Toon posts:

[XEN] Virtual servers

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is om deze vraag te stellen, maar het gaat voornamelijk om Non-Windows OS'en dus vandaar.

Voor mijn werk ben ik bezig om te kijken of het mogelijk is om met een opensource product 3 verschillende OS'en tegelijk op een server te laten draaien. Oftewel, om virtual servers te gebruiken. Het gaat om de volgende OS'en:

- Red Hat Linux Advanced Server 2.1
- Red Hat Linux Enterprise Server 3
- Red Hat Linux Enterprise Server 4

Server hardware is niet zo'n heel groot probleem, het gaat mij nu even om de software. Het bij mij meest bekende opensource pakket voor virtualisatie is Xen. Echter heb ik hier nog niet zoveel ervaring mee, maar ik heb me vandaag uitgeleeft op een test-machine en google.

Als host OS heb ik voor het gemak even RHES4 gebruikt, en ik ben nu zo ver dat ik de Xen-kernel kan booten. Dat was waarschijnlijk ook het makkelijke gedeelte. Waar ik niet helemaal uit kom is waaraan een client moet voldoen om op de host te draaien. (De VM dus). Voor zover ik begreep moet de kernel van de VM Xen-aware zijn, en dat zijn de kernels van bovengenomede OS'en niet. (Wel vanaf versie 5 dacht ik).

Is het mogelijk om de kernels van deze OS'en Xen-aware te maken met bijvoorbeeld een patch+recompile? Of moet ik een custom kernel ergens vandaan halen? Of is er een andere mogelijkheid?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

Goed, eerst dit: Je gast OS heet DomU, dus of je nou 1 of 100 vm's gaat gebruiken je noemt ze DomU. De host heet Dom0 :)

Je dom0 laat je booten met een xen kernel en diezelfde kernel wordt gebruikt om de DomU mee te starten. Hoe het met RedHat werkt weet ik niet zo, maar onder debian werk je er zo mee:

config bestandje maken onder /etc/xen/<mijnconfig.cfg> waarin je zaken als geheugen, kernel pad, initrd en te gebruiken disks (physical of filebased) enzo opgeeft en dan starten met 'xm create <mijnconfig.cfg> -c' (dmv -c ga je meteen over naar de console van de startende DomU, met ctrl-] ga je dr weer uit.

Een filesystem maak ik onder debian met debootstrap, ofwel je maakt een image van je disk (met het dd commando even een 600MB .bin maken dus) en die mount je met -o loop. Dan zorg je dat daar een dir structuur enzo opkomt en chroot je om wat te finetunen :)

Dat is het globaal gezien wel :p

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Is VMWare Server een optie?
Je mag hier hier eventueel in de source spieken.
Nieuwschierig:vanwaar het belang bij de open source?

VServer en Virtual Station en andere opties heb ik nooit bekeken..

Ik wil alleen maar aangeven dat er opties zijn, voordat je overspoeld wordt met antwoorden hoe Xen werkt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 22:04 ]

• nzyme

nzyme

terror

om even op vmware in te haken, de gratis server versie zit OP je hostOS... De snelheid is daar dus ook naar. Xen doet als ik me niet vergis aan paravirtualisatie, ofwel het zit NAAST je hostOS. En dat is dus sneller :)

Maar idd, vmware is cker wel leuk :) vooral om software opstellingen ofzo mee te testen op je werkstation ;)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Vmware Server draait idd. op je host OS, in tegen stelling tot vmware ESX (waar je voor moet betalen, €2k+)
De verliezen lijken echter mee te vallen in prestaties.
Ik heb op dezelfde hardware een beta Vista VM getest met de Vista benchmark en zag alleen aanzienlijk verschil in de diskperformance (ESX 3 vs Server1 op Centos 4.4)

Verwijderd

Topicstarter
nzyme schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:48:
Je dom0 laat je booten met een xen kernel en diezelfde kernel wordt gebruikt om de DomU mee te starten. Hoe het met RedHat werkt weet ik niet zo, maar onder debian werk je er zo mee:
Dank voor de reacties alvast! Het probleem van de verschillende RedHat OS'en is dat RHAS21 en RHES3 oorspronkelijk een 2.4 kernel hebben, en RHES4 een 2.6.

Maakt dit wat uit? Voor morgen was ik eigenlijk van plan om Xen 2.0 te proberen, aangezien deze zou werken met 2.4 en 2.6 kernels. Voor RHAS21 en RHES3 zou ik dan de 2.4 kernel "aanroepen" in de config file, en voor RHES4 de 2.6. Zou dit werken of is het onnodig?

De rol van de kernel die je installeerd met het OS is mij eigenlijk een beetje onduidelijk, aangezien je in je config file van de VM toch een andere aanroept.

Waarom OpenSource, omdat Xen zoals al genoemd een aantal voordelen heeft tegenover VMware (ook nadelen..) en wij als bedrijf steeds meer gaan doen met OpenSource projecten. Omdat het goedkoop maar vaak ook innovatief is.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

krietjur

Where am I?

Wat je wil kan inderdaad prima met Xen 2.0. Ik heb hier twee Xen servers draaien, en ik gebruik ook Xen 2.0. Ik zit namelijk met enkele applicaties die onder een 2.6 kernel niet willen draaien.
In je config file geef je inderdaad gewoon op welke kernel er gebruikt moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
krietjur schreef op donderdag 21 september 2006 @ 09:24:
Wat je wil kan inderdaad prima met Xen 2.0. Ik heb hier twee Xen servers draaien, en ik gebruik ook Xen 2.0. Ik zit namelijk met enkele applicaties die onder een 2.6 kernel niet willen draaien.
In je config file geef je inderdaad gewoon op welke kernel er gebruikt moet worden.
Dat is goed nieuws! Ik ben nu dit aan het doen:

Host OS: RedHat Enterprise Linux 4 (2.6 kernel)

Ik ben nu Xen-2.0 aan het compileren, en laat hem ook 2 kernels maken (2.6-xenU en 2.4-xenU).

Dus als ik het goed heb, kan ik straks gewoon de Xen-kernel booten (een 2.6 kernel) en daarop alle versies van Redhat (met verschillende kernels) starten met de twee eerder gemaakte 2.6-xenU en 2.4-xenU kernels?

Of heb ik net als jij twee servers nodig? (een host die 2.6 draait, en een die 2.4 draait)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 10:31 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let wel op dat je hostsysteem niet met een XenU kernel toekan, maar met een xen0 kernel moet werken. (privileged operation aanzetten in Xen opties).

Verder kan een xen0 kernel ook werken als xenU, het enige verschil is de privileged operation optie. Als je een xen0 kernel als domU opstart wordt dat gewoon uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt!

Nieuw probleem... heb problemen om op de RHES4 server een 2.4 kernel te bakken (depmod.old mist...blijkbaar niet meer backwards compatible?)

• nzyme

nzyme

terror

waarom pak je niet gewoon een meer recente versie eigelijk.... suse 10.nogwat of gewoon debian testing ?

| Hardcore - Terror |

• krietjur

krietjur

Where am I?

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:28:
[...]

Of heb ik net als jij twee servers nodig? (een host die 2.6 draait, en een die 2.4 draait)
Neehoor, twee servers is niet nodig, je kan prima hosts met een 2.4 en hosts met 2.6 kernel naast elkaar draaien. Ik heb twee servers draaien omdat ik flink wat virtuele servers heb draaien ;) En omdat het een productieomgeving is, heb ik ervoor gezorgd dat de servers niet bomvol zitten. Alle virtuele servers kunnen, in geval van nood, ook op 1 machine draaien.

Verwijderd

Topicstarter
nzyme schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:27:
waarom pak je niet gewoon een meer recente versie eigelijk.... suse 10.nogwat of gewoon debian testing ?
Luie ontwikkelaars....

Bedankt voor de info, een hele steun als je weet wat je probeerd te doen wel degelijk mogelijk is :)

Verwijderd

Topicstarter
Mooi programma zeg, dat Xen. Heb het op een dekstop geprobeerd en het liep werkelijk goed, zelfs met 2.4 en 2.6 kernels door elkaar!

Het installeren op een server HP ProLiant BL20p wil nog niet helemaal lukken. Tijdens het booten van de Xen kernel krijg ik de normale messages:

XEN) mtrr: v2.0 (20020519)
(XEN) *** LOADING DOMAIN 0 ***
(XEN) Xen-ELF header found: 'GUEST_OS=linux,GUEST_VER=2.6,XEN_VER=2.0,VIRT_BASE=0xC0000000,LOADER=generic,PT_MODE_WRITABLE'
(XEN) PHYSICAL MEMORY ARRANGEMENT:
(XEN) Kernel image: 00c00000->010495ec
(XEN) Initrd image: 00000000->00000000
(XEN) Dom0 alloc.: 01400000->11400400
(XEN) VIRTUAL MEMORY ARRANGEMENT:
(XEN) Loaded kernel: c0100000->c058a1c4
(XEN) Init. ramdisk: c058b000->c058b000
(XEN) Phys-Mach map: c058b000->c05cb000
(XEN) Page tables: c05cb000->c05ce000
(XEN) Start info: c05ce000->c05cf000
(XEN) Boot stack: c05cf000->c05d0000
(XEN) TOTAL: c0000000->c0800000
(XEN) ENTRY ADDRESS: c0100000
(XEN) Scrubbing DOM0 RAM: ...done.
(XEN) Scrubbing Free RAM: .....................done.
(XEN) *** Serial input -> DOM0 (type 'CTRL-a' three times to switch input to Xen).

Maar een aantal seconden daarna:

(XEN) Domain 0 shutdown: rebooting machine

Zondere andere foutmeldingen, hij reboot dus spontaan. Als ik de "noreboot" optie gebruik hangt de server na deze melding.

• nzyme

nzyme

terror

mjah, waarom pak je eigelijk niet gewoon xen 3 :?

| Hardcore - Terror |

• krietjur

krietjur

Where am I?

Omdat hij, zoals hij zei in de topicstart, ook 2.4 kernels moet kunnen draaien, en dat werkt in Xen 3 (nog) niet.

• nzyme

nzyme

terror

krietjur schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 08:15:
Omdat hij, zoals hij zei in de topicstart, ook 2.4 kernels moet kunnen draaien, en dat werkt in Xen 3 (nog) niet.
Dus hij kan met de oude Xen2 zowel 2.4 als 2.6 draaien maar met de nieuwere Xen3 niet :?

Dan zou hij toch echt eens moeten kijken naar een 2.6 based Dom0 itt zoals de huidige 2.4...

Of de mailinglist eens doorspitten :p

| Hardcore - Terror |

• krietjur

krietjur

Where am I?

Mag je mij een link geven waaruit blijkt dat het werkt. Ik vind in de mailinglist vooral een hoop opmerkingen dat een 2.4 kernel NIET werkt onder Xen3.

Ook in de Wiki van Xen zelf staat dat alleen de Linux 2.6 kernel werkt:

http://wiki.xensource.com/xenwiki/OSCompatibility

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Xen 2.0 kan geen Xen 3.0 kernels booten. Heb hetzelfde wat jij nu ziet meegemaakt toen ik een 2.6.17 kernel patchte met Xen patches en daarbij een Xen 3.0.2 hypervisor gebruikte: kernel interface was nieuwer dan de hypervisor interface, dus dat gaat niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem gevonden, console setting in de grub.conf stond fout. De kernel gaf een panic (cciss driver niet mee gebakken in de kernel), maar dat liet hij niet zien omdat de console setting niet goed stond.

Nu ik dat gefixed heb, loop ik tegen een nieuw probleem aan: het netwerk. Tijdens het bootprocess worden eth0 en eth1 up gebracht met een vast IP etc. Dat gaat allemaal prima, maar het netwerk is niet te gebruiken (pingen naar wat dan ook wil niet). Als ik vervolgens dhclient draai (en beiden interfaces wel een DHCP adres krijgen) en daarna "service network restart" geef, komen de interfaces weer up met hun vaste IP en werkt alles wel... :?

• nzyme

nzyme

terror

die instelling in je conf slaan slechts op kernel parameters en 9 van de 10keer zijn die nutteloos ;)

gewoon je DomU goed configgen dus :)

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1