Creative conflict met Dual_VSTA

Pagina: 1
Acties:

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:35
Probleem:
Ik heb laatst een E6400 + een Asrock Dual_VSTA moederboard gekocht om mijn nogal gedateerde pc te upgraden. In eerste instantie leek alles vlekkeloos te lopen, totdat ik Guild Wars ging spelen met Ventrilo aan. Daardoor liep mijn PC vast en gaf het een raar piepend geluid.
Het ligt 100% zeker aan de geluidskaart (drivers), ik heb een tijdje met de kX drivers gewerkt en het veroorzaakte geen crashes. Ik kon alleen mijn microfoon niet gebruiken en ik kon ook geen gebruik maken van EAX. Waarschijnlijk de bekende VIA chipset - Creative probleem.

Wat heb ik al geprobeerd
1. Ik heb de Via Latency patch geprobeerd, dit werkte niet
2. Ik heb de computer veranderd bij Device Manager naar een Standard PC, ik had geen crashes maar Windows detecteert mijn 2e processor core ook niet
3. Ik heb het nu naar MPS multiprocessor PC veranderd en het heeft ook geen resultaat.
4. GoT forums doorgespitst, maar ik kan geen oplossing vinden.

Wie o wie kan mij helpen met mijn probleem???

Edit1:
Lijkt me ook wel handig als ik me specs erin zet:
Intel Core 2 Duo 6400
Asrock 775 Dual-VSTA
NVidia 6800 XT @ 12,6 @ 390, 895
Creative Audigy 2
Tagan 350 W

[ Voor 7% gewijzigd door Cloudy op 10-12-2006 11:40 ]

Wazaa?

• Cloudy
schop

Wazaa?

• Cloudy
schop 2

Wazaa?

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de Latency in de BIOS aangepast? Meeste mobo's hebben 64 default, maar de VSTA heeft 32.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53
Welk PCI slot zit de kaart?
Zo ja is het IRQ gedeeld met een ander apparaat, creative wil het liefst een eigen IRQ krijgen...

De VIA latency drivers zijn alleen op toepassing op de 686(B) southbridge, er zat een ontwerpfout in.

Als de KX drivers goed werken en de Creative niet, dan is het toch echt een fout in de drivers....

• Cloudy
Ik heb beide opties geprobeerd, maar het werkt helaas niet. ik krijg nog steeds crashes, ik denk dat dit komt door het gebruik van EAX. Pro evolution soccer 5 werkt nu gewoon goed, maar Guild Wars en Unreal 2k4 die crashen met zo'n raar piepend geluid. Heeft trouwens iedere PCI-slot een andere IRQ?

Weet iemand nog wat ik kan proberen?

Wazaa?

• Cloudy
*schop*

Het geluid klinkt met de creative drivers toch een stuk beter, weet iemand een oplossing voor mijn probleem? Topic is oud, maar ik heb zelf tot nu toe nog geen oplossing gevonden. PCI Latency staat nu zelfs op 128.

Wazaa?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 16:00
Tegenwoordig is er meestal maar 1 pci slot dat een eigen IRQ heeft.
Kijk in de handleiding van je mobo, de info die je zoekt staat vaak op een tekeningetje.
Als je het niet vind moet je maar in je devicemanager bij beeld->show devices by resource kijken onder IRQ of je kaart een eigen IRQ heeft.
Het al dan niet kunnen omgaan met IRQ sharing is puur een driverkwestie dus grote kans dat je probleem hierdoor opgelost wordt.
/e/
In het geval dat je kaart dus geen eigen IRQ heeft moet je je kaart in een ander slot steken. ;)
IRQ's handmatig toewijzen kan enkel maar met PIC (standaard pc) en niet met APIC.
De reden waarom je altijd dingen mist als je PIC kiest is omdat ACPI niet kan werken onder PIC.
Door het missen van ACPI heb je geen power management, geen soft - off en blijkbaar ook geen SMP. :)

[ Voor 31% gewijzigd door peke op 09-12-2006 20:06 ]

• Cloudy
Ik heb inmiddels alle PCI sloten geprobeerd, bij alle sloten crasht mijn pc weer. Ik heb de kaart nu in slot 2 zitten, hij heeft nu iig een eigen IRQ (IRQ 18). Iemand nog ideeen waar het aan kan liggen?....

Wazaa?

• peke
Ga naar run en typ daar dxdiag, zet dan onder de tab geluid de hardwareversnelling een stapje lager.

• Cloudy
Ik heb het geprobeerd. De "squeel of death" klonk dit keer wat minder hard, maar het liep nog steeds vast :(

Heeft er iemand ook een 775 Dual_Vsta met een Audigy kaart? Ik wil namelijk onze config ff vergelijken. Misschien kan ik dan het probleem vinden.

Wazaa?

• peke
Misschien moet je overwegen om te upgraden naar de Xfi.
Klinkt stom maar de Xfi is een even grote stap als van onboard naar audigy (mits goeie speakers).

• Cloudy
Ik heb de Logitech Z-540 speakerset, volgens my is het toch wel een redelijk goede speakerset. De goedkoopste X FI is toch al 70 euro, ik weet niet of de X FI het waard is.

Maar ik heb een Creative product gekocht en ik voel me genaaid als ik de Audigy in mijn huidige systeem niet werkend krijg. Daarnaast is het Creatives schuld door kl*te drivers uit te brengen voor mensen zonder Intel chipsets. Anno 2006 moet het toch allemaal compatible zijn met elkaar?!!?

Dit heeft mij al zoveel tijd verspild, ik moet en zal een weg vinden om t werkend te krijgen. *damn you, creative

Wazaa?

• peke
70 euro is echt geen geld, ik heb voor mijn extrememusic 115 betaald februari 2006.
Het geluid is echt flink beter tov mijn soundstorm onbaord en mijn sbLive 1024.
Pagina: 1