Toon posts:

Asus EN7900GT stroom kosten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 maanden een Asus EN7900GT en ben er achter gekomen dat deze kaart altijd het maximale vermogen trekt.

In idle stand verbuikt mijn PC nu 250watt. Dit vind ik nogal hoog, zeker omdat mijn systeem maar 70a80w in idle verbruikt wanneer er een goedkopere videokaart inzit. Ook blijft de videokaart op 58 graden draaien.

Ik test dit met een energiemeter van de nuon :)

Is er een mogelijkheid dat deze Videokaart in powersaving stand springt wanneer het niet word gebruikt ? Voor internet en word heb je geen dure videokaart voor nodig lijkt me.

Wat ik al geprobeerd heb:
Asus Smartdoctor geinstalleerd (Dit beweerd dat het de Asus Videokaart afkoelt)
Asus Nvidia Drivers geinstalleerd
Nvidia drivers geinstalleerd
Asus Extended rommel geinstalleerd
Windows XP 32bit geprobeerd (zelfde probleem)

System Specs:
Intel C2D E6700
4 GB Ram
WD Raptor 150GB
2x Seagate 7200.10 320GB RAID 0

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:47:
Ik heb nu 2 maanden een Asus EN7900GT en ben er achter gekomen dat deze kaart altijd het maximale vermogen trekt.

In idle stand verbuikt mijn PC nu 250watt. Dit vind ik nogal hoog, zeker omdat mijn systeem maar 70a80w in idle verbruikt wanneer er een goedkopere videokaart inzit. Ook blijft de videokaart op 58 graden draaien.

Ik test dit met een energiemeter van de nuon :)

Is er een mogelijkheid dat deze Videokaart in powersaving stand springt wanneer het niet word gebruikt ? Voor internet en word heb je geen dure videokaart voor nodig lijkt me.

Wat ik al geprobeerd heb:
Asus Smartdoctor geinstalleerd (Dit beweerd dat het de Asus Videokaart afkoelt)
Asus Nvidia Drivers geinstalleerd
Nvidia drivers geinstalleerd
Asus Extended rommel geinstalleerd
Windows XP 32bit geprobeerd (zelfde probleem)

System Specs:
Intel C2D E6700
4 GB Ram
WD Raptor 150GB
2x Seagate 7200.10 320GB RAID 0
Deze kaart vergt wel veel power van je voeding. Wat is de totaal aantal watt van je voeding??

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een videokaart die 170W gebruikt is onzin. Helemaal in idle.
Ik heb even wat materie opgezocht, wat jij ook had kunnen doen, en in tests gebruikt een 7900GT +- 50Watt. Onder idle zelfs maar +-25W.
Om even een bron te vermelden: X-bit labs

Hoe zit het met de rest van het systeem? Is het mogelijk dat de processor ergens mee bezig is? Loopt er een bepaalde proces wanneer de 7900GT er in zit en niet wanneer die goedkope er in zit. Wat voor kaart is die goedkope precies? ;)
Hier zit iig meer achter dan enkel de videokaart.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:57:
Een videokaart die 170W gebruikt is onzin. Helemaal in idle.
Ik heb even wat materie opgezocht, wat jij ook had kunnen doen, en in tests gebruikt een 7900GT +- 50Watt. Onder idle zelfs maar +-25W.
Om even een bron te vermelden: X-bit labs

Hoe zit het met de rest van het systeem? Is het mogelijk dat de processor ergens mee bezig is? Loopt er een bepaalde proces wanneer de 7900GT er in zit en niet wanneer die goedkope er in zit. Wat voor kaart is die goedkope precies? ;)
Hier zit iig meer achter dan enkel de videokaart.
Dan noem je het onzin ... Wanneer ik mijn videokaart vervang met een kaartje van €40 verbruikt mijn systeem in idle nog maar 80w. Deze kaart is een ASUS EN6200TC 256MB

Wel moet ik de 250w naar beneden schroeven naar 210w. 40w werd door 1 monitor gebruikt dat ook via een contactdoos op dezelfde energiemeter zat. Nu zit alleen de PC zelf op de energiemeter.

Ook moet ik er bij zeggen dat het om de TOP editie van asus gaat. Deze is wat hoger geclocked als de normale EN7900GT

De processor is compleet idle en draait zelf op 1.6 GHz omdat het totaal niet word gebruikt.

Mijn voeding is een Enermax Noisetaker 480w. Wanneer de PC uit is geeft de energiemeter nog maar 3a4w aan. Dat is normaal volgens mij.

Het is duidelijk dat deze videokaart totaal niet in IDLE gaat want de temperatuur blijf in alle tijden op bijna 60 graden staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 22:18 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 20:02
En als je gewoon de officle nvida drivers probeert en die asus meuk eraf haalt.
Download ook rivaturner kan je de snelheden van je grafische bekijken en zien of ie in idle mode ook nog steeds voluit loopt.

Verwijderd

Topicstarter
DJ-Promo schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:23:
En als je gewoon de officle nvida drivers probeert en die asus meuk eraf haalt.
Download ook rivaturner kan je de snelheden van je grafische bekijken en zien of ie in idle mode ook nog steeds voluit loopt.
Ik had juist de Nvidia drivers geinstalleerd .. Ik ben met de asus drivers begonnen omdat ik hoopte dat daar powermanagement tools bij zaten ... Behalve Asus Smartdoctor zit er niets bij en helaas werkt het ook niet.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 20:02
Download rivaturner dan om te kijken wat je clocks zijn.

Verwijderd

Topicstarter
DJ-Promo schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:31:
Download rivaturner dan om te kijken wat je clocks zijn.
Zoals verwacht de 3 Core Clocks en de Memory Clock blijven allemaal op dezelfde staan. Idle of load maakt niets uit. Ook als je een relatief zwaar spel als bv halflife 2 of doom 3 met 16x AA speelt.

Geometric domain -> 540 MHz
Shader domain -> 522 MHz
ROP Domain -> 522 MHz
Memory Clock -> 720 MHz

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
nu ik heb exact dezelfde kaart als jouw, mijn temps zijn bij start < 34 graden en op full load komt ie niet boven de 45 graden, wel men een zalman cooler )

smartdoctor doet niets, buite je clock en mem zetten, dat blijft altijd hetzelfde zoals het staat, ( je kan overclocken en onderkclocken maar daar blijft het het. )

als men systeem eens decent up blijft zal ik rivatuner ook eens laten zien. dat kan je helpen dan

Verwijderd

Topicstarter
BitchCrew schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:37:
nu ik heb exact dezelfde kaart als jouw, mijn temps zijn bij start < 34 graden en op full load komt ie niet boven de 45 graden, wel men een zalman cooler )

smartdoctor doet niets, buite je clock en mem zetten, dat blijft altijd hetzelfde zoals het staat, ( je kan overclocken en onderkclocken maar daar blijft het het. )

als men systeem eens decent up blijft zal ik rivatuner ook eens laten zien. dat kan je helpen dan
Ik heb wel de top editie he! Deze is iets hoger geclocked. Het geeft in ieder geval wel aan dat er met de videokaart iets mis is.

Als de PC lang uit is geweest en ik meet de temperatuur dan gaat het in rap tempo richting de 60 graden. (Duurd ongeveer een kwartier voordat de max temp word gehaald) Ik heb 3DMark 2006 een continuous loop aan gezet en de temp blijft op 60 graden staan.

Idle of onder load maakt dus geen verschil. Ook valt het me op dat de temperatuur niet daalt wanneer ik de clock terugschroef naar 420MHz. Stroom verbruik blijft ook hetzelfde.
Pagina: 1