[Linux] Server load bekijken.

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:15

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik heb een linux server draaien die om onduidelijke reden een load van rond de 4 heeft terwijl CPU gebruik slechts 4-7% is. Hoe kan dit? Een load van rond de 1.0 is normaler lijkt me.

Met 'top' zie ik alleen het cpu gebruik van processen. Maar is er ook een tool die me laat zien welke process/deamon zo'n hoge load veroorzaakt?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

met ps kun je wat meer zien (met de juiste flags)
memstat
iostat.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Wat zijn de waardes van alle 3 de loads?

Misschien is er iets bezig geweest wat inmiddels beeindigd is. Ben je wel root? Anders kan je volgens mij niet alle processen zien.

Er is ook een optie waarmee je ook systeemprocessen kan bekijken die normaal niet weergegeven worden. Moet je even met "man top" opzoeken wat het commando daarvoor is.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
Welke linux versie gebruik je? top geeft hier (suse linux 10.0) netjes aan welke deamon/app resources gebruikt gespecificeerd op cpu / mem

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:34

Tuxie

En WeL nU!

Amphora schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:52:
Ik heb een linux server draaien die om onduidelijke reden een load van rond de 4 heeft terwijl CPU gebruik slechts 4-7% is. Hoe kan dit? Een load van rond de 1.0 is normaler lijkt me.

Met 'top' zie ik alleen het cpu gebruik van processen. Maar is er ook een tool die me laat zien welke process/deamon zo'n hoge load veroorzaakt?
Het probleem met load op linux bakken is altijd dat het processen zijn die OF cpu (willen) trekken of IO. Het kan dus ook een proces zijn dat continue IO wil terwijl de CPU laag blijft...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

"ps ax| grep \ D\ "
attamottamotta schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:57:
[...]

Het probleem met load op linux bakken is altijd dat het processen zijn die OF cpu (willen) trekken of IO. Het kan dus ook een proces zijn dat continue IO wil terwijl de CPU laag blijft...
Om precies te zijn, de load average is het gemiddelde aantal processen over een bepaalde tijd (1, 5, en 15 minuten voor de drie getallen) dat in de run-queue staat. Processen die wachten op I/O die niet komt zullen dus altijd in de run-queue blijven staan en daardoor zonder cpu usage een load van 1.00 veroorzaken. Of 2.00 als 't er twee zijn, etc. Dit kan veroorzaakt worden door een nfsmount die niet meer werkt, een cd-rom die niet meer in de drive zit, etc.

[ Voor 95% gewijzigd door CyBeR op 20-09-2006 16:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik ben root ja.

Load avarage: 4.43 4.31 4.33

Met "ps ax| grep \ D\ " zie ik inderdaad een paar processen die niet zouden mogen draaien (backup scripje bijv). Kan ze ook niet killen blijkbaar

althans "kill 4673" geeft niet het gewenste resultaat.
Hoe forceer ik een kill? Zonder de server opnieuw te hoeven starten?

[ Voor 80% gewijzigd door amphora op 20-09-2006 16:06 ]

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 23:05

jvdb1975

tsja.........

als kill niet werkt, kun je het altijd nog onderuit schoppen met kill -9.
Maar zorg er wel voor dat je zeker weet dat het geen kwaad kan om het zomaar rigoreus af te breken.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
jvdb1975 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:07:
als kill niet werkt, kun je het altijd nog onderuit schoppen met kill -9.
Maar zorg er wel voor dat je zeker weet dat het geen kwaad kan om het zomaar rigoreus af te breken.
gewoon: "kill -9 3950" bijvoorbeeld? Ook dan blijft het process gewoon lopen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet zorgen dat die processen verder kunnen, als je ze weg wilt hebben. De enige andere optie is rebooten. Je kunt met de files in /proc/<pid>/ mischien zien op welke I/O ze zitten te wachten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1