Licentiemodel voor zelf ontwikkelde software

Pagina: 1
Acties:

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een klein bedrijfje en heb nu een applicatie ontwikkeld voor een klant. Dit pakket zal ik waarschijnlijk ook bij soortgelijke bedrijven kunnen verkopen. Dit is een desktop-applicatie (windows GUI). Tot nu toe draaide het op 1 pc. BIj een nieuwe klant gaat het op 6 werkplekken draaien.
Hoe wordt er meestal omgegaan met de verkoop? Ik heb zeg maar een prijs voor de applicatie (de software). maar als dit op meerdere plekken draait (dus een groter bedrijf) kan ik dan meer vragen?
Bijv. een prijs voor installatie op 1 - 5 werkplekken. Elke extra werkplek een aanvullend bedrag. Is zoiets gangbaar?

• robinm
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Vaak is het logisch dat er voor een pakket wordt betaald op basis van het aantal werkplekken. Per pc een licensie. Dit kan je best doen, mits je jezelf niet uit de markt prijst door de hoge extra kosten per pc te vragen natuurlijk. Daarnaast is het ook goed als je misschien kijkt naar een controle middel voor het na leven van de licensie?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maak het gratis en vraag geld voor de support?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Jij bent ,voor zover ik weet, hier helemaal vrij in het is immers jouw product. Natuurlijk is het wel slim om het aantrekkelijk te maken met een verdelig licentie programma.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Het lijkt mij verstandig als je zowieso een licentie overeenkomst neemt waarin onder anderen staat dat het bedrijf de applicatie niet mag doorverkopen zonder jouw toestemming.
Verder kan je naar de grote van de bedrijven van je klanten kijken om te bepalen of je 1 bedrag wil, of dat ze per werkplek moeten bijbetalen.
Bij kleine bedrijfjes kun je misschien beter 1 bedrag vragen omdat ze het op een paar systemen zullen gebruiken. Als de applicatie echter aan een groot bedrijf verkoopt kan het gebeuren dat ze het op tientallen systemen gebruiken, en dan is het een goed idee om per werkplek te laten betalen/een licentie uit te geven.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 18:23

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:57:
Het lijkt mij verstandig als je zowieso een licentie overeenkomst neemt waarin onder anderen staat dat het bedrijf de applicatie niet mag doorverkopen zonder jouw toestemming.
Dit is bij de wet al geregeld en hoef je dus niet te doen. Computerprogrammas en audiovisuele werken mogen nooit verspreid worden zonder toestemming van de rechthebbende (in het geval van software meestal de auteur).

Vraag een licentie per installatie, per 'named user', per cpu, per server per tijdseenheid. Al deze modellen zijn momenteel in gebruik en nog wel een paar honderd anderen ook. Het is maar net waar jij zin in hebt.

Persoonlijk neig ik meer naar een licentiemodel wat weinig controle vraagt, dat soort modellen hebben de gebruikers het minste last van met licentiecodes e.d. Indien je app werkt met een centrale database werkt het 'named user' model wel aardig. Ze kunnen gewoon zoveel gebruikers aanmaken als ze gekocht hebben en daarna niet meer, hoe vaak ze het installeren moeten ze dan zelf weten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
...tot ze samen op useraccounts gaan werken, je moet dan wel een stricte scheiding nodig hebben en zorgen dat je centraal regelt dat er maar 1 computer tegelijkertijd met dezelfde username mag inloggen!

• ione
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik iets ga doen in de richting van 1 - 5 werkplekken een bepaalde bedrag. Elke werkplek daarboven komt een soort toeslag.
Pagina: 1