Toon posts:

ATI eax1600 pro GROOT videokaart probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een nieuwe videokaart gekocht:

de ASUS eax1600 pro (512 mb, PCI express).

Eerst mijn oude NVIDIA software verwijderd

Daarna deze kaart in mijn pc gestopt en de pc opgestart. Geen probleem.

Windows XP geeft ook netjes aan dat er nieuwe hardware is gevonden. Zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft moet ik dit proces annuleren en de setup op de cd-rom starten.

Vlekkeloos verloopt dit niet, want na het kopieren van de nieuwe driver bestanden komt de melding:
"setup kan de installatie niet voltooien, probeer de weergave adapter in te stellen met een standaard VGA stuurprogramma alvorens de setup uit te voeren"

Als ik probeer een VGA driver te gebruiken (bv de standaard driver van Windows, dan is dat onmogelijk; bij de mogelijke stuurprogramma's die beschikbaar zijn worden alleen ATI drivers aangegeven...) Vervolgens gaat het setupprogramma verder en worden nog wat ASUS bestanden geinstalleerd en word ik gevraagd de pc opnieuw op te starten.

Zodra de pc is opgestart krijg ik geen meldingen meer. Alleen merk ik wel dat bijvoorbeeld scrollen op dit forum erg moeizaam gaat (voor mij een teken dat de videokaart niet goed werkt!). Ook kan ik geen spellen starten, omdat er aangegeven wordt dat er geen drivers geinstalleerd zijn.

Ik check dan ook of er bij het apparaatbeheer problemen zijn.

Bij de beeldschermadapters staan er twee vermeld:
1. Asus X1600 series
2. Asus X1600 series Secondary

Weet iemand wat dit is? Beide beeldschermadapters zijn overigens uitgeschakeld, als er één inschakel krijg ik de volgende melding:

Installeer de stuurprogramma's voor dit apparaat opnieuw. (Code 18)

Klik op Stuurprogramma opnieuw installeren om de stuurprogramma's voor dit apparaat opnieuw te installeren.

En direct komt het scherm wizard nieuwe hardware weer in beeld... Als ik de software automatisch laat installeren door de wizard krijg ik ook een foutmelding:
"Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van het apparaat. Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden"

N.B. tijdens het automatisch installeren vraagt de wizard overigens wel naar bestanden op de schijf!!

Inmiddels heb ik veel geprobeerd, nieuwe drivers van ATI (Catalyst) en ASUS geinstalleerd, alles weer verwijderd met Driver Cleaner en CAB cleaner en opnieuw installeren. En natuurlijk tientallen keren opnieuw opgestart...

Nu ben ik ongeveer ten einde raad, iemand een idee??

Mijn PC:
Pentium Dual Core 820 2.8 mhz 800 2x1M 775
1 gb RAM
500 GB Harddisk

Als ik iemand wat weet, graag..

Super.

Groeten

Joep de Boer

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik denk dat je het beste windows op nieuw kunt instaleren..

Verwijderd

Heb je al getracht bij een van de twee de installatie ongedaan te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:04:
Heb je al getracht bij een van de twee de installatie ongedaan te maken?
ja, de ene ongedaan. De ander ongedaan. Maar als je opnieuw opstart komt ie weer te voorschijn...

De ene uitgeschakeld etc etc...

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 14:50

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Hmm dit heb ik ook wel eens (met setup en scrollen) omdat de video-drivers niet volledig ge-uninstalled zijn. Misschien mot je eens een soort Nvidia cleaner gebruiken als die bestaan. :P

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik heb dit probleem ook gehad. Weken mee bezig geweest.

- Download driver cleaner pro.
- Wis alle Nvidia drivers onder safe mode.
- Installeer indien nodig de Nforce drivers voor je moederbord opnieuw.
- Start nu wederom op in safe mode.
- Ga naar de EAX1600 Adapter onder devices.
- Click op properties / eigenschappen.
- WAARSCHIJNLIJK staat hier het device op "Disable"
- Zet deze op "Enable" en doe dit ook voor de EAX1600 secondary.
- Reboot.
- Installeer driver opnieuw, waarschijnlijk werkt hij nu wel.

Het is trouwens beter om de Catalyst + Avivo 6.8 drivers te downloaden van ATI.

Er staan er trouwens twee omdat je nu twee DVI uitgangen hebt. Beide moeten er ook staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jouke74 op 20-09-2006 21:12 ]

"That was left handed..." - JJH

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Gebruik drivercleaner eens om al je oude drivers eens te verwijderen. Over dat programmaatje kun je genoeg vinden hier op GoT. Verder is het normaal dat je een primaire en secondaire X1600 hebt, want zo'n kaart heeft een dubbele ramdac. D.w.z. dat de videokaart op twee uitgangen tegelijk beeld kan geven zonder al te veel prestatieverlies (bijv. DVI en d-Sub).

De beste oplossing is nog altijd, als je van nVidia naar ATi gaat of andersom, het herinstalleren van windows.

Edit:
Als je toch je oude windowsinstallatie wilt blijven gebruiken, moet je het volgende doen:

- ATi drivers verwijderen via software
- nVidia drivers verwijderen via software
- DriverCleaner downloaden en installeren
- Guru3d.com (ligt er nu even uit) heeft ook een paar andere handige nVidia drivercleaners
- In veilige modus starten
- Tooltjes opstarten en drivers daarmee verwijderen
- Chipsetdrivers verwijderen
- Chipsetdrivers opnieuw installeren (nieuwste)
- Catalyst 6.8 downloaden en installeren (eventueel .net framework als je die nog niet hebt)

Nu moet je videokaart weer goed werken :).

[ Voor 39% gewijzigd door AntonH op 20-09-2006 21:23 ]

Verwijderd

met DriverCleaner de drivers verwijderen en dan de driver opnieuw instaleren(zelf vind ik de Omega drivers wel ok) www.omegadrivers.net

• Jouke74
Met driver cleaner alleen kom je er dus niet. Je moet de devices enablen zoals ik schreef anders krijg je bij de volgende install weer hetzelfde gezeur : geen standaard VGA driver geinstalleerd. Ik ben het er trouwens wel mee eens dat een hele nieuwe Windows install uiteindelijk toch beter is.

[ Voor 20% gewijzigd door Jouke74 op 20-09-2006 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:19:
Met driver cleaner alleen kom je er dus niet. Je moet de devices enablen zoals ik schreef anders krijg je bij de volgende install weer hetzelfde gezeur : geen standaard VGA driver geinstalleerd. Ik ben het er trouwens wel mee eens dat een hele nieuwe Windows install uiteindelijk toch beter is.
Ik ga het proberen, ff die drivers die genoemd hebt binnenhalen. Maar wat bizar dat de overstap van Nvidia naar ATI zoveel problemen geeft... liggen elkaar niet zo kennelijk.

Maar bedankt voor zover

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is met de meeste overstappen tussen videokaarten zo. De videodrivers moeten nou eenmaal dezelfde taken verrichten en het wil nog wel eens gebeuren dat er restjes achterblijven. Daar treden dan ook vaak de conflicten op.
Ik zie dat hier al goede oplossingen gegeven worden. Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders wordt het waarschijnlijk een herinstallatie van Windows.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 20-09-2006 21:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. hij werkt !!

oplossing: zie Jouke74

Hoi

• Jouke74
Alsjeblieft, goed voor mijn ego weer vandaag :P

Mijn eerste regel in eerste responds was echt geen overdrijving. Ik ben er zelf erg lang mee bezig geweest voordat ik van de "Geen standaard VGA driver geinstalleerd" melding af was... Dat je videokaart devices op disabled staan is ook niet het eerste waaraan je dan denkt.

Pagina: 1