Basis systeem Salland of Dell?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 14:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Voor een kennis van mij ben ik momenteel een computer aan het samenstellen. Het is voor een ouder iemand (65+), die in principe nog geen computerervaring heeft maar van plan is een computercursus te volgen. Game mogelijkheden hoeft het systeem niet dus te hebben, maar het moet natuurlijk wel even vooruit kunnen met alle office, internet en mp3 luistermogelijkheden. Niets bijzonders dus. Budget staat niet vast, maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk.

Bij Salland heb ik een systeem samengesteld. Hierna heb ik ook eens bij Dell gekeken. Ik heb daar inmiddels al twee laptops besteld die mij prima bevallen. Een beetje overbodige junk en trialversies er vanaf halen en het systeem draait dan best goed (m’n eigen systeem heb ik trouwens helemaal geformateerd).

Salland automatisering:
Foxconn Behuizing TW-02 Zwart, Zilver, 300 Watt, 1 X 80mm € 39,34
Asus Moederbord M2NPV-VM € 79,00
AMD CPU Athlon 64 3200+ 2.0 GHz, 1000 MHz, Boxed € 81,00
Kingston ValueRam 2x 512 MB, PC5300, 667 MHz, 5 € 118,00
Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 € 59,00
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe € 36,00
Acer TFT AL1717As 17 Inch, 8 Ms, 2 Speakers, Zwart / Zilver € 166,01
Logitech Keyboard Classic PS/2, Zwart, Qwerty € 10,00
Logitech Mouse Premium Optical Wheel B58 PS/2 & USB, Zwart € 8,00
Microsoft Windows XP Home, NL, Single Pack € 84,19
Vaste verzendkosten € 7,52
Totaal: € 688,06 (incl. BTW en verzendkosten)

Dell:
Dimension C521 (D10C5216)
AMD® Athlon™ 64 Processor 3800+
Legitieme Windows® XP Home Edition, SP2
1GB Dual Channel DDR2 533MHz [2x512MB] Memory
Dell™ Black Entry QuietKey USB Keyboard - US Intl (QWERTY)
Monitor Dell E177FP 17" Black (TCO99) Flat Panel Monitor
NVIDIA® GeForce® 6150 LE GPU
160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache
Dell USB 2 Button Wheel Mouse - Black
16X DVD+/-RW Drive
Integrated 2.0 Channel High Definition Audio
Collect & Return, 1 Year Service only
Dimension C521 Resource CD
Totaal: € 654,94 (incl. BTW en verzendkosten)

Wat mij opvalt is dat als je een officiële windows meeneemt, Dell (naar mijn mening) een veel scherpere aanbieding heeft die je niet eens zelf inelkaar meer hoeft te zetten of te installeren.

Mijn vragen:
Heeft iemand ervaringen met Dell desktops?
Zijn er bottlenecks (of juist dingen te veel) in één van beide systemen voor de gevraagde eisen?
Naar welk systeem zou jullie voorkeur uitgaan?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-02 21:15
Beide systemen voldoen prima, ik zou de dell nemen. De processoren in beide systemen lijken enigzins overkill, je kan ook gerust een soorgelijk systeem met semprons nemen, da's nog iets goedkoper.

[ Voor 58% gewijzigd door doeternietoe op 20-09-2006 16:54 ]

Verwijderd

Bij Dell krijg je er heeeeeel veel onnodige meuk bij, en dat irritant(virusscanner, corel photo demo enz.) en salland heeft een hele goede service, (dell niet altijd)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:53:
Bij Dell krijg je er heeeeeel veel onnodige meuk bij, en dat irritant(virusscanner, corel photo demo enz.) en salland heeft een hele goede service, (dell niet altijd)
Nou... dat Salland een goede service heeft is meer uitzondering dan regel geloof ik... zoek maar eens rond op Salland op GoT...

Voor de rest zullen beide systemen het doen. Voordelen van Dell zijn de legale Windows (geeft veel oudere mensen toch een "goed gevoel" en dat ze duizenden van exact dit soort systeem verkopen, dus dat dit een beproefde combinatie zal zijn waarvan je zou verwachten dat er weinig problemen mee zijn (of in geval van problemen dat deze bekend zijn). Ook de hoeveelheid extra software zullen wij als onzin en vervelend beschouwen, als je nog nooit iets met computers hebt gedaan is het juist fijn dat het allemaal voor-geïnstalleerd staat. Dat het misschien iets langzamer is zal 'de digibeet' met patience niets van merken ;).

Waar ik net nog aan dacht: de behuizing van de Dell is zo te zien een stuk slanker/kleiner. De meeste ouderen die ik ken vinden het niet mooi om zo'n grote "doos" op het bureau te hebben staan (mijn moeder werkt zodoende ook op een asus barebone-tje ;)). Je zou dat ook in overweging kunnen nemen.

Kort samengevat: Ik zou voor de Dell gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 20-09-2006 17:02 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
Zoals jezelf zegt: de dell is scherp geprijst en het scheelt jou een hoop tijd (omdat je hem niet in elkaar hoeft te zetten.

Geheugen is wellicht overkill, evenals processor en hd ruimte.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46

ralpje

Deugpopje

Nadeel van Dell is dat het upgraden van geheugen of andere hardware vaak weer wat duurder is bij Dell, aangezien je Dell-only spul moet hebben.
Is wel een beetje afhankelijk van de productreeks volgens mij, en misschien is het al wel weer achterhaald en praat ik poep :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
ralpje schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:02:
Nadeel van Dell is dat het upgraden van geheugen of andere hardware vaak weer wat duurder is bij Dell, aangezien je Dell-only spul moet hebben.
Is wel een beetje afhankelijk van de productreeks volgens mij, en misschien is het al wel weer achterhaald en praat ik poep :)
Hoe snel denk je dat een 65+'er een upgrade nodig heeft?

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
je praat poep ;)

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Mocht je toch een systeem van DELL nemen, dan zou ik wel voor de drie jaar garantie gaan. Maar dat is persoonlijk. Ik heb teveel DELL systemen net na een jaar over hun nek zien gaan. (mijn bedrijf heeft standaard alles DELL)

There is no knowledge, that is not Power!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Misschien is het slim om een 19" tft te nemen in plaats van 17".
Dit omdat ouderen vaak minder goed (gaan) zien, en de resolutie bij 19" even groot is als bij 17" maar de pixels per stuk wel groter zijn. Bovendien is de prijs meestal niet zoveel meer.
Anders willen ze nog wel eens op een niet native resolutie gaan werken en dat ziet er niet uit. :X
M'n oma heeft bijv. een 15" tft (native res. van 1024x786) op 800x600 staan omdat het anders te klein is. ;) en dat geinterpoleerde is echt lelijk ja. :P

[ Voor 4% gewijzigd door -DG- op 20-09-2006 17:11 ]

Verwijderd

http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

€599 voor goed systeem met 19" TFT. Ook HT voor Spider solitaire en internet tegelijk :P
EDIT: ga plz niet zeggen dat die videokaart niet goed is, want hij gaat vast geen battlefield ofzo doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 17:13 ]

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Tippie: Mocht je bedrijf alles bij DELL bestellen dan kun je vaak gebruik maken van het EPP (6% korting tot 1600 Euro daarboven 10%). Dit is meestal wel bij de IT afdeling na te gaan of soms bij P en O. Als je dan naar http://www.dell.nl/epp gaat en daarna het spul in je mandje gooit wordt de korting.

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

ehh daar past gewoon DDR2 geheugen in hoor ;)

Verwijderd

Als je in de buurt van salland woont loop dan ook even binnen bij http://www.schuttesystems...age/17/1/Particulier.html
schutte systems in lemele.
daar heb ik pc's gekocht voor een paar buren/vrienden.
service is goed, pc's zijn goedkoop.

offtopic:losse onderdelen vind ik salland weer beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 17:43 . Reden: edit:oordeel over schutte ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 14:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:10:
Misschien is het slim om een 19" tft te nemen in plaats van 17".
Dit omdat ouderen vaak minder goed (gaan) zien, en de resolutie bij 19" even groot is als bij 17" maar de pixels per stuk wel groter zijn. Bovendien is de prijs meestal niet zoveel meer.
Anders willen ze nog wel eens op een niet native resolutie gaan werken en dat ziet er niet uit. :X
M'n oma heeft bijv. een 15" tft (native res. van 1024x786) op 800x600 staan omdat het anders te klein is. ;) en dat geinterpoleerde is echt lelijk ja. :P
Dat is wel een goeie opmerking. Ik ken ook iemand die z'n 17'' TFT persé op 1024x768 wil hebben staan |:(

Tesamen met de opmerkingen van Incubus666 over overkill, waar ik me ook wel in kan vinden ga ik denk ik voor het volgende systeem:

Dell:
AMD® Sempron™ Processor 3400+
Windows® XP Home Edition, SP2
512MB Dual Channel DDR2 533MHz [2x256MB] Memory
Dell™ Black Entry QuietKey USB Keyboard - US Intl (QWERTY)
Geen Monitor geselecteerd
NVIDIA® GeForce® 6150 LE GPU
80GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache
Dell USB 2 Button Wheel Mouse - Black
16X DVD+/-RW Drive
Integrated 2.0 Channel High Definition Audio
Geen Luidsprekers
Collect & Return, 1 Year Service only
Totaal: € 399,00 (incl BTW en verzendkosten)

De monitor koop ik dan los Salland, aangezien deze los bij Dell te duur is:
Acer TFT AL1914msd 19 Inch, 12 Ms, 2 Speakers, Zilver / Zwart € 197,00

Beetje ruime 12 ms responsetijd, maar wel een DVI-D aansluiting (al weet ik niet of de PC die uitgang wel heeft), zelfde kleur als de systeemkast en geintegreerde speakers voor de bliepjes (scheelt ook weer kabels en losse boxen)

Zit ik alleen met de 512MB geheugen. De videokaart neemt misschien ook nog wat van het intern geheugen af. Blijft er dan wel voldoende over? Later bijplaatsen zou kunnen, maar ik weet niet of er meer dan twee geheugenslots zijn, aangezien het waarschijnlijk een m-ATX moederbord is...

Edit: @ djcasl Van de EPP korting was ik al van plan gebruik te maken. Via m'n werk krijg ik ook nog 7% korting (ik snap niet hoe Dell dan nog aan deze PC kan verdienen :P )

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 20-09-2006 19:52 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Ik zou gaan voor de Dell, mits de garantie uitgebreid wordt naar 3 jaar. Dan zit je min of meer safe..

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
monitor keuze is goed? denk er bij na dat hij waarschijnlijk 1024 zal gaan draaien, in verband met grootte van de letters!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Ik heb persoonlijk een zeer slechte ervaring met Salland. Bestellingen waar ik bijna 2 maanden op moest wachten en uiteindelijk toch niet gekregen heb. Dus voor de service/garantie zal ik voor Dell kiezen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 22:07

Barrycade

Through the...

[quote]antonboonstra schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:49:
[...]

Zit ik alleen met de 512MB geheugen. De videokaart neemt misschien ook nog wat van het intern geheugen af. Blijft er dan wel voldoende over? Later bijplaatsen zou kunnen, maar ik weet niet of er meer dan twee geheugenslots zijn, aangezien het waarschijnlijk een m-ATX moederbord is...

Mijn opa van 80 vindt het nu allemaal al snel gaan op zijn 2000 Celeron :) met 256 MB intern. Mensen op leeftijd hebben een iets ander tijdsgevoel dan een tweaker.

Ligt trouwens wel aan de handelingen die je kennis wil gaan doen. Als hij opeens video wil gaan bewerken of foto's zou ik toch even voor iets meer geheugen gaan.

Mijn schoonmoeder wilde een laptop om te internetten, maar opeens was er een digitale camcorder. Tja dan is die 1800+ M-Atlon wel erg mager. :)
Pagina: 1