Gevraagd: positieve ervaringen met e-SATA aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Ik ben benieuwd of hier ook forummers zijn die wel zonder problemen de hot-pluggable e-SATA aansluitingen van hun moederbord kunnen gebruiken.

Ik heb momenteel een Asus P5W DH Deluxe moederbord en had voorheen een Asus A8N32-SLI Deluxe. Op beide borden doet z. het probleem voor dat, op moment dat ik de externe disk aangesloten middels SATA-kabel op het moederbord, voorzie van stroom (vanuit een externe hdd-case) mijn OS (XP Pro SP2 plus alle patches) in eerste instantie volledig vastloopt (muis en tobo wordt niet meer op gereageerd) waarna na zo'n 35sec. deze bevriezing over is en ik weer kan werken. De externe SATA-disk (Maxtor DiamondMax 11, 500GB) wordt voor de eerste keer herkend en is te benaderen. Na de volgende (cold) boot wordt er tijdens BIOS-procedure naarstig gezocht door het systeem naar betreffende HDD (deze staat uit). Nadat XP volledig geladen is en ik de disk activeer (v. stroom voorzie) is het weer een bevriezing v/h systeem zoals hierboven beschreven maar vervolgens komt de disk niet meer terug in XP verkenner. In Device Manager is de disk te vinden maar is " greyed out" als ware deze niet aktief. De Event Viewer laat zien (nadat HDD weer is uitgezet):

"The device 'Maxtor 6 H400F0 SCSI Disk Device' (SCSI\Disk&Ven_Maxtor_6&Prod_H400F0&Rev_\5&187b68cc&0&000) disappeared from the system without first being prepared for removal."

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik kan deze "vastloper" wel een beetje verklaren.

Windows gaat namelijk op het moment dat jij een drive aansluit op jou pc (USB stick, ext HDD enz) volledig scannen op inhoud. Des te groter de schijf/disk/stick des te langer het duurt.

Ik heb mensen gezien die een 2 GB USB stickie in een 1.1 poort staken waarbij het ook minuten duurde.

Het licht dus denk ik niet aan de eSATA maar aan Windows.

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Klopt wel, alleen zou ik die scan dan toch moeten zien ("autoplay pop-up"), i.i.g. horen. Nu gebeurt er niets en na, laat ik zeggen de " un-freeze" van XP staat de HDD partitie niet in verkenner. Overigens is deze schijf dermate snel dat die autoplay scan van de externe HDD (waar ca. 350GB aan data op staat) binnen 15sec. gebeurt is.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 18:02
Je eventviewer laat precies zien waarom Windows het niet leuk vind.

Alles aan een SCSI/SATA/IDE-poort wordt stadaard NIET geschikt geacht om te hotswappen (raidcontrollers uitgezonderd, maar daar ziet Windows dan ook niet de losse schijven), en gaat het dus fout als je hem eruit trekt zonder dit eerst tegen Windows te melden.

Waar die optie ergens zit weet ik zo niet meer, waarschijnlijk bij de schijf zelf in apparaatbeheer, en ik weet ook niet of Windows dat onthoud, maar je kunt het zo instellen dat je de schijf er wel in en uit mag trekken zonderfoutmeldingen. Het komt er dan op neer dat Windows geen write-behind cache toepast op de schijf maar alles meteen wegschrijft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 23:10
Nou, ik heb geen ervaringen onder windows. Mijn setup draait onder ubuntu-server ed. 6.06.1 LTS.
Ik heb er de kernel voor moeten recompilen om de goede modules aan boord te krijgen, maar nu werkt het correct.
Ik gebruik trouwens een Addonics PCI-X Raid5 kaart met 4 eSata uitgangetjes aan de buitenkant. Vervolgens heb ik één kabel (Port Multiplier) richting een externe enclosure (Addonics Storage Tower waar momenteel 4 Hitachi 250GB sata schijven in hangen). Het kost af en toe wat moeite bij de boot om hem te laten herkennen, maar met geduld doet hij het wel.
Groot voordeel binnen linux; ik gebruik de eerste console (ctrl-F1) om direct te zien hoe het systeem reageerd, en als hij het niet doet, ruk ik de eSata kabel er even uit en dan in een andere ext-port weer erin. Meestal gaat het dan goed. Bovenal: weinig rebooten haha :)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker