Toon posts:

[W2K3] DHCP in Windows en Wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een rare topictitel maar goed,

Gewenste situatie
Ik wil graag thuis een server installeren met een aantal (wireless) clients (draaien op XP PRO Sp2)

Windows 2003 Standaard met daarop:

- Active Directory
- DNS
- DHCP

Dus ik wil dat Windows de IP adressen regelt, dus moet de DHCP uit in de router, zodat er geen conflicten komen.
Alle wired clients krijgen nu een IP uit de range.
Maar hoe zit dat dan met de wireless clients? die krijgen nu geen IP van de router, omdat DHCP daarin is uitgezet.

Wat ik zelf heb gedaan

Gezocht op tweakers met als sleutelwoorden:

- Windows 2003, DHCP, Wireless

Gekeken op technet

Hoe los je dit "probleem" op?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:18
DHCP forwarding, zit in de goede AP's, denk aan een goedkope officeconnect van 3com e.d.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 07:05
Heb ik vroeger ook wel eens naar gezocht, het licht mij bij dat het ook met DHCP Relay Agent te maken heeft, maar hang me der niet aan op ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vreemd. Op de huis tuin en keuke AP's die ik in mijn handen heb gehad hoef ik nooit wat in te stellen om een DHCP via een wireless AP te laten lopen? Dus zoals jij dat wilt hebben. Niet via een AP maar via Windows DHCP dus.
TheovdS schreef op donderdag 21 september 2006 @ 09:03:
Heb ik vroeger ook wel eens naar gezocht, het licht mij bij dat het ook met DHCP Relay Agent te maken heeft, maar hang me der niet aan op ;)
Ik zou niet weten wat een Relay Agent er mee te maken zou hebben. Dat zou alleen nodig zijn bij verschillende IP netwerken.

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 21-09-2006 09:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Ik snap het probleem ook niet helemaal. Ook de wireless clients kunnen van de server een ip-adres krijgen. BTW is het een situatie die er nog niet (je praat over gewenste situatie) is of heb je de server al staan en nu loop je tegen dat probleem aan?

• Mighty Giesso
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 19:44

Mighty Giesso

Me is Mighty I hope :P

Ik heb thuis precies het zelfde als wat jij hebt. Ik maakt gebruik van 2 Linksys WRT54G routers, waarin ik in beide routers de DHCP functie uitgezet.

Vervolgens in Win2k3 DHCP geinstalleerd, en reservations aangemaakt, voor zowel de wired clients als de wireless clients, en dit werkt prima.

Succes er mee :)

Intel Core2 QUAD 6600, Asus P5K Deluxe, Scythe Infinity, OCZ Reaper HPC Edition 6144MB PC8500, 4x 500GB Samsung HD502IJ (stripe) SATA2, MSI N460GTX Hawk 1gb, Creative X-FI Xtreme Gamer Fatal1ty, Dell Ultrasharp 2209WA, Antec P182, Logitech Z-5500

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je AP routeert, (ander subnet dan je wired netwerk) kan je twee dingen doen, 1: je zet je AP in bridged mode en schakelt de DHCP server uit. Je wireless clients zullen dan een adres krijgen in de zelfde range van de 'wired' dhcp server. Je kan ook de w2k3 bak opgeven bij de DNS configuratie van je wireless clients (in de dhcp van je AP, dus). Dat is eigenlijk het enige wat je nodig hebt op de clients. (tenzij je dynamic DNS updating wil doen, maar dat lijkt me sterk).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Standaard zou dit gewoon al moeten werken. Ik heb nog geen AP gezien die dit niet netjes deed.
Ik zou dat ding dus gewoon ff vervangen voor een ander. Een AP hoort gewoon DHCP door te geven aan de wlan-clients.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Wireless router...

DHCP uit, IP geven in range van je netwerk, buiten de DHCP scope (bijv. het adres na je server, rond die server neem je 10 adressen in een uitzondering op ofzo).
En dan de wifi router met een lan poort in je switch gooien.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Ik heb ook Senao en andere merken ACCES points gezien (geen router dus) die problemen hadden met het doorgeven van DHCP aan wireless clients. Nooit een goede oplossinge gevonden. Soms fixed ip ingeven uit nood. Of terug naar WEP ipv WPA wil ook weleens helpen. Lokale firewalls op de laptops uitschakelen....
Pagina: 1