gium schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:50:
[...]
*zucht* weer een FF vs cropfactor discussie?

Ik zou zeggen: lees dit forum eens door, want dan zou een stuk beter geïnformeerd zijn en minder dingen opschrijven die helaas onder het kopje 'onwaarheden' vallen..

GIUM, als je geen zin hebt om dit allemaal te lezen: be happy met je 5D (ruilen?

), en knock yourself out met mooie platen. De agressie waarmee je FF probeert aan te prijzen snap ik niet. Dat FF theoretisch beter is, weet ik en is logisch. Mijn punt was en is alleen dat het met de huidige stand van zaken maar weinig zin heeft, hogere eisen stelt, en daardoor erg veel duurder is, en de maximale winst in kwaliteit heel klein is. Daarmee is het voor mij (nog) niet interessant (genoeg). De volgende boel veel tekst ter ondersteuning. Reageer nog ff een keer, en geef me daarna een goed advies voor een mooie CF camera die me blij maakt, OK?
Om te beginnen: ik ken het forum. In het forum blijkt dat niet iedereen alles snapt, en dat sommige mensen veel lullen zonder goed geïnformeerd te zijn. Ik ben prima geïnformeerd. Dank je. Jij ook volgens mij, daarover geen misverstanden. We zijn beide geen volslagen idioten, dus spreken we ook niet zo tegen elkaar.
Ik heb in mijn startpost aangegeven dat ik die discussie hier niet hoef te hebben (verwijt me die dus niet).
Op verzoek heb ik mijn mening geventileerd. Jij maakt er nu een kwaaie discussie van. Lieve schat, wat een vijandigheid in je post. Ik geef aan waarom FF VOOR MIJ alleen maar nadelen heeft, op verzoek van een ander. Als jij 4500 euro hebt om uit te geven, je bij de EOS-mount wilt blijven, en dat geld over hebt voor een tikje betere kwaliteit bij forse vergrotingen heb je mijn zegen. Ik kan goed begrijpen dat je helemaal geil wordt van de 5D. Ik zie het alleen niet zitten, en leg op verzoek van anderen uit waarom. Dat ik onzin praat vind ik niet aardig van je, want ik weet verdomd goed waar ik het over heb. In je antwoord kom je niet met geweldige tegenargumenten.
Full frame stelt andere eisen aan objectieven. De kleinere APS-C sensoren hebben juist een hogere pixeldichtheid dan elke full frame camera van nu, wat juist betekent dat ze hogere eisen stellen aan de lens om meer resolutie eruit te halen (=meer detail=scherpere beelden). Hoe denk je anders dat ze bijv. 8MP of 10MP op een APS-C sensor hebben geplakt: juist-> kleinere individuele pixels. Hierdoor moet je dus hogere eisen stellen aan de hoeveelheid lp/mm die een lens kan leveren om zo dus even scherpe foto's te krijgen als wanneer je dezelfde lens op een camera zou gebruiken met een lagere pixeldichtheid (bijv. full frame).
Dit is niet juist: de 5D heeft dezelfde pixeldichtheid als de 6MP APS-C sensors, en een hogere dan de 1DMk2N. Het ruisniveau is hetzelfde als dat van de 20D, die een hogere pixeldichtheid heeft, check de luminance noise graph in het dpreview-artikel, sectie 21. Sowieso vind ik het gebruik van zeer hoge ISO's overrated - het boeit me niet zo, en is dus VOOR MIJ geen FF-argument. Ik ben tevreden met de prestaties van de huidige generatie APS-C sensors. Die zijn al veel beter qua ruis dan snelle film.
ZOOMlenzen die van hoek tot hoek helemaal okee zijn op fullframe bestaan niet, buiten (bij Canon) de L-serie telezooms. Zelfs de 24-70/2.8L standaardzoom is in dit opzicht lang niet feilloos. Dit is geen nieuws, dat was op 35mm film ook al zo. Over vignettering heb ik het dan nog niet. FF stelt precies dezelfde eisen aan een objectief als 35mm film, misschien hogere.
De huidige CF sensors gaan verder dan de kwaliteiten van de beste 35mm objectieven in de 'sweet spot'. De 5D sensor heeft, zoals gezegd, dezelfde dichtheid als een 6MP sensor, en dezelfde hoeveelheid ruis als CF-sensors van dezelfde generatie. Buiten de sweet spot is de 5D dus nog veel beter dan deze objectieven. De teleprimes zijn een iets ander verhaal, die zijn (logischerwijs) aan de buitenkant beter. De kern van het verhaal is gewoon dat het kleinbeeld/APS-C formaat alles opgeteld zo weinig van elkaar verschillen dat de winst in kwaliteit niet geweldig is, en er een aantal technische drempels bij komen bij FF, die je handig omzeilt met APS-C. APS-C heeft ten opzichte van een FF sensor dezelfde voordelen als ten opzichte van 35mm film. Ik vind het kleinere formaat alles opgeteld VOOR MIJN DOELEN een vooruitgang, als ik echt betere kwaliteit wil (en dan echt VEEEEEL beter), dan heb ik daar andere middelen voor (zie eerdere posts).
Een 2,56x stapje in formaat is niet veel. Ik kan het weten, ik heb apparatuur voor 4 formaten film in huis, die schelen stukken meer dan 2,56x met elkaar in oppervlak, en daartussen is veel, enorm veel verschil te zien. Op een print van 20 a 30 cm zijn alle formaten schitterend, en zie je bij gebruik van goeie apparatuur geen treffend verschil. Wil ik niet verder vergroten dan dat, en werk ik met film, dan neem ik dus ook geen 4-euro-per-vel groot- of middenformaat film, maar trek ik een 35mm negatief, of liever dia (ivm evt digitaliseren). Je moet resolutie (vind ik) sowieso minstens verdubbelen om in één oogopslag een kwaliteitsverschil te zien. De extra beeldinfo is bij overgang van APS-C naar FF bij gelijke pixelgrootte slechts 1,6x (60%) groter. Daar doe ik het niet voor. Jij wel, en dat is prima. Zodra de 5D 1000 euro kost, ligt-ie hier in huis. OP DIT MOMENT zijn er betere, handigere alternatieven VOOR MIJ.
Verder geef ik in mijn post al aan dat FF theoretisch in staat is tot betere afdrukken, dat is gewoon een logisch feit. OP DIT MOMENT (hoevaak moet ik dat herhalen) heeft FF alleen nauwelijks voordelen t.o.v. APS-C, gezien de enorm veel hogere kosten (mede veroorzaakt door hogere eisen aan objectieven), het veel hogere gewicht en de relatief zeer kleine kwaliteitswinst die je haalt met al die (overigens prachtige) spullen. Dat is mijn MENING, gedeeld met velen, en misschien ben je het er niet mee eens. In absolute zin kun je met FF een hogere kwaliteit halen, maar het verschil is heel, heel erg klein in absolute zin en in verhouding met de kosten. Verder vind ik het ongemak van zo'n grote body ook een belangrijk nadeel.
Matig is wel heel erg overdreven. Als je een goed exemplaar hebt van een kwaliteitslens, dan zijn zelfs de extreme hoeken wijd open nog redelijk en zeer goed te gebruiken.
Dat spreek ik niet tegen, maar het draagt bij aan de exorbitant veel hogere kosten die je moet maken om het maximale eruit te halen, en de uiteindelijke kwaliteitswinst is, behalve op waanzinnige vergrotingen, niet opvallend. Je zegt hier eigenlijk alleen dat ik een optimale kwaliteit haal als ik de best mogelijke spullen koop. Ik zeg, dat als ik redelijk normale spullen koop, ik een net zo goede, en vaak betere plaat maak met APS-C. Dat vinden ze bij Nikon ook, en daarom vertikken ze het een FF te maken.
Dus je oplossing is om altijd maar Full Frame lenzen op cropfactor camera's te gebruiken. Jammer en eigenlijk vrij kortzichtig, vooral omdat Canon ook mooie EF-S lenzen in de collectie heeft en je voor een 10mm (=16mm als 35mm eq.)rectalineaire lens eigenlijk geen andere optie hebt dan een lens die gemaakt is voor een APS-C sensor. En wil je voor zo'n kleinere sensor een f/2.8 zoomlens in het algemene standaard bereik (~28mm tot ~70mm) hebben, dan zit je dus ook vast aan een lens die gemaakt is voor dat formaat sensor en je dus weer tegen de 'problemen' aanloopt van het gebruik van de uiterste hoeken van die lens.
Lees even goed. Mijn 'oplossing' voor welk probleem? Ik begrijp je punt niet.
Ik zie niet wat er kortzichtig is aan het gebruik van een 35mm objectief dat prima presteert

. Mijn enige punt is dat redelijke 35mm lenzen het heel lekker (beter) doen op APS-C, omdat je de mindere delen van het beeld niet gebruikt. Met EF-S is niks mis, maar de objectieven zijn vrij duur en ik vraag me af hoe lang Canon ermee doorgaat, aangezien ze hebben aangekondigd (in tegenstelling tot elk ander merk) uiteindelijk alles behalve de simpelste instapper op FF te willen brengen. Door de even hoge prijs als voor prima 'normaal' 35mm glas, zie ik geen voordeel (buiten de UWA) in de EFS-serie, alleen een risico-investering. Daarom koop ik liever EF glas. Dat kan ik bovendien gebruiken voor film. Ik begrijp niet wat daar vreemd aan is.
En ik dacht dat je 10 jaar lang SLR ervaring had? Dan zat je dus 10 jaar lang gefrustreerd naar je foto's te kijken, aangezien je dus full frame lenzen gebruikte op een 35mm film en dus last had van die verschrikkelijke mate van vignettering en alle andere verschrikkelijke ongemakken van zo'n lens. Je hebt vroeger dus blijkbaar een hoop tijd besteedt in je doka...
Nee niet gefrustreerd, en geen geweldige ongemakken. Veel beperkingen van 35mm vallen voor de meeste omstandigheden weg door APS-C. Ik ken de beperkingen van 35mm, het heet ook niet voor niets kleinbeeld. Als ik zin heb in mierenneuken pak ik middenformaat. Met elk formaat, zelfs hele lullige, kun je prachtige foto's maken, ook digitaal. Ik sterf ook niet van vignettering, ik ben er alleen net vanaf, en ik ga niet investeren om het terug te krijgen.

Mijn punt was alleen (heb je blijkbaar overheen gelezen) dat vignettering veel erger is op FF digitaal dan op 35mm film, vanwege de eigenschappen van de sensor. Dit wordt softwarematig verholpen, zodat je in het randgedeelte van de sensor maar een relatief klein effectief dynamisch bereik overhoudt. Dit doet het voordeel van grotere pixels gedeeltelijk teniet. Dit is een reëel technisch obstakel dat APS-C niet kent.
Yep, dokawerk is prachtig en tijdrovend. Ik heb in mijn doka vooral afgeleerd veel moeite te doen om het maximale uit een bepaald formaat te persen, en om teveel te verwachten van een bepaald systeem. Digitaal heb ik omdat het makkelijk is, en snel. De FF sensor brengt een paar nadelen terug, tegen kleine kwaliteitswinst en hoge prijs.
Onzin. De 5D heeft grotere pixels dan elke cropfactor camera op de markt. Hierdoor is het ruisniveau ook een stuk minder, en het dynamisch bereik een stuk groter. Je haalt de recensie van dpreview erbij, maar daar zie je zelf toch ook dat de pixels van een 5D groter zijn (pagina 12)? En daar kun je dan toch ook lezen dat een huidige full frame camera minder hoge resolutie-eisen aan de lens stelt?
Vignettering en hoek-op-sensor-verhaal: zie sectie 24. Kijk voor ruis ff op de
luminance noise graph in sectie 21, die is vrijwel gelijk aan de 20D en 30D. De grootte van het dynamisch bereik is niet per definitie groter bij een grotere pixel. De 5D pixels zijn inderdaad groter, ze zijn even groot als de pixels van de 6MP APS-C sensors. Ik dacht ff dat de 20D 6MP was, sorry. Dat over die lens is maar hoe je het bekijkt. Phil Askey is niet mijn guru, en komt soms met rare verhalen.
De meeste reviews zijn trouwens niet erg objectief, om het voorzichtig te zeggen. Zelfs een absolute beer van een camera krijgt nog 'Recommended', en hij geilt op gadgets, film modes met stereogeluid en andere onzin. Ik gebruik de site alleen voor de specs, de ervaringen vraag ik aan jullie, daarvoor heb ik dit topic gestart.
En je hebt het hier over de JPG vergelijkingen van dpreview. Het is algemeen bekend dat je niet het uiterste uit je foto's haalt met JPG foto's.
Je kunt prima vergelijken met JPEG, als je maar bij alle cams dezelfde conversie van de RAWdata gebruikt. Dpreview gebruikt RAW-conversie, en geen JPEG uit de camera, anders vergelijk je het JPEG algoritme i.p.v. de kwaliteiten van de sensor. Men is niet gek.
Vreemd trouwens dat de afbeeldingen in de iso-vergelijkings-crops bij de 5D groter zijn, die zouden kleiner moeten zijn vanwege de grotere pixels. (er vanuitgaande dat de voorwerpsafstand gelijk blijft).
[quote]
Er zijn nog zat objectieven die de resolutie in het centrale gedeelte gemakkelijk kunnen overtreffen, en in de uiterste hoeken gewoon heel goed benutten. Kijk voor het centrale gedeelte maar eens naar de recensies op
www.photozone.de, waarbij er regelmatig lenzen voorbij kwamen die de meetbare resolutie van een 8MP cropfactor camera overtreffen.
[quote]
Ik zie maar een paar objectieven die het scheidend vermogen van de 350D (ca 2000 beeldlijnen) nèt marginaal overtreffen. Je kunt ze op één hand tellen. Photozone test met en voor APS-C, dus over de hoeken op FF kun je er niks lezen, behalve in de survey. Neem een kijkje bij photodo, die zweed is al vele jaren een instituut als het gaat om lenzen testen.
Een goed voorbeeld is trouwens van photozone.de de test van de Canon 24-85 3.5-4.5 zoomlens. Doet het lekker op APS-C (zeer goed zelfs), maar is op 35mm ècht slecht aan de buitenkant. Afgezien van onscherpte e.d. ook fikse vervorming. Dat weet ik uit ervaring, ik heb één. Ik hou 'm toch, want hij is handig, doet 't goed op mn 300D, en ik heb m voor niks gekregen. Ik hou 'm uit de buurt van mn 35mm toestel.
Over welke werkvloer loop jij dan?

Voor PJ, evenementen (geen dance-parties) en sport zie ik toch vooral 1D, 5D en 1Ds camera's voorbij hobbelen. Af en toe wel eens een 20D/10D als backup, maar een pro die z'n brood ermee verdient (dus niet de freelancer die af-en-toe iets doet) gebruikt logischerwijs gewoon APS-H of FF.
PJ's gebruiken bijna allemaal cropfactor-sensors, de meeste Nikon (allemaal CF), de rest Canon 1D, en vaak simpeler (20D/d70). De camerakeuze zit 'm vooral in de degelijkheid van het spul en de draagbaarheid. Bij PJ (met name krant) is beeldkwaliteit in termen van resolutie nauwelijks meer een issue. Foto's in glossy/foto bladen komen bijna allemaal van middenformaat+diafilm+drumscan of middenformaat met digi-achterwandje. In de medische wereld uitsluitend APS-C, dat heeft voordelen t.a.v. formaat van de spullen en macro/microfotografie. Vogelaars houden van APS-C vanwege de 'brandpuntsverlenging' en de enorme reductie in kosten en gewicht die daarmee gepaard gaan. Die halen nu met een Bigma 800mm eq, of komen met een betaalbare tele rond de 300.400mm uit - dat kostte ze 7 jaar geleden nog duizenden euro's en was dus geen optie. Bij sport zie ik inderdaad vaak FF met supertele. Bij sportfotografie wordt uiteindelijk vaak fiks gecropt (vaak geen zoom en wel timing- toestanden wegens snel bewegende onderwerpen), en dan heeft FF een voordeel. Bovendien: who cares about de prijs en draagbaarheid van FF als je op het dak van een stadion zit met een $$$$$ kilo's wegende tele?
bakman (volgens mij was hij het) heeft identieke foto's tussen zijn 20D en 5D laten afdrukken op diverse formaten en aan zijn klanten voorgelegd. Al z'n klanten kozen voor de 5D afdrukken. Als je ze naast elkaar zet is het verschil te zien, vooral bij de formaten vanaf 10x15.
Ik heb het ook gezien. Op 10x15 zie ik geen enkel verschil. De meeste afdruksystemen (ook de hele goeie) smijten bij dit formaat sowieso ruwweg de helft van de info weg, omdat ze geen 8/10 MP trekken op 10x15, de standaard is zo'n 300 dpi effectief, soms 400.
Op 20x30 zie ik een heel klein beetje verschil als ik goed kijk. Hier begint gezien het formaat de vergelijking wel scheef te lopen, de 20D heeft een veel lagere resolutie. Met de nieuwe generatie 10MP APS-C verwacht ik ook daar geen verschil meer te zien, tenzij ik op zoek ga naar imperfecties, en dan nog. Bij groter vast wel, maar dat doe ik bijna nooit, en als ik het doe maak ik 'm meteen gigantisch, met middenformaat film, en is de hele boel ragscherp en prachtig.
Zo'n test is bovendien een farce, want je kunt niet hetzelfde objectief op dezelfde branspuntsafstand gebruiken. Je vergelijkt dus ook nog tussendoor 2 objectieven / de prestaties van 1 objectief op 2 verschillende brandpuntsafstanden met elkaar.
Fotografen laten bovendien niet graag plaatjes naast elkaar aan hun klanten zien die zijn gemaakt met dure en goedkope apparatuur waarop geen verschil te zien is.

Vind je het gek? Je hebt/had er dan ook onzinnige ideeën over en ik vraag me af hoe je ooit tot deze onzin bent gekomen. Ben je ooit misschien een verkeerd foto winkeltje binnen gelopen die meer provisie kreeg op z'n 350Ds?
En dan heb ik het niet eens over de andere grote voordelen gehad, zoals onder andere de merkbaar grote en helderdere zoeker of meer invloed/creativiteit met je DOF. Geen wonder dat je door zulke foutieve gedachten er niks meer van begrijpt.
Ik praat geen onzin, ik geef mijn mening, en ik geef aan waarom APS-C voor mij prima is en voordelen heeft t.o.v. FF digitaal, en een aantal nadelen niet heeft. Ik haal mijn informatie niet uit fotowinkels natuurlijk. Ik heb mezelf nog niet op duidelijke onzin beptrapt. Je hebt alleen andere gedachten over dezelfde feiten, en je vindt andere dingen belangrijk voor het doel van je fotografie. Daarom heb je denk ik ook een andere camera.
Het verschil in DOF is echt zeer minimaal en niet van dien aard dat het je creativiteit nou echt zoveel vergroot. Ik merk ook op mijn huidige APS-C camera geen belangrijk verschil in scherptediepte t.o.v. 35mm. Voor veel toepassingen is kleinere scherptediepte bij hetzelfde diafragma bovendien een belangrijk nadeel. Met de zoeker ben ik het helemaal eens. Als je nu en dan door een 35mm zoeker kijkt, of beter nog, een middenformaat zoeker, dan word je echt gestoord van die cropfactor-peepholes. Maar er zijn mensen hier die zeggen dat Nikon dat heeft opgelost, dus dat ga ik binnenkort es bekijken.
De max. haalbare beeldkwaliteit van een systeem zit m vooral in resolutie en formaat. Het opschroeven van de resolutie heeft nadelen (kleinere pixels), dus uiteindelijk is het formaat bepalend voor de max. kwaliteit die je kunt halen. Mijn hele punt is dat de stap APS-C --> 35mm alles opgeteld en afgewogen, nu, september 2006, voor mij, sipelpomp, een slechte keuze is, en dat ik me afvraag of het de moeite gauw waard zal worden. Daarbij heeft APS-C een aantal ongemakjes niet die FF wel heeft, en geeft het mij geen reden tot klagen.
Ik ben blij dat je zo gelukkig bent met je 5D. Ik zie de charme van de geweldige 5D. Ik twijfel er niet aan dat je machtige platen maakt. Ik heb alleen op verzoek van anderen uitgelegd waarom APS-C voor mij de betere keus is, en onderbouwd waarom ik vind dat het voordeel van FF zwaar wordt overschat, en een overstap ook nadelen met zich meebrengt.
Je moet niet continu verwarren dat ik heb uitgelegd waarom ik voorlopig geen FF hoef, en er geen voordelen in zie, en dat ik
niet heb willen uitleggen dat FF dure onzin is voor mensen zonder hersens of gevoel voor kwaliteit. Het is alleen niet zo dat APS-C een 'poor man's' fullframe is. Het is een nieuw formaat met duidelijke voor- en nadelen, en niet alleen maar geboren uit technische beperkingen, zoals Canon wil doen geloven. Allerlei formaten en systemen hebben eigenschappen (zoals de scherptediepte) die voor de één een voordeel zijn en voor de ander een nadeel. Probeer niet zo onwijs gepolariseerd te reageren.
Jij denkt er anders over dan ik, en dat is okee. Een FF/APS-C debat vind ik niet nodig, de beste keuze is voor iedereen anders. Niet iedereen die het geld makkelijk kan missen zal bijvoorbeeld een 5D kopen, en daar kunnen goede redenen voor zijn. Ik bestrijd niet dat FF niet beter is/kan zijn, maar een wereld van verschil is het echt niet, en zal het nooit worden. Neem es een kijkje bij middenformaat, en zie hoe je voor relatief weinig geld een volledig nieuwe wereld van kick-ass beeldkwaliteit betreedt, met apparatuur van een zalige kwaliteit.

Amen
En, heb je nog een advies voor me, voor een fijne nieuwe cropfactor-body?