Toon posts:

Chello snelheidsupgrade (wat een moeite...)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb een probleem met Chello. Nou ja, wie niet, eigenlijk? Maar het is als volgt: toen UPC de snelheid van Chello Classic ging opvoeren naar 8 mbit, merkten wij daar niks van. Helpdesk gebeld, en ik moest een bepaalde website bezoeken om een signaaltje door te geven aan de modem, zodat de nieuwe snelheid gehaald kon worden. En ja hoor, de lock van 4 mbit ging eraf en ik haalde 6/6,5 mbit. Op zich netjes (75%, is voldoende in mijn optiek).

Nu echter hebben we geüpgrade naar Chello Extreme (als we een upgrade zouden doen zouden we gratis telefonie krijgen, dus in praktijk een gratis upgrade van Classic naar Extreme). Maar hij blijft na een maand nog steeds bij 5 tot 6 mbit hangen. Dat is maar 25% van de snelheid! En ik heb absoluut geen zin om wéér die vreselijke helpdesk te bellen. Dus weet iemand wat de website is die ik bedoel?

Bedankt!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik neem aan dat je de stroom een paar minuten van de modem hebt gehaald, en daarna de stroom er weer op gedaan hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door eX0duS op 20-09-2006 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor, dat heb ik zeker. Ik heb het ook geprobeert zonder router ertussen, maar zonder resultaat. Het is een SMC-router. Ik zal het nog eens zonder router proberen, want die keer was namelijk de snelheid wel erg laag (4,5 mbit), dus misschien lag het toen wel gewoon aan Chello, niet aan de router. Gewoon om te double-checken..

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:59:
Ja hoor, dat heb ik zeker. Ik heb het ook geprobeert zonder router ertussen, maar zonder resultaat. Het is een SMC-router. Ik zal het nog eens zonder router proberen, want die keer was namelijk de snelheid wel erg laag (4,5 mbit), dus misschien lag het toen wel gewoon aan Chello, niet aan de router. Gewoon om te double-checken..
SMC............
ik wil niet veel zeggen maar die staan niet bekend om dat ze chello extreme goed aankunnen.
probeer idd eens zonder.

en zet de NIC eens @ half duplex (wilt soms weleens helpen)
en een Nforce 4 NIC kan voor problemen zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 20-09-2006 21:36 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:45:
Hallo allemaal.

Ik heb een probleem met Chello. Nou ja, wie niet, eigenlijk?
Nou, 99% van de klanten niet? We leven niet meer in het jaar 2000. ;)
Maar het is als volgt: toen UPC de snelheid van Chello Classic ging opvoeren naar 8 mbit, merkten wij daar niks van. Helpdesk gebeld, en ik moest een bepaalde website bezoeken om een signaaltje door te geven aan de modem, zodat de nieuwe snelheid gehaald kon worden. En ja hoor, de lock van 4 mbit ging eraf en ik haalde 6/6,5 mbit. Op zich netjes (75%, is voldoende in mijn optiek).
Hmm joah, in mijn optiek moet je gewoon de 8 kunnen halen, tenzij je misschien een brakke trage 10 Mbit router hebt die in de praktijk lang geen 10 kan halen, of misschien een draadloze 11 Mbit verbinding die lang geen 11 kan halen... Maar met een normale binnenshuisinstallatie en geen vertragende firewall (*kuch*Norton*kuch) moet je gewoon 8 kunnen halen, anders is er iets aan de hand. SMC is ook niet het briljantste merk, het zou me niets verbazen als een 10 Mbit SMC maar 5 haalt ofzo. Maar een 100 Mbit SMC zou makkelijk 20 moeten halen. Enfin.
Nu echter hebben we geüpgrade naar Chello Extreme (als we een upgrade zouden doen zouden we gratis telefonie krijgen, dus in praktijk een gratis upgrade van Classic naar Extreme). Maar hij blijft na een maand nog steeds bij 5 tot 6 mbit hangen. Dat is maar 25% van de snelheid!
Dat is inderdaad veel te laag. Maar waar test je dat? Toch niet met Speedtest of Mordax ofzo? De bestandjes op die sites zijn te klein om een fatsoenlijke meting tot stand te brengen. Probeer eens flink bestand op de UPC testserver @ http://test.net.upc.nl, of download eens het 100 MB bestand van XS4ALL @ ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin (al weet ik niet zeker of die 20 Mbit kan leveren.)
En ik heb absoluut geen zin om wéér die vreselijke helpdesk te bellen. Dus weet iemand wat de website is die ik bedoel?
"Die ik bedoel"? Die je waarmee bedoelt?

Je kunt een aantal dingen proberen:
Router er tussenuit, dan opnieuw provisionen op http://prov.upc.nl en naderhand keurig je modem en pc uit, dan na een halve minuut (dus niet na 10 seconden) de modem weer aan, zodra hij online is je pc weer aan. Dan nogmaals testen met bovenstaande testbestanden.

Nog te laag? Dan je netwerkkaart op 100 Mbit/half duplex zetten. Heb je uberhaupt wel een 100 Mbit kaart? Met een 10 Mbit kaart ga je die 20 Mbit natuurlijk nooit halen. ;)

Firewall deinstalleren is ook een optie, indien je een wat oudere pc hebt. ("Huh? Maar ik wil beslist een firewall!" Ja, maar het is alleen maar ff om te testen. Na de test kun je 'm uiteraard wel weer installeren...) Norton staat er bijvoorbeeld om bekend een vertragende factor te zijn, andere firewalls misschien ook wel bij dat soort snelheden. Wees er wel zeker van dat je alle Windowsupdates binnen hebt voor je je pc rechtstreeks zonder firewall aan het internet hangt.

Verder: gescand op spy- en adware met Hitman Pro? Weet je zeker dat je virusvrij bent? Gebruik je geen proxyserver? Draai je geen KaZaA/eMule/Torrent-iets/etc terwijl je snelheden test?

Kun je ook de signaalwaarden uit de pagina van je modem posten? Die kun je hoogstwaarschijnlijk bereiken op http://192.168.100.1.

Als je snelheid nog steeds traag is, zou het kunnen dat je abonnement bij chello toch niet op Extreme staat ingesteld. Waarom wil je de helpdesk niet bellen? Het is tegenwoordig heel normaal dat er geen wachtrijen zijn. Als er een wachtrij is, is het hooguit een paar minuutjes. Bel gewoon, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 20-09-2006 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen vreselijke noob, hoor ;) Maar ik snap dat sommige mensen een steuntje nodig hebben.

Ik moet trouwens toegeven dat bij ons Chello nooit veel problemen geeft, een paar kleine storingen per jaar, wat zéér acceptabel is. Maar ik hoor van zoveel mensen dat ze regelmatig (elke maand een paar keer) fikse storing hebben...

De SMC haalt inderdaad de snelheden niet. Die gaat er dan ook meteen tussenuit tot ik een Linksys heb (zit er al een tijd op te asen, nu toch maar doen). Maar ik blijf toch weer keurig hangen op 8 mbit (echt heel precies; 7,9 mbit ofzo...). De modem is een aantal minuten uitgeweest, de PC ook en deze heeft een 100mbit full duplex kaart. Virusvrij: altijd. Software firewall: no way, ook niet van Windows SP2.

Die provisioning website is echt PRECIES wat ik bedoelde! :D Die heeft vorige keer ook het probleem opgelost. Ik zal het zo direct proberen. Ik laat weten of het lukt. (PS: kan het zijn dat deze eerst anders heette?).

Verder ben ik überhaubt een beetje helpdesk-foob. En de laatste keer dat ik dus had gebeld (de vorige snelheidsupgrade die niet werdt doorgevoerd) ben ik uiteindelijk goed gehopen, maar toen was ik ondertussen 45 minuten en een kapotte lip en uitgerukt haar in m'n handen verder... ;) Maar ik zal het zeker proberen dit niet lukt!

Sorry als ik wat negatief was over Chello en je je daar aan hebt geërgerd. Maar het is gewoon feit dat tot nu toen geen van de drie snelheidsupgrades die ik doorgaan heb bij Chello vanzelf is gegaan. Ik heb er altijd achteraan moeten gaan. In ieder geval HEEL erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens alle updates behalve WGA. Ik heb een 100% legale versie, maar de afgelopen 6 installs (elke vier maanden nodig bij mij... terwijl ik erg voorzichtig ben... misschien wel wat veeleisend :P) heeft hij zonder zeiken geactiveerd... En ik ken twee mensen met een legale versie die nu door WGA zijn beschuldigd van piraterij... Dus daar begin ik niet aan! ;)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:16:
Ik ben geen vreselijke noob, hoor ;) Maar ik snap dat sommige mensen een steuntje nodig hebben.
Tja, daarom is het slim om in je startpost zoveel mogelijk info te geven. Je hebt mensen die bij het melden van een storing zelf al uitgebreid thuis alles doorgemeten en vanalles hebben uitgeprobeerd, maar je hebt ook mensen die 'niet eens' weten niet eens OF ze een firewall hebben en nog nooit van het woord router hebben gehoord. Niet negatief bedoeld overigens, ieder zijn vak. Maar als je in je SP zoveel mogelijk aangeeft wat je hebt geprobeerd, kan dat mensen een heleboel typ en denkwerk schelen.
Ik moet trouwens toegeven dat bij ons Chello nooit veel problemen geeft, een paar kleine storingen per jaar, wat zéér acceptabel is. Maar ik hoor van zoveel mensen dat ze regelmatig (elke maand een paar keer) fikse storing hebben...
Tja, maar dat hoeft niet beslist aan chello te liggen. Sommige mensen hebben binnenshuis hele creatieve oplossing met soms tientallen meters coax en rijen splitters e.d., wat soms een heel zwak signaal oplevert, en als het internet dan een keer niet werkt, wordt er meteen met het vingertje naar UPC/Chello gewezen en moet er meteen gal gespuid worden op diverse fora.
De SMC haalt inderdaad de snelheden niet. Die gaat er dan ook meteen tussenuit tot ik een Linksys heb (zit er al een tijd op te asen, nu toch maar doen).
Goeie keus. :)
Maar ik blijf toch weer keurig hangen op 8 mbit (echt heel precies; 7,9 mbit ofzo...). De modem is een aantal minuten uitgeweest, de PC ook en deze heeft een 100mbit full duplex kaart. Virusvrij: altijd. Software firewall: no way, ook niet van Windows SP2.
Hmm als hij zo exact blijft hangen staat de software in je modem heel hoogstwaarschijnlijk nog op classic ingesteld. Dus tja, dan eerst die provisioning inderdaad doorlopen en anders toch ff bellen.
Die provisioning website is echt PRECIES wat ik bedoelde! :D Die heeft vorige keer ook het probleem opgelost. Ik zal het zo direct proberen. Ik laat weten of het lukt. (PS: kan het zijn dat deze eerst anders heette?).
Nou, hij is ook onder http://provisioning.upc.nl bereikbaar, bedoel je die? Vroeger werd er nog een ander adres gebruikt maar die kan ik me zo niet meer herinneren...
Verder ben ik überhaubt een beetje helpdesk-foob. En de laatste keer dat ik dus had gebeld (de vorige snelheidsupgrade die niet werdt doorgevoerd) ben ik uiteindelijk goed gehopen, maar toen was ik ondertussen 45 minuten en een kapotte lip en uitgerukt haar in m'n handen verder... ;) Maar ik zal het zeker proberen dit niet lukt!
Hehe, ja bellen met helpdesks kan heel erg eng zijn. Maar och, wij zijn ook maar gewoon mensen hoor.. ;) Nouja, mocht het nodig zijn om te bellen, meld dan gewoon meteen maar dat je verbinding waarschijnlijk nog op classic staat ipv extreme. Meld niet dat je een 'trage verbinding' hebt want dan ligt het meer voor de hand dat het aan je signaal ligt en dan probeert men ook meteen de oorzaak in die richting (lees: in de verkeerde richting) te zoeken en dan kan het een lang gesprek worden. We weten waarschijnlijk al wat het probleem is, dus de oplossing is dan (als het goed is) ook simpel.
Sorry als ik wat negatief was over Chello en je je daar aan hebt geërgerd.
Neuh, dat went. ;)
Maar het is gewoon feit dat tot nu toen geen van de drie snelheidsupgrades die ik doorgaan heb bij Chello vanzelf is gegaan. Ik heb er altijd achteraan moeten gaan.
Ja, dat is idd irritant.. Misschien is de medewerker te druk bezig geweest met je VoIP-abo en is de upgrade naar Extreme diegene ontschoten ofzo. Het zou zo maar kunnen.
In ieder geval HEEL erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! :D
Graag gedaan, hopelijk is 't gauw opgelost. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey Bergen,

Bedankt voor je hulp, na een provisioning is alles okee! Ik haal nu 19 mbit, wat boven mijn richtsnelheid was! (75% van de beloofde max. snelheid vind ik goed genoeg, dus 19 mbit is echt perfect). De provisioning gaf overigens van te voren al wel "Extreme" aan, dus het stond wel goed in het systeem. Waarom dit nooit doorgevoerd wordt hier is mij een raadsel, maar dit heeft dus gewerkt.

Heel erg bedankt voor je hulp!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Graag gedaan! Waar test je het nu als ik mag vragen? Met een testbestand of is dit van nieuwsservers oid?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom dit nooit doorgevoerd wordt hier is mij een raadsel, maar dit heeft dus gewerkt.
Euh, hoe moet de modem ruiken dat hij op een ander snelheid moet gaan werken als je hem niet opnieuw laat aanmelden na de upgrade?

Juist heel logisch waarom het nog niet zover was... dit is iets wat die "vreselijke" helpdesk overigens gelijk had kunnen vertellen als je ze gebeld had (of geemaild had) toen het voor het eerst opviel :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Mischien moet je modem vervangen worden heb ik hier namenlijk ook gehad mijn motorola modem kon de snelheid niet aan (zijn 2 types motorola surfboard die deze snelheid niet aan kunnen). En deze is immiddels vervangen door een nieuwe en alles werkt sindsdien perfect.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

dion_b schreef op donderdag 21 september 2006 @ 01:16:
[...]

Euh, hoe moet de modem ruiken dat hij op een ander snelheid moet gaan werken als je hem niet opnieuw laat aanmelden na de upgrade?
Hoe moet een klant ruiken dat hij opnieuw moet provisionen bij een upgrade? Dat is voor jou en voor mij duidelijk, omdat wij weten hoe de systemen werken, maar een klant gaat er vanuit dat dit automatisch gaat. Hij heeft VoIP gekregen, en aangezien blubman het adres van de provisioningpagina kwijt was, ga ik ervan uit dat de helpdesk VoIP voor hem heeft geprovisioned, maar blijkbaar is daarbij de chello-snelheid niet geupdate Ik zal op 't werk eens kijken of dat normaal is of niet, en als het niet normaal is moet dat opgelost worden, vind ik.
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 01:24:
Mischien moet je modem vervangen worden heb ik hier namenlijk ook gehad mijn motorola modem kon de snelheid niet aan (zijn 2 types motorola surfboard die deze snelheid niet aan kunnen). En deze is immiddels vervangen door een nieuwe en alles werkt sindsdien perfect.
Hij heeft VoIP, dus hij heeft geen Motorola-modem. De VoIP-modems die UPC in gebruik heeft zijn Arris- en Scientific Atlanta-modems.

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 21-09-2006 02:47 . Reden: jou, niet jouw ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bergen schreef op donderdag 21 september 2006 @ 02:42:
[...]
Hoe moet een klant ruiken dat hij opnieuw moet provisionen bij een upgrade? Dat is voor jou en voor mij duidelijk, omdat wij weten hoe de systemen werken, maar een klant gaat er vanuit dat dit automatisch gaat.
Ahum, lees de handleiding die bij een nieuwe (VOIP) modem opgestuurd wordt eens- er staat nadrukkelijk in dat er geprovisioned moet worden en waar dat moet gebeuren :z
Hij heeft VoIP gekregen, en aangezien blubman het adres van de provisioningpagina kwijt was, ga ik ervan uit dat de helpdesk VoIP voor hem heeft geprovisioned
Niet de helpdesk, dit gebeurt geautomatiseerd in het provisioningsproces.
, maar blijkbaar is daarbij de chello-snelheid niet geupdate Ik zal op 't werk eens kijken of dat normaal is of niet, en als het niet normaal is moet dat opgelost worden, vind ik.
Dit is normaal. Snelheid moet namelijk in de modem gezet worden, wat alleen gebeurt als er van achter de modem zelf geprovisioned wordt.

Oslik blyat! Oslik!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

dion_b schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:00:
[...]

Ahum, lees de handleiding die bij een nieuwe (VOIP) modem opgestuurd wordt eens- er staat nadrukkelijk in dat er geprovisioned moet worden en waar dat moet gebeuren :z
Ja, maar staat dat er alleen voor nieuwe installaties of staat er ook dat 't moet gebeuren bij een snelheidswijziging? Want daar gaat het even om.
Niet de helpdesk, dit gebeurt geautomatiseerd in het provisioningsproces.
Volgens mij niet. Volgens mij moet er altijd opnieuw geprovisioned worden als VoIP is toegevoegd. [edit] Alhoewel, ik begin nu toch te twijfelen.
Dit is normaal. Snelheid moet namelijk in de modem gezet worden, wat alleen gebeurt als er van achter de modem zelf geprovisioned wordt.
Nou, dat zou veranderd moeten worden vind ik.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

dion_b schreef op donderdag 21 september 2006 @ 01:16:
[...]

Juist heel logisch waarom het nog niet zover was... dit is iets wat die "vreselijke" helpdesk overigens gelijk had kunnen vertellen als je ze gebeld had (of geemaild had) toen het voor het eerst opviel :z
Technisch heb je vast gelijk, maar met de manier waarop je het zegt komt het niet echt lekker over. Niet iedereen gaat bij een abonnementswijziging een handleiding van een apparaat opnieuw doorlezen. Ik heb vrij veel ervaring met internet en internet aansluiten, vernieuwde snelheden (kabel en heel veel adsl) en ik echt nog nooit van dit systeem gehoord. Een modem gaat in bijna alle gevallen vanzelf mee met de snelheid :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is toch GoT :?

Het lezen van een handleiding behoort toch echt tot de zaken die vallen onder "zelfwerkzaamheid" zoals in de GoT Huisregels gedefinieerd staat?

Dat neemt inderdaad niet weg dat het een onhandig systeem is die zoiets eist bij een abonnementswijziging (bij snelheidswijziging bij zelfde abonnement hoeft dit dus niet), maar goed, dat maakt toch niet anders dan 1001 andere apparaten/diensten met een eigenzinnige manier van werken waar op GoT over gediscussieerd wordt. Als ik in PMG verwacht dat iemand z'n handleiding leest voor hij een vraag over een mobo stelt en jij vast ook in AV, dan zie ik niet in waarom dat opeens hier niet zou gelden...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1