruiken, je moet er dus wel een account voor aanmaken.
Standaard staat mijn TD (Touch Diamond) zo ingesteld dat het scherm en het toestel binnen een minuut van inactiviteit uitschakelen. Zie ook bij TomTom, het GPS signaal word dan ook uitgeschakeld waardoor het tracken dus word gestopt. Door deze zelfstandige uitschakeling in het OS (WM settings) uit te schakelen, blijft het GPS signaal actief.
De Touch Diamond zelf als Windows Mobile toestel heeft verschillende voor en nadelen. Hij is klein/plat, het scherm heeft veel detail. Als het programma vereist dat je de 4 weg menu knop gebruikt (een vereiste is het niet, maar NoniGPS pilot kan zo bediend worden), dan werkt dat minder prettig. Grote kans dat je verkeerde knoppen indrukt (previous/terug, bellen, ophangen of de home knop) waardoor het programma geminimaliseerd word.
De accuduur is erg beperkt. Met een 2 uur GPS gebruik (en display incl verlichting aan) en de koek is op. Ik heb een grotere B merk accu als 3e accu, maar dan werkt de GPS niet. Een normaal formaat B merk accu geeft deze problemen niet. Wel is het zo dat je met een GPS muis alsnog aan de praat kan. Helaas kan niet ieder programmaatje hier mee overweg (of het is me simpelweg nog niet bij alles gelukt). TomTom is het eenvoudigst in te stellen. NoniGPS pilot heb ik ook al werkende gekregen. Alleen bij Trackr is het me nog niet gelukt om het te laten werken. Een externe GPS muis bespaard geloof ik iets op accuduur, maar heel veel is het niet. IPV GPS moet je dan wel weer BT activeren.
Grappig is om tijdens het navigeren met TomTom hem ook muziek te laten spelen. Jammer is dat ie dan wel beduidend trager word. Zeker in bebouwde gebieden waar de ontvangst wat minder is kun je her en der wat navigatie te laat horen, waardoor je een afslag mist en je een stuk moet omrijden. Ook het herberekenen van met name korte/fiets/wandel routes gaan een stuk langzamer omdat TomTom dan ook de kleinere wegen in overweging neemt, dat zijn er doorgaans een stuk meer dan bij bijv snelste route.
De TD kan tegen een enkel regendruppeltje, maar aan veel vocht wil ik hem niet blootstellen. Er zijn autohouders voor te krijgen, maar een fietshouder heb ik nog niet gezien (ook nog niet naar gezocht eerlijk gezegd). Al zal het niet bijzonder lastig zijn om een auto houder om te bouwen tot fiets houder.
Accu's zijn verwisselbaar, er zijn verschillende groottes te verkrijgen (toestel kan daardoor wel dikker worden) en het opladen kan zelfs al via een USB hub, zolang je maar een mini usb kabeltje bij de hand hebt. Als je handig bent zou je al van 4 penlites een portable lader kunnen maken.
Ondanks dat ieder programmaatje toch wel zijn sterke punten heeft, is ieder programma an sich op de fiets niet ideaal. Er is nog een hoop te bereiken

. Heeft iemand nog tips?