Zere pols --> komt door muis?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Hej,

Sinds een korte tijd heb ik wat last van mijn pols (de buitenkant en dan vlak onder de hand)

iAfbeeldingslocatie: http://img62.mageshack.us/img62/8315/handat4.th.jpg

Ik heb zo'n vermoeden dat dit door mijn muis komt. Bij het computeren ligt mijn hand over de muis heen. De onderste buitenkant van mijn hand rust dan op de muismat. Sinds een tijdje heb ik hier last van, maar ik weet niet zeker of het door de muis komt.

Nu is mijn vraag, weten jullie of het wel door de muis komt?
Zo ja, is de G5 dan een betere keus?

(ik heb de logitech click! muis--> http://images.google.nl/i...Google+zoeken&sa=N&tab=wi

Edit: Ik heb het meest last als ik ga tennissen en draaiingen maak met mijn hand.

[ Voor 12% gewijzigd door Deruxian op 20-09-2006 19:20 ]

Anoniem: 157420

Misschien is het handig om aan te geven hoeveel je hebt gecomputerd de laatste tijd. Want het kan nu tussen 10 min liggen en 100 uur.

Ik heb die muis trouwens ook, en heb nergens last van.

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Anoniem: 157420 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:18:
Misschien is het handig om aan te geven hoeveel je hebt gecomputerd de laatste tijd. Want het kan nu tussen 10 min liggen en 100 uur.

Ik heb die muis trouwens ook, en heb nergens last van.
Ik heb niet zo lang achter PC gezeten. Hoogstens 2.5 uur per dag, maar dat lang niet elke dag.

Anoniem: 146790

Als jij 2 jaar lang 2,5 uur per dag erachter zit, krijg je vanzelf wel pijn..

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die klachten herken ik van het werken met een te kleine muis, dus dat kan best kloppen. De oplossing was een grotere muis kopen, een mx510 in mijn geval. Hier kun je je hele hand dan op leggen. Na een paar dagen waren de klachten al weg. Sindsdien zit ik wel bewuster achter de computer, dus ook regelmatig even wisselen van hand, oefeningetjes doen, even het touchpad gebruiken (als ik met een laptop werk), enzovoorts.

Ik ben overigens gaan muizen passen in de Mediamarkt. :P Gewoon alles even proberen, en de mx510 voelde het fijnste aan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Anoniem: 146790 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:21:
Neen, lees mijn post eerst maar eens goed door :X

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Anoniem: 146790 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:21:
Hangt er heel veel van af wat je doet, als jij wat surft en wat typt kun je 2,5 uur per dag 2 jaar lang echt geen RSI krijgen, maar ga je 2,5 uur per dag 2 weken lang intensief photoshoppen, dan heb je geheid rsi.
Deruxian schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:23:
[...]Neen, lees mijn post eerst maar eens goed door :X
De tip van DrivinUCrazy is wel belangrijk, zo ben ik toen ik RSI kreeg 2 weken met links gaan muizen, en heb ik een wacom aangeschaft om soms eens af te wisselen met de muis.

[ Voor 29% gewijzigd door Possstema op 20-09-2006 19:26 ]

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Kom op zeg, heb ik het hier over RSI? Wordt de startpost wel gelezen?
Mijn vraag is gewoon of het door de muis komt of niet. En over die 2.5 uur, daar staat MAXimaal, dat betekent 'niet langer dan'.
En ja, het is gewoon was surfen. Die 2.5 uur sloeg op de 'uiterste gevallen' (weekenden). Normaliter zit ik gewoon een uurtje of anderhalf achter de PC, zonder te photoshoppen. Verhalen over RSI en dit moet je niet doen en dat is te lang heb ik ook toch niks aan?
Het gaat mij om ervaringen over mensen met dezelfde muis, of andere, die ook mijn klachten hebben/hadden.

(en Bluecold, je ziet zelf toch ook wel in dat de post van jouw totaal zinloos is en niet grappig?)

(Bedankt voor de tip Drivinucrazy :) )

Anoniem: 157420

offtopic:
Ik vind de grap van Bluecold wel grappig, maar dat doet er even niet toe.

Ik zou gewoon de lijn volgen die RijdentUGek volgen. En op zoek gaan naar een grotere muis.
En als naar een paar dagen de klachten niet over zijn dat ruil je die muis gewoon weer in :9

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Sja, mijn eigen ervaring... Ik heb een Logitech MX510, geen slechte muis. Toch heb ik dat ook wel eens, op precies dezelfde plek. Maar dit krijg ik alleen als ik er te lang achter gezeten heb, of te intensief gemuist heb, dus mn pols redelijk hard op de muis "drukken".

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ach, ik zit hier waarschijnlijk 10 uur per dag achter de pc, sinds zo'n uhm, 8 jaar?
polsen zijn wat vervormd, weet niet of het komt door mijn computeren of door het breken van beide polsen. Maar buiten dat heb ik er nooit last van gehad.
Wat doe je verder de hele dag? als je je polsen vrijwel niet gebruikt kun je er zowieso sneller last van krijgen bij het muizen. Je moet gewoon een balans vinden tussen het zwaar/licht/niet gebruiken van je polsen. Of je moet rusten of juist iets actiefs moet gaan doen licht dus aan jezelf :)

Anoniem: 78792

ikzelf ben tekenaar zit 8 uur betaald achter de pc, daarnaast thuis ook nog eens (zou wel eens evenveel als jouw kunnen zijn)
Heb nergens last van op dit moment. 8)
Wel een een keer last van gehad toen ik veelvuldig een het schroevendraaien/klussen 8)7 ben geweest in de vakantie.
Het ligt eraan hoe intensief iemand achter de pc zit, of hij een muis heeft die hem fijn in de hand ligt, en hoeveel afwisseling je hebt in je (pc)werk.
ikzelf moet ook veel typen, of iets doorlezen.

Ik heb wel een keer een trackball gehad maar dat vond ik maar niets, mijn oom heeft hem daarna geprobeerd en die trackbal ligt nu bij hem in de la weg te roesten.

Op mijn werk kreeg ik een muismat met op de plek van de pols een Gel kussentje, collega's zweren erbij, ik vind het maar onzin en doe helemaal zonder muismat. :X

Collega's hebben ook een "ruit"voor het beeldscherm, deze moet worden geaard met een krokodillenbekje, en zou dan schadelijke straling weghalen, waardooor je minder/geen kijk(oog)klachten zou moeten hebben, deze heb ik ook ergens in een la gelegd. :X

advies gebruik de pols (de hele dag door) iets minder dan je anders zou doen, vooral zware dingen tillen enzo niet aan beginnen, of koop een powerball is ook nog leuk om te doen(heeft mij niet geholpen)

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Anoniem: 78792 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:19:
ikzelf ben tekenaar zit 8 uur betaald achter de pc, daarnaast thuis ook nog eens (zou wel eens evenveel als jouw kunnen zijn)
Heb nergens last van op dit moment. 8)
Wel een een keer last van gehad toen ik veelvuldig een het schroevendraaien/klussen 8)7 ben geweest in de vakantie.
Het ligt eraan hoe intensief iemand achter de pc zit, of hij een muis heeft die hem fijn in de hand ligt, en hoeveel afwisseling je hebt in je (pc)werk.
ikzelf moet ook veel typen, of iets doorlezen.

Ik heb wel een keer een trackball gehad maar dat vond ik maar niets, mijn oom heeft hem daarna geprobeerd en die trackbal ligt nu bij hem in de la weg te roesten.

Op mijn werk kreeg ik een muismat met op de plek van de pols een Gel kussentje, collega's zweren erbij, ik vind het maar onzin en doe helemaal zonder muismat. :X

Collega's hebben ook een "ruit"voor het beeldscherm, deze moet worden geaard met een krokodillenbekje, en zou dan schadelijke straling weghalen, waardooor je minder/geen kijk(oog)klachten zou moeten hebben, deze heb ik ook ergens in een la gelegd. :X

advies gebruik de pols (de hele dag door) iets minder dan je anders zou doen, vooral zware dingen tillen enzo niet aan beginnen, of koop een powerball is ook nog leuk om te doen(heeft mij niet geholpen)
K, bedankt voor de tips :)
Maar verder doe ik weinig intensiefs met mijn pols. Ik ga gewoon elke dag naar school doe verder geen belastend werk. Wat me wel te binnen schiet is dat ik 2 week geleden het hele weekend getennist heb. Nu kan het daar door komen, overbelasting misschien. Maar als ik de muis even heb vastgehad is die plek aan de onderkant van mijn muis wel rood.
Mijn houding is wel goed (hoop ik :P ) Mijn polsen rusten op bureau en mijn armen op leuning van stoel (zelfde hoogte)

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Door tennissen kan het inderdaad ook komen. Kan me herinneren dat je daarvan ook best last van je pols kunt krijgen op die plek. Als je het alleen maar na het tennissen hebt gehad, dan zou ik denken dat het daar van komt.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik zou eerder kijken naar je houding/burea+stoel opstelling dan alleen de muis.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024
ik gebruik al jaaaren deze:
Afbeeldingslocatie: http://img.epinions.com/images/opti/e9/26/pr-Logitech_Trackman_Wheel_904353-0403_Trackball-resized200.jpg
vroeger het oude model (begon toen ik 14 was oid).

Heb nooit ergens last van, doe veel AE, PS, Illu, Premiere en game ook aardig wat.
En de mensen die er in mijn omgeving een hebben gekocht omdat ze hem zo fijn vonden (na wat wennen)
Mn ouders, mn zus, mn vriendin, mn vriendin haar ouders, vriendins broertje, vriend van mij en een huisgenoot.
Dus; geef het eens een kans (vind zelf deze van logitech het fijnste... omdat je die met je duim bedient)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Thandor

SilverStreak

Ik heb zojuist een aantal nutteloze replies verwijderd.
Graag serieus ingaan op de vraag van de topicstarter. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23
Tja, het kan beginnende RSI zijn. Maar wat een prettige muis is, kan heel persoonlijk zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar zware, grote muizen (Logitech is toch wel favoriet). Wel een matje (zo'n dikke van bijna 1 cm), maar zonder gel kussen oid. Resolutie zet ik relatief laag, zodat je veel moet bewegen (maar ook niet teveel, je moet genoeg hebben aan je muismat). Ik heb (nog) geen G5, maar een MX500 op dit moment. De MX510 ligt ook wel lekker in de hand. Dus wat dat betreft blijft het heel persoonlijk....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Je moet eigenlijk om de 15min je arm van de muis verplaatsen en een beetje zwaaien, wat andere rustige bewegingen doen (eventjes swingen op muziek kan ook helpen :P)
Ik game in het weekend soms wel 4-8 uur lang achter elkaar, maar ik kijk heel vaak eventjes naar buiten en leun rustig naar achteren met mijn armen naar beneden hangend. De 90 graden hoek wat vaak wordt geadviseerd vind ik persoonlijk helemaal niet prettig. Bij mij ligt mijn pols tot mijn hand plat op het bureau, ongeveer op 45 graden ipv 90. Een muis moet je zo snel mogelijk proberen weer los te laten en leren een muiscursor op het beeldscherm snel weer onder controle te krijgen als je de muis weer pakt.
Een goeie muismat kan daarbij helpen.

Het ligt volgens mij heel veel aan vermoeidheid, stress, psychische vermoeidheid en iets mindere mate houding. Neem ook hardware wat prettig voor jou aanvoelt, sommigen vinden toetsenborden met laptop aanslag goed en een lichte muis. De Logitech MX310 die ik hier in de kast heb liggen lijkt ook op de Click. De achterkant is vrij hoog en dat is voor de onderkant van je hand wat minder prettig + ik kreeg na een tijdje pijn bij mijn duim.

Over het algemeen ligt een hand bij een Logitech G5, MX518, MX510 meer relaxed erop. Veel mensen vinden het een beetje vreemde houding in het begin, maar als ze ermee gaan werken vinden ze het heel fijn. Ik zal zeggen probeer de muis eens uit bij de mediamarkt of koop het daar en breng het terug als je het niet goed vindt

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

hamsteg

Species 5618

Meeste klachten komen door intesief gebruik/stress druk. Kijk eens naar je houding als je de pijn voelt ... waarschijnlijk is die compleet anders als wanneer je zeeslagje speelt. Ontspan regelmatig, check stoelhoogte tov bureau etc. etc.

Iemand die krampachtig autorijdt heeft ook zweethandjes en zere vingers. Het gaat er om dat je regelmatig 'los'-laat.

Een te kleine muis zal het ontspannen vasthouden niet bevorderen, dat klopt. Koop echter ook geen RSI proof muis, veel geld voor lichaamlijk bewezen geen oplossing (soms wel psychisch).

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
hamsteggot schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:55:
Meeste klachten komen door intesief gebruik/stress druk. Kijk eens naar je houding als je de pijn voelt ... waarschijnlijk is die compleet anders als wanneer je zeeslagje speelt. Ontspan regelmatig, check stoelhoogte tov bureau etc. etc.

Iemand die krampachtig autorijdt heeft ook zweethandjes en zere vingers. Het gaat er om dat je regelmatig 'los'-laat.

Een te kleine muis zal het ontspannen vasthouden niet bevorderen, dat klopt. Koop echter ook geen RSI proof muis, veel geld voor lichaamlijk bewezen geen oplossing (soms wel psychisch).
Het gekke is juist dat ik onder het computeren/gamen niks voel. Ook niet als ik erachter weg ga. Ik voel de pijn pas als ik mijn pols draai en dan op de aangewezen plek. En heb nou ook niet het gevoel dat het erger wordt/is geworden als ik erachter wegga

[ Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 21-09-2006 07:58 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Mischien moet je de opmerkingen over RSI toch wel serieus nemen.... Tenslotte is ieder pijntje wat te relateren is aan herhaalde bewegingen (zoals werken met de computer) in feite RSI. En dat kun je beter zo vroeg mogelijk in de kiem smoren....

Daarnaast doe je er het best aan om alle "standaard" verhalen over RSI zo snel mogelijk te vergeten.... Rechts en links afwisselen is niet voor iedereen ideaal. Trackball is niet voor iedereen de oplossing....

Zelf heb ik een paar jaar terug ziekteverzuim gehad door RSI. Ook ik heb rechts/links geprobeerd en trackball. Maar omdat ik daar niet mee overweg kon ging ik alles krampachtig doen, wat nog veel slechter is voor je.
Mijn tip is dan ook:
- Niet besparen op je KB/muis. Ik koop alleen nog maar natural keyboards (nagenoeg alleen MS) en goede muizen (nagenoeg alleen Logitech, G5, G6)
- Kies een muis die goed in je hand ligt. Vraag in de winkel of je ze mag proberen.
- Gebruik geen aanwijsapparaat wat je niet ligt. Ik kan bijvoorbeeld niet met een trackpad omgaan en gebruik bij mijn notebook dus ook alleen dat pinnetje in het midden van het keyboard, of een externe muis.
- Ga niet geforceerd oefeningen zitten doen achter je PC. Het heeft mij nog nooit geholpen, wel gefrustreerd als ik weer eens werk had wat af moest en dat belachelijke workpace op mijn scherm kwam.

Maar als allerbelangrijkste; Als je tijdens het computeren zelf iets merkt van een onprettig gevoel in je handen/armen/schouders/nek, stop dan meteen. Ga een eindje lopen, ga wat eten, maar stop op dat moment met werken. Tenslotte weten je zenuwen nog altijd het beste wanneer iets niet goed is....

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Bedankt voor uitleg Croga,

Maar jij zegt dat als je iet voelt tijden het computeren ik meteen moet stoppen. Maar tijdens het computeren zelf heb ik totaal geen last, alles is in rustpositie zeg maar. Kan het dan nog wel RSI zijn? want zolang heb ik laatste tijd niet achter PC gezeten. Het intensiefste wat ik gedaan heb is een heel weekend tennissen. En is het dan misschien toch verstandig om even naar de huisarts te gaan?

[ Voor 16% gewijzigd door Deruxian op 21-09-2006 17:09 ]

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wanneer ik dit voor heb is de oorzaak altijd simpel te zoeken, dan zit ik zelf te laag ten opzichte van mijn muis...

Ik krijg dus last wanneer ik met mijn arm ietsjes lager of gelijk zit met de muis, wanneer ik dan een kussen er onderleg krijg ik nooit meer last ;) give it a try ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• ixl85
als je rsi hebt pak dan geen muis!
Een tablet (met pen) of trackball werkt dan veel beter!
Bij een trackball beweeg je je hand namelijk niet (en nee, je krijgt geen rsi in je duim) en bij ene tablet is het net als schrijven

• hamsteg
  • Laatst online: 20:15

hamsteg

Species 5618

Hmm .. de oplossingen van natural keyboards, een table of trackball daar los je de problemen niet mee op. Het gaat om het gedrag. Met deze anti-RSI apparaten kun je nog steeds RSI krijgen. Als je, zonder RSI, deze dingen lekker vindt in gebruik moet je ze zeker gebruiken maar ze lossen RSI niet op. Links gaan muizen als je rechts bent, fantastisch heb je aan twee armen pijn! Allemaal verkeerde adviesen.

Als teamleider in IT heb ik ze allemaal voorbij zien komen, zelf heb ik er ook een paar gehad maar ze helpen niet. Als je lang gaat fietsen krijg je zadel pijn, zet je er dan een ander zadel op, zal tijdelijk de pijn weg blijven omdat het lichaam hieraan even moet wennen maar de pijn komt terug als je door blijft fietsen! Je kunt niet oneindig fietsen, je zult regelmatig moeten afstappen om de zadelafdruk uit je kont te laten wegtrekken!

Dat wat veranderd moet worden is heel goedkoop maar ook meteen de moeilijkste oplossing want dat ben jij als gebruiker. Verschuilen achter apparaatjes is een schijnoplossing die vast en zeker een poosje werkt maar je bent niet eerlijk naar jezelf. Niet drie uur achter elkaar gamen, een hele dag achter de PC, lekker opgetrokken schouders, te laag bureau blad (>60%!), ogen strak op een bepaalde plek op de monitor etc. etc. Loop weg, ga vaker naar toilet, maak een praatje met collega's, aai de huiskat (of kantoor kat), zet een lekker pot koffie, dans de tjatjatja weet ik veel maar doe iets anders.

Kortom kom vaker los van je monitor en wat je daar aan iets intesiefs aan het doen bent.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Deruxian schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:06:
En is het dan misschien toch verstandig om even naar de huisarts te gaan?
Als je pijn hebt is het altijd verstandig de huisarts te raadplegen!
Al was het alleen maar even bellen en telefonisch vragen wat het zou kunnen zijn (hoewel het antwoord waarschijnlijk zal zijn: kom maar even langs dan kan ik er naar kijken).....

Zeker tegenwoordig weet de huisarts ook heel erg goed wat RSI is en wat er aan te doen is....

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

nvm... :/

[ Voor 122% gewijzigd door MensionXL op 21-09-2006 19:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Ivo NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 19:12
Op die plekken die je aangeeft heb ik ook wel last gehad van m'n polsen. Wat ik toen heb gedaan is een gel-mousepad gekocht (Kensington). Werkt voortreffelijk! Je pols beweegt totaal niet, je beweegt de muis alleen maar met de vingers! Sindsdien geen last meer van gehad.

Android fanboy

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-04 15:45
Inderdaad gelpad en dan muis snel zetten dan hoef je bijna geen beweging te maken en ben je je beeld al over.
Ook twee setjes toetsenbord en muis hebben dan kun je afwisselen net iets ander muis/toestsen bord geeft ander belasting.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

iedereen praat over de muis, maar wel eens verder dan dat gedacht? Ja, ook al genoemd, neem óók een trackball. Gebruik beide afwisselend. Daarnaast moet je even goed bedenken wat je werkhouding is. Hoe hoog je bureau is. Hoe hoog je stoel is. Wat is de hoogte van je scherm en wat voor werkzaamheden doe je zoal?

Dingen die misschien nog wel belangrijker zijn dan de muis. De houding van je arm en lichaam bepaalt meer dan de muis die je hebt.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07

Theo

moederbord

ixl85 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:31:
ik gebruik al jaaaren deze:
[afbeelding]
vroeger het oude model (begon toen ik 14 was oid).

Heb nooit ergens last van, doe veel AE, PS, Illu, Premiere en game ook aardig wat.
En de mensen die er in mijn omgeving een hebben gekocht omdat ze hem zo fijn vonden (na wat wennen)
Mn ouders, mn zus, mn vriendin, mn vriendin haar ouders, vriendins broertje, vriend van mij en een huisgenoot.
Dus; geef het eens een kans (vind zelf deze van logitech het fijnste... omdat je die met je duim bedient)
Het is inderdaad een zeer goede oplossing tegen RSI.
Ik had ook veel lasrt van m'n "muispols", op exact dezelfde plaatsen. De reden was bij mij dat ik te veel mijn Aldi muis had gebruikt, ongeveer 3 uur per dag gedurende één jaar. Ik ben toen wat pcwinkels afgegaan en alleen de trackball bleek erg fijn te zijn voor mij, ook omdat je dan je hele pols niet gebruikt (net als elleboog en schouder.
In het begin (eerste 4 uur) was het erg wennen zo'n omgekeerde muis, maar nog steeds vind ik het een idseaal ding. Ik ben alleen maar meer achter de pc gaan zitten sinds toen, ik denk dat ik nu zo'n 3.5 uur per dag achter de pc zit. En nog steeds heb ik nergens last van.

ook ikl kan je dus zeer sterk deze trackball aanraden. Je zou kunnen zeggen dat hij erg duur is (45 in de winkel), maar hoeveel geld is je pols waard?? Ik denk wel iets meer dan die 45 euro :)

7400 Wp op het dak

• ixl85
Yes, hann1bal and i agree ;)

Nog een tip:
Koop een L bureau! en laat op het kleine stukje van de L je arm leunen (je monitor in de hoek dus)
zo kunnen je elebogen van alletwee je armen rusten op het bureau met typen en met muizen!

/edit
@ boven mij.
Ik vind 45 euro niet veel voor mn handen ;) ik ben zelf 21, werk dus eigenlijk al heel mn actieve compu jaren met een trackball (vanaf mn ~14e) en als ik op school kom en met een muis moet werken voel ik meteen de stress op die spieren.

[ Voor 35% gewijzigd door ixl85 op 21-09-2006 19:47 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Dan ben ik heel anders.
Geef mij maar een grote vierkante tafel met een grote muismat en gaming muis + standaard toetsenbord met lichte aanslag. Het toetsenbord moet ongeveer 20cm van de kant van de tafel afstaan anders krijg ik last van de polsen.
De trackballs heb ik bij mijn oom ook geprobeerd, ik kreeg snel last van mijn duim of wijsvinger en dat zorgde er weer voor dat ik meer gestressed raakte dan dat de spieren ontspannen.

Mijn pols en arm heb ik getraind met een powerball, maar dat helpt alleen om meer spieren te krijgen het helpt niet echt tegen RSI.
Mijn muissnelheid is afgestemd op het gamen in spellen zoals counterstrike, Quake 4 en UT2004 met een enorme muismat. Muisversnelling uit en iets minder dan het midden van muissnelheid in logitech setpoint. Met een snelle muis had ik vroeger veel spanningen rond mijn pols en hand. Nu is het meer verplaatst naar mijn arm en die beweeg ik vaak.

De beste oplossing is wat hamsteggot voorstelt met een muismat, lichte muis met gladde voetjes en toetsenbord met lichte aanslag + polssteun of een lage toetsenbord.
Wat de meeste mensen wel fijn vinden is een goeie muismat met een muis die je over een muismat kan sjoelen. Gladde muisvoeten dus zodat je in het begin wanneer je een muis naar links of naar rechts beweegt zo min mogelijk kracht hoeft te zetten en dat bevorderd de accuratie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Erg herkenbaar, heb een MX510 maar leun nog op de rand van m'n bureau (muismat). Mede omdat ik m'n elleboog graag op de stoel leuning laat rusten. Kwestie van rechter gaan zitten lijkt me, want dan heb ik er geen last van. (Computer wel zo'n 5 - 15 uur per dag)

(Toetsenbord en muis staan direct aan de rand van m'n bureau, wel zo fijn imo)

[ Voor 21% gewijzigd door TommyGun op 22-09-2006 00:08 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahm-jai
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Leuk dat jullie 'allemaal' stoer doen over hoe lang jullie allemaal achter de computer kunnen zitten zonder last te hebben.

Medisch advies; luister naar je lichaam, pijn is er niet voor niets.
Vaak zijn beginnende RSI klachten niet toe te schrijven aan 1 ding.
meestal is het een combinatie van onderstaande:
1) je houding achter de pc
2) je muis/toetsenbord (human interfaces)
3) hoe lang je achter de pc zit in dezelfde houding
4) nevenactiviteiten (zoals tennis bv, flinke strain op je polsen)
5) genetische aanleg

De pijn in je pols aan de buitenkant wijst er, uit mijn ervaring (ik ben immers geen arts, maar studerend apotheker) staat je muis te dicht bij je toetsenbord, als je hem meer naar rechts verplaatst maakt je onderarm en hand niet meer deze hoek:
|
\

maar meer deze

|
/

Wat natuurlijker is voor je pols en je er minder last van hebt. (overigens is GEEN bocht in je pols natuurlijk nog beter)

Beste wat je kan doen na beginnende klachten is je pols voldoende rust te gunnen (week of 2 a 3) en daarna kijken naar je houding. Het klinkt allemaal wat zeikerig, maar het kan serieus erger worden en leiden tot blijvende schade.

Een alternatief wat ik zelf heb gebruikt is: op school met links muizen, thuis met rechts muizen.
Dan verdeel je de strain over je beide armen, als je het niet te bont maakt heb je aan beide kanten dan geen last.

Succes ermee.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik denk niet dat iemand hier "stoer" wil doen hoor.
De tijd is gewoon goed om aan te geven dat je iets goed doet als je geen last hebt.
Bij mij (ow, nou ga ik stoer doen): Ik zit veel achter mn computer ivm met school (veel film/animatie enz projecten). Soms gewoon 5 dagen nonstop knallen voor 1 ding.
Het enige waar ik last van heb is mn nek en schouders (te weinig beweging, spieren verkorten, wervels gaan vast zitten, worden gekraakt, cirkel begint opnieuw). Maar dit komt dus niet door mn houding.
Hierop baseer ik dus ook mijn advies (trackball, je handen en armen laten rusten op je bureau enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111928

je raakt er vanzelf aan gewend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Pak je hand even in met een druk verbandje, en dan zo dat je pols gefixeerd is. Rust is altijd het beste wat helpt in eerste instantie.

Tennis is natuurlijk redelijk belastend voor je pols, al hangt dit beetje van je techniek af, maar voor meeste spelers wel.

heb je bijvoorbeeld last met slaan/serveren, of juist met volleren(wanneer je pols niet beweegt)?
knijpen doet dat zeer?

wanneer zijn klachten het eerst opgetreden, na sporten(tennis) of computeren?

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 22-09-2006 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Zou jij ook gewend raken aan een zeurende pijn die er altijd is? Denk het niet dus doe nou maar niet zo bijdehand. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Zelf heb ik ook een tijdje last van mijn pols gehad dankzij een verkeerde muis en verkeerde polsbewegingen.

De Logitech G5 is een perfecte muis, hij vult je hele hand, dus je hoeft geen krampachtige bewegingen te maken.
Zorg dat je arm ondersteund wordt, dus niet met je pols op het hoekje van je bureau leunen.
Maak de muisbewegingen met je arm, niet alleen met je pols.

Verder werkt het wel comfortabel als je een XXL muismat hebt (als je er ruimte voor hebt).
Hier een voorbeeld van een fijne mat.

Deze opmerking slaat echt als een tang op een varken.... :/
Leuk dat jullie 'allemaal' stoer doen over hoe lang jullie allemaal achter de computer kunnen zitten zonder last te hebben.
Wat is er stoer aan als mensen aangeven dat zij veel uren achter een computer zitten??
Is dit niet een beetje gerelateerd aan het topic??

[ Voor 20% gewijzigd door bokko! op 22-09-2006 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Klopt een grote muismat kan ook zachte ondersteuning voor je pols/arm bieden

Deze is nog groter: http://www.fragtopia.com/...erxl/xtrac-ripperxl.shtml
Ik had ook een muismat gezien die zo groot was als een tafel, die was 3x zo groot als de QCK+ :9

Wat ik vreemd vind is dat je wel last heb van je pols wanneer je de muis loslaat en wanneer je de muis vastpakt dat niet heb, mensen met RSI hebben het meestal net andersom.
Het kan misschien zo zijn dat het tennissen jouw pols te zwaar heeft belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb zelf ook last van precies dat plekje als ik veel muis zonder (geen grapje) washandje onder mijn pols. Met een zacht washandje eronder heb ik nergens last van, hoe lang ik ook muis :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:01
Een bezoekje aan de dokter is bij blijvende klachten ook geen overbodige luxe. Een ontsteking gaat niet zomaar weg met een nieuwe muis en zoiets wil je echt niet laten aanslepen...

Persoonlijk heb ik veel baat gehad met een muispad met gelsteun (Kensington), maar ook af en toe wat anders bewegen is voor mij belangrijk.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Kurios schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 01:16:
Pak je hand even in met een druk verbandje, en dan zo dat je pols gefixeerd is. Rust is altijd het beste wat helpt in eerste instantie.

Tennis is natuurlijk redelijk belastend voor je pols, al hangt dit beetje van je techniek af, maar voor meeste spelers wel.

heb je bijvoorbeeld last met slaan/serveren, of juist met volleren(wanneer je pols niet beweegt)?
knijpen doet dat zeer?

wanneer zijn klachten het eerst opgetreden, na sporten(tennis) of computeren?
De klachten zijn het eerst opgetreden idd na het tennis (10 uur in een weekend op de baan gestaan). Vandaag net even achter 't huis met racket bezig geweest, ging allemaal prima zonder pijn.

De klachten heb ik het meest bij topspin (meest belastend voor je pols). Ik wacht vandaag de training even af en kijk hoe het dan gaat. Maar het gaat wel beter met mijn pols.
Als de pijn de komende week blijft aanhouden ga ik in ieder geval naar de huisarts. Ook ga ik de razor copperhead kopen (52 euri!!). Mocht deze even in de winkel testen en vult mooi je hand zonder dat je pols de muismat raakt.
Die tip van dat washandje (bedankt NVidiot) zal ik eens proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Deruxian op 22-09-2006 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Waarom een muis blijven gebruiken als je last hebt van ej polsen?
Kan de muis wel beter zijn, maar je blijft je polsen gebruiken.

"kan je die grote schroef in mn been even vervangen voor een kleine spijker?"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
ixl85 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:44:
Waarom een muis blijven gebruiken als je last hebt van ej polsen?
Kan de muis wel beter zijn, maar je blijft je polsen gebruiken.

"kan je die grote schroef in mn been even vervangen voor een kleine spijker?"
;)
K, dan kan ik maar beter niet meer computeren, tennissen en alle andere dingen die met mijn polsen te maken hebben? :/

Wat suggereer jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Inderdaad; RUSTEN. Ik ben vandaag nog bij een ergonome geweest en die zei dat ik niks, of heel weinig mocht doen, zelfs niet lang achter elkaar schrijven om maar een voorbeeld te noemen. Lopen schijnt goed te zijn zei ze.

Doe ik ook al een weekje of wat. (Het rusten dan) En als ik nu "muis" doe ik het met mijn arm waarin ik geen RSI heb. Met links dus. Ik heb nu 2 muizen. (Dat mocht ik wel, muizen met rechts, maar wel met mate)
Echt snel gaat het bij mij niet over iig, maar dat6 komt ook omdat ik eerst dacht van; "het zal wel weer over gaan", of "het kan nog wel even", of "ik kan geen RSI hebben".

(Ik heb het ook al een tijdje, en ben aan de beterende hand, althans lichte verbetering)
Nvidiot schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 16:00:
Ik heb zelf ook last van precies dat plekje als ik veel muis zonder (geen grapje) washandje onder mijn pols. Met een zacht washandje eronder heb ik nergens last van, hoe lang ik ook muis :)
Dat heb ik nu ook onder mijn rechter (RSI) arm. Helpt wel wat idd. Maar de betreffende arm moet wel veel rust hebben.

Topicstarter; weet je zeker dat het geen TENNIS blessure is ipv muis arm/ pols?

(Ik zou even naar de huisarts gaan)

[ Voor 81% gewijzigd door Format-C op 22-09-2006 18:05 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177576

Ik wil je graag twee dingen aanraden:

1. Ga er eens over praten met je huisarts: als je pijn voelt, dan is dat gewoon niet goed, laat hem/haar uitzoeken wat er de oorzaak van is. Niet zelf bepalen hoe dat komt, en ook niet mede-tweakers laten diagnosticeren.

2. Als je Anti-RSI software aangeraden wordt, kijk dan ook eens naar de gratis Workrave software. En volg ook de aanwijzingen daarvan op!

Workrave: http://www.workrave.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
heb je mn posts wel gelezen?
http://www.logitech.com/i...,CRID=2150,CONTENTID=5001

Afbeeldingslocatie: http://www.frolundadata.se/prod_imgs/TrackballLogitechCordless.jpg

Je pols dus laten rusten.
En de manier van je armen op je bureau laten rusten zoals ik hier boven ergens heb neer gezet (en idd zoals rappierappie zegt, rusten)

edit:
ik raad met draadje aan, je beweegt hem toch niet als je er goed mee werkt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 22-09-2006 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
hamsteggot schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:55:
Meeste klachten komen door intesief gebruik/stress druk. Kijk eens naar je houding als je de pijn voelt ... waarschijnlijk is die compleet anders als wanneer je zeeslagje speelt.
Dit kan niet vaak genoegd gezegd worden; RSI is bijna nooit alleen het gevolg van bijvoorbeeld herhaalde bewegingen. Stress en werkdruk zijn zeer belangrijke factoren die RSI veroorzaken, het vervangen of veranderen van bijvoorbeeld bepaalde elementen op je werkplek (muis/stoel/bureauhoogte) zal dus maar ten dele helpen om RSI te voorkomen. De eerder genoemde adviezen om regelmatig te ontspannen zijn dus zeer aan te bevelen (ook goed voor de geestelijke gezondheid :))

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Verslaafde ;)

Heb ook wel eens zere polsen, maar dat komt dan door wat ijverig fitnessen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
ixl85 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 18:01:
heb je mn posts wel gelezen?
http://www.logitech.com/i...,CRID=2150,CONTENTID=5001

[afbeelding]

Je pols dus laten rusten.
En de manier van je armen op je bureau laten rusten zoals ik hier boven ergens heb neer gezet (en idd zoals rappierappie zegt, rusten)

edit:
ik raad met draadje aan, je beweegt hem toch niet als je er goed mee werkt ;)
Heb je post gelezen gelezen ;)

Dat rusten zal ik gaan doen, maar die muis die jij als voorbeeld geeft... Is die wel geschikt om te gamen en heeft hij wel preciezie (zo schrijf je het tog? :P ) En ligt die muis wel lekker in de hand?

Ga binnenkort maar even voor de zekerheid naar de huisarts.

En nog even een vraagje over RSI: Ik heb dus alleen last als ik pols draai en dan kracht zet. Een beweging die ik met computeren noooit maak. Ook onder het computeren heb ik er geen last van, na afloop ook niet. Heeft het dan nog wel met RSI te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

De Razer Copperhead heb ik vandaag net binnen. Ik vind het in vergelijking met de Logitech MX518 dat je hand een actieve houding heeft, dus de spieren staan meer onder spanning bij het bewegen.
Voor first person, Real time strategy en andere games waar je zeer snel moet reageren is het goed.

Wanneer je meer voor relax en ontspannend kiest neem een model van Logitech MX510/MX518/G5/MX700/MX1000/G1.

Ik moet nog even wennen, maar het is nu al duidelijk dat het meer voor actieve gamers is dan voor desktop gebruikers die rustig muist. De achterkant is vrij hoog, terwijl die van een logitech G5/MX518/MX510 niet is en je pols geen hoge hoek naar boven hoeft te maken. Uiteraard mag je zelf kiezen wat je neemt, maar probeer ook de modellen van Logitech en microsoft een voor een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deruxian schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:37:
[...]

De klachten zijn het eerst opgetreden idd na het tennis (10 uur in een weekend op de baan gestaan). Vandaag net even achter 't huis met racket bezig geweest, ging allemaal prima zonder pijn.

De klachten heb ik het meest bij topspin (meest belastend voor je pols). Ik wacht vandaag de training even af en kijk hoe het dan gaat. Maar het gaat wel beter met mijn pols.
Als de pijn de komende week blijft aanhouden ga ik in ieder geval naar de huisarts. Ook ga ik de razor copperhead kopen (52 euri!!). Mocht deze even in de winkel testen en vult mooi je hand zonder dat je pols de muismat raakt.
Die tip van dat washandje (bedankt NVidiot) zal ik eens proberen.
Ik zou nog maar even wachten met die muis (of je wilt m erggg graag :), maar als jij al zegt dat het pas kwam NA tennissen, dan lijkt het me dat het daardoor kwam.

Ik denk dat je je pols waarschijnlijk een beetje hebt overbelast. Mocht je nou ook last hebben als je je hand/pols als je deze niet belast, dan zou ik zeker even naar de huisarts gaan.

Maar,(en dit zal de huisarts ook zeggen) rusten is altijd goed en als je je pols inpakt weet je zeker dat je niet het spiertje echt ontlast etc.

Overigens krijgt je pols een veel grotere klap te verwerken als er een bal op je racket komt. zeker bij topspin geef je gewoon veel meer gas als je de bal slaat, dus zonder bal kan niet helemaal een juiste graadmeter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
@ TS:

Ik heb zelf de G5 en toen ik heb net had gekocht had ik ook een tijd last van m'n hand/pols (weet niet meer welke :+ ), inmiddels is die pijn allang weer weggetrokken en ik weet ook niet of het uberhaupt wel door de muis zelf kwam maar het is wel een topmuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Deruxian schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 18:26:
[...]

Heb je post gelezen gelezen ;)

Dat rusten zal ik gaan doen, maar die muis die jij als voorbeeld geeft... Is die wel geschikt om te gamen en heeft hij wel preciezie (zo schrijf je het tog? :P ) En ligt die muis wel lekker in de hand?

Ga binnenkort maar even voor de zekerheid naar de huisarts.

En nog even een vraagje over RSI: Ik heb dus alleen last als ik pols draai en dan kracht zet. Een beweging die ik met computeren noooit maak. Ook onder het computeren heb ik er geen last van, na afloop ook niet. Heeft het dan nog wel met RSI te maken?
Ik denk dat het gewoon een tennis-overbelasting is :) Ik zou het een weekje rustig aan doen met die pols en dan kijken of het er nog steeds is.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
and i quote logitech:
Bewezen optische technologie biedt nauwkeurige besturing. Het comfort en de betrouwbaarheid hebben de trackball legendarisch gemaakt onder professionele gebruikers
Mijn ervaring:
JA!
Gamen is veel fijner, why?
Je kan die bal gooien met je duim. Je hoeft je muis niet te verleggen (oowww zo fijn met sniperen) en je bent over het algemeen heel rustig bezig.
De eerste 2 dagen is het wennen, daarna nog 1 a 2 maanden om je duim te laten wennen (geen rsi, het KAN raar voelen, heb ik nooit last van gehad btw) maar goed, vroeger moest je ook aan een muis wennen, dus dat is normaal.
Ik zweer er bij om zo te gamen, snap echt niet wat iedereen in een muis ziet.
2 vrienden van me hebben die logitec mx510, en ik vind dat ding echt te geforceert...

En zoals je kan lezen in mn eerste post, al veel mensen die hem bij mij hebben gezien hebben er zelf een gekocht (waaronder gamers.. een vriend van mij, mn huisgenoot, mn vriendin en het broertje van mn vriendin, die gamen dus alle vier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
ixl85 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 18:50:
and i quote logitech:

[...]

Mijn ervaring:
JA!
Gamen is veel fijner, why?
Je kan die bal gooien met je duim. Je hoeft je muis niet te verleggen (oowww zo fijn met sniperen) en je bent over het algemeen heel rustig bezig.
De eerste 2 dagen is het wennen, daarna nog 1 a 2 maanden om je duim te laten wennen (geen rsi, het KAN raar voelen, heb ik nooit last van gehad btw) maar goed, vroeger moest je ook aan een muis wennen, dus dat is normaal.
Ik zweer er bij om zo te gamen, snap echt niet wat iedereen in een muis ziet.
2 vrienden van me hebben die logitec mx510, en ik vind dat ding echt te geforceert...

En zoals je kan lezen in mn eerste post, al veel mensen die hem bij mij hebben gezien hebben er zelf een gekocht (waaronder gamers.. een vriend van mij, mn huisgenoot, mn vriendin en het broertje van mn vriendin, die gamen dus alle vier)
Verkoop jij die dingen zelf of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het fitnessen kan ik heel goed gamen.

Naarmate je meer sport worden de spieren rond de polsen ook sterker en kunnen ze meer hebben. Op mijn werk computers, thuis de computer en het huishouden. Alle reden om flink RSI te hebben, maar ik heb geen klachten at all (omdat ik sport denk ik).

In Japan was het volgens mij de gewoonte om op kantoor eerst een warming up te doen voordat men ging kantoorwerken. Dat mogen ze van mij hier direct invoeren :) _/-\o_ Weg RSI!

PS: Natuurlijk weet men dat je beter kunt beginnen met sporten als je nog geen klachten hebt. Sporten en RSI gaan niet lukken.

Ben pas lelijk gevallen in het serverhok. Recht op mijn rug en ik stond gewoon op en niets aan de hand. Sporten is meer dan je alleen lekker voelen na, het is beregezond en ik denk dat veel RSI klachten door onvoldoende beweging komt.
Onvoldoende beweging+ te schaars gekleed=stijve spieren+blessures (RSI)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 22-09-2006 22:05 ]

• ixl85
bokko! schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 21:39:
[...]

Verkoop jij die dingen zelf of zo ;)
Nope, ik probeer mensen die bang zijn voor verandering alleen een push te geven.
Waarom gebruikt iedereen muizen? omdat je ze er standaard bij krijgt.
Wil dat zeggen dat ze fijner of beter zijn? nee!
Vandaar ;)

Scrollmuizen?? Nee, geen hamerduim voor mij :o
Geef mij maar een ultra lichte goedkope Logitech USB optical muis maar. Dat ding presteert prima en geeft geen kik. Ik heb hem al 2 jaar en hij doet het nog steeds, hoe is dat mogelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Vrijdag dus weer getennist. Ging niet best, nog veel last van mijn pols. Met trainer over gehad en die zei overbelasting. Ik neem 2 weekjes rust.
Maar even een vraag over de juiste houding. Wat is beter, met je armen volledig op het bureau rusten, of gedeeltelijk op de leuning van je stoel. En moet je je armen dan zo dicht mogelijk op je lichaam houden of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
Je kan voor iets meer dan een tientje van die gamer handschoenen kopen.. zit een polssteuntje in.
Allicht het proberen waard. Heb er zelf geen ervaringen mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/glove.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wouter op 14-04-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Deruxian, ik heb hetzelfde gehad als jij. Waar het om gaat bij de klachten is dat je een bepaalde spier/zenuw overbelast. Het zijn vaak de eerste vormen van RSI. Ik kreeg het met gamen, teveel geconcentreerd waardoor ik niet in de gaten had hoe krampachtig ik de muis vasthield. Ik heb 4 weken rust genomen, op advies van mijn fysio therapeute, en heb het daarna langzaam weer opgebouwd, gebruik van de muis. De 1 krijgt er eerder last van dan de ander en het heeft verder niets met welke soort muis te maken dan ook. Vaak is het probleem dat we totaal geen rust tussendoor in acht nemen, waardoor je dus overbelasting krijgt.

Het ging bij mij om een Logitech MX1000. Ik werk daar nu nog steeds mee en heb er geen last meer van. Het is net zoals bij een tennisarm, ook dat is overbelasting, heb dat ook gehad en ook hier deed 4 weken rust wonderen.

Let gewoon wat meer op je houding wanneer je achter de pc zit en neem wat vaker breaks door je muis met rust te laten tussendoor. Maar die paar weken zijn essentieel, een overbelasting niegt vaak naar een ontsteking en wil je die echt weg krijgen moet je gewoon een paar weken van je muis en tennissen rust nemen. Als je weer begint, langzaam opbouwen en de houding en aantal uren gebruik in acvht nemen, zal je zien dat je er na geen last meer van hebt :)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Heb tot voor kort ook met een kleine muis gewerkt (MX310). Kon daar niet zo heel lang mee computeren, omdat ik dan last kreeg. Heb nu de G7 en merk echt wel het verschil. Beweeg nu niet meer alleen mn vingers en moet dus meer bewegen. Wat lijkt te helpen

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deruxian schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:56:
Vrijdag dus weer getennist. Ging niet best, nog veel last van mijn pols. Met trainer over gehad en die zei overbelasting. Ik neem 2 weekjes rust.
Maar even een vraag over de juiste houding. Wat is beter, met je armen volledig op het bureau rusten, of gedeeltelijk op de leuning van je stoel. En moet je je armen dan zo dicht mogelijk op je lichaam houden of juist niet?
Pak de muis zo beet dat je de minste last van je polsen hebt. DDe juiste houding moet je aannemen als je nog geen pijn hebt, nu is het belangrijk om het volgende te doen:

->Laat de elleboog rusten en leg de muis zo neer dat je geen pijn in de pols hebt.
->Neem elk uur een kwartier pauze en muis niet te intensief (zeer belangrijk punt)
->Echt gamen zou ik even ontzien of niet langer dan 30 minuten (een potje mag wel)
->Houd de pols in beweging en laat hem niet verstijven, dan geneest het nog langzamer.
->Vermijd het doen van zware arbeid met de pols (dus niet gaan tennissen ;) )
->Tijdens het slapen niet op de pols liggen of de hand niet onder het kussen leggen. De pols vrijhouden en warm houden.
->Ik weet niet of je het kunt, maar ik kan nog met links de muis prima bedienen. Écht, dat went zo.

Geef het een weekje of 1 a 2.

Als ik spierpijn heb na het fitnessen (wat weinig voorkomt) dan is het beste om toch in beweging te blijven. Een pols die in beweging blijft heeft een betere doorbloeding netzoals een warme pols.

PS: Bij onze sportschool en ik denk ook bij je tennisclub hebben ze Aloe Vera drankjes. Deze zijn heel goed en zuiveren het lichaam (snellere genezing)

Beterschap. Ik weet hoe min pijn in het lichaam is.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-09-2006 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Anoniem: 146043 schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:26:
[...]

PS: Bij onze sportschool en ik denk ook bij je tennisclub hebben ze Aloe Vera drankjes. Deze zijn heel goed en zuiveren het lichaam (snellere genezing)

.
serieus? Daar geloof je toch niet in he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoBaDijk schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:27:
Heb tot voor kort ook met een kleine muis gewerkt (MX310). Kon daar niet zo heel lang mee computeren, omdat ik dan last kreeg. Heb nu de G7 en merk echt wel het verschil. Beweeg nu niet meer alleen mn vingers en moet dus meer bewegen. Wat lijkt te helpen
Klopt zeker, grovere bewegingen vanuit de elleboog zijn beter dan kleine bewegingen. De muis moet je niet té gevoelig zetten. Het is goed om met de hele arm de muis te verplaatsen dan alleen met je pols. Je doet dat toch soms 10x per minuut onbewust.
Zorg dat de arm soepel en ongehindert kan bewegen. Het is net zoals met elke overbelasting.

In het begin is dat vermoeiend, maar zoals met alles geld dat je niet overmatig moet zijn. Je elleboog en pols moeten samenwerken en dat is even wennen,m maar uiteindelijk kun je het zo veel langer uithouden zonder een scheutje pijn. Het ligt ook zeer zeker aan je conditie, maar als TS tennist twijfel ik daar niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-09-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
K, bedankt voor de vele reacties. Ik heb/ga er zeker wat aan hebben.

Maar ik heb nog een paar onduidelijkheden. Moet ik nu mijn ellebogen laten rusten of vrijelijk bewegen? En moeten mijn armen zo dicht mogelijk bij mijn lichaam? En moeten mijn armen recht naar voren of mag een kleine 'daling' naar beneden ook? En moet je pols wel op de muismad rusten of juist niet?

Misschien best wel simpele vraagjes maar zijn wel belangrijk toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 25-09-2006 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Deruxian schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:18:

Maar ik heb nog een paar onduidelijkheden. Moet ik nu mijn ellebogen laten rusten of vrijelijk bewegen? En moeten mijn armen zo dicht mogelijk bij mijn lichaam? En moeten mijn armen recht naar voren of mag een kleine 'daling' naar beneden ook? En moet je pols wel op de muismad rusten of juist niet?

antwoord: http://gezondwerken.jouwsites.nl/s.php?id=48
Let ook vooral op het plaatje
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Leuk plaatje maar blijf onthouden: Er is geen regel die voor iedereen geld!

Persoonlijk kan ik niet werken met "zwevende polsen" zoals daar aangeraden wordt. Ik neem dan een krampachtige houding aan, en dat is nooit goed....

Ik kan alleen werken als mijn polsen bij het typen op de tafel of een speciale rand aan het toetsenbord rusten (van die geldingen zijn veel te hoog). En bij het muizen rust ik altijd op de tafel (ook hier weer: Die geldingen zijn veel te hoog).

Alles wat overal gezegd wordt zijn slechts richtlijnen. Iedereen is anders, en voor iedereen geld dus ook: De ideale situatie zul je zelf moeten uitvinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-03 17:40
Hey, ik heb zelf ook last bij mijn pols. Dit is denk gekomen door World of Warcraft. Daar houd ik mijn middelvinger steeds ingedrukt op de rechtermuisknop voor het bewegen en rondkijken. Maarja, als je dat dan ook een tijdje doet, krijg je best wel last ervan.

Paar weken geleden begon het. Toen had ik mijn monitor iets omhoog gezet, en een stoel met armleuningen gekocht. Na 2 dagen was het stukken minder, sinds 3 dagen is het weer terug. Nu denk ik dat ik die "rondkijk-knop" maar ga vervangen naar mijn duim, en dat af te wisselen.
Dus misschien een tip: wissel een knop op de muis om, die je vaak gebruikt (linkermuisknop lijkt me onhandig maarja). Helaas geld dit alleen voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-04 11:59
Ik heb ook veel klachten aan m'n pols, dat komt ook door te veel computeren, maar ook door te zwaar trainen. Ik heb een MX1000 en heb nooit last van RSI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:01
Een andere tip in het kader van afwisseling van bewegingen: leer shortcut keys te gebruiken! Dus in plaats van bijvoorbeeld het print-icoontje aan te klikken doe je Ctrl-P. Zo dwing je jezelf je muis los te laten. Voor alle mensen die ooit de oude WordPerfect gebruikt hebben is dit al een automatisme, vermoed ik ;)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136535

Deruxian schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:18:

Jouw ellebogen moeten vlak en in een rechte lijn liggen met je polsen/handen, opzich kan het geen kwaad als je ze een klein beetje lager hebt zolang je maar niet te geforceerd gaat zitten. Je armen houdt je gewoon vlak op je bureau wederom met je polsen zo recht en ondersteund mogelijk. Heb je last van je polsen tijdens het computeren, neem dan even (15 minuutjes) rust en doe wat simpele rekoefeningetjes (polsen draaien, hand naar achteren trekken, etc)

Zorg uiteraard om verdere klachten te voorkomen voor een goede bureaustoel (evt met lendekussen) & bureau die op jouw lengte zijn afgestemd. Dwz dat jij rechtop aan je bureau kan zitten (ogen-beeldscherm op +50cm afstand), met je onderarmen volledig ondersteund door zowel bureaublad als armleuningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
.

[ Voor 106% gewijzigd door Wouter op 24-05-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan met een lang genoeg bureau jouw volledige onderarm bewegen, Wouter :) Met ondersteunen bedoelde ik dat jouw armen & ellebogen op een vlakke ondergrond liggen waar zij vrij beweegbaar zijn zonder teveel gekke en krampachtige bewegingen te moeten maken en obstakels tegen te komen. Natuurlijk moet je niet als een paspop achter je pc gaan zitten, maar ondersteuning en een goede houding zijn ontzettend belangrijk om verdere klachten te voorkomen.

Officieel hoor jij zo in je stoel te zitten *Qlique!*
Dit komt in de buurt van een goede bureau houding (schouders mogen meer naar achteren en ogen vooruit)

Mocht je tijdens het computeren ook nog last krijgen van je rug; probeer dan eens om even overdreven in de "ergonomische" houding te gaan zitten en vanuit daar een klein beetje terug te gaan naar jouw oorspronkelijke houding.

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 136535 op 04-10-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 26-04 20:07
Sorry offtopic, maar ik kan het niet laten O-)

Afbeeldingslocatie: http://tuinboetiek.nl/catalog/images/tn_84053.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Luuk1983 op 04-10-2006 15:04 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wouter op 14-04-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
HellPunk schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 10:29:
Een andere tip in het kader van afwisseling van bewegingen: leer shortcut keys te gebruiken! Dus in plaats van bijvoorbeeld het print-icoontje aan te klikken doe je Ctrl-P. Zo dwing je jezelf je muis los te laten. Voor alle mensen die ooit de oude WordPerfect gebruikt hebben is dit al een automatisme, vermoed ik ;)
Ik dacht dat ik dit al eens in dit topic vermeld had, maar kan m'n bericht niet meer teruglezen...?

Verplicht leesvoer voor iedere intensieve computergebruiker: het boekje "windows super user"

http://www.00100.dk/knowwareglobal/eng/download.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

. w o u t e r . schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:18:
[...]

Ik heb 1.5 jaar achter de rug met verschillende vormen van houdings- en bewegingstherapie en daar werden me hele andere dingen verteld dan wat jij zegt.
Zoals; schouders juist ontspannen laten hangen en niet naar achteren. Ook je armen en polsen niet laten steunen tijdens het bewegen van de muis, tijdens rustpauzes mag dat dan weer wel. Ook het gebruik van een trackball werd afgeraden; dit zou zorgen voor een te statische houding wat niet gunstig is voor de doorbloeding.

Maar eerlijk gezegd; in de beginfase van RSI lijkt alles wat je probeert wel te helpen... al is het maar omdat je wat andere spieren gaat gebruiken en wat beter op je houding let. Maar het is niet gezegd dat de verandering die je toepast op termijn een verbetering is, het kan zijn dat je even van je klachten af komt maar later ernstigere klachten ontwikkelt.
Deze dingen zijn mij juist tijdens colleges Anatomie en Ergonomisch bewegen & werken verteld en afgelopen donderdag nog een op een gastles van mijn huidige opleiding :? We kunnen wel discussieren van wat de beste houding zou zijn om geen klachten te krijgen, maar immers is een bepaalde houding niet meteen voor iedereen geschikt. Zelf zit ik met rugklachten door 2 ongelukken, vanaf kleins af aan al therapieen ivm extreme groei etc, en toch zit ik nog steeds ergonomisch onverantwoord. Waarom? Omdat ik zo lekker zit zonder klachten :)

Als iedereen zijn steentje hier bijdraagd kan de TS misschien het beste voor zichzelf opmaken wat een lekkere houding voor hem zou zijn waar hij zonder pols en evt andere klachten, kan genieten van het computeren. Een huisarts kan immers het beste advies geven, dus ga daar heen als je de klachten blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136535 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:01:
Je kan met een lang genoeg bureau jouw volledige onderarm bewegen, Wouter :) Met ondersteunen bedoelde ik dat jouw armen & ellebogen op een vlakke ondergrond liggen waar zij vrij beweegbaar zijn zonder teveel gekke en krampachtige bewegingen te moeten maken en obstakels tegen te komen. Natuurlijk moet je niet als een paspop achter je pc gaan zitten, maar ondersteuning en een goede houding zijn ontzettend belangrijk om verdere klachten te voorkomen.

Officieel hoor jij zo in je stoel te zitten *Qlique!*
Dit komt in de buurt van een goede bureau houding (schouders mogen meer naar achteren en ogen vooruit)

Mocht je tijdens het computeren ook nog last krijgen van je rug; probeer dan eens om even overdreven in de "ergonomische" houding te gaan zitten en vanuit daar een klein beetje terug te gaan naar jouw oorspronkelijke houding.
Ik vind het zo vreemd dat het ziekteverzuim in het begin van het computertijdperk zo laag was. Wat dacht je van telkens ponskaarten wisselen, telkens schakelaars omzetten. Pas sinds ze het beestje de naam RSI hebben gegeven hebben ineens veel mensen last van RSI:

Dat wijt ik aan een verkeerde temperatuur, trek of onvoldoende conditie, geen warming up voor het typen.

Als ik ga gamen doe ik eerst oefeningen met mijn handen om in optimale conditie te zijn. Ik zit slecht, te dicht op mijn scherm en ik houd me ook niet altijd aan de rusttijden, maar RSI, neen :)

Vroeger heb ik 7 jaar aan vechtsport gedaan en toen was ik in topconditie. Toen kreeg ik last van mijn knieën en na de operatie ben ik aan het fitnessen gegaan. Ik heb zelfs apparatuur in huis (stepper).

Omdat mijn spieren los zitten heb ik verder ook geen last van verstijvingen waardoor pijnen ontstaan.

Dat is leuk in de coffeeshop, eerst samen smoken en als ik op mijn fiets stijg ben ik ze zo kwijt.

Dus met muisen is het een kwestie van oefeningen voordat je intensief gaat muisen. Als ik niet oefen vantevoren moet ik al 2 niveau's omlaag met UT2004.

Nogmaals: Wat ze in Japan doen is mijn zegen: Een goede warming up voor het werk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 15:29
Beweeg je arm als je je muis beweegt, en niet je pols. Helpt best, al is het wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

GVR

Afbeeldingslocatie: http://www.metatag.de/webs/powerball/files/pb.basic.zoom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Niet online
toevallig ben ik een keer een drummer tegen gekomen die op precies dezelfde plek pijn had als jij, hij mocht een tijdje niet meer veel drummen en moest bepaalde oefeningen doen, ik zou naar een goede fysio gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werkt die Powerball echt overigens? Heb er ooit aan zitten denken om er een aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
ja, heb er hier een en ze werken echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 26-04 20:07
Anoniem: 136535 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 00:24:
Werkt die Powerball echt overigens? Heb er ooit aan zitten denken om er een aan te schaffen.
Ze schijnen zeker te werken. Ik vond het alleen nogal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend om met die dingen te leren omgaan :P

Daarbij maken ze best nog wel een irritant geluid. Maar das beter dan een potje RSI.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch maar eens aanschaffen dan, gezien mn onderarmspiertjes niet alleen tijdens het gamen, maar ook nuttig zijn bij het paardrijden :P Heb eventjes wat filmpjes bekenen, en verrek het werkt echt (lees; Rus die 13.500rpm haalt).

Is er overigens ook een wat kleinere "vrouwen" variant? Deze krijg ik waarschijnlijk onmogelijk goed vastgehouden :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 136535 op 05-10-2006 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Powerball = schaatsbeweging met de hand
Pagina: 1