Systeem boot nergens meer van, wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een heel vaag probleem, ik heb net mijn nieuwe systeem binnen:
MSI K9N Platinum met een AMD Atlon64 X2 4200+ en 2x 1GB Kingston VR geheugen (QVL OK). Twee SATA II schijven (jumper removed, voor 3GB/s): een Seagate Barracuda 7200.9 (80GB, OS schijf) en een Seagate Barracuda 7200.10 (320GB, mijn spulletjes).
Ook heb ik een oude CD/DVD RW en een 200GB maxtor aan de IDE poort hangen.

Ik heb het systeem geassembleerd, gestart en Windows geinstalleerd. Eerst een oude 160GB harde schijf via de IDE poort gehangen (om na installatie over te zetten op nieuwe HD), toen de bovenstaande 200GB (die ik gebruik als archief).

Ik heb wat partities gemaakt en verwijderd, bla bla. Software/drivers geinstalleerd, een reboot ging
ook prima. Alleen in windows merkte ik dat mijn systeem overloaded was toen ik 8GB probeerde te verplaatsen van de ene partitie naar de andere op de zelfde schijf. Ik heb de boel gecancled en eens in het bios gekeken. Wat aangepast en opnieuw proberen te booten.

Na lang in beeld te hebben
Initializing USB devices... Done
2048GB OK
Autodetect <IDE1>
Autodetect <IDE2>

Het auto detecten van de SATA schijven gaat een traag, maar uiteindelijk gaat ie door... met een leegscherm en daarop een knipperende cursor. Verder niks. FailLoad instellingen van het bios werken niet*, bootsequence veranderen helpt niet.

Starten van windows setup liet zien dat de 80GB schijf niet bij de mogelijke installatie schijven stond, maar in het BIOS is hij wel aanwezig. Bij het starten van een BartPE disk bleef het systeem hangen op het Windows XP splashscreen met animatie, dus die heb ik ook afgebroken.
Ik heb alle stekkers in mijn systeem gecheckt, weer geprobeerd, weer zelfde. Weer de Windows XP disk erin: enter bij de vraag of ik van CD wil booten, ik zie "windows is inspecting hardware configuration" en daarna is het scherm zwart.

*de eerste keer booten heb ik ook direct bios instellingen aangepast met resultaat dat ie niet door wilde starten, toen ook de failsafe geprobeerd, en dat werkte. Weet niet precies wat dat was.

NB: terwijl ik de opmaak van mijn post wat bijstel flitst het blauwe scherm van setup er voor. Ik zie alleen mijn 200GB PATA en 320GB SATA schijf er tussen staan.

Ok, final: ik heb het idee dat die andere schijf brak is. Ik zag geen SMART melding tijdens het booten :( Zou het kunnen dat een kapotte schijf het systeem zo vertraagd (detecten van SATA schijf, kopieeren in windows (niet het fysieke gekopieer, maar windows stond erop).

Iemand enig idee? Kan dat een logische verklaring zijn?

Verwijderd

Aan je verhaal te horen kan het de checking van de dmi zijn, sata detect: als je raid aan heb staan duurt dit lang.
Probeer eens totaal te resetten (niet alleen de stekkers eruit), maar de batterij van de cmos een minuut of 5 eruit te halen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Ik geloof eerder dat je 80GB DOA is helaas.
Hoe test je dit? Simpel, trek hem eruit en kijk of je systeem nog steeds zo traag start.
Mocht je systeem dan weer snel starten, koppel alle andere schijven los en koppel de 80GB aan. Start je systeem dan weer traag (dus met 80GB alleen) dan is die dus brak. Start je systeem goed met alleen de 80GB, dan is het een combinatie met een andere schijf of drive die problemen geeft.
Ik gok echter voor 99% op een dode 80GB schijf.

• iAR
  • Niet online
Ik heb geen RAID in het bios ingesteld, die setting staat ook default uit.
Ik heb de clear CMOS button gebruikt. Daarna kreeg ik een CMOS checksum error, press F1 to enter setup, F2 to restore default and continue.

Ik ben het bios ingegaan:
Standard CMOS features: alle disks (totaal 4) worden herkent
Advanced BIOS features: quickboot uitgezet, logo display uitgezet
Integrated peripherials: USB controller aangezet, usb lagacy aangezet (voor muis)

BIOS gesaved, nieuwe reboot: ook hier duurt het ff voordat de schijven detected worden, zo'n 10 seconden voor de drives op het scherm getoond worden, daarna nog zo'n 20 seconden voor het systeem verder gaat.
Ik krijg zo'n overzicht met wat er allemaal in mijn systeem zit, en een press ESC to boot <counter> (dat is een feature van mijn mobo denk ik).
Daarna een knipperende cursor op een leeg scherm...

Daarna start setup, waarschijnlijk omdat de default waarde naar de cd staat als first boot.
Na het laden van de drivers, en het starten van windows setup (duurt ook best lang...) zie ik weer de partities ZONDER die 80GB schijf er tussen, die wel in het bios is gedetect!

• iAR
  • Niet online
Postman schreef op donderdag 21 september 2006 @ 09:16:
Ik geloof eerder dat je 80GB DOA is helaas.
Hoe test je dit? Simpel, trek hem eruit en kijk of je systeem nog steeds zo traag start.
Mocht je systeem dan weer snel starten, koppel alle andere schijven los en koppel de 80GB aan. Start je systeem dan weer traag (dus met 80GB alleen) dan is die dus brak. Start je systeem goed met alleen de 80GB, dan is het een combinatie met een andere schijf of drive die problemen geeft.
Ik gok echter voor 99% op een dode 80GB schijf.
Oops dit lijkt er inderdaad meer op...
Gaat nu als een trein! Maar goed, hij is dus niet helemaal kapot, want het bios herkent hem dus wel als zodanig... zal alternate maar eens ff bellen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

oZner schreef op donderdag 21 september 2006 @ 09:40:
[...]

Oops dit lijkt er inderdaad meer op...
Gaat nu als een trein! Maar goed, hij is dus niet helemaal kapot, want het bios herkent hem dus wel als zodanig... zal alternate maar eens ff bellen.
Kun je deze in een anders syteem hangen en met diagnostic software checken ? Of is ie echt helemaal niet meer te benaderen?

• iAR
  • Niet online
Weet ik niet. Ik heb helaas geen andere systeem (met sata) voorhanden.
Maar het feit dat de drive traag reageerd, zelfs ook in de eerste keer met windows. en daarna er niet meer van te booten is + het feit dat windows setup hem niet zien (en die andere sata drive wel!) lijkt het me dat het een brakke schijf is.
Ik stuur hem dus op! :)
Maar bedankt voor je advies!
Pagina: 1