GPS op de fiets

Pagina: 1
Acties:
  • 2.089 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben ijverig op zoek naar een GPS systeem wat geschikt is voor op de fiets. In de jaren dat ik ligfiets, ben ik steeds grotere afstanden gaan fietsen. Een GPS kan op onbekend terrein erg veel tijd schelen. Vandaar. Ik ben geen recreatieve fietser maar een zogenaamde 'utiliteitsfietser'. Ik wil snel van A naar B op comfortabele wijze. Mij zie je niet snel bospaadjes, onverharde wegen e.d. rijden.

Wat heb ik allemaal overwogen:
• PDA met Tomtom of iets vergelijkbaars. Voordeel is natuurlijk de erg mooie software en multifunctionaliteit van het apparaat zelf hoewel dat niet echt van belang is. Wat meer van belang is dat het upgraden wel heel gemakkelijk gaat omdat zo'n PDA natuurlijk niet alleen Tomtom kan slikken maar ook andere software. Nadeel is de beperktere accuduur. Ook de levensduur trek ik in twijfel. Een PDA is niet echt gemaakt om veel trillingen te krijgen.

• Autonavigatieapparaat zoals Tomtom1 maar ook Mio zou natuurlijk kunnen. Leuke apparaten met ook fraaie opties en mooie 3d-weergave. Alleen ook hier is de accuduur soms een punt van aandacht. Daarbij is een autonavigatieding lang niet altijd geschikt voor de fiets. Snelwegen moeten vermeden worden. Meestal is dat niet zo'n probleem met een apparaat maar fietspaden ontbreken nogal eens.

• Outdoorapparaten zoals de Garmin-GPS-systemen. Voordeel is de robuustheid, de accuduur, de waterbestendigheid bij redelijk wat exemplaren. Alleen wil je een handig apparaat waarbij je de straat/postcode kan invoeren (en je dus niet met coördinaten een route hoeft uit te zetten) zodat je ook onderwet terplekke een eindbestemming kan invoeren, dan zit je snel aan duurdere apparaten zoals de Garmin Quest.

De grootste ellende is nog wel dat er in wezen geen enkele goede navigatie is voor de fiets.
Zijn er hier ook fietsers die navigatieGPS-dingen op de fiets gebruiken waarbij je straat/postcode/woonplaats/e.d. kan invoeren?

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb een Mio A701 dit is een telefoon PDA en navigatie in 1, tomtom draait hier prima op.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01

Sherlock

No Shit

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de TomTom Rider wellicht? Is gemaakt voor op de motor, maar misschien dat het op de ligfiets ook goed werkt?

Ik heb zelf een ASUS 636N met TomTom en iGO, maar die gebruik ik alleen in de auto en tijdens het wandelen. Accuduur valt me alleszins mee, gaat stukken langer mee dan mijn vorige PDA (Mio P550)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

4x2

lộn xộn quá

Wat evt nog wel een optie kan zijn is om een 12V brommer accu te halen, die in je fiets te zetten en daar een autolader op aan te sluiten (en de accu na iedere rit weer op te laden met een druppelladertje).
Of je moet dr mee zitten dat je 2kg extra gewicht meesjouwt.

leeg

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Wij hebben een Garmin Map60Csx, een 'normale' GPS dus waar o.a. ook routenavigatie op draait. (Mapsource) (edit: op deze kun je dus ook zoeken op adres etc.)

Nadeel van dit ding op de fiets meenemen is dat ook mapsource je graag de snelweg op stuurt. Je kunt wel aangeven snelwegen vermijden (net als bij de tomtom of mio optie) maar hij blijft het af en toe proberen. Gewoon stug blijven negeren dus :)
Echte navigatiesoftware voor fietsers heb ik nog niet echt gevonden. Toch denk ik dat een normale GPS wel de fijnste oplossing is, ze zijn robuuster en meestal ook waterdicht, bovendien gaan de batterijen een uur of 8 - 12 mee.

Nog een kleine waarschuwing voor als je de mio optie overweegt: het oplaadstekkertje van dat ding is erg fragiel, ik ken meerdere mensen met een kapotte mio vanwege dat het connectortje stuk is gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door maca op 21-09-2006 13:05 ]

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• ShadowBumble
  • Laatst online: 22:30

ShadowBumble

Professioneel Prutser

maca schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:03:
Wij hebben een Garmin Map60Csx, een 'normale' GPS dus waar o.a. ook routenavigatie op draait. (Mapsource) (edit: op deze kun je dus ook zoeken op adres etc.)
Das wel handig inderdaad.
Nadeel van dit ding op de fiets meenemen is dat ook mapsource je graag de snelweg op stuurt. Je kunt wel aangeven snelwegen vermijden (net als bij de tomtom of mio optie) maar hij blijft het af en toe proberen. Gewoon stug blijven negeren dus :)
Echte navigatiesoftware voor fietsers heb ik nog niet echt gevonden. Toch denk ik dat een normale GPS wel de fijnste oplossing is, ze zijn robuuster en meestal ook waterdicht, bovendien gaan de batterijen een uur of 8 - 12 mee.
Dit valt gewoon in TomTom in te stellen kan je wandelpaden/fietspaden selecteren
Nog een kleine waarschuwing voor als je de mio optie overweegt: het oplaadstekkertje van dat ding is erg fragiel, ik ken meerdere mensen met een kapotte mio vanwege dat het connectortje stuk is gegaan.
[/quote]

Welk type is dit ? Aangezien mijn Mio A701 daar geen last van heeft alsthans nog niet :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 16:30
pak je PDA met tomtom en een bluetooth GPS.
Google naar armourbox.
Dit is een waterdichte en schokvaste case voor je PDA.
Weerstaat val van 2mtr hoogte, stof en kan zelfs onderwater!

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
nieuwe nokia 5500: spatwater/stofdichte smartphone waar route66 en tomtom6 (nog niet leverbaar) op draait?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:00

DinX

Motormuis

www.otterbox.com + pda

zo doe ik het op de motor. je hebt ook ram mounts ervoor die op een fiets passen.

http://www.ram-mount.com/

Kan je normaal via de otterbox site kiezen.

otterbox
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7d40c565b00e4c5b9ed8ed7722871cff/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ea953c9f16b729105c70d50745fc6b64/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/599d40e8366d03778063f9530b581b0d/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a8ee60b80d97704743f3d125dcc128e7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7afce4cd31211eb9048ee761c3f50c72/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/09df0c9b738ac10686d640f81187ade6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6c208bb4644f5473c22b32bb572f5b18/thumb.jpg

Die ram mounts kan je helemaal aanpassen met andere voetjes.
Ik heb hier een zuignap, maar je hebt ook ringetjes om te schroeven rond een stuur enzo.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/58938/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/58937/thumb.jpg

Zo'n otterbox is volledig waterdicht (kan je gerust een vijver in smijten) en schokvast. Hij zou je pda een val van 1.5m moetendoen overleven met gemak.

[ Voor 98% gewijzigd door DinX op 21-09-2006 14:11 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm... ik zie otterbox en denk: "Komt me bekend voor; mobieltjes van zeilers zitten daar ook nogal eens in verpakt". M'n broertje heeft zoiets voor z'n mobieltje; fraai ding is zo'n box. Echter wordt het geheel wel weer een stuk groter en zwaarder.

Accu meezeulen zie ik ook een eindje terug staan. Ik heb in mijn fiets al 2 accu's van 4 Ah 12V zitten, ik heb zelfs een sigarettenaanstekeraansluiting erin gebakken maar ik had het niet echt in de planning om daar een PDA oid mee te voeden; ik heb dat alleen in geval van nood voor m'n mobieltje. Als een GPS/PDA maximaal 5 uur meegaat, dan vind ik dat wat aan de korte kant. Mijn accu's wil ik zoveel mogelijk 'dedicated' houden voor de verlichting. Nog een extra accu meezeulen zie ik ook niet helemaal zitten.
Verlichting vind ik nog belangrijker dan navigatie met GPS.

Wat betreft de bevestiging; daar zit ik ook nog over te denken maar ik wil het wel graag zo licht mogelijk houden. M'n fiets is al 45 kg met standaard bagage. Heuvelop merk je dat maar al te goed. Extra gewicht zit ik dus niet echt op te wachten.
Misschien dat ik gewoon een 'fietsstuurhouder' ga gebruiken, misschien zo'n zuignapgeval (dat kan met mijn fiets; die heeft wel een paar plekken vlak/glad kunststof dus kan ik in ieder geval proberen of hij daar goed genoeg op wil kleven).

Even een korte samenvatting van wat ik bovenaan allemaal in het commentaar heb gezien:
Accu's van de PDA's gaan doorgaans behoorlijk minder lang mee dan de accu's van outdoor GPS'sen.
Waterdichtheid en schokbestendigheid bij PDA valt te verkrijgen door gebruik van extra behuizingen. Nadeel is dan denk ik wel dat als ik al zou willen voeden via de accu's van m'n fiets, dat ik dat dan niet kan.

Ik hoop nog wel dat ik heel wat meer ervaringen geplaatst kunnen worden van fietsen met GPS. (motor en fiets zit toch een wezenlijk verschil in)

Tot dusver allen dank voor het commentaar.

• FragDaddy
  • Laatst online: 18:38
Joh ga nou niet lopen modderen met kabeltje en pda'tjes en software installaties en updates..

Koop een Garmin Quest.. Die dingen kosten 550 euro ofzo!? Een PDA met een GPS ontvanger en een legale TomTom5 zal niet veel goedkoper zijn toch?

Daarnaast kan die Quest ook nog hele stoere andere dingen zoals teruglezen welke route je hebt gereden en kijken hoe hard je op verschillende plaatsen van de route hebt gereden.. + hoogteverschil enzo.. great fun!

waar Garmin echt goed in is niet zo zeer van A naar B, maar van A naar A. (een toer-ritje dus) Dat gebruik jij niet begrijp ik.

Zo'n quest is compact (een forse mobiele telefoon), waterdicht en heeft een ingebouwde accu... Wat wil je nou nog meer.

[ Voor 9% gewijzigd door FragDaddy op 21-09-2006 14:41 ]

Have a wheelie good weekend!

• DinX

DinX

Motormuis

WFvN schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:33:

Waterdichtheid en schokbestendigheid bij PDA valt te verkrijgen door gebruik van extra behuizingen. Nadeel is dan denk ik wel dat als ik al zou willen voeden via de accu's van m'n fiets, dat ik dat dan niet kan.
Je kan beneden een klepje open doen om de voedingskabel door te doen.
Ja, hij is dan niet meer volledig waterdicht, maar het zit aan de onderkant. En als het voor op je ligfiets is neem ik aan dat er geen water helemaal in dat gat kan opvliegen.

Je kan natuurlijk tijdens een bui de "adapter" uit trekken om zeker te zijn en hem op batterijen laten werken.
FragDaddy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:38:

Daarnaast kan die Quest ook nog hele stoere andere dingen zoals teruglezen welke route je hebt gereden en kijken hoe hard je op verschillende plaatsen van de route hebt gereden.. + hoogteverschil enzo.. great fun!

waar Garmin echt goed in is niet zo zeer van A naar B, maar van A naar A. (een toer-ritje dus) Dat gebruik jij niet begrijp ik.
Heb je ook goedkope proggels voor de pda voor. Ik haal soms ook eens een gps route van internet af die ik in dat proggel laadt. Dat werkt samen met je TomTom.
En je hebt er ook die kunnen loggen. (Hoogte, snelheid, versnelling, richting,...) Kunnen het zelfs naar Google Earth exporteren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b94c2481943727f852ac3616a9b15a61/thumb.jpg

^^ Stukje van een rit van mij. Gebied en weg zal je wel kennen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door DinX op 21-09-2006 14:47 ]

• DinX

DinX

Motormuis

*moest edit zijn*

[ Voor 97% gewijzigd door DinX op 21-09-2006 14:46 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
FragDaddy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:38:
Joh ga nou niet lopen modderen met kabeltje en pda'tjes en software installaties en updates..

Koop een Garmin Quest.. Die dingen kosten 550 euro ofzo!?
[knip]
Klopt, ik wil van A naar B. Ik rijd doorgaans echt gericht ergens naartoe, niet voor de mooie omgeving, niet voor de mooie tochtjes maar gewoon om op eigen kracht ergens te komen.

De Quest staat onder de outdoor-GPS'sen bovenaan m'n lijstje (de Quest 1 welteverstaan; de Quest 2 heeft dan wel heel europa maar zover fiets ik meestal toch niet :+ en die is trager dan de Quest 1 door gecomprimeerde mappen heb ik begrepen)

Qua Prijs maakt een goede PDA met Tomtom inderdaad bar weinig met de Quest1. Maar autonavigatiedingen zoals die van Mio kunnen wel fors goedkoper zijn. Momenteel 1 bij de Kruidvat voor 199 euro. Dan heb je zo'n 'bolvormig' geval, redelijk vergelijkbaar met Tomtom One etc. Die heeft als voordeel dat er normale batterijen in gaan. Heeft ook point of interest en dat soort grappen. Maar ik zie weer niets over 'WAAS' wat voor op de fiets toch wel weer handig is (maarja... point of interest ook). Files kan de Quest niet weergeven, auto-dingen wel maar goed, ik wil hem in eerste instantie voor de fiets en ik heb met de fiets nog nooit in de file gestaan dus dat boeit niet zo.

Wat betreft dat teruglezen, hoogteverschillen etc., dat vind ik dus wél interessant. Afgelopen zomer van Emmen door Duitsland naar Hengelo en dan naar Zwolle gerden (op één dag; kan makkelijk; 150 km ofzo). In Duitsland ben ik aardig verkeerd gereden. Na wat puzzelwerk met google maps heb ik wel een stuk van de route terug gevonden maar niet alles. Dan kan ik dat natuurlijk met de GPS wel teruglezen.... mja, met GPS was ik vermoedelijk niet verkeerd gereden :+ Maar die andere data over snelheid en hoogte vind ik wel leuk.

Ik neig ook het meest naar de Garmin Quest maar ik wil wel wat goeds kopen. Dat zal met de Quest wel goed zitten maar het zal vast niet het enige goede zijn. Punt is wat voor mij vermoedelijk het beste zou zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 21-09-2006 14:49 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
De Mio c210, 510e en 710 hebben de standen: Car, Taxi, Bus, Bicycle, Pedestrian, Lorry. Of het goed werkt als je Bicycle kiest weet ik niet.

De c210 heeft een slechtere accu duur, maar gebruikt pentlites, dus je kunt een reserver pack menemen.:
http://www.mio-tech.be/pr...10&device3=c510e&device4=

De 710 komt standaard met een bikemount, maar is wel een stuk duurder. De 210 is bij het Kruitvat nu voor €200 maar heeft alleen gedetaileerder kaarten van de benelux en ik vind het formaat wat minder practich dan de 510 en 710.

• maca
Een GPS met Sirf 3 chip is absoluut aan te bevelen. Dan heb je tenminste ook ontvangst in gebieden met veel bomen, hoge gebouwen, etc.

Ik weet het alleen van Garmin maar er zijn veel verschillende bevestigings systemen te koop hoor. Er is altijd wel een mooi systeem wat op/aan/in jouw fiets past.

Misschien is het een idee om eerst een keer een gps te lenen/huren om uit te proberen of het wat is? Het is toch een aardige aanschafprijs en als het dan niet bevalt omdat het teveel trilt/je de snelweg opstuurd, etc dan is dat toch jammer. Huren kan bij bijna elke buitensportzaak wel.

Je kunt als het budget toch erg belangrijk is ook overwegen om een GPS zonder routenavigatie te nemen. Dan moet je alleen achter het pijltje aanrijden, ook een leuke sport.. :)

• FragDaddy
WFvN schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:48:
[...]

Klopt, ik wil van A naar B. Ik rijd doorgaans echt gericht ergens naartoe, niet voor de mooie omgeving, niet voor de mooie tochtjes maar gewoon om op eigen kracht ergens te komen.

De Quest staat onder de outdoor-GPS'sen bovenaan m'n lijstje (de Quest 1 welteverstaan; de Quest 2 heeft dan wel heel europa maar zover fiets ik meestal toch niet :+ en die is trager dan de Quest 1 door gecomprimeerde mappen heb ik begrepen)

Qua Prijs maakt een goede PDA met Tomtom inderdaad bar weinig met de Quest1. Maar autonavigatiedingen zoals die van Mio kunnen wel fors goedkoper zijn. Momenteel 1 bij de Kruidvat voor 199 euro. Dan heb je zo'n 'bolvormig' geval, redelijk vergelijkbaar met Tomtom One etc. Die heeft als voordeel dat er normale batterijen in gaan. Heeft ook point of interest en dat soort grappen. Maar ik zie weer niets over 'WAAS' wat voor op de fiets toch wel weer handig is (maarja... point of interest ook). Files kan de Quest niet weergeven, auto-dingen wel maar goed, ik wil hem in eerste instantie voor de fiets en ik heb met de fiets nog nooit in de file gestaan dus dat boeit niet zo.

Wat betreft dat teruglezen, hoogteverschillen etc., dat vind ik dus wél interessant. Afgelopen zomer van Emmen door Duitsland naar Hengelo en dan naar Zwolle gerden (op één dag; kan makkelijk; 150 km ofzo). In Duitsland ben ik aardig verkeerd gereden. Na wat puzzelwerk met google maps heb ik wel een stuk van de route terug gevonden maar niet alles. Dan kan ik dat natuurlijk met de GPS wel teruglezen.... mja, met GPS was ik vermoedelijk niet verkeerd gereden :+ Maar die andere data over snelheid en hoogte vind ik wel leuk.

Ik neig ook het meest naar de Garmin Quest maar ik wil wel wat goeds kopen. Dat zal met de Quest wel goed zitten maar het zal vast niet het enige goede zijn. Punt is wat voor mij vermoedelijk het beste zou zijn.
Garmin heeft MapSource erbij wat denk ik toch iets straker werkt dan 'allerlei progsels en export naar Google Earth' zoals Dinx zegt. Ook een route uitzetten op je computer (dus niet alleen van A naar B via de snelste route, maar aangeven welke weggetjes je wilt nemen, wel prettig misschien voor op de fiets.. tomtom zal je zo over de snelweg oid.) gaat met MapSource echt superhandig.

Wat ik ook ubergeil vind is dat er voor MapSource ook waterkaarten te koop zijn zodat je je quest ook op de boot kunt gebruiken. Maarja. voor op de boot moet je gewoon een Raymarine kaartplotter aanschaffen. (a 3000-5000 euro)

Ik ben niet vies van een beetje Tweaken, maar voor dit soort dingen wil ik gewoon een 'tried and tested' oplossing hebben. Maargoed. thats me.

[ Voor 11% gewijzigd door FragDaddy op 21-09-2006 15:31 ]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Ik heb sinds deze eeuw een Garmin Etrex Summit en nu dit jaar ook een Garmin Forerunner 305. Met hulp van die eerste ben ik een keer in 2002 van Bussum naar Texel gefietst op slechts een kleine 10tal waypoints in een route en verder met hulp van borden lezen. Slechts 1 keer kwam ik 'in de problemen' omdat ik een weg had ingepland waar je niet mocht fietsen, maar parallel eraan paar honderd meter verderop liep een weg waar je wel overheen mocht.

Zucht, dat waren nog eens tijden.... ik heb toen 350 kilometer in 4 dagen gefietst. Eerste dag heen 142 km tot Den Helder, daar met de auto opgehaald en naar Cocksdorp gereden, het werd al donker. De 2e dag nog 50 kilometer op het eind gereden, de 3e dag rustig aan gedaan en de 4e dag 160 kilometer terug.
Ik kan me nu als fanatieke ligfietser gewoon niet voorstellen dat ik dat op een mountainbike heb gedaan! :)

Maar goed, moraal van het verhaal: ik zou de Garmin Map60Csx aanraden. Gewoon toch maar een hele korte voorbereiding nemen om even via een paar waypoints de route te zetten en dan vervolgens de kaarten gebruiken als ondersteuning. Met die Etrex kon ik het zelfs zonder. Ik had zelfs geen papieren kaart bij me, moet wel bij gezegd worden dat een groot deel van de route makkelijk was: ben over de dijk bij Enkhuizen gegaan.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:27:
Ik kan me nu als fanatieke ligfietser gewoon niet voorstellen dat ik dat op een mountainbike heb gedaan! :)
_/-\o_
Maar goed, moraal van het verhaal: ik zou de Garmin Map60Csx aanraden. Gewoon toch maar een hele korte voorbereiding nemen om even via een paar waypoints de route te zetten en dan vervolgens de kaarten gebruiken als ondersteuning. Met die Etrex kon ik het zelfs zonder. Ik had zelfs geen papieren kaart bij me,
Kaart meenemen zal ik denk ik zowiezo wel doen ('sterkste kaart van Nederland'). Maar dat vooraf 'waypoints' uitzetten kan inderdaad geen kwaad. Ik heb in ieder geval soms wel voorkeuren voor bepaalde globale routes. Daarvoor heb je een 'ingewikkelde' Quest niet nodig. Dan kunnen die waypoints wel handig zijn. Maar ik zou het ook erg prettig vinden als ik zomaar 'ergens' een eindbestemming in kan voeren. Dan is de functie van de Quest wel erg handig.
moet wel bij gezegd worden dat een groot deel van de route makkelijk was: ben over de dijk bij Enkhuizen gegaan.
Hm.... ja, waar kan je daar verkeerd rijden? Linksaf richting de school haringen of rechsaf naar de makreeltjes ;)

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:10

nielsj

ondertitel

het probleem van fietsen met een navigatie systeem is in nederland eigelijk, dat er nog geen echte fiets navigatie maps zijn (van tomtom of garmin). Natuurlijk kan je wel instellen dat je snelwegen wilt vermijden, en zelfs dat je een fiets bent, maar dan moet de kaart wel alle interesante fietspaden er in hebben staan. De garmin citynavigator 8 kaart die ik heb bevat bijna geen fiets pad. de Garmin TOPO NL kaarten bevatten wel alle in kaart gebrachten dingen van nederland, maar je kan er niet op navigeren, maar met wat waypoints kom je wel een eind denk ik zo.

als je in de provincie utrecht woont heb je hier misschien wel wat aan: http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/ deze kan routes als gpx files generen, die je dan weer makkelijk in je gps kan zetten. http://www.fietsersbond.n...ults.asp?itemnumber=11981 bevat wat meer informatie over deze fietsrouteplanner.

verder zou ik een gps met sirfIII chipset nemen, zodat je waarscheinlijk geen externe antene zal hoeven, m'n collega met wat oudere gps heeft zonder antenne totaal geen ontvangst in z'n alleweder, dus testen op signaal in je fiets kan zoiezo geen kwaad :)

verder is http://forum.gps.nl/viewf...b982ab36e79ddfb42d6dbe926 dit forum wel een aanrader vind ik.

blup blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Als die Sirf3 chipset zoveel beter is, dan vallen huidige Garmin modellen af; die hebben dat niet. Wel heb ik op internet gelezen dat Garmin het in de planning zou hebben nieuwe modellen uit te brengen me die chipset. Dat zou dus best het wachten waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 15:58

Yotta

0110101001111010

FragDaddy, heb jij zo'n ding op je R6 zitten :o , kan je wat fotootjes posten hoe dat eruit ziet?

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:10

nielsj

ondertitel

WFvN schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 06:50:
Als die Sirf3 chipset zoveel beter is, dan vallen huidige Garmin modellen af; die hebben dat niet. Wel heb ik op internet gelezen dat Garmin het in de planning zou hebben nieuwe modellen uit te brengen me die chipset. Dat zou dus best het wachten waard zijn.
Als je een garmin Quest wil kopen klopt dat inderdaad, maar mijn garmin gpsmap 60csx heeft wel een sirf3 chip, en ben er zeer te vreden over.

blup blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik heb een stuur mount kit voor mijn Garmin Etrex Vista en dat werkt op zich prima. je moet wel van te voren de route bepalen maar dat is niet zo'n probleem.
Een kleurenscherm zou wel prettig zijn want dan kan je sneller de situatie inschatten..

Een van de nieuwe Garmins is dus een goede keuze :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Interessant topic! TomTom is voor op de fiets IMO niet zo'n heel handig keuze, die snapt net even te vaak niet dat je fietser bent. Hij plant dan rustig om een eenrichtingsverkeer-straat heen, terwijl je daar met de fiets toch echt wel in mag, of hij plant je langs 80km-wegen zonder fietspad. In de stad nog redelijk bruikbaar, buiten de stad niet. (Overigens vind ik ook dat je met de auto eigenlijk net iets te vaak tegen gekke dingen aanloopt, maar dat is offtopic).

Ik heb helaas geen ervaring met de complexere modellen van Garmin, maar mijn Geko 201 voldoet prima voor recreatief fietsen. Routes zijn te downloaden van www.gps-tracks.com, en ik vind het ook altijd erg leuk om de gefietste routes achteraf te projecteren op de kaart met Google Earth.

Ik denk dat er op dit moment nog niet echt een product is wat specifiek aan jouw wensen voldoet. Routeplanning voor fietsers is op dit moment voor de fabrikanten blijkbaar nog niet 'hot', maar een berichtje naar TomTom/Garmin/whatever kan nooit kwaad, als ze merken dat er vraag naar is komt het er misschien wel.

Mogelijk is het beste compromis voor jou op dit moment TomTom. Je kunt dan natuurlijk kiezen uit een Rider (waterdicht, robuust) of TomTom op een PDA (flexibel, kan ook 'normale', Garmin-achtige software draaien).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een Garmin Forerunner 305. Sporthorloge, GPS en hartslag meter in 1. Ook met een Sirfstar III chipset. Wel handig, die kun je dus ook om je pols bevestigen (duh, dat mag je verwachten met een horloge :) ).
Voor de navigatie ongeveer gelijk waardig aan een 'gewone' GPS zonder mapping, maar dus wel mogelijk om waypoints in te voeren en 10.000 tracklog punten geheugen. Garmin heeft ondertussen best al een aardig aantal modellen met SirfStar III chipset.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 19:47

Dentheman

Zie signature

Ik ben 2 weken geleden van Den Helder naar Hoorn, van Hoorn naar Grootebroek, en van daaruit weer naar Den Helder gefietst onder begeleiding van Tomtom5, het is me goed bevallen hoewel ik 2 keer een kiezelpad op ben gestuurd. De accu gaat ongeveer 3 tot 4 uurtjes mee (mda pro). En truus was redelijk meegaand watbetreft mijn mening.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:03:

Ik ben wat verder aan het neuzen geweest. Ik denk dat ik van PDA's af ga zien. Ook de MIO's en andere auto-apparaten heb ik van m'n lijstje gehaald.

Blijven voor mij op dit moment 2 types over:
Garmin Map60Csx en de Garmin Quest (1)

Even wat voordelen/nadelen van beiden op een rij voor zover ik het begrijp:
+ Beide apparaten kunnen blijkbaar dus zoeken op adres; dat is dus absoluut wat ik wil

Map60Csx:
+ Kompas (en barometer/hoogtemeter maar dat lijkt me minder relevant tenzij ze lekker nauwkeurig zijn)
+ Sirf3
+ WAAS
+ Points of interest
+ Werkt op normale AA's
- Vertikale layout (in mijn ligfiets is een breed toestel handiger hoewel ik hem vast wel kwijt kan)
- Stuurt je soms over snelwegen
? Externe antenne mogelijk? (indien nodig)
? Route herberekenen indien een andere route gereden wordt dan aangegeven?

Quest:
+ Horizontale layout
+ Externe antenne mogelijk
+ WAAS
+ Route herberekenen indien een andere route gereden wordt dan aangegeven
- Geen points of interest
? Stuurt je wel/niet ongewenst over snelwegen?

Ik vind beide toestellen interessant. Zijn er nog échte pluspunten of juist minpunten die ik mis?

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 03-10-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

garmin met kleuren scherm? Waar je de complete kaart van nederland in kunt proppen. Werkt perfect, 2 penlites erin en je kunt dagen achter elkaar fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Mio 701 kan anders prima op de fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
om ff snel antwoord te geven op deze punten: ? Externe antenne mogelijk? (indien nodig)
? Route herberekenen indien een andere route gereden wordt dan aangegeven?
Dat kan de map60Csx inderdaad. Externe antenne heb je waarschijnlijk niet eens nodig met een GPS met Sirf3 maar het is wel een optie.

De quest ken ik verder niet zo goed.

Over die points of interest.. wij hebben nou al een paar keer de GPS de eetgelegenheid laten uitkiezen (ja dat staat ook in Poi) en het is erg verassend waar hij mee aan komt zetten. Zelfs hele kleine tentjes staan erin. Ook bijvoorbeeld handige weetjes als openbare toiletten etc. (je moet het maar bedenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wat betreft die ontvangst: net ben ik wat outdoorzaken langs geweest. De Quest hebben ze daar niet (geen 'outdoor'-ding maar een automotive-geval) maar de Csx heb ik eens kunnen bekijken. In combinatie met City Select kan hij inderdaad wat ik wil. Alleen ben ik wel enorm geschrokken van de prijs van het complete pakket van de Csx, de DVD en nog een fietssteuntje: 842 euro!! Gelukkig heb ik wel 10% korting maar dan blijft nog 758 euro over.

Ik heb die GPS in m'n fiets getest.... totaal géén probleem. Externe antenne is dus inderdaad niet nodig. Zelfs binnen in de zaak onder een 'flat' van 4 lagen ofzo had hij nog ontvangst. Nauwkeurigheid was wel minder op die plek: 17 meter maar who cares, ik ga er niet vanuit dat ik binnen ga fietsen :+ Buiten zat hij in no-time op 6 meter nauwkeurigheid zónder WAAS ingesteld.

Ook ben ik erachter gekomen dat de Csx voor mij niet eens nodig is; de eenvoudigere Cx heeft ook kompas en ook hoogtemeter. De barometer interesseert me geen drol. Het kompas is wel verschillend; de Csx kan ook stilstaand kompas schieten maar dat vind ik niet zo interessant; rijdend vind ik belangrijker. Hoogtemeter is ook anders; met de Csx is hij met behulp van barometer; welliswaar nauwkeuriger maar met omslaand weer totaal onbetrouwbaar. Die van de Cx doet het met behulp van GPS. Minder nauwkeurig maar weersonafhankelijk.

Blijft alleen wel over dat ik hem vertikaal moet monteren, dat vind ik dus wat minder handig. Gelukkig heb ik wel een praktische fiets daarvoor omdat de klep open slaat. Andere fietsen moet je dan langs de GPS kruipen als je de fiets in/uit wil. Dat heb ik dus gelukkig niet. Alleen neemt hij wel wat meer ruimte in beslag; ruimte waar ik normaal m'n armen beweeg om bijvoorbeeld eten te pakken etc. Maar dat kan mogelijk wel meevallen. Verder is het wel jammer dat hij richtingen niet aangeeft met spraak. Met m'n fiets geen probleem maar mocht ik hem in de auto willen gebruiken dan is het wat minder praktisch. Maar goed, ik fiets meer dan dat ik de auto gebruik.

Ohja, die Cx in combinatie met City Navigator en fietssteun is 762 euro (minus 10% is 686 euro.

Eens zien wat internetprijzen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan de csx dat op beide manieren met hoogtemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
LOL een Quest in een Versatille. :D

Maareh, wat ik wel weet is dat Tomtom mobile 5 (voor mobile telefoons) ook fietsroutes kan doen.
Is het geen idee om gewoon een simpele smartphone met bluetooth, een mobieltjeshouden en een bluetooth gps muis te kopen?
Verder werkt Tomtom mobile heel makkelijk en op de fiets is het zeker goed te gebruiken. ;)

Die bluetooth gps muizen gaan lang genoeg mee. Alleen de telefoon zal het niet zo lang volhouden, maar hoelang weet ik niet precies. Misschien een beetje modden door 2 mobieltjes accus aan elkaar te solderen ofzo. :P je bent tweaker of je bent het niet he ;)

edit: gebruik het zelf trouwens ook op mijn ligfiets, maar dan alleen als kaart omdat ik geen bluetooth heb en dus geen gps muis erop aan kan sluiten. Dan nog is het handig als je op onbekend terein bent.

[ Voor 14% gewijzigd door -DG- op 03-10-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Donderdag ga ik een Garmin Quest proberen; die kan ik lenen van een kennis. Dat wordt een ritje Zwolle-Wezep-Hoogeveen-Zwolle. Ik ben benieuwd.
-DG- schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:26:
LOL een Quest in een Versatille. :D
Jah... zie je wel dat een Versatile groter is dan een Quest >:)

[ Voor 43% gewijzigd door WFvN op 04-10-2006 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:50:
Donderdag ga ik een Garmin Quest proberen; die kan ik lenen van een kennis. Dat wordt een ritje Zwolle-Wezep-Hoogeveen-Zwolle. Ik ben benieuwd.

[...]

Jah... zie je wel dat een Versatile groter is dan een Quest >:)
Ja sommige mensen moeten toch ergens op compenseren. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag heb ik City Navigator 8 op m'n pc geinstalleerd om alvast wat bekend te raken met het hele gebeuren. Direct valt op dat ook City Navigator niet echt speciaal voor de fiets is. Hoewel je 'fiets' kan selecteren als vervoersmiddel laat hij je flink omrijden op sommige plekken. Hier in de wijk bijvoorbeeld laat hij me rustig een kilometer of 2 rijden voor iets wat nog geen 500 meter is met de fiets.

Als ik dat zo zie is het toch wel handig als je ook tracks kan maken en invoeren zodat je toch over bepaalde fietspaden kan rijden. Helaas kon het topo-gebeuren niet geïnstalleerd worden op mijn pc dus kan ik daar niet mee aan het knutselen. Maar goed, donderdag ga ik dus maar eens op weg met een Quest in m'n Versatile. Ik ga dan gedeeltelijk rijden op City Navigator en een gedeelte op eigen inzicht. Hier in m'n woonplaats weet ik wel waar ik het beste langs kan rijden. Eenmaal m'n woonplaats uit ga ik braaf proberen de instructies van 'Truus' op te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inmiddels heb ik zo'n 150 kilometer met de Garmin Quest (geleend, dus niet gekocht) rondgereden. De ingebouwde 'Truus' is toch wel erg handig.

Na wat langer speuren op internet is me toch wel gebleken dat reglematig aan de orde komt dat een PDA niet echt ideaal is wegens vocht en stofproblemen. Voor mij dus toch maar een echt 'outdoording'.

Het rijden op zich beviel trouwens geweldig goed. Niet meer turen op de kaart of routebeschrijving. Truus vertelt je ruim van tevoren hoeveel afstand tot de volgende afslag en wat daar te doen. Zodoende kan ik op de afslag netjes m'n ogen op het verkeer en de situatie gericht houden in plaats van dat ik moet speuren naar ANWB-bordjes of nog erger: paddestoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de Garmin 60 csx.
Afbeeldingslocatie: http://ca.binnacle.com/images/mainimages/popup/28506.jpg

Je kunt er mee navigeren van punt tot punt, je kunt er topografische kaarten in zetten. Ideaal apparaat. 24 uur gaat die op 2 aa batterijen. Misschien wel langer als je GP2700mah gebruikt. Gebruik nu de 2000 variant.

En je hebt er allerlei beugels voor, op de fiets, op de motor in de auto, voor aan je pols. Noem het maar op en het is er. In Duitsland vanaf 500 euro verkrijgbaar.

En vooral die sirf 3 chipset is geweldig, altijd goed ontvangst zelfs onder de bladeren of een dicht bos. Maar ook dat die met micro sd geheugenkaarten overweg kan. Zo heb ik city navigator + nl, belgie en duitsland op 1 geheugenkaart staan. Ideaal om van city navigator over te stappen op topo kaarten als je net wat meer detail wilt. Gebruik hem verder ook met backpak tochten. ZO heeft die me vorig jaar perfect door de Eifel geloodst.

Top apparaat vergeleken met die ik hier voor had, de etrex legend van garmin.

En al helemaal dat die tegen een stootje kan als het moet, je mag hem zelfs tijdelijk het water in laten vallen. Je gaat er niet van uit, maarja als het een keer gebeurt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Garmin Map60-serie (met Sirf3) vind ik ook mooie apparaten maar vallen nu toch voor mij af. Ik heb gereden met en zonder 'Truus' ingeschakeld op de Garmin Quest. Ik vind het toch prettig om voorgelezen te krijgen wat me te doen staat.
In Tracks is de 60-serie beduidend beter dan de Quest maar tracks rijden is toch niet mijn ding. City Navigator gebruiken met routes bevalt me beter dan rijden met tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

city navigator 8.0 werkt ook op de 60csx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Weet ik maar helaas zonder 'Truus' die de weg voorleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is niet helemaal ontopic, maar misschien voor anderen interessant. Ik heb nu al een paar keer met Google Earth (GE) een vooraf fietsroute uitgezet, dat werkt erg goed. Ik doe dat als volgt:

1) In GE zet ik de waypoints uit van de route die ik wil fietsen. Voorzover ik weet heeft GE (nog?) niet de mogelijkheid er daadwerkelijkeen route van te maken, maar dat geeft niet. De waypoints sla ik op als KML-bestand.

2) Met het freeware-programma GPS Trackmaker importeer ik het KML-bestand. Tussen de waypoints teken ik de route (kwestie van lijntjes trekken).

3) Vanuit GPS Trackmaker upload ik de route naar mijn GPS (Garmin Geko 201 in mijn geval). Eventueel sla ik de route op als gpx-bestand.

4) Ik fiets de route, en ik kom moe maar voldaan thuis :)

Het lijkt erg omslachtig, maar dat valt mee: een route van zo'n 46km rondom Hilversum heb ik in ongeveer 25 minuten opgezet (106 waypoints). Het meeste tijd kostte nog het zoeken naar een plek waar ik de A27 over kon steken :D ter hoogte van Eemnes.... (en dat bleek een klein tunneltje te zijn wat wel op de luchtfoto stond, maar niet op de wegenkaart en daardoor niet opviel).

Als er belangstelling is wil ik wel eens een howto'tje maken met screenschots etc.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
CanonG1 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:43:
Het is niet helemaal ontopic, maar misschien voor anderen interessant. Ik heb nu al een paar keer met Google Earth (GE) een vooraf fietsroute uitgezet, dat werkt erg goed. Ik doe dat als volgt:

1) In GE zet ik de waypoints uit van de route die ik wil fietsen. Voorzover ik weet heeft GE (nog?) niet de mogelijkheid er daadwerkelijkeen route van te maken, maar dat geeft niet. De waypoints sla ik op als KML-bestand.

2) Met het freeware-programma GPS Trackmaker importeer ik het KML-bestand. Tussen de waypoints teken ik de route (kwestie van lijntjes trekken).

3) Vanuit GPS Trackmaker upload ik de route naar mijn GPS (Garmin Geko 201 in mijn geval). Eventueel sla ik de route op als gpx-bestand.

4) Ik fiets de route, en ik kom moe maar voldaan thuis :)

Het lijkt erg omslachtig, maar dat valt mee: een route van zo'n 46km rondom Hilversum heb ik in ongeveer 25 minuten opgezet (106 waypoints). Het meeste tijd kostte nog het zoeken naar een plek waar ik de A27 over kon steken :D ter hoogte van Eemnes.... (en dat bleek een klein tunneltje te zijn wat wel op de luchtfoto stond, maar niet op de wegenkaart en daardoor niet opviel).

Als er belangstelling is wil ik wel eens een howto'tje maken met screenschots etc.
Dan is tomtom (mobile) toch wat handiger met een kaart en een routeplanner (ook voor fietsers ja!) erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-DG- schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:03:
[...]
Dan is tomtom (mobile) toch wat handiger met een kaart en een routeplanner (ook voor fietsers ja!) erin
Ja... en nee.

TomTom is absoluut handiger om een route te plannen als je van A naar B wilt. Maar het heeft ook een aantal nadelen en onmogelijkheden. Zo kent TT al die leuke kleine fietspaadjes over de hei niet, en die zie je in GE toch duidelijk lopen. Verder stuurt TT je als fietser toch wel eens helemaal verkeerd (ik werd een keer een drukke 80km-weg zonder fietspad opgestuurd terwijl ik toch echt duidelijk had aangegeven fietser te zijn...). Verder is TT minder robuust, ik draai het althans op mijn PDA en die houdt niet van regen, verder doet mijn Garmin veel langer met zijn batterijen/accu's dan TT.

Dus zoals alles heeft het voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
-DG- schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:03:
[...]

Tomtom is er in principe voor bedoelt om je van A naar B te brengen.

Met bijvoorbeeld een Garmin Quest kun je ook gewoon recreatief fietsen en vantevoren op de PC makkelijk een route uitstippelen met MapSource. En dat uitstippelen van een route gaat HEEL mooi en dan kun je heel makkelijk bepalen via welke wegen of paadjes je wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
FragDaddy schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:28:
[...]

Tomtom is er in principe voor bedoelt om je van A naar B te brengen.

Met bijvoorbeeld een Garmin Quest kun je ook gewoon recreatief fietsen en vantevoren op de PC makkelijk een route uitstippelen met MapSource. En dat uitstippelen van een route gaat HEEL mooi en dan kun je heel makkelijk bepalen via welke wegen of paadjes je wilt rijden.
Oke, naja mijn manier van fietsen is ook alleen om zo snel mogelijk van A naar B te komen, ook bij langere tochten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FragDaddy schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:28:
[...]
route uitstippelen met MapSource.
Ja dat MapSource moet wel mooi zijn, helaas werd het met mijn Geko 201 niet meegeleverd en los kopen is erg prijzig, kan ik mij herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met de Garmin Quest. Onlangs las ik ervaringen van een andere fietser met Tomtom. Even een enorm brute quote van 2 weblogs:
Ontvangst:
van de Quest in de Versatile vind ik goed. Ik heb niet de indruk dat de kunststof kap ook maar enige negatieve invloed heeft. Ik heb met de ingebouwde antenne gereden waarbij ik deze niet uitgeklapt had; het schijnt dat je die in het horizontale vlak moet plaatsen voor betere ontvangst maar de ontvangst was goed genoeg. Ook heb ik een externe antenne gebruikt maar dat lijkt ook niet nodig. Ik heb wel eens wat mindere ontvangst gehad maar dat kwam door een dik bladerdek.

Beeldscherm:
Zeer goed af te lezen. In de Versatile is dat lastiger omdat daar minder daglicht binnenkomt. In de Versatile (of andere velomobiel) heb ik hem constant gevoed met de Versatile-accu. De verlichting van de Quest blijft dan branden. Op mijn Fujin had ik hem niet extern gevoed maar het beeldscherm is in daglicht (en zeker in zonlicht) goed af te lezen. Ik kan me helaas niet herinneren of de verlichting ook inschakelt op het moment dat er een kruising nadert.

Geluid:
Als je geen 'oortje' of luidspreker gebruikt, dan laat de Quest zich horen met piepjes als er een afslag nadert. Die piepjes zijn niet luid genoeg in de Versatile. In de Versatile zou ik dan ook aanraden om toch met 'oortje' of luidspreker te rijden. De meegeleverde luidspreker vind ik luid genoeg als hij in de hardste stand staat. Daarbij lag de luidspreker op de bodem van de fiets. Als je de luidspreker aan de openslaande klep monteert bij je oor in de buurt, dan zal hij veel zachter gezet kunnen worden. Met het oortje heb ik geen ervaring.
Op de Fujin heb ik dus gereden zonder gesproken instructies van 'Truus' maar heb ik geluisterd naar de piepjes en gekeken op het scherm. Het scherm zat op de Fujin pal voor m'n neus. 'Truus' heb ik niet echt gemist op de Fujin. In de Versatile zou ik 'Truus' wel missen omdat de piepjes niet luid genoeg zijn; het geluid van de Versatile is toch teveel en overstemt de piepjes van de Quest. Verder heb ik 'Truus' n de Versatile extra gewaardeerd omdat het schermpje niet voor m'n neus zat maar boven m'n linker arm. Ik wil nog kijken dat ik de Quest pal voor m'n neus kan plaatsen.

Montage:
Goed, de Quest wil ik dus voor m'n neus hebben. Dat betekent dat ik nog wel aan het knutselen moet gaan. Ik heb een tweetal ideeën: 1) Glad plaatje tegen de onderkant van de kap kleven en daar de zuignap op zetten. Dat zal wel een RAM-zuignap met arm moeten worden omdat de standaard meegeleverde zuignap een te kort armpje heeft. 2) De aluminium bevestigingsbeugel voor de fietscomputer verwijderen en daar een breder exemplaar voor in de plaats zetten waarbij er 2 bevestigingspunten gemonteerd worden zodat de fietscomputer maar ook de Quest daaraan gemonteerd kunnen worden (met de fietsstuursteun).

Bediening:
De bediening van de Quest is betrekkelijk eenvoudig maar...... je moet er wel even mee aan de gang voordat je door hebt hoe het in z'n werk gaat. Ik ben een 'trial-and-error'-persoon. Ik houd van heerlijk op knopjes drukken en niet van lezen van handleidingen. Ik heb wel wat gesnuffeld in de handleiding maar verreweg het meeste heb ik ontdekt door gewoon aan het 'pielen' te gaan. De plek waar je routes kan uitstippelen bijvoorbeeld is lastig te vinden totdat je ontdekt dat je de knop helemaal linksonder gewoon ingedrukt houdt. Het menu vind ik niet geheel logisch opgebouwd. Weet je het eenmaal dan bedient hij betrekkelijk vlot.

Software in de Quest:
Handig zijn de zogenaamde 'points of interest'. De eerste serieuze rit met de Quest was naar een congrescentrum. Die staat standaard geprogrammeerd. Je kan dus de instructie geven om van de huidige locatie te navigeren naar dat 'point of interest'. Ook kan je een willekeurig punt op de kaart aanklikken of het adres opzoeken.
Dat opzoeken gaat ook betrekkelijk eenvoudig. Je wil bijvoorbeeld op zoek naar een bepaalde straat in een bepaalde plaats in een bepaald land. Je krijgt eerst de vraag in welk land. Er zitten een paar landen in dus met de cursor kan je naar boven/beneden en het gewenste land aanklikken. Vervolgens moet je de woonplaats intikken. Gezien er geen toetsenbord in zit, wordt het alfabet in beeld weergegeven. Met de cursor kies je dan letter voor letter (dat gaat vrij vlot) de plaatsnaam. Stel dat ik bijvoorbeeld Zwolle zoek dan is na intikken van de Z alleen nog een lijst met plaatsnamen met een z in beeld, komt de W erbij dan wordt de lijst nog kleiner. Zie ik m'n plaats in de lijst staan, dan stop ik met de naam intikken en selecteer ik de plaats uit de lijst. Vervolgens op gelijke wijze nog het nummer intikken en rijden maar. Eventueel kan je ook meerdere 'via'-punten invoeren op gelijke wijze.

Software op de PC:
De standaard meegeleverde software heeft behoorlijk wat kaartmateriaal. Meer dan ik nodig heb in ieder geval. Heel Nederland staat erop. Maar.... de ellende met élk GPS-navigatie-apparaat is dat de fietspaden veelal ontbreken. Fietspaden naast wegen waar auto's mogen rijden staan er overigens vaak wel op.
De software genaamd 'Mapsource' is goed te bedienen. Je kan Routes en Tracks aanmaken. De Quest kan echter alleen met Routes overweg. Het handigst zijn de automatische routes. Je geeft begin- en eindpunt op en laat de software de route berekenen. Eventueel geef je wat 'via'punten op als je voorkeur hebt voor een route of 'verboden gebieden/wegen' als bepaalde gebieden vermeden moeten worden (kan ook met de Quest zelf). Ook kan je 'waypoints' aanmaken (kan ook met de Quest zelf). Eenmaal de route klaar dan even uploaden naar de Quest.
In plaats van een route kan je ook een track maken. Deze berekent niet de weg, daar zal je zelf de route moeten maken, je kan dan dus handmatig fietspaden laten gebruiken. De Quest kan niet overweg met Tracks maar met gratis software kan je een gemaakte track wel converteren naar een route. Het gebruik van tracks bevalt mij niet zo. De reden is vrij eenvoudig. Bij een track ziet de Quest een bocht als een afslag. 'Truus' (als je die gebruikt) zegt dan bijvoorbeeld 'sla hier linksaf' terwijl je gewoon met de weg mee gaat. Niet zo'n probleem natuurlijk. Maar als ik een track aanmaak waarbij ik een kruising bijvoorbeeld moet oversteken waarbij de weg op de kruising een lichte bocht naar rechts maakt dan zal de Quest mij de instructie geven rechtsaf te slaan in plaats van rechtdoor. Maar omdat ik toch een 'grote-wegen-rijder' ben zal ik niet snel een track aanmaken maar gewoon de geautomatiseerde routes gebruiken; dan heb je dat probleem niet. Verder kan een blik op het schermpje natuurlijk ook een boel onduidelijkheid wegwerken maar daarvoor is het wel zo prettig als de Quest pal voor je neus zit.

Een probleem met het kaartmateriaal is dat het niet altijd actueel is. Dat komt natuurlijk door situaties die gewijzigd worden maar ook door andere dingen. Bij mijn werk zijn er bijvoorbeeld wegen gepland (al jaren lang) die er nog niet liggen. Al eeen jaar of wat geleden kende bijvoorbeeld Routenet.nl die wegen al. Ook op het kaartmateriaal van de Quest staan die wegen al geprogrammeerd. Je kan dus op zo'n plek de instructie krijgen dat je moet afslaan terwijl de weg er nog helemaal niet is. Het omgekeerde komt ook voor. Hier in mijn woonplaats is sinds kort een nieuwe fietsbrug. Die fietsbrug is er dus al met ook een gewijzigde situatie voor auto's. Deze is echter niet op het kaartmateriaal aanwezig. Vermoedelijk ligt het dus aan de gemeente die wel/niet bepaalde plannen doorgeeft aan de 'kaartmakers'. Grote ellende verwacht ik er overigens niet door want als je verkeerd rijdt (of een andere route kiest dan aangegeven is) dan kan je de Quest de route laten herberekenen zodat je via een andere route je bestemming kan benaderen. Dit werkt overigens NIET met tracks.
Maar goed, de software is vrij eenvoudig vind ik. Eventueel kan je nog topografische kaarten inladen waar meer/andere fietspaden op staan. De combinatie van de standaardkaarten en de topokaarten maakt de boel toch vrij compleet.

Het gebruik van herberekenen:
In één woord: HEERLIJK.
Ik ben al een paar keer verkeerd gereden. De Quest stond ingesteld dat hij me vroeg om wel/niet te herberekenen. Op de kaart keek ik even hoe ik verkeerd gereden was. Stel dat ik een parallelweg te pakken had met een eindje verderop de mogelijkheid om de route weer op te pakken, dan liet ik niet herberekenen. Als ik te ver van de route af zat, heb ik hem wel laten herberekenen.

Het feit dat de boel eigenlijk niet geschikt is voor de fiets heb ik ook een keer duidelijk meegemaakt. Op een rotonde werd ik bij 3/4e eraf gestuurd (Truus zegt dan: "Rijd de rotonde op en ga de 3e afslag rechts"). Dat was echter verboden voor fietsers (rond wit bord met rode rand en zwarte fiets erop). Dat was even schrikken en in de ankers, keren en de rotonde nog een keer rondrijden. Toen heb ik de fietsafslag genomen. Deze liet mij een flink aantal meters extra rijden terwijl het 'verboden stuk' nog geen 30 meter was. Maar goed.... Je ogen en oren moet je gewoon blijven gebruiken. Gelukkig kan je wel méér je ogen/oren gebruiken dan wanneer je met een gewone kaart of routebeschrijving rijdt.

De Quest kan dan misschien niet met tracks rijden, hij kan ze wél maken. Tijdens het rijden slaat hij de route op als een track. Deze kan je vervolgens op de computer weer bekijken. Snelheden en hoogtes vallen ook netjes terug te vinden. Ook leuk is dat je de route kan laten weergeven op Google Earth (niet de online versie maar de versie die je op je pc kan zetten). Je kan dan achteraf bijvoorbeeld heel leuk zien waar je verkeerd gereden bent en hoe het de volgende keer (als die komt) beter kan.
Dan de ervaring van iemand anders met Tomtom:
Waar ik vandaag ook voor het eerst mee fiets is de TomTom navigatie. Ik heb een 12V aansluiting aan boord, en heb de TomTom software op een PDA draaien, die ik vervolgens via een sigaretten-aansteker aansluiting met de accu verbonden heb.

TomTom is geen ster in het uitrekenen van fietsroutes, het is echter wel mogelijk om via een vooraf ingestelde route te rijden. Dit kan je doen door in de reisplanner een route uit te zetten langs een aantal waypoints, en de software hierlangs vervolgens een routeplan uit te laten rekenen. Maar ik dwaal af, we gaan weer op pad.

Ik volg eerst de ventweg langs de E31. In het begin is deze wat hobbelig, maar later wordt het asfalt beter en beter. Bij Zaltbommel ga ik de Waal over. Hier heb ik de keus tussen het fietspad langs de N322 of een meer toeristische route over het Maas-Waal fietspad. Ik heb geen haast vandaag, en dus kies ik voor het laatste. TomTom denkt hier echter anders over, en probeert mij constant richting de N322 te sturen. Ik heb de waypoints op het Maas-Waal fietspad gezet, maar om de een of andere reden gaat het er bij het apparaat niet in dat ik liever over een rustige dijk met een mooi breed fietspad fiets, dan naast voortdenderdende tientonners. Het fietspad wordt op de TomTom-kaart echter goed aangegeven, en ik stoor mij verder niet aan de aanwijzingen die mij via het oortelefoontje worden toegesproken.

Na 84 kilometer kom ik in Nijmegen aan.
Ik werk een halve dag mijn gebruikelijke taken af en ga weer op pad. Ergens bij Beuningen heb ik weer een flink meningsverschil met TomTom. Ik mis ergens een waypoint en Ome Tom vindt dat ik daar eerst nog even een bezoekje aan af moet leggen. Mij niet gezien. Ik rij stug door. TomTom probeert mij er op allerlei manieren van te overtuigen dat ik het verkeerde pad ben ingeslagen. Keer om, probeer om te draaien, keer om, keer om, keer om. Als hij merkt dat ik niet op zijn avances inga, probeert hij het op een andere manier; 'ga bij de volgende kruizing links en direkt daarna weer links'. Of: 'u nadert een rotonde, ga deze helemaal rond, vierde afslag'. Ik ben echter niet van gisteren en blijf standvastig op koers. Na een tijd is voor mij de maat vol. Ik stop en vertel het apparaat dat hij de waypoints die wij gepasseerd zijn als bezocht kan markeren. Nu houdt hij eindelijk z'n kop.....

De route die ik terug rijd gaat via de noordzijde van de Waal. Ik ga de brug over de Waal via de A50 over en kies vervolgens de Waal-dijk en de diverse N-weggetjes. Het is hier heerlijk rustig. Zo langzamerhand gaat bij mij het kaarsje uit. Het tempo zakt langzaam aan steeds verder, maar het Betuwse landschap blijft boeien. Als na een buitje de zon doorbreekt krijg ik weer wat mentale energie. Na in totaal 170 kilometer te hebben afgelegd kom ik redelijk vermoeid maar intens tevreden in Gorinchem aan. Dit was een lekker tochtje !
Als ik dat zo lees is de Garmin Quest toch wat flexibeler met verkeerd rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 19:47

Dentheman

Zie signature

Maar dat is zo met waypoints, die punten _MOET_ je pakken want eerder mag je niet naar een volgende toe.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gelukkig kan je een track met waypoints ook omzetten in een route. De Garmin Quest kan niet overweg met tracks (hij kan ze alleen maken aan de hand van een gereden route: een log dus). Met de Garmin Quest heb je niet dat je persé naar die coördinaten moet. Als je dus zelf besluit een andere route te nemen en verderop de route weer op te pikken, dan gaat hij daar gewoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dentheman schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:56:
Maar dat is zo met waypoints, die punten _MOET_ je pakken want eerder mag je niet naar een volgende toe.
Met mijn Geko 201 niet, het apparaat is slim genoeg om te snappen dat hij na een kleine omweg de route gewoon op een later punt weer moet oppakken. Als je navigeert (een route of track volgt) wijst de pijl dan naar het dichtsbijzijnde punt waar je de route weer op kunt pikken.

Ik heb nog nooit een route gevolgd met Tomtom (het kan wel heb ik gelezen), maar ik heb inderdaad ook begrepen dat Tomtom erg stug is; als je een waypoint mist moet en zou je er alsnog langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Even een nieuw berichtje.

Nog altijd heb ik geen GPS-navigatie voor m'n fiets (of wat dan ook). Inmiddels is ook m'n oude postbanktelefoontje aardig aan vervanging toe, ik kan wel een goede zakagenda gebruiken en ik wil graag een fototoestelletje op zak hebben. Tja, waar kom je dan op uit? smartphone met ingebouwde gps en camera.

Ik zit nu serieus te overwegen om een HTC Touch Cruise aan te schaffen en daar iGo op te proppen.
Ik heb het idee dat iGo het helemaal niet zo gek doet voor de fiets.
Mapsource doet het zeker niet zonder problemen. Als ik daarmee bijvoorbeeld een route laat plannen tussen postcode 8043 en 8091 dan stuurt hij me met de fiets gerust over verkeersplein Zwolle Zuid :+

Gezien ik niet echt een 'trackrijder' ben maar een utilityfietser is een outdoorapparaat niet direct noodzakelijk. Ik rijd veel in m'n velomobiel, dus geen last van regen. De accuduur is natuurlijk wel veel minder dan die van de Map60 etc. maar ik rijd doorgaans toch met 2 12V accu's rond van elk 4 Ah. Daar valt heel wat navigatie uit te trekken.

Iemand ervaring met iGo op de fiets? (ik weet dat die me in ieder geval niet over het verkeersplein stuurt :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 15-04-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WFvN schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:19:
Iemand ervaring met iGo op de fiets? (ik weet dat die me in ieder geval niet over het verkeersplein stuurt :+ )
Geen ervaring mee (alleen TT6 en Geko201) maar als ik de website zo doorblader lijkt me primair bedoeld voor auto's, net zoals TomTom. Ik vind TT om te fietsen niet geweldig, hij kent vrijliggende fietspaden gewoon niet en heeft er ook geen problemen mee om je een 80-km weg op te sturen. Ik zou vooraf goed navragen of dit pakket wél fietspaden kent etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Volgens mij kent geen enkel programma fietspaden op de Topokaarten van Garmin na maar daarmee kan je geen route van A naar B laten plannen. Wel zag ik iets wat mogelijk wèl interessant is. Ik meen op de website van http://www.gps.nl . In ieder geval zag ik CD's staan van de ANWB met fietsroutes ofzo.

Verder ben ik nog wat tegengekomen van Garmin: Garmin Mobile XT. Garmin software voor PDA/smartphone! :D
Garmin Mobile XT is een alles-in-een software-oplossing die smartphones met geïntegreerde GPS verandert in een high-end navigatiesysteem. Garmin Mobile XT is een softwareapplicatie die de in de mobiele telefoon ingebouwde GPS ontvanger naadloos laat samenwerken met de Garmin cartografie, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren in Europa en Noord Amerika. De Garmin Mobile XT biedt ook toegang tot dynamische content, zoals real-time verkeersinformatie en weerberichten, zonder extra maandelijkse kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door WFvN op 15-04-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02

freddifish

schnappi !

er zijn tegenwoordig ook online fietsrouteplanners zelfs met keuze wat voor type weg je wilt volgen (alleen verhard, toeristisch, etc). Routes die daaruit komen kun je downloaden en op je gps zetten. Heb daar zelf een Magellan explorist voor, die heeft ook kaarten en kan ook straatroutes plannen. Best handig soms onderweg als je zomaar een stuk gaat fietsen en dan op een gegeven moment weer zo snel mogelijk de route naar huis wilt weten.

routeplanner utrecht: http://www.fietsersbond.n...nner/fietsroutes-utrecht/
gelderland: http://www.fietsersbond.n...r/fietsroutes-gelderland/

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben toch gegaan voor een smartphone. Met Mobile XT van Garmin schijn je ook tracks te kunnen laden dus dat is ook mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TeleAtlas is wel bezig met het maken van fiets-ondersteuning voor de kaarten... Maar dat kan nog wel even duren voordat dat goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

bij de gadget show hadden ze ook een leuk topic over GPS afgelopen week:
http://gadgetshow.five.tv...how=s8e2&section=Features

de Satmap Active 10 kwam er erg goed uit.. misschien ook wel wat voor op de fiets?
<edit, zie alleen op hun site dat ze alleen kaarten van de UK hebben :( >

[ Voor 12% gewijzigd door ToolkiT op 16-04-2008 18:35 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Openstreetmap heeft veel fietsroutes tegenwoordig, kun je ook downloaden in garmin formaat en op je garmin zetten.
http://tile.openstreetmap...52.12202&lon=5&layers=B00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben inmiddels wat verder. Vandaag heb ik mijn HTC Touch Cruise gebruikt om van Zwolle naar Vriezenveen te fietsen en weer terug.

Geprobeerde software:

- Oziexplorer:
Gebruikt om een track mee te maken en daarmee te navigeren Hier moet ik nog wat meer mee stoeien want de ingebouwde 'stem' lulde elke 2 seconden wat me te wachten stond. Erg irritant maar dat ligt in ieder geval deels aan instellingen. Na wijzigen van de 'repeat' van 10 naar 60 werd het erger; het is dus niet het aantal seconden maar het aantal herhalingen. Dus omlaag geschroefd naar 1. Dat was al beter maar alsnog niet goed.
Met Oziexplorer kan je 2 types waypoints aan maken: normaal en hidden. Ik heb normaal gebruikt. Wellicht dat 'hidden' geen commentaar laat geven. Moet ik nog proberen.
Toen ik op een gegeven moment een waypoint miste omdat ik ergens eerder een weg kon oversteken, bleef hij maar mekkeren dat ik naar het gemiste waypoint moest gaan. Dus heb ik Oziexplorer maar uitgeschakeld. Hier moet ik dus nog wat verder in duiken. Wat ik ook nog niet heb kunnen testen is hoe Oziesplorer nieuwe kaarten laadt. Met de gemiste waypoint wilde hij in ieder geval geen nieuwe kaart laden toen ik van de kaart afreed.

Verder is het navigeren met Oziexplorer best aardig al het gaat om tracks.
edit:

Goed, waypoints overslaan kan dus ook vrij eenvoudig. Gewoon even de nav-toolbar in beeld geven en je kan een waypoint vooruit of achteruit selecteren.

Tracks opnemen met Oziexplorer is me minder goed bevallen. Het aantal meepunten vind ik te weinig. Daarvoor gebruik ik liever TurboGPS

Maar goed, waypoint gemist, Oziexplorer uitgeschakeld. Over op iGo. Dat programma is me uitstekend bevallen. Herberekenen gaat snel, als je eigenwijs een fietspad op gaat wat echt compleet van de weg af gaat, bestaat de kans nog best dat hij je wel netjes verder stuurt via dat fietspad. Zo heb ik een stuk dijk gepakt. Daarvoor was iGo overigens wel even de weg compleet kwijt toen ik over een zogenaamde 'vistrap' reed maar na een meter of 50 pikte hij de route netjes op. Wel vreemd is dat hij niet alle adressen juist heeft. POI is niet geheel up to date. M'n werk ligt nog op het oude adres terwijl we al zo'n 5 jaar op een nieuw adres zitten. Dat nieuwe adres kan ik wel opzoeken maar geeft hij op de verkeerde plek weer; een paar honderd meter van de werkelijke plaats af.

Dat laatste doet Tomtom ook. Maar Tomtom heb ik niet veel getest omdat die vreemde dingen doet met het energieverbruik van m'n HTC Touch Cruise.

Verder heb ik ook Garmin Mobile XT geprobeerd. Die is beter in adressen maar fietspaden volgen issie geen ster in. Zo reed ik onlangs rechts van een kanaal op een fietspad, links lag een weg waar auto's mogen rijden. Ik werd aan de linkerkant van het water weergegeven. Toen de weg wat afboog van het water gaf hij m'n locatie wel ineens rechts van het kanaal aan.
Tracks worden niet voorzien van commentaar en tracks zijn zeer slecht te zien dus moeilijk te volgen tijdens het rijden. Geen winnaar wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Er is toch weinig informatie over te vinden...

Ik heb de HTC Touch HD met Windows Mobile 6.

Ik zoek dus een GPS programma, die met .gpg-bestanden werkt. Ik wil ermee mountainbiken in het bos en routes 'opnemen' en routes van internet plukken en zo met die .gpx op pad gaan. Dus dan wil ik op mijn display een kaart met een driehoekje erop, even simper gezegd.

Is Garmin Mobile XT dan dé oplossing? Zo ja, vreet het echt je accu binnen no-time leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
MobileXT vind ik ronduit slecht met tracks werken. Geen driehoekje dus maar een enorm dun, slecht zichtbaar stippellijntje.

Beter werken is het met OziExplorer. Die kan je uitstekend de route laten zien en direct fatsoenlijk je positie weergeven.

Alleen zal je dan dus de gpx-bestanden moeten converteren. Dat ging eerst dramatsich bij mij (ik gebruikte GPSBabel) maar nu heb ik aardig door hoe ik het kan doen voor OziExplorer.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Aangezien ik TomTom heb op m'n Touch Diamond, gebruik ik dat vaker als ik van A (locatie wel eens onbekend) naar B (waarvan het adres bekend is). Het gaat me dan met name om zo efficient mogelijk om van A naar B te gaan. TomTom geeft dan de mogelijkheid om de route als fietsroute te laten berekenen, zodat je niet over bijv snelwegen heen gestuurd word. Helaas kiest TomTom vaker niet de meest efficiënste route. De kortste route kan dan beter werken, al loop je dus het risico om over wegen gestuurd te worden waar alleen maar auto's mogen komen. Wandelroute kun je ook nog aangeven, maar somehow is die ook niet optimaal. In alle gevallen worden dedicated fietspaden met de grootste regelmaat over het hoofd gezien.

Verder fiets ik vaker met m'n telefoon in m'n broek/jas-zak waardoor het nog wel eens wil gebeuren dat het scherm word aangeraakt. TomTom gebruikers weten dat je dan in het menu terecht komt. Met de grootste regelmaat worden er allemaal dingen ingesteld en word je route gewijzigd. Scherm uitzetten werkt niet, omdat je de GPS functionaliteit dan ook uitschakeld. Op zich geen probleem als je SensorLock installeert. Toestel een keer om z'n as draaien zodat het scherm lockt en hem terugdraaien zodat hij weer unlockt (zo heb ik hem ingesteld). Nadeel is dat het nog steeds wel eens gebeurd dat settings/route gewijzigd word, of zelfs TomTom uitgeschakeld word, maar het gebeurd in ieder geval minder vaak ;).

Voordeel van TomTom; het werkt, met name in de auto. Met de fiets wil het gebeuren dat je niet de meest optimale route voorgeschoteld krijgt. Nadelen, niet voor touristische routes en er zijn genoeg dingetjes om uit te zoeken hoe je hem het prettigst kunt gebruiken.

Verder ben ik de laatste tijd weer aan het experimenteren met NoniGPS pilot. Sinds een tijdje is het mogelijk om realtime plattegrond of satelietbeelden te downloaden van bijv google maps, yahoo road en o.a. openstreet map. Routes (in o.a. gpx formaat) kun je importeren en je kunt er mee tracken. Hij schijnt ook routes voor je uit te kunnen stippelen, maar die optie heb ik nog niet geprobeerd. Verder is het gebouwd door een Franse GPS liefhebber volgens mij. Zijn engels is niet opperbest en het is af en toe nog wel eens buggy.
Je kunt bijv de plattegrond mee laten draaien zodat de rijrichting altijd naar boven is. Jammer is dat ie dan na een 30-60 min gebruik crasht en zelfs een volledige (soft) reset van het toestel vereist om het programma weer opnieuw op te starten.
Wat ook erg frusty is op den duur, bepaalde settings, die van plattegrond instellingen, die slaat ie niet op of laad ie niet bij een programma herstart.
Wat gelukkig wel een voordeel is, bij een crash of herstart vraagt ie je bij het opnieuw opstarten, of je verder wilt gaan met de vorige route. De route word dus gelukkig wel opgeslagen.

Ach, voor freeware (met donatie mogelijkheid) is het een geweldig programma. Als niet Tweaker of als als je een kort lontje hebt, kan ik het niet aanraden.
NoniGPS pilot heeft als enige een soort bescherming overigens waardoor het toestel NIET in een soort van slaapstand gezet kan worden. De display uitknop bovenop werkt niet meer. Het display (en touchscreen) blijft dus altijd actief. NoniGPS pilot heeft hier van de hier beschreven proggramma's de beste "outdoor" beveiliging tegen; je moet het display langer ingedrukt houden wil je in het hoofd menu terecht komen. Alleen als je manueel zoomed kun je wat opties met een enkele klik activeren, maar deze zorgen er niet voor dat het programma stopt met werken. Wel kan ik nog steeds SensorLock adviseren om te gebruiken.

Trackr is een Nederlands project dat de mogelijkheid bied om je gereden routes te tracken. Daarnaast heeft het de mogelijkheid om de locatie van jezelf door te geven aan iemand anders (vriend) met een trackr account, zodat je elkaars locatie life kunt volgen. Ook geofencing (je krijgt een alarmpje oid als iemand in de buurt is) hoort daarbij.
Je kunt een plattegrondje oproepen (Openstreetmap) met je eigen live locatie, waarop eventueel ook je vrienden worden weergegeven. Hiervoor heeft je toestel wel een data connectie nodig.
Je kunt er geen routes mee plannen en vanuit het toestel zelf kun je niet zien waar je geweest bent.

Als je klaar bent met tracken, stop je het tracken en kun je de track vervolgens uploaden naar je online account (zonder account kun je het programma dus ook niet gebruiken). In je profiel krijg je een overzichtje te zien van de verschillende tracks. Je kunt tracks samenvoegen, delen met vrienden, delen met iedereen (zodat niet iedereen een trackr account hoeft te hebben), informatie er aan toevoegen. En wat ik best gaaf vind, je kunt er ook in terugzien hoe hard je ongeveer waar in de route hebt gereden, aan de hand van kleuren. Je route word of weergegeven als een blauwe streep (geen snelheids verschil), dan wel door een rode naar groen lopende gradient worm (rood is langzaam, groen is snel). Sinds kort is er onder het googlemaps kaartje ook een grafiekje te zien van wanneer (tijdstip) je hoe hard gereden hebt. Dit is helaas nu nog beta en binnenkort alleen voor betalende gebruikers schijnt.

Wat prettig is; dit programma is gratis te gebruiken, je moet er dus wel een account voor aanmaken.
Standaard staat mijn TD (Touch Diamond) zo ingesteld dat het scherm en het toestel binnen een minuut van inactiviteit uitschakelen. Zie ook bij TomTom, het GPS signaal word dan ook uitgeschakeld waardoor het tracken dus word gestopt. Door deze zelfstandige uitschakeling in het OS (WM settings) uit te schakelen, blijft het GPS signaal actief.

De Touch Diamond zelf als Windows Mobile toestel heeft verschillende voor en nadelen. Hij is klein/plat, het scherm heeft veel detail. Als het programma vereist dat je de 4 weg menu knop gebruikt (een vereiste is het niet, maar NoniGPS pilot kan zo bediend worden), dan werkt dat minder prettig. Grote kans dat je verkeerde knoppen indrukt (previous/terug, bellen, ophangen of de home knop) waardoor het programma geminimaliseerd word.
De accuduur is erg beperkt. Met een 2 uur GPS gebruik (en display incl verlichting aan) en de koek is op. Ik heb een grotere B merk accu als 3e accu, maar dan werkt de GPS niet. Een normaal formaat B merk accu geeft deze problemen niet. Wel is het zo dat je met een GPS muis alsnog aan de praat kan. Helaas kan niet ieder programmaatje hier mee overweg (of het is me simpelweg nog niet bij alles gelukt). TomTom is het eenvoudigst in te stellen. NoniGPS pilot heb ik ook al werkende gekregen. Alleen bij Trackr is het me nog niet gelukt om het te laten werken. Een externe GPS muis bespaard geloof ik iets op accuduur, maar heel veel is het niet. IPV GPS moet je dan wel weer BT activeren.
Grappig is om tijdens het navigeren met TomTom hem ook muziek te laten spelen. Jammer is dat ie dan wel beduidend trager word. Zeker in bebouwde gebieden waar de ontvangst wat minder is kun je her en der wat navigatie te laat horen, waardoor je een afslag mist en je een stuk moet omrijden. Ook het herberekenen van met name korte/fiets/wandel routes gaan een stuk langzamer omdat TomTom dan ook de kleinere wegen in overweging neemt, dat zijn er doorgaans een stuk meer dan bij bijv snelste route.

De TD kan tegen een enkel regendruppeltje, maar aan veel vocht wil ik hem niet blootstellen. Er zijn autohouders voor te krijgen, maar een fietshouder heb ik nog niet gezien (ook nog niet naar gezocht eerlijk gezegd). Al zal het niet bijzonder lastig zijn om een auto houder om te bouwen tot fiets houder.
Accu's zijn verwisselbaar, er zijn verschillende groottes te verkrijgen (toestel kan daardoor wel dikker worden) en het opladen kan zelfs al via een USB hub, zolang je maar een mini usb kabeltje bij de hand hebt. Als je handig bent zou je al van 4 penlites een portable lader kunnen maken.

Ondanks dat ieder programmaatje toch wel zijn sterke punten heeft, is ieder programma an sich op de fiets niet ideaal. Er is nog een hoop te bereiken ;). Heeft iemand nog tips?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gewoon spul van Hama en/of HR Richter en/of Brodit. Volgens mij is dat spul uitwisselbaar.

Bij Halfords verkopen ze in ieder geval een ding van Hama om aan je fietsstuur te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ben jij overigens al wat verder gekomen in de zoektocht naar een geschikte GPS navigatie voor op de fiets? ('t is inmiddels al weer een wat ouder toppique ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Ben laatst naar het werk gefietst (Rotterdam, 43km enkele reis). Heb toen Trekbuddy gebruikt, i.c.m. een voorbereide route m.b.v. de Fietsrouteplanner van de prov. Zuid Holland.

Ik heb de GPX van de site geladen in TrekBuddy. Werkt aardig! Wel fietste ik de hele tijd met m'n E51 in de hand, had daarna ook ineens een blaar op m'n hand :D

Je moet elk punt aanraken (mijn route bestond uit zo'n 700 punten) dus toen er een weg opgebroken was had ik wel een probleem, ik zou en moest dat punt aanraken maar het lag middenin een berg zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Nou, dan liever NoniGPS pilot. Daar laad je lekker simpel een gpx bestand in, kan je zelfs aangeven hoe dik en met welke kleur hij de lijn op het scherm moet plotten (handig als je en klein maar high res schermpje hebt en het toch op afstand wil kunnen bekijken). Daarnaast kun je dus of live satelietbeelden op de achtergrond van de omgeving laten projecteren, of de plattegrond of helemaal niets. En de reeds gereden route kan je ook laten plotten waarbij je de kleur en dikte van de lijn ook zelf kan bepalen.

Kun je dat niet uitzetten dat je persee door een routepunt moet gaan in Trekbuddy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Ik had de instellingen toen nog niet veranderd. De 'range' was 50 meter. Die heb ik toen verhoogt, ook omdat het punt bij Hofplein (grote rotonde) midden in de vijver lag en ik daar dus heen moest fietsen :D

Waar ik werkelijk positief van werd, is dat ik mooi over de snelweg werd geleid via de roltrap bij NS station Zoetermeer. Ik snapte er eerst niks van, dacht dat ik helemaal fout zat, maar je mocht (moest?) met je fiets op een lange roltrap gaan staan.

Afbeeldingslocatie: http://roodpetje.nl/media/1/bdm-20060907-046.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Arnout op 14-08-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Haha in Zoetermeer ja. Klopt. Voor ingewijden een bekend stukje.

Ook met NoniGPS kun je verkeerd rijden. Zo fietste ik laatst in Valkenburg bij een MTB toch door het centrum. Afgeleid door al het vrouwelijk schoon daar had ik niet helemaal opgelet waar de MTB route aanwijzingen stonden. Zo kwam ik erachter middels NoniGPS (had er een GPX track van de route in geïmporteerd), dat we iets te ver gereden waren. Maar aangezien we inmiddels weer parallel reden aan de route, konden we bij een volgend kruispunt weer inhaken.

Pagina: 1