Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TFT hergebruiken na bliksem inslag

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 14:39
Ik heb hier zo een redelijk nieuwe TFT-scherm liggen van een collega van mijn waar bij de bliksem is ingeslagen en helaas hij doet niks meer :(
Dus heb ik hem maar eens mee genomen om te kijken of ik er nog iets mee kan.

Eerst heb ik geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar helaas, ik heb ook niet zoveel verstand van elektronica, dus dat is me niet gelukt.
onderstaande print zit/zat op de achterkant van het scherm.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ar.engelen/IMG_6530.jpg

Het zit aangesloten met onderstaande stekker op het scherm
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ar.engelen/IMG_6531.jpg

Zou het nog te repareren zijn ?
Kan ik het scherm nog ergens anders voor gebruiken ?

Teteringen

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 09:50
HAD je geen garantie meer? :P

Verwijderd

bliksem inslag = in den prullenmand... :N

• Arie26
Mijn collega wel, en die heeft een mooie nieuwe staan :o
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:24:
bliksem inslag = in den prullenmand... :N
Nope, ik heb ook zijn oude Dell PC gekregen die niks meer deed, effe nieuwe voeding er in en lache maar alles werkt weer >:)

Teteringen

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Wat bedoel je precies met "doet niets meer"?

Doet dat ding echt helemaal niets, of is het alleen het beeld dat niets doet en gaat er bv een lampje dat aangeeft dat de monitor aan is wel aan?

Wat voor monitor is het btw?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Het paneel zelf is zo goed als onbruikbaar. Je hebt er een apparaat voor nodig wat LVDS signalen ernaartoe kan sturen. Net als bij een los laptopscherm, is het probleem dat VGA->LVDS aardig prijzig is.
Sommige moederborden hebben wel zo'n aansluiting, je zit dan alleen nog met de stekker. Je kan m ook aan enkele gewone VGA kaarten prutsen, maar dan moet je net een geschikt model hebben. (zie draadje hier ergens)

Is reparatie niet mogelijk? Als je geluk hebt knalt er "slechts" de VDR+zekering uit. Laatst ook nog een scherm gered. VDR defect, en 2 diode's, thats all.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Waarschijnlijk is de transformator (dat zwarte ding met koperen spoeltjes) van de power supply doorgebrand, denk niet dat je er veel aan kan doen. Kan nog veel meer stuk zijn ook, bliksem is niet niks.
Pas je wel op trouwens, er staan flinke spanningen op dat printje, zowel netspanning als de hoge spanning voor de CCFL backlight.

www.madwizard.org

• Arie26
PeterEs schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:28:
Wat bedoel je precies met "doet niets meer"?

Doet dat ding echt helemaal niets, of is het alleen het beeld dat niets doet en gaat er bv een lampje dat aangeeft dat de monitor aan is wel aan?

Wat voor monitor is het btw?
Hij doet echt helemaal niks meer, geen reactie of niks.
Wel meet ik op een aantal plekken 230V op ed print (verder heb ik er ook geen verstand van) maar hij doet werkelijk niks, geen reactie, geen ledje helemaal dood zeg maar.

Het is onderstaande scherm
http://www.shopwereld.nl/...grey_3_jaar_garantie.html

Teteringen

• Arie26
madwizard schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:29:
Waarschijnlijk is de transformator (dat zwarte ding met koperen spoeltjes) van de power supply doorgebrand, denk niet dat je er veel aan kan doen. Kan nog veel meer stuk zijn ook, bliksem is niet niks.
Pas je wel op trouwens, er staan flinke spanningen op dat printje, zowel netspanning als de hoge spanning voor de CCFL backlight.
Is dat te vervangen ? en natuurlijk ben ik voorzichtig, althans dat hoop ik dan maar :P

Teteringen

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Arie26 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:32:
[...]

Hij doet echt helemaal niks meer, geen reactie of niks.
Wel meet ik op een aantal plekken 230V op ed print (verder heb ik er ook geen verstand van) maar hij doet werkelijk niks, geen reactie, geen ledje helemaal dood zeg maar.

Het is onderstaande scherm
http://www.shopwereld.nl/...grey_3_jaar_garantie.html
Meet je gelijkspanning (+/- 400V op de grote condensator?)

• Arie26
DJSmiley schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:36:
[...]
Meet je gelijkspanning (+/- 400V op de grote condensator?)
Mijn multi-meter ligt op mijn werk dus ik heb momenteel allen mijn Duspel hierzo liggen en die meet wel 400V bij de condensator
Is dat goed of slecht nieuws ?

Teteringen

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Goed en slecht

Goed: je 230v gelijkright gedeelte werkt nog prima.
Slecht: dat gedeelte is het makkelijkst te fixen.

Verwijderd

De gevolgen van blikseminslag zijn volkomen onvoorspelbaar, het is dus niet te zeggen wat kapot is en er kan meer dan één ding kapot zijn. Dat de voeding nog werkt is leuk maar dat is waarschijnlijk ook de meest robuuste schakeling. Kans dat je het ding aan de praat krijgt is nihil.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Arie26 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:35:
Is dat te vervangen ? en natuurlijk ben ik voorzichtig, althans dat hoop ik dan maar :P
Misschien als je het typenummer weet wel, maar zoals ik zei kan er nog wel veel meer stuk zijn, je kan misschien wel wat doormeten maar eigenlijk heb je dan wel een scope nodig, en scheidingstrafo omdat het aan de netspanning hangt. Waarschijnlijk heb je die spullen niet, en elektronica kennis is eigenlijk ook wel vereist.

www.madwizard.org

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik geef je 0.1% kans om em gerepareerd te krijgen, blikseminslag is enorm heftige ESR, de gemakkelijk na te kijken zaken (voedingscircuit, spoelen, elco's, weerstanden, dikke diode's) zullen de kortstondige piek wel overleven, maar de niet na te meten zaken (de inwendige molen van de IC's) zijn ofwel helemaal kapot (das handig, dan kan je het nog meten), of zullen buiten specificatie's beginnen draaien (dat is bijna niet te debuggen, erg moeilijk om een fout aan te wijzen). Dan moet je ook nog weten dat de IC's niet te bemachtigen zullen zijn (terwijl je een neef hebt die in china zo'n schermen in elkaar draait, en je een nieuwe aansturingsprint wil opsturen).

Kortom: speel er gerust mee, kijk hoe het opgebouwd is , das allemaal erg interessant om eens te bekijken. Maar heb geen hoop op herstel.

Wat je wel nog kan doen, is de LCD plaat er uit slopen (die houd een stuk licht tegen), en er een hippe lamp van maken (als de ingebouwde invertor nog werkt kan je die gebruiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik heb een aantal jaar in de reparatie gezeten, en 9 van de 10 keer dat een bliksem inslaat zonder zichtbaare schade; was de voeding alleen defect (switching ic).

Verwijderd

Telefoons ed hebben meestal enkel een opgeblazen lijntransistor.
Er zijn aparaten die wel degelijk tegen een stootje kunnen, maar hoe ingewikkelder het device wordt, hoe kleiner de kans op redding.

• Arie26
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:29:
Ik heb een aantal jaar in de reparatie gezeten, en 9 van de 10 keer dat een bliksem inslaat zonder zichtbaare schade; was de voeding alleen defect (switching ic).
en wat zou dat in houden voor bovenstaande print ?
switching ic, zegt me helaas niet zo veel

Teteringen

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Arie26 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:13:
[...]en wat zou dat in houden voor bovenstaande print ?
switching ic, zegt me helaas niet zo veel
Switching IC is de IC die de aansturing verzorgt van de geschakelde voeding. De netspanning wordt gelijkgericht en afgevlakt, zo bekom je 320V DC. Met een schakelend element (transistor of (mos)FET afhankelijk van het vermogen) wordt die hoge spanning in korte pulsjes op een spoel (die de stroom afvlakt) gezet, de stroom uit die spoel wordt dan nog met een condensator wat meer afgevlakt, en zo bekom je de uitgangsspanning.
Dat IC zal de uitgangsspanning meten (via een spanningsdeler), en het schakelend element aansturen volgens de uitgangsspanning (kort door de bocht: spanning te laag = schakelend element inschakelen, spanning te hoog = schakelend element uitschakelen).

Je kan het vinden omdat het vlakbij de condensatoren en spoel moet zitten, 6 pinnetjes ofzo, meestal een nogal klein SMD IC'tje.

Vlak boven het netfilter (die koperspoeltjes die daar "bloot" liggen, naast de grote grijze condensator) zit een IC'tje, ws maakt deze uit de netspanning een eerste werkspanning (rond de 12V)? Rechtsboven, linksonder de witte connector, zit er ook een IC dat ws een spanning maakt, die is wat groter, zal ws ingebouwde transistor gebruiken en dus vanuit de primare spanningsregeling (naar rond de 12V) een lagere spanning (5V of 3.3V) maken voor het IC rechtsmidden dat de beeldsignalen verwerkt, die werd mss mee vermoord met de primaire spanningsregelaar?
Ik lever geen enkele garantie op mijn waarnemingen, ik gok er ook maar op los (en denk dat het zou kunnen kloppen), maar de typenummers van die eerste IC kan je best eens door google zwaaien, en zien wat het geeft.

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 21-09-2006 19:43 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Je moet gewoon eerst eens aan de secondaire kant gaan meten of daar ook nog spanning te bekennen is, je moet in elk geval ergens 5V of 3,3V meten. Het kan zijn dat er nog een spannings regelaar ergens zit die deze spanning regeld maar je moet igg. een spanning aan de secondaire kant meten na de diode's zo niet dan is het switching IC defect een ic met meerdere pootjes op koelichaam aan de primaire kant. Ook de optocopler mee vervangen. Als je een scoop hebt kan je ook eens aan de crystal van de processor meten wel de probe op X10 zetten.

edit: ik zie dat er geen switching ic op koelichaam zit maar een mosfet of transistor die word geregeld door een switching ictje (smdtje). maar ga igg eens meten aan de secondaire kant.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 13:38 ]

• Arie26
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 13:36:
Je moet gewoon eerst eens aan de secondaire kant gaan meten of daar ook nog spanning te bekennen is, je moet in elk geval ergens 5V of 3,3V meten. Het kan zijn dat er nog een spannings regelaar ergens zit die deze spanning regeld maar je moet igg. een spanning aan de secondaire kant meten na de diode's zo niet dan is het switching IC defect een ic met meerdere pootjes op koelichaam aan de primaire kant. Ook de optocopler mee vervangen. Als je een scoop hebt kan je ook eens aan de crystal van de processor meten wel de probe op X10 zetten.

edit: ik zie dat er geen switching ic op koelichaam zit maar een mosfet of transistor die word geregeld door een switching ictje (smdtje). maar ga igg eens meten aan de secondaire kant.
ga ik morgen nog eens proberen op mijn werk en anders gaat ie gewoon de kliko in, wel allemaal bedankt voor jullie reactie's en hulp _/-\o_

Teteringen

Verwijderd

Anders wil ik nog wel even voor je kijken :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Hier idem ;)
Pagina: 1