Toon posts:

Sata150 en Sata300 Performance

Pagina: 1
Acties:
  • 768 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de volgende Computer configuratie:

Mobo - Asus P5N32-SLI SE DELUXE (Met Nvidia Raid Controller)
CPU - Intel Core2 Duo E6700
MEM - GEIL 2GB PC6400 DDR2 800Mhz
VGA - Asus EN7950GX2
PSU - Thermeltake Toughpower CM 750w
HD1 - WD Raptor 36GB 10.000rpm S150 (OS)
HD2 - Maxtor 320gb 16mb 7200rpm S300
HD3- Maxtor 320gb 16mb 7200rpm S300

Ik heb de lees snelheid vergeleken van mij SATA300 met de lees snelheid van mij SATA150 schijf en vond het verschil een beetje tegenvallen.

Ik heb de 2 Sata300 Maxtor schijven in een RAID0 Stripe aan elkaar gehangen en de WD Raptor Sata150 aan dezelfde NVIDIA Sata raid controller gekoppeld maar dan niet in de RAID0 stripe meegenomen je kan namelijk van te voren in de bios aangeven welke HD’s je voor RAID wilt gebruiken.

Als ik nu een lees test doe met HD Speed v1.5.1.55 is de gemiddelde lees snelhied voor de Sata300 Raid0 Stripe rond de 120MB/s en de dat is voor de Sata150 Non Raid WD Raptor rond de 100MB/s.

Is dit normaal of is de configuratie brak?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
wat zou er mis mee moeten zijn? bedenk wel dat de raptor een enorm snelle schijf is, en dat raid-0 niet per definitie sneller is (alleen sequentieel is ie sneller niet random)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De snelheden zien er prima uit :) Eigenlijk niks om je druk over te maken. Alleen vind ik de snelheid van de 36GB Raptor extreem hoog. Om welke versie gaat het hier? De nieuwste ADFD zou rond de 80MB/s halen. Anders speel je eens met verschillende benchtooltjes, zoals ATTO, HDTach, HDTune, IOMeter, etc. De DiamondMax doet zo'n 60MB/s, dan is een verdubbeling dankzij RAID0 niet zo vreemd :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 21-09-2006 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:55:
De snelheden zien er prima uit :) Eigenlijk niks om je druk over te maken. Alleen vind ik de snelheid van de 36GB Raptor extreem hoog. Om welke versie gaat het hier? De nieuwste ADFD zou rond de 80MB/s halen. Anders speel je eens met verschillende benchtooltjes, zoals ATTO, HDTach, HDTune, IOMeter, etc. De DiamondMax doet zo'n 60MB/s, dan is een verdubbeling dankzij RAID0 niet zo vreemd :)
De reden eigenlijk van de test is dat ik de nieuwe SATA300 omgeving niet merkbaar sneller vond met bijvoorbeeld lezen, schrijven, opstarten van OS, spellen en andere progs in vergeliking met mijn vorige SATA150 omgeving.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
SATAII haalt theoretisch een max van 300mb/s. SATAI een max van 150 mb/s. Echter je harddisks komen nooit aan deze snelheid (max 121 MB/s voor de raptor onder burst). Als je dus 100 MB/s pompt over een kanaal waar 300 of 150 MB /s over kan gaan maakt het dus geen bal uit en zie je geen verschil. Pas als je harddisk meer dan 150 mb/s gaat halen dan zou er verschil komen tussen SATAII en SATAI. Een ander verschil tussen de twee is het gebruik van Native Command Queing en staggered spin-up maar die hebben bij simpel 1 command lezen geen effect.

Voor raid worden meerdere SATA kanalen gebruikt, en ook hier geldt per kanaal hetzelfde.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:16:
SATAII haalt theoretisch een max van 300mb/s. SATAI een max van 150 mb/s. Echter je harddisks komen nooit aan deze snelheid (max 121 MB/s voor de raptor onder burst). Als je dus 100 MB/s pompt over een kanaal waar 300 of 150 MB /s over kan gaan maakt het dus geen bal uit en zie je geen verschil. Pas als je harddisk meer dan 150 mb/s gaat halen dan zou er verschil komen tussen SATAII en SATAI. Een ander verschil tussen de twee is het gebruik van Native Command Queing en staggered spin-up maar die hebben bij simpel 1 command lezen geen effect.

Voor raid worden meerdere SATA kanalen gebruikt, en ook hier geldt per kanaal hetzelfde.
Ja dat bedoel ik je wordt een beetje misleid door die Sata300 uitdrukking je denk dan dat je dat ook een beetje in de buurt gaat komen van die 300MB/s en als je dan 120MB/s in raid opstelling haal vind ik het nog al tegenvallen.

Is het by the way geen probleem om Sata150 en Sata300 te combineren op 1 raid controller zoals in mijn configuratie ik bedoel leid dit niet tot performance verlies?

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Op basis van doorvoersnelheid naar de harde schijven niet. Echter, nu wordt ook je Raid controller erg van belang en hoe die alles verdeelt. Weet ik dus niet, maar ik vermoed dat het niet bijster veel effect zal hebben.

"That was left handed..." - JJH

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Wordt SATA2 eigenlijk al benut, al of niet met RAID?
Anders kan je net zo goed een SATA schijf kopen...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

r00t schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 09:55:
Wordt SATA2 eigenlijk al benut, al of niet met RAID?
Anders kan je net zo goed een SATA schijf kopen...
Je kunt niet zozeer zeggen of S-ATA II wordt gebruikt, S-ATA II bestaat namelijk uit een verzameling van een aantal features o.a. S-ATA 300 (3.0Gb/s), staggered spinup en NCQ. Nu zou je staggered spinup kunnen gebruiken in een RAID situatie, zodat alle hardeschijfen niet tegelijk worden opgestart maar net een paar seconden achter elkaar aan om de voeding te ontlasten.

Dat een hardeschijf of controller het label S-ATA II draagt wil niet betekenen dat de schijf bijvoorbeeld een S-ATA300 interface heeft.

S-ATA II is geen standaard de standaard is gewoon S-ATA. S-ATA II is de voormalig naam van de SATA-IO groep welke nieuwe features bedenken en goedkeuren voor de S-ATA standaard. bron: www.sata-io.org

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1