Toon posts:

database vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor me werk een database ontwikkelen of aanschaffen waarin 10 mensen kunnen. Het is de bedoeling dat deze mensen er allemaal tegelijk in kunnen en ook tegelijk zouden moeten kunnen wijzigen. De database moet bestaan uit diverse antwoorden op vragen en er moet de mogelijkheid zijn te zoeken op datum van plaatsing. De mensen die acces hebben die vullen hem zelf met antwoorden op vragen die ze hebben uitgezocht en zo later weer kunnen gebruiken. Weet iemand hoe ik dit makkelijk zelf kan maken of wat voor programma hier erg handig voor is ? Ik hoorde dat het ook kon met acces maar hier ben ik zeer slecht in..
Alvast bedankt,

Groet,

Sander

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ola, en welkom op GoT :)

Je vraag is me niet echt duidelijk. Een database met vragen en een zoekschermpje in elkaar knutselen kan natuurlijk in elke willekeurige databaseapplicatie. Access, Openoffce.org, Works, Filemaker Pro om maar een paar te noemen zullen allemaal voldoen aan het criterium om eenvoudig zoiets te maken. Maar in alle gevallen zul je een boekje of een manual moeten gebruiken en aan de slag gaan. Als dat te hoog gegrepen is dan laat je het doen. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reactie :) maar welk programma is het makkelijkst in gebruik ? Ik ben namelijk zelf wel is bezig geweest met Acces maar dit vond ik vrij pittig... is er een wat makkelijker progje om zoiets in elkaar te draaien ?

• Palthe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 11:37
MySQL.

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-07 11:03
Het hangt er echt een beetje vanaf wat je met de database wil gaan doen. Of beter gezegd hoe het front-end eruit moet komen te zien. Voor kleine standaard dingen zit in Acces en in Filemaker aardig wat templates.

Verwijderd

Topicstarter
ben toch maar een beetje in acces beziggeweest , en ik heb het vrij makkelijk gehouden met 1 dbase zonder te linken e.d , nu ziet het er redelijk uit maar de zoekfuntie wil maar niet werken , ik krijg onderstaande melding :( weten jullie wat dit is en wat ik fout doe ?

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 04-10-2006 11:07 . Reden: onleesbaar screenshot ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
FileMaker is redelijk noob-proof maar als je wat meer geavanceerde dingen wilt doen zal je toch hulp nodig hebben van iemand met meer ervaring.

Heb je geen budget om het te laten ontwikkelen?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06 16:44
even niet op die foutmelding reagerend. Volgens mij kan je met Acces niet goed meerdere personen tegelijk laten werken.

Computer says no

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 17:37
Moshe85 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:15:
even niet op die foutmelding reagerend. Volgens mij kan je met Acces niet goed meerdere personen tegelijk laten werken.
Dit is absoluut wel mogelijk, kwestie van goed database ontwerp en een back en front-end maken. Hiermee wil ik echter niet zeggen dat andere databases niet beter zijn, maar het is absoluut goed mogelijk om met meerdere mensen in Access te werken.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de foutmelding nog een keer op het net gezet , ik hoop dat hij nu wel duidelijk is.

http://img86.imageshack.us/img86/3723/foutmeldingnx7.jpg

opzich is de rest nu wel redelijkbruikbaar alleen de zoekoptie wil maar niet werken.

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Als ik jou was zou ik het platform onafhankelijk maken, zo kan je er altijd in op iedere locatie etc (mocht dit nodig zijn in de toekomst).

Koop een boek over php & mysql, lees/werk dit door en je bent in staat om een simpel vraag en antwoord applicatie te maken.

Voorbeeld van een makkelijk boek hiervoor is.

Linkje naar php & mysql voor dummies

[ Voor 4% gewijzigd door Compusmurf op 04-10-2006 11:22 ]

http://Compusmurf.xs4all.nl

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:08
Compusmurf schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:22:
Als ik jou was zou ik het platform onafhankelijk maken, zo kan je er altijd in op iedere locatie etc (mocht dit nodig zijn in de toekomst).

Koop een boek over php & mysql, lees/werk dit door en je bent in staat om een simpel vraag en antwoord applicatie te maken.

Voorbeeld van een makkelijk boek hiervoor is.

Linkje naar php & mysql voor dummies
In zijn geval niet echt nodig.
En waarom zou je een hoop programmeren als het met access ook kan. Hij heeft er al niet zoveel verstand van dus waarom zou hij hiervoor helemaal sql en php moeten kunnen.
Ik zou zeggen access proberen dan kom je er ook wel. Of dus een PHP script jatten van phpfreakz.nl oid en je eigen mysql server draaien :)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Tik copy/pastede melding even over ;) Da's makkelijker voor de searchengine en ook wat duidelijker dan een screenshot van een heel scherm met ergens in het midden een pietepeuterig alertboxje..
Anyway, zonder code van je zoekfunctie wordt het een beetje koffiedik kijken.

en nog meer ot
offtopic:
Het fatsoenlijk inrichten van een mysql/php server, samen met het zoeken naar en aanpassen van een php scriptje plus inrichten van een mysql database is al met al beduidend meer werk dan het ontwikkelen van een eenvoudige desktopdatabase. En dat je een access database niet met meer mensen tegelijk zou kunnen benaderen is ronduit quatch.

[ Voor 41% gewijzigd door Lustucru op 04-10-2006 11:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 20:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt me compleet zinloos om iemand die moeite heeft met access, door te verwijzen naar php/mysql. Een leuk klein databasje met een kleine simpele frontend opzetten is nu eenmaal een stuk simpeler in access als je geen ervaring hebt.

De illusie dat er een kant en klaar script is op wat voor site dan ook die exact aan de eisen voldoet lijkt me ook redelijk utopisch. Er is wel iets te vinden wat er een beetje op lijkt, maar hierin aanpassingen maken om het werkend te krijgen is voor iemand die nog nooit geprogrammeerd heeft niet te doen. Daarnaast zul je dan ook een complete webserver in moeten richten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Janoz schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:37:
Het lijkt me compleet zinloos om iemand die moeite heeft met access, door te verwijzen naar php/mysql. Een leuk klein databasje met een kleine simpele frontend opzetten is nu eenmaal een stuk simpeler in access als je geen ervaring hebt.

De illusie dat er een kant en klaar script is op wat voor site dan ook die exact aan de eisen voldoet lijkt me ook redelijk utopisch. Er is wel iets te vinden wat er een beetje op lijkt, maar hierin aanpassingen maken om het werkend te krijgen is voor iemand die nog nooit geprogrammeerd heeft niet te doen. Daarnaast zul je dan ook een complete webserver in moeten richten.
Als Access niet begrijpbaar is, dan is de aanschaf van een boek bijna onvermijdelijk en kan toch het beste gekozen worden voor een applicatie die in de toekomst nog schaalbaar is. En Access is nou niet echt een pakket om naar huis te schrijven.

Wat betreft een webserver inrichten, je kan een simpele virtual host nemen voor misschien 50 euro per jaar ex btw. Als je via Access werkt heb je dit ook nodig om de database centraal te houden.

Ik ben het wel met je eens dat een bestaand script geen goede oplossing is. Zelf maken zorgt ook voor inzicht en bij problemen kunnen deze makkelijker worden opgelost

http://Compusmurf.xs4all.nl

Verwijderd

Topicstarter
de melding is

De macro kan niet zoeken in het besturingselement Knop9
Ga op een van de volgende manieren te werk
*voeg een actie NaarBesturingselementGaan toe voorafgaande aan de actie RecordZoeken.
*Wijzig de instelling van het argument Alleen huidig veld bij de actie Record zoeken van Ja in Nee
*Verplaats de focus naar een besturingselement waarin kan worden gezocht.

hieronder de code (als ik het goed doe)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
Option Compare Database

Private Sub Zoeken_Click()
On Error GoTo Err_Zoeken_Click

Screen.PreviousControl.SetFocus
    DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acEditMenu, 10, , acMenuVer70

Exit_Zoeken_Click:
    Exit Sub

Err_Zoeken_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Zoeken_Click

End Sub
Private Sub Knop9_Click()
On Error GoTo Err_Knop9_Click

DoCmd.GoToRecord , , acNext

Exit_Knop9_Click:
    Exit Sub

Err_Knop9_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Knop9_Click

End Sub

Private Sub Keuzelijst_met_invoervak25_AfterUpdate()
    ' De record zoeken die overeenkomt met het besturingselement
    Dim rs As Object

Set rs = Me.Recordset.Clone
    rs.FindFirst "[ID nummer] = " & Str(Nz(Me![Keuzelijst met invoervak25], 0))
    If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark
End Sub

Private Sub Zoek_Click()
On Error GoTo Err_Zoek_Click

Exit_Zoek_Click:
    Exit Sub

Err_Zoek_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Zoek_Click

End Sub
Private Sub Zoek_next_Click()
On Error GoTo Err_Zoek_next_Click

DoCmd.FindNext

Exit_Zoek_next_Click:
    Exit Sub

Err_Zoek_next_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Zoek_next_Click

End Sub
Private Sub Zoekrecord_Click()
On Error GoTo Err_Zoekrecord_Click

Exit_Zoekrecord_Click:
    Exit Sub

Err_Zoekrecord_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Zoekrecord_Click

End Sub

[ Voor 36% gewijzigd door Lustucru op 04-10-2006 12:13 . Reden: lap code ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Volgens mij is het redelijk simpel: Je wilt een applicatie maken maar je hebt er niet de benodigde kennis voor. Wat je dus moet doen is:
Een consult regelen welke bepaald of het de investering in tijd/geld waard is om zelf aan de slag te gaan of dat je een professional in moet huren. Dit op basis van de eisen als betrouwbaarheid, functionaliteit enzovoorts. Op deze manier tik je misschien straks iets in elkaar wat nu leuk lijkt maar wat bijvoorbeeld een crime is om te beheren!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

- code graag tussen [code][/code] tags
- plaats alleen code die er toe doet :)

De foutmelding geeft al aan wat er aan de hand is: je zoekt in het veld wat de focus heeft, en dat is in dit geval een opdrachtknop, omdat je eerst op bv next record klikt en daarna op zoeken. De oplossing is tamelijk simpel: maak gewoon gebruik van de ingebouwde zoekknopjes op de werkbalken ipv eigen gemaakte zoekknopjes op het formulier. Werkt stukken beter.

en koop een accessboek ;) Bespaart je zeeën van tijd.

offtopic:
Ik wordt langzamerhand wel nieuwsgierig waarom ze jou dat in elkaar laten zetten. Je hebt gene kennis van databases, maar je baas denkt wel dat hij jou dat moet laten doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 04-10-2006 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow sorry voor het plaatsen van de wat lange code.

Maar ik heb de knop gewoon gemaakt met de standaard zoekknop op de wekbalken , vandaar dat ik het ook zo raar vond.

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-07 15:17
In principe kun je met MS-Access prima een multi-user applicatie maken. Uit eigen ervaring heb ik wel eens een access voorkant met een SQL Server achterkant met 50 concurrent (gelijktijdige) gebruikers. Je kunt ipv SQL Server als achterkant ook een MDB koppelen die op het netwerk staat, met daarin alleen tabellen. Je maakt dan een MDB met alleen queries, schermen, rapporten en modules en een aparte MDB met alleen tabellen.

De foutmelding die ontstaat in het stuk code wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt doordat je wilt zoeken op een knop (Knop 9) doordat je op de Zoeken knop hebt geklikt. Deze probeert de focus op het vorige veld te zetten (Screen.PreviousControl.SetFocus)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Private Sub Zoeken_Click()
On Error GoTo Err_Zoeken_Click

Exit_Zoeken_Click:
    Exit Sub

Err_Zoeken_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Zoeken_Click

End Sub

Private Sub Knop9_Click()
On Error GoTo Err_Knop9_Click

DoCmd.GoToRecord , , acNext

Exit_Knop9_Click:
    Exit Sub

Err_Knop9_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Knop9_Click

End Sub

Je kan een aantal dingen doen:
Of je zorgt er voor dat je "Screen.PreviousControl.SetFocus" weghaalt
Of je zorgt er voor dat er een nette foutafhandeling plaats vindt (ipv MsgBox Err.Description)
Of je zorgt er voor dat je geen navigatie doet met "zelf gemaakte knoppen", maar gebruikt de standaard navigatie-knoppen bij het formulier
Of je zorgt er voor dat de knop uitgeschakeld wordt indien je het laatste record hebt geopend (zal ook via code moeten).
Pagina: 1