Digitale tv mogelijkheden met 1 tuner ontvanger

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik ben me aan het verdiepen in digitale tv omdat ik in het pluspakket wat leuke zender zie.

Nu is het toch zo dat je met 99% van de digitale ontvangers niet kan kijken naar een net en een ander net opnemen, wat een achteruitgang tov kabel :(
(tenzij ik een digitale ontvanger neem met 2-tuners zoals bijv siemens m750C)

Maar kan ik ook zo instaleren dat ik analoog opneem en digitaal tv kijk?

dus: als ik tv kijk is het altijd digitaal, en als ik opneem is het analoog (en dus geen kwal. winst) maar ik kan wel opnemen en tv kijken op andere zenders.

OF.... begrijp ik iets niet en kan je wel opnemen en tv kijken naar verschillende zenders met een vrij standaard digitale ontvanger van bijv. panasonic. Philips heeft een ontvanger met dubbele scart, dat heeft hier toch niets mee te maken?

THX

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Als je een digitaal tv pakket neemt, heb je toch geen analoge tv meer, dus kun je dat ook niet opnemen.

Of praat ik nou poep?

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:38
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:01:
Als je een digitaal tv pakket neemt, heb je toch geen analoge tv meer, dus kun je dat ook niet opnemen.

Of praat ik nou poep?
Ja dat doe je :P Het digitale signaal wordt standaard over de analoge lijn verstuurd, je decoder moet echter het signaal activeren. Het analoge signaal blijft dus behouden, zeker zo prettig voor de analoge TV kijkers in huis.

De decoder die ik hier heb staan (Samsung 9401 geloof ik) heeft de mogelijkheid om het signaal door te lussen, dus daarachter kun je een videorecorder oid plaatsen welke dan analoog opneemt. Is eenvoudig te testen, mocht dit niet werken dan plaats je toch een splitter voor de decoder?

[ Voor 8% gewijzigd door Jerome! op 20-09-2006 21:28 ]

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik heb de uitgang (scart) van de digitale ontvanger (Panasonic) op mijn DVD recorder (Panasonic) aangesloten. De CAI gaat in de Pana ontvanger en de ik heb de analoge uitgang van de digitale ontvanger op de TV aangesloten. Ik neem altijd digitaal op en tijdens het opnemen kijk ik analoog.

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 10:30
De (samsung) decoder heeft ook een kabel-uit waarop het analoge signaal via coax naar dje videorecorder kan.. .niet digitaal opnemen, maar in ieder geval analoog.

....hmmmm digitaal opnemen en analoog kijken, da's ook wel een aardig alternatief (voor wie alles opneemt voordat hij kijkt)... goed plan (voor wanneer ik mijn PVR heb)

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Met die "kabel-uit" sluit ik dus de TV er op aan !

• Pinin

Pinin

Topicstarter
M. Mulder schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:33: De CAI gaat in de Pana ontvanger en de ik heb de analoge uitgang van de digitale ontvanger op de TV aangesloten. ....
Ik geloof (herstel: weet zeker) dat ik niet begrijp wat je schrijft. wat is CAI (centraal antenne systeem?) dat hadden wij vroeger, een jaar of 20 terug. of is cai gewoon de kabel?

Toevallig heb ik ook een pana hdd-rec. en omdat ie goed bevalt leek een pana TU-DC40RD mij wel wat (zo'n paars zilver ding) Maar heb ik dan een aparte ab om mee te zappen of zap ik nog steeds via de tv?

en kan ik dus boven gewoon analoog kijken?

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 20-09-2006 22:51 ]

www.casarodriguillo.com

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Met een gewoon analoog lijntje kan dit eigelijk ook helemaal niet. Je zal dan moeten splitsen, alleen heb je dan geen 2 digitale ontvangers nodig. Je moet een keuze maken wat je digitaal wil hebben, analoog kan je makkelijk splitsen, maar je kan met 1 ontvanger maar 1 zender digitaal bekijken.

Bij mij is de dvd recorder analoog aangesloten. Er loopt ook nog een extra analoog lijntje naar de tv, maar die wordt zelden gebruikt, omdat de tv ook is aangesloten op de digitale ontvanger. Neem je vaker op, dan kan je misschien wel beter je digitale ontvanger op je dvd recorder aansluiten, die dan weer op de tv is aangesloten. Dan kijk je dus gewoonlijk tv via je dvd recorder (wat wel wat verlies betekent), maar als je gaat opnemen kan je dan switchen naar de gewoon analoog.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Thx, het is allemaal wat duidelijker en omdat ik vaker tv kijk dan iets opneem is het denk voor mij het best om de tv digitaal te kijken en analoog op te nemen. De tv boven splits ik dus al bij de doos (zoals nu ook het geval is en goed wrkt)

[ Voor 42% gewijzigd door Pinin op 21-09-2006 09:54 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Nog even een vraag: klopt het dat alle kanalen (uit het plus pakket) ondertiteld zijn? dus ook BBC zoals een medewerker van de kabelmaatschappij (multikabel) beweerd.

www.casarodriguillo.com

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
tomleeuw schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:49:
[...]

Ik geloof (herstel: weet zeker) dat ik niet begrijp wat je schrijft. wat is CAI (centraal antenne systeem?) dat hadden wij vroeger, een jaar of 20 terug. of is cai gewoon de kabel?
Ja hoor dat noemen we nog steeds CAI. ''T is ook nog steeds een centraal antenne systeem hoor! Waar denk jij dat jouw provider alle beelden vandaan plukt? Zeer waarschijnlijk met een sateliet antenne (ontvanger). Dat is dus de 'centrale antenne', zij distribueren het centraal ontvangen signaal dan weer verder. Dat jij geen antenne meer op je dak hebt.......
tomleeuw schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:59:
Ik ben me aan het verdiepen in digitale tv omdat ik in het pluspakket wat leuke zender zie.

Nu is het toch zo dat je met 99% van de digitale ontvangers niet kan kijken naar een net en een ander net opnemen, wat een achteruitgang tov kabel :(
Hoezo achteruitgang? Bij die (ouderwetse/vorige) kabel aansluiting van je, had je om 2 dingen tegelijk te kunnen doen (opnemen & kijken bijv.) toch ook altijd 2 tuners nodig? (1 van je TV en 1 van je VCR, bijv.)
Je hebt nu nog steeds 2 tuners nodig, ze hebben het beestje een digitalerer/modernerer naampje gegeven: decoder (set top box, whatever). Maar het blijft nog steeds (ook) gewoon een tuner.Dus een achteruitgang is het zeker niet. Hooguit gelijkblijvend, maar eigenlijk een vooruitgang want de beeldkwaliteit is in ieder geval beter....

[ Voor 40% gewijzigd door kaajee op 21-09-2006 14:47 ]

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
kaajee schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:41:

Hoezo achteruitgang? Bij die (ouderwetse/vorige) kabel aansluiting van je, had je om 2 dingen tegelijk te kunnen doen (opnemen & kijken bijv.) toch ook altijd 2 tuners nodig? (1 van je TV en 1 van je VCR, bijv.)
Je hebt nu nog steeds 2 tuners nodig, ze hebben het beestje een digitalerer/modernerer naampje gegeven: decoder (set top box, whatever). Maar het blijft nog steeds (ook) gewoon een tuner.Dus een achteruitgang is het zeker niet. Hooguit gelijkblijvend, maar eigenlijk een vooruitgang want de beeldkwaliteit is in ieder geval beter....
ja achteruitgang. Tuners zitten standaard in een vcr e.d. dus die hoef je niet apart te kopen. Heb je een vcr met tuner, moet je extra decoder kopen (dus eigenlijks dubbelop).

mijn pc

• Pinin

Pinin

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:41:
[...]
[...]

Ja ik had 2 tuner idd, en wil ik volledig digitaal, moet ik voor elk app. een extra tuner kopen of ie nou wel of niet in het. app. zit. dus als ik alles digitaal in huis wil moet ik 4 tuners erbij kopen ipv 0, dus ik vind DAT een achteruitgang. Kijk ik snap dat het technisch niet anders kan, maar dat doet er ff niet toe.

www.casarodriguillo.com

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
tomleeuw schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:18:
[...]

Ja ik had 2 tuner idd, en wil ik volledig digitaal, moet ik voor elk app. een extra tuner kopen of ie nou wel of niet in het. app. zit. dus als ik alles digitaal in huis wil moet ik 4 tuners erbij kopen ipv 0, dus ik vind DAT een achteruitgang. Kijk ik snap dat het technisch niet anders kan, maar dat doet er ff niet toe.
We zitten momenteel natuurlijk in een overgangs periode, we moeten naar digitaal, maar analoog weg doen kan natuurlijk nog niet.
Straks komen er apparaten met universele digitale tuners, waar je alleen nog een smartcard in hoeft te doen (of tuner modules). En dan zijn we weer in dezelfde positie als 'toen'; dat ieder apparaat z'n eigen tuner heeft, alleen is die nu digitaal.

Dit is overigens voor mij ook (naast zoveel andere) een reden waarom ik nog geen digitale tv wil/hoef.......dat terzijde...
Pagina: 1