Toon posts:

Wingman, gameport, parallelle poort en drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week kwam ik tijdens het uitmesten van m`n garage m`n ouwe Ligitech Wingman Extreme tegen, `t ding is zeker 10 jaar oud, maar zou het nog moeten doen..

Toen ik `m probeerde in te pluggen stond ik daar met die stekker in m`n hand te zoeken naar iets wat op een 15 pins connector leek :? :? Daar had m`n mobo (asus m2n-e) dus geen zin in, die lust dus alleen maar usb |:( ..

Nu kan ik dus een usb adapter halen, maar dan werkt de analoge joystick niet echt goed meer.
Dus ik heb de ouwe rekenmachine van m`n moeder gesloopt }) , waar wel zo`n poortje in zat met de parallelle kabel. Dit is een kaartje meteen 15pins gameport en 2 usbports.

Ik heb geprobeerd om de oude drivers te gebruiken (van de rekenmachine), maar dit is blijkbaar te primitief voor de mijne. Op de site van Logitech is geen software meer te krijgen voor analoge stikkies, dus dat was de support. d:)b d:)b Logitech d:)b d:)b

Wat ik dus nog nodig heb om de boel aan de gang te krijgen is een goeie tip en/of driver voor deze poort.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt 2 USB poorts op een parallelle kabel zitten? volgens mij kan dat totaal niet. Wat voor rekenmachine heb je dan eigenlijk en hoe probeer je het aan te sluiten?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:43:
Je hebt 2 USB poorts op een parallelle kabel zitten? volgens mij kan dat totaal niet. Wat voor rekenmachine heb je dan eigenlijk en hoe probeer je het aan te sluiten?
/me Snapt er ook niks van

heb overigens de drivers van die wingman nog wel ergens op een cdtjuh staan

Verwijderd

Topicstarter
En toch heb ik `t hier voor m`n neus liggen. Dit is een printplaatje van foxconn met een 15 pins gameport, daarnaast 2 x usb 1 en voor de rest wat van die chips. Daar zit een kabel aan vast die op de parallelle aansluiting past van m`n mobo (heb d`r wel de kast voor open moeten maken, wat er zit geen parallelle connector aan de buitenkant.

Hoezo kan dit volgens jou niet dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:49:
[...]

/me Snapt er ook niks van

heb overigens de drivers van die wingman nog wel ergens op een cdtjuh staan
Ook geschikt voor XP?? Mag je me `s maile als je zin hebt

Hoe zou jij dan zo'n stick aansluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 21:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:53:
En toch heb ik `t hier voor m`n neus liggen. Dit is een printplaatje van foxconn met een 15 pins gameport, daarnaast 2 x usb 1 en voor de rest wat van die chips. Daar zit een kabel aan vast die op de parallelle aansluiting past van m`n mobo (heb d`r wel de kast voor open moeten maken, wat er zit geen parallelle connector aan de buitenkant.

Hoezo kan dit volgens jou niet dan?
Weet je zeker dat dit een parallelle poort is? Geloof er eerlijk gezegd niet veel van.
Ik vermoed eerder dat het een 15pins gameport is, 2x4 pins USB + 1 ground en dan zit je op 24 pinnen, wat wel lijkt op zo'n connector, maar mogelijk gewoon een proprietary geval is.

Waar heb je het ding nou precies vandaan?

Verwijderd

Topicstarter
Uit een compaq presario 5240

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hmm, als ik dat hoor dan denk ik heel snel aan een proprietary interface (simpel gezegd, gewoon 1 connector die alleen met die pinout op compaq mobos past).

Ik denk dat je er niets aan hebt in je huidige systeem. Waar heb je het ding momenteel op aangesloten in je bakkie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb `m niet aangeloten omdat ik `t circuit van `t gamekaartje niet vertrouw. De kabel past in ieder geval op de parallelle poort connector op m`n mobo. Volgens de gebruiksaanwijzing van m`n nieuwe mobo zijn 8 pins in het korte rijtje (van 12) de GROUND, terwijl op `t kaartje in het lange rijtje (van 13) de pins zijn doorverbonden

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:18:
Ik heb `m niet aangeloten omdat ik `t circuit van `t gamekaartje niet vertrouw. De kabel past in ieder geval op de parallelle poort connector op m`n mobo. Volgens de gebruiksaanwijzing van m`n nieuwe mobo zijn 8 pins in het korte rijtje (van 12) de GROUND, terwijl op `t kaartje in het lange rijtje (van 13) de pins zijn doorverbonden
Kijk, dat het past wil niet zeggen dat het werkt. er bestaat een paralllelle interface die 25 pins gebruikt, maar SCSI is ook in die smaak te krijgen en die zijn dus niet uitwisselbaar. Grote kans dat er dus gewoon een standaard connector is gebruikt (goedkoop) maar met een andere pinout erin.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk wel, maar het is toch mogelijk om de parallelle poort te programmeren. Ik heb een paar jaar geleden een robotarmpje aan een computer aangesloten via een par. poort. Nu weet ik niet of deze poort ingaande signalen kan verwerken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:24:
Waarschijnlijk wel, maar het is toch mogelijk om de parallelle poort te programmeren. Ik heb een paar jaar geleden een robotarmpje aan een computer aangesloten via een par. poort. Nu weet ik niet of deze poort ingaande signalen kan verwerken.
Ja, maar het is natuurlijk niet zo dat je alles aan de parallelle poort kan hangen, ongeacht hoe je het ding programmeert natuurlijk.
Ik denk dat je makkelijker uit bent met een simpel geluidskaartje met een gameport erop (die heb je al voor €4).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zo, maar ik moet toch wat te klooien hebben :)
Mobo's van tegenwoordig die nog analoge signalen kunnen herkennen zijn dun gezaaid.
De digitale revolutie noemen ze dat.
Pagina: 1