Samenstelling nieuwe pc: enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

• Compugreen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-12-2020
Goeiemiddag

Dit is een topic gebaseerd op een door een moderator gesloten topic. Hopelijk beantwoordt dit topic deze keer wel aan de eisen van de moderator. Bericht aan moderator onderaan.

We hadden er aan gedacht een nieuwe pc te kopen, een matig systeem dat zeker niet zeer goed moet zijn. Ik heb er al veel over opgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen, mede door hulp van anderen op dit fora en andere fora en eigen opzoekingen.

----------------------------------------------------------------

Goedkoop maar degelijk moederbord:
-(€ 105.9) MSI P965 NEO-f Intel P965 Socket 775

Intel verkozen boven AMD 3800+ omdat deze beter uitkwam in review
http://www.xbitlabs.com/a...ay/core2duo-e6300_10.html
-(184.9) INTEL Core 2 DUO E6300 1.86 Socket 775

DVDRW gekozen ivm laagste prijs, geen speciale vereisten
-(€ 37.9) DVD-RW NEC AD-7173A Wit/Zwart

Goed geheugen gekozen, vanwege algemeen belang van goed geheugen. In de winkel hadden ze ook nog 667 Mhz geheugen, maar dat is bijna evenduur als de 800 mhz. Vandaar mijn keuze voor dit 800 Mhz geheugen.
-(€ 164.9) Corsair twinx ddr2 1024mb pc6400 (2x512mb)

Goedkope kast gekozen, maar dan toch niet de qf50 van aopen, wegens voeding misschien op het randje. Omdat ik denk dat dit systeem nogal licht is om een betere voeding nodig te hebben, vind ik 380 genoeg.
-(€ 73.9) ANTEC NSK4400 Black en Silver 380 Watt

Videokaart voor matige gameprestaties en goede prijs
-(€ 129) Sapphire x1650pro 256 mb ddr3 pci express

-(€ 32.5) logitech lx7 cordless optical mouse
-(€ 367.9) acer am 1951cs inch lcd
-(€ 0) Toetsenbord en diskettestation hebben we nog.

----------------------------------------------------------------

Bij deze wil ik u het volgende vragen:

- Het systeem dat ik schetste hierboven heeft geen hardeschijf, ik heb echter nog een 40 gig, 7200 rpm liggen, namelijk “Maxtor 6e040l0”. Ik ken niet zoveel van hardeschijven en vroeg me dus af of deze schijf geen underkill is voor dit systeem. Verder zou ik graag zeker zijn of de hardeschijf compatible is met het gekozen moederbord.

- Naar mijn opzoekingswerk is alles uit bovenstaande geschetst systeem compatible. Echter ik zou willen vragen aan u of dit klopt. Ik heb er vb geen idee van hoe ik kan weten of het moederbord en de case bij elkaar passen. Of misschien zijn er niet-officiële gekende compatibiliteitsproblemen?

-Ik ga dit systeem zelf samensteken en dit voor de eerste keer. Daarom vraag ik aan u of er ik nog iets vergeten ben? Kan ik met de bovenaan geschetste onderdelen die computer volledig in elkaar steken? Zitten alle wisselstukken erbij…

Alvast bedankt

Moderator, (niet bestemd voor de anderen)

Mag ik u erop wijzen dat ik me ten zeerste afvraag waarom u mijn eerste thread hebt gesloten. Die oude thread beantwoordde misschien niet volledig aan de eisen die jullie stellen, maar toch min of meer. Verder werd ik goed geholopen, tot op het punt u de discussie vriendelijk sloot. De forumvervuiling neemt natuurlijk alleen maar toe, want nu staan er 2 threads ipv één. Ik raad u hierbij aan wat minder strikt te zijn met uw regels. Hebt u die Voetbal-WK-match gezien waar de scheidsrechter constant gele en rode kaarten uitdeelde?

Vriendelijke groeten

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Vragen aan moderatoren kan je het beste via mail/icq/dm etc stellen en dat niet via een nieuw topic doen B)

Iets in een topic vragen is sowieso voor anderen, want anders heeft het forum ook geen bestaansrecht ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Turkish op 21-09-2006 14:29 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Ten eerste: zeg niet u :) Zeg gewoon 'je' of zo :P

Maar ik vind eerlijk gezegd ook altijd dat die moderators altijd snel een topic op slot doen. Zeg dan gewoon wat er beter moet, en veranderd de TS dat niet, dan gaat die toch alsnog op slot? En als ze een topic sluiten, sluitten ze altijd af met een :) -smilie |:(

Maar over je systeem: Wat is je budget precies?
DVDRW gekozen ivm laagste prijs, geen speciale vereisten
-(€ 37.9) DVD-RW NEC AD-7173A Wit/Zwart
Laagste prijs? Dat zegt volgens mij al genoeg over de winkel. Voor die prijs heb je namelijk een hele goede andere brander. Nou is een brander niet zo belangrijk, maar toch. De BenQ Dw 1655 of de NEC ND 4571 zijn bijvoorbeeld goede branders.
Goed geheugen gekozen, vanwege algemeen belang van goed geheugen. In de winkel hadden ze ook nog 667 Mhz geheugen, maar dat is bijna evenduur als de 800 mhz. Vandaar mijn keuze voor dit 800 Mhz geheugen.
-(€ 164.9) Corsair twinx ddr2 1024mb pc6400 (2x512mb)
Ik vind dat geheugen een beetje duur. Is er niet iets goedkopers te vinden?

Verder niks op aan te merken :)

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Als je 40Gb niet te weinig vindt, dan zou je hem kunnen houden, mits hij ATA 133 heeft en het moederbord ook. Zoniet, kijk dan naar de SATA versies die toch niks kosten :) Verder gaat dit idd allemaal wel werken, en het moederbord is niet de slechtste.

Succes ermee dan

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
owjah, dat wou ik ook nog ff zeggen. Die schijf is waarschijnlijk best oud, dus zal die waarschijnlijk ook een bottleneck vormen. Maar voor 50 euro heb je een 160 GB schijf die up-to-date is. Als je dan nog iets beter wilt, zou je kunnen overwegen om een seagate barracuda 7200.10 te kopen. Goede snelle schijven

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:21
Leuke harde schijf (heb ik zelf ook):
Hitachi Deskstar T7k250 160 GB: http://tweakers.net/price...SATA-II-8MB)-prijzen.html
Zie ook de 3 tweakerreviews:
http://tweakers.net/productsurvey/110068

vogelaarke135

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Uhm alle schijven vormen een bottleneck. Enkel zijn er kleine verschilletjes tussen de wat oudere en nieuwere schijven. Ik zou toch beter een nieuwe kopen al is het maar een 160GB. Wat is je buget trouwens??. 160 euro voor 1 GB mem is ook overdreven duur. Je hebt al 1 Gb mem voor 90 euro.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Over het slot op het vorige topic, dat was een boodschappenlijst waaruit wij, deels, mochten kiezen. Zoiets komt neer op het uitgeven van jouw geld en dat is natuurlijk idioot. JIJ bepaalt je keuze helemaal zelf.

De kwestie kast/voeding is ook zoiets, jij kiest een kast naar jouw smaak en financiële middelen.

Het minpunt van je topic is verder dat je ons verplicht bij een bepaalde shop te kopen. Wij moeten daardoor ons maar aanpassen en hebben geen vrijheid meer om een betere optie te kiezen bij een betere shop.

Concreet:
Zolang het geheugen in de QVL van de fabrikant van het MB staat, en dus compatible is, zal het gaan werken.

Ik las hier de laatste tijd wat problemen met Antec voedingen, is er een goed alternatief bij die shop.

De HD is altijd compatible. P-ATA (100 of 133) kan altijd. Als je op dit moment daar voldoende aan hebt en je nu niet meer nodig hebt is een nieuwe, en dus snellere, HD niet noodzakelijk.

Als je budget niet hoog is zou je kunnen overwegen wat gebruikte meuk te kopen uit bijv. V&A op Tweakers.net.

Voor de montage geldt: bereid je goed voor en lees vooral alle handleidingen.

Veel succes en plezier met je nieuwe PC.

ARME AOW’er

• Compugreen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-12-2020
Goeiemiddag

Aan de moderator zou ik willen zeggen dat mijn reactie in de kop van deze thread niet zozeer bedoeld was als vraag, maar eerder als opmerking. Maar laten we dit nu terzijde laten.

Nu terzake. Het is belangrijk te melden dat ik Belg ben. In België is het btw-tarief op pc-stuff, 21 %, veel hoger dan in Nederland en Duitsland. In België zijn er maar weinig goedkope online shops. Ik heb een keuze gemaakt op basis van mijn wensen en ervaringen… en daarmee moet ik het dan ook doen. Het geraamd budget van mijn computer is iets meer dan 1000 euro, maar ik ben niet gebonden door het budget. Ik wil het geld gewoon verantwoord uitgeven.

-------------
Geheugen
-------------

Jullie hadden wat kritiek op het ‘dure’ geheugen. De prijs van geheugen hangt natuurlijk af van het merk. Corsair zit daarmee in de middenklasse dacht ik. Daarenboven is het door mij voorgestelde geheugen er één van 800 Mhz. Ook de cyclustijden van geheugen zijn belangijk, vb de tijd dat een 1- > 0. Misschien vinden jullie mijn keuze overkill. Ik heb eens verder gekeken en een alternatief zou zijn: Value 1024MB 667Mhz PC5400 KINGSTON DDR2 en dit voor € 134,9. Hieronder zie een link met data over de tijden het geheugen.

*Value 1024MB 667Mhz PC5400 KINGSTON DDR2
Kingston (€ 134.9) http://www.valueram.com/datasheets/KVR667D2N5_1G.pdf

*Corsair twinx ddr2 1024mb pc6400 (2x512mb)
Corsair (€ 164.9) http://www.corsair.com/co...s/specs/CM2X512A-6400.pdf

Ik kan deze tijden niet echt vergelijken, wat denken jullie? Ik merk ook op dat de Kingston waarschijnlijk niet in dual channel werkt… aiai

-------------
Hardeschijf
-------------

Als ik er al één kopen zou, zou het deze zijn: voor € 46.9, WESTERN DIGITAL 80GB SATA (7200/150) WD800JD. De grootte van de hardeschijf is niet zo belangrijk, klein mag ook. Ik overweeg het nog, maar ben er niet geneigd toe. Hoewel, ik weet dat de hardeschijf zoiezo de bottleneck is… in hoeverre de nieuwe sneller zou zijn ivm mijn oude, dat kan ik totaal niet goed inschatten..

-------------
Voeding
-------------

Ik kan gerust geloven dat iemand problemen vermeldde met een Antec-voeding. Toch heb ik altijd horen zeggen dat Antec vrij degelijke cases en PSU’s levert, niet?

-------------
Montage
-------------

Het is uiteraard evident dat ik dat eerst eens goed bekijk voor ik er aan begin. Maar toch bedankt mij daarop te wijzen.

Groetjes

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Compugreen schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:57:

Jullie hadden wat kritiek op het ‘dure’ geheugen. De prijs van geheugen hangt natuurlijk af van het merk. Corsair zit daarmee in de middenklasse dacht ik. Daarenboven is het door mij voorgestelde geheugen er één van 800 Mhz. Ook de cyclustijden van geheugen zijn belangijk, vb de tijd dat een 1- > 0. Misschien vinden jullie mijn keuze overkill.
Corsair is leuk wanneer je wilt overclocken maar voor de rest totaal overkill imho. Ben je niet van plan te overclocken dan voldoen het "merkloze" / bulk geheugen dat ze bij elke grote computerzaak hebben prima.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1