[Ontvangst-probleem] Sweex kaart heeft een slecht bereik

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Info:

Ik heb bij familie een draadloos netwerk aangelegd. Beneden in de meterkast staat een standaart Versatel Multimedia modem, die IEEE 802.11 B/G ondersteunt. Boven (op de zolder, dit is de 2e verdieping) heb ik in 2 pc's 2 van deze Sweex Wi-Fi PCI kaartjes gestopt. Deze ondersteunen ook IEEE 802.11 B/G. De afstand tussen het modem en de pc's is ongeveer 6 meter hemelsbreed en kruist 2 vloeren van gewapend beton.

Het probleem:

Natuurlijk zou dit topic er niet zijn als er geen probleem was geweest. De Sweex kaartjes vinden op de beste manier (antenne's recht, dus niet naar boven/beneden geknikt) 3-5% signaal. Dit is net te weinig om te connecten en zeker te weinig om fatsoenlijk te kunnen internetten (laat staan te downloaden). Als ik de antenne's knik ontvangen ze helemaal geen signaal meer. Volgens mij moet het gewoon mogelijk zijn om op deze afstand een goed signaal te ontvangen.

Oplossingen?

Wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn? Zelf dacht ik aan deze dingen:

1. De Sweex kaartjes met gebruik van de garantie terugbrengen en nieuwe betere kaartjes kopen. Deze optie heeft mijn voorkeur aangezien het het goedkoopste is (in princiepe hoeft het niks extra's te kosten) en vrij eenvoudig. Zelf zat ik bevoorbeeld te denken aan deze de Edimax EW-7128g Wireless PCI kaart (Pricewatch link, Productsurvey link). Deze word erg goed gerieviewed in de productsurvey, en is erg goedkoop.

2. Een acces point op de 1e verdieping zetten, in ad-hoc modus. Deze moet dan het signaal opvangen, en weer verder zenden. Deze oplossing lijkt mij niet echt handig, aangezien we daar weer 40 euro extra aan kwijt zijn.

3. Op de Sweex kaartjes en/of het modem betere antenne's zetten. Kost ongeveer evenveel geld als optie 2, maar zal waarschijnlijk minder effectief zijn.

Ik denk zelf dat optie een wel zal gaan werken. Anders word het iets anders. Dit zou erg jammer zijn omdat dit extra geld gaat kosten. Gaat dit werken? Alvast bedankt voor jullie mening.

(p.s. aub geen reacties in de trant van "waarom trek je niet gewoon een kabeltje? doe dat maar." In deze situatie heeft draadloos gewoon de voorkeur.)

Everybody lies

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Waarom heeft draadloos dan de voorkeur?
Leg dat eens uit?

Draadje is nog altijd de beste optie voor een vaste pc, en boren is geen enkel probleem, afwerking ook niet (kost weinig, heb je veel).
Als wifi er niet geweest was had je ook een draadje getrokken toch? :P

Wat je ook kunt doen is een wireless bridge en een switch aanschaffen zodat je tussen die 2 pc's een draadverbinding hebt, en die bridge de wireless verbinding af laten handelen.
Veel AP's kunnen ook bridge zijn.
Dat ding kun je beter plaatsen, waarschijnlijk heeft 'ie een beter bereik.

Enne...
Je weet dat gewapend beton slecht is voor draadloos?

En de meterkast een slechte plek (leidingen, koper, EM velden van stroomdraden e.d.)
Ik veronderstel ook dat de algemene mening over sweex bekend is?

Linksys, Senao, Cisco e.d. is beter. (en niet zeuren dat dat te duur is, voor kwaliteit moet je gewoon neertellen, draadloos is gewoon *duur*, wat denk je waarom ik kabeltjes heb?)

[ Voor 20% gewijzigd door Romke op 20-09-2006 23:46 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sja, hier heb ik met m'n vader toendertijd ook een netwerkkabel door de gewapende vloer getrokken. Het grootste probleem was dat daarvoor een kast wegmoest. Ik kan me voorstellen dat het voor minder intensieve toepassingen veel gemakkelijker is WiFi te gebruiken. Ook voor mensen die minder goed zijn in het netjes wegwerken van kabels is het een uitkomst.

Maar terug ontopic:
Jammer genoeg zijn die Sweex kaartjes nu eenmaal niet het beste wat je kan krijgen. Een kennis heeft ze ook eens gekocht en ze konnen net (en 50% van de tijd dus net niet) 2 verdiepingen met houten vloeren overbruggen. Met gewapend beton én het AP in de meterkast ga je dit dus niet redden.

Ik zou alsnog voor andere (sterkere) kaarten gaan.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Sorry als ik onderbreek, maar ik zie hier compleet andere opties ;)

1. MIMO router + kaartjes aanschaffen. Deze dingen zijn vaak voorlopers van de n-technologie, en hebben naast de hogere bandbreedte ook een veel sterker signaal en een hoger bereik.
2. Alleen MIMO kaartjes aanschaffen. Kijken wat er gebeurt..
3. Router + kaartjes voorzien van betere antennes voor versterking.

Andere draadloze netwerkkaartjes halen heeft toch geen zin, het signaal van je modemrouter is na de 1e betonnen vloer al meer dan gehalveerd.

Veel succes in iedergeval; betonnen constructies en WLAN gaan vaak niet goed samen (niet altijd... soms wel ;)).

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Romke

Romke

Dieselhead

Dat signaal moet ook opgepikt worden.

Als je kaartjes gevoeliger zijn pikken ze meer op, en heb je dus meer kans op internet. ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Koop het goedkoopste routertje watje kan vinden.. en zet die in de meterkast..
Trek een kabel (dan hoeftie niet draadloos te zijn..) van de meterkast naar de eerste verdieping en zet je router/accesspoint neer.

Uitaard kan je ook een goedkope wireless router kopen, en die op de 1e verdieping zetten, die zijn nog altijd goedkoper dan standaard AccessPoints.
Zorg wel dat de router WISP, WDS of UniversalRepeater ondersteunt.

Actions speak louder than words

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
Mmmm, jammer genoeg toch veel reacties van "Trek gewoon een draadje".

Om het uit te leggen: De bestaande situatie is verkeerd aangelegd. Er loopt een telefoonkabel naar boven, daar zijn de telefoons op aangesloten, dan loopt de kabel door, en daar is het modem dus op aangesloten. Dus veel verder dan de maximale 2 meter tussen het hoofdcontact en de splitter en sterker nog, helemaal geen splitter! Wonder boven wonder werkt het nog ook, met 10 a 20 KByte per seconde wel te verstaan |:( . Om van het gezeik af te zijn vonden we het makkelijker om het in 1x wireless te maken. Niet alleen omdat het mooier is (geen kabels door het huis e.d.) maar ook met
het oog op de toekomst. Als we het bedraden moeten we bij een extra pc, of het verplaatsen van de pc eerst weer de boel doorknippen op de eerste verdieping dan een switch ertussen en dan van de switch weer een kabel naar de pc trekken. Nu is het bij verplaatsen geen probleem, en bij een nieuwe pc is het een kwestie van kaartje erbij. AUB geen discussie meer. Als het echt niet anders kan snap ik ook wel dat het beter is om een draadje te trekken.
SgtStrider schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:57:
Sorry als ik onderbreek, maar ik zie hier compleet andere opties ;)

1. MIMO router + kaartjes aanschaffen. Deze dingen zijn vaak voorlopers van de n-technologie, en hebben naast de hogere bandbreedte ook een veel sterker signaal en een hoger bereik.
2. Alleen MIMO kaartjes aanschaffen. Kijken wat er gebeurt..
3. Router + kaartjes voorzien van betere antennes voor versterking.

Andere draadloze netwerkkaartjes halen heeft toch geen zin, het signaal van je modemrouter is na de 1e betonnen vloer al meer dan gehalveerd.

Veel succes in iedergeval; betonnen constructies en WLAN gaan vaak niet goed samen (niet altijd... soms wel ;)).
Van MIMO is mij na even lezen gebleken dat het niet echt voor heel veel extra prestatie zorgt. Ze zijn vaak wel al een stuk duurder, dus dat kan beter niet denk ik. En de n-standaard is qua prestaties zeker goed, maar aangezien het allemaal pre versies zijn ga ik het daar toch niet op wagen. Grote kans dat het binnen een jaar incompatibel word. En deze kaartjes zijn ook nog eens DUUR! E80,- voor een simpel pci kaartje 8)7 Ik weet dat het bij intensieve toepassingen handig is, maar het is hier echt veels te duur.

Waar het internet voor bedoelt is:
  • Goed kunnen surfen/mailen/msn'en enzovoorts.
  • Soms muziek downloaden.
  • Misschien af en toe eens een groot programma downloaden.
De verbinding moet dus tenminste zo'n 2,5MBit halen. De snelheid van de aansluiting is 4MBit dus hoe sneller hoe beter. Het liefst minstens zo'n 3,5 MBit, dan kunnen we het optimalen uit de verbinding halen. Dit moet IMO toch zeker mogelijk zijn, aangezien G normaal met een groot bereik zo'n 30MBit haalt (Max is 54, maar dat haal je natuurlijk nooit). Een bereik van zo'n 50% lijkt mij dus genoeg.

De router/modem van Tele2 kan helaas niet op de eerste verdieping geplaatst worden m.b.v. de bestaande telefoon kabel, aangezien deze router/modem ook voip verzorgt.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: Ga ik met dat Edimax kaartje genoeg bereik halen? Dit zijn de specs (link naar site van fabrikant is niet mogelijk):

Standards: IEEE-802.11g / IEE-802.11b
Frequency Band 2.4000~2.4835GHz (Industrial Scientific Medical Band)
Bus Type 32-bit PCI V2.2/2.1
Modulation OFDM with BPSK, QPSK, 16QAM, 64QAM (11g), BPSK, QPSK, CCK (11b)
Data Rate 54/48/36/24/18/12/11/9/6/5.5/2/1Mbps auto fallback
Security 64/128-bit WEP Data Encryption, WPA (TKIP with IEEE 802.1x) and AES
Antenna External detachable dipole antenna (Connector: RP-SMA connector, Cable Length: 94 cm)
Driver Windows 98SE/Me/2000/XP
Power Voltage 3.3V + 5%
Transmit Power 16dBm ~ 18dBm
Dimension 19(H) x 127(W) x 121(D) mm
Temperature 0~55 Degree C
Humidity Max to 95% (Non-Condensing)
Certification FCC Class B, CE Mark

De antenne is volgens mij van een stuk betere kwaliteit dan het kleine antennetje van het Sweex kaartje.

Als deze kaart het niet gaat halen, zijn er dan andere kaarten die niet extreem duur zijn (dus geen 80 euro ofzo, maar iets duurder kan wel) die het wel halen (moet natuurlijk niet wireless-n ofzoiets zijn, want dat ondersteunt de modem/router niet)? Zo niet, wat is dan de beste andere oplossing? Betere antennes, of een acces point midden in het huis? (ik zou dan voor het 2e gaan, een acces point, maar dat weten jullie natuurlijk ook veel beter.) Bedankt voor de al geboden hulp, en ook de toekomstige!

@ Anti-XP: Het mooie is dat Wi-Fi er juist wel is! ;)

Everybody lies

• XplodingForce

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Topicstarter
*Subtiel kickje*

Everybody lies

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34

Theo

moederbord

Ik zou in één van de pc's eens een andere ontvanger zetten, puur om te kijken of je dan wel bereik heb. Deze ontvanger kun je van een andere pc halen (bijv bij jouw pc's) Je kunt ook een laptop die wifi heeft naast één van de pc's zetten, puur om te testen. als je met een laptop of met een andere ontvanger wel ontvagst heb (en dus ook internet) dan moet je alleen maar twee nieuwe ontvangers te halen voor de pc's.
Mocht je geen ontvanst hebben dan moet je eens proberen de router benden in de meterkast te verplaatsen buiten de meterkast. Desnoods hang je hem aan de buitenkant van de wand van de meterkast.
Mocht dat ook niet helpen kun je een andere router proberen, maar ik betwijfel of dat gaat werken dan.

Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je router en ontvangers werken? heb je ze ooit kunnen testen? Het zou nogal sneu zijn als je uit loopt te zoeken waarom je geen ontvangst heb als gewoon je router stuk is..

edit:
anders schop ik gewoon even een oud topic omhoog 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 04-10-2006 18:37 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Speelt dit probleem nou nog of niet?

Je zou anders eventueel de telefoonkabel (mits 4 aderig) als netwerkkabel kunnen gebruiken, het mag eigenlijk niet, maar het kán wel. >:)
En het is bij een ADSL verbinding volgens mij niet erg als deze niet direct bij het binnenkomen van de woning wordt gesplitst (Dat is alleen bij kabel zo)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Wat je ook kan doen, mits de telefoon draad 4 aderig is:

Binnen komend signaal over 2 adertjes (tel+adsl is 2 aders) naar boven
hier naar de splitter en modem, vervolgens op de overige 2 aders het telefoon signaal zetten.

Hier hebben mijn ouders dat ook gedaan, vanaf aansluitpunt alles naar boven.
Daar de splitter, een kabel door naar de modem en andere door naar telefoons en over 2 aders terug naar beneden voor de telefoon aansluiting.

Werkt allemaal zonder problemen op 6Mbit en telefoon werkt ook gewoon goed (Analoog)
op deze manier zou je dus eventueel de router/AP op de eerste verdieping of de zolder neer kunnen zetten zonder extra kabels te moeten trekken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eens aan Linksys en SRX gaan denken.
Ik had dat probleem ook, Nu ik een Linksys WRT54GXv2 (wireless router) heb en een WMP54GX (wireless netwerk kaart).
Ik heb ook 2 betonnen muren, maar ik heb 100% signaal en ook 100% quality.
Deze oplossing is wel aan de prijs, een kleine 250 euro maar dan is alles wel tip top geregeld.
Deze kaarten en routers bezitten 3 antennes, door deze antennes worden de dead spots verminderd.
3 signalen tegelijk dus, doordat deze dead spots enorm verminderd worden krijg je een veel beter signaal dead spots zijn namelijk de oorzaak van het slechte signaal.
De sweex kaartjes die jij hebt kan je beter terug brengen en in deze situatie een echt goed merk nemen als Linksys.
Als je linksys kaartjes koopt, koop dan de SRX kaarten en NIET de gewone kaarten van Linksys.
De gewone kaarten van Linksys hebben namelijk standaard al betere antennes dan een normale kaart en de reden hiervoor is dat de sterkte van het signaal dat de kaart zelf uitzend minder sterk is.
En om dit dus te compenseren doen ze er een betere antenne op, maar deze kaarten werken met 2 betonnen muren ook NIET goed.
Met 2 betonnen muren MOET je gewoon goed spul hebben.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik ben er iig erg over te spreken.

• Romke

Romke

Dieselhead

Senao AP met bijpassend PCI kaartje ;)

Waarvan de prijs imo. het werk van draadjetrekken rechtvaardigt, maargoed.

Heb je wel hoog vermogen e.d. ;)

Pagina: 1