Toon posts:

Installatie ADSL alleen de rode en blauwe draad verbinden?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet even iets duidelijk hebben. En heb daar jullie advies even bij nodig.

Ik heb eigenlijk 3 korte vraagjes en heb gezocht met de search, maar kon er geen 1 duidig antwoord op krijgen.

Ik heb 1 telefoondraad, met 5 draden er uit. Een blauwe, rode, oranje, witten en 1tje zonder isolatie. Ik wil alleen ADSL gebruiken. Dus de telefoonlijn boeit me niet. Dan hoeft er toch geen splitter tussen? Gewoon de rode en de blauwe draad aansluiten op dat blok (wanddoos) waar de stekker met 4 punten in kan. Deze stekker gaat met een 2aderige lijn naar het adsl modem. Dan zou het modem in principe toch verbinding moeten krijgen? Ook krijg ik geen kiestoon als er een telefoon op aansluit.

Dan is het toch duidelijk dat er geen signaal is van kpn?

Verwijderd

Waar je de misvatting vandaan hebt dat alleen je adsl over blauw/rood loopt weet ik niet, maar er zijn 2 paren waarop het signaal kan staan: blauw/rood en wit/oranje. De 5e draad is massa, niet in gebruik geloof ik.

Je telefonie EN adsl lopen gewoon op 1 van deze 2 paren, blauw/rood is meestal het paar waar het over geleverd wordt. Wil je ook telefonie kunnen gebruiken (gebeld worden en uitbellen) moet je je splitter wel gebruiken. Als je geen telefonie wilt gebruiken en niemand het nummer hebt gegeven dan kun je theoretisch je splitter weg laten. Zodra je echter wel telefonie gebruikt (gebeld wordt / uitbelt) valt je linesync even weg zonder splitter en heb je even geen internet...

Kortom, proberen, 90% kans dat blauw/rood met splitter voor je de allerbeste oplossing is.

edit:
zag dat je geen kiestoon hebt, heb je toevallig DirectADSL Only? Dan is de splitter overbodig omdat je helemaal geen telefonie hebt....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 15:29 ]

Verwijderd

Misschien heb je de twee draden (rood/blauw) in de 4 polige wanddoos
op de twee verkeerde polen aangesloten !!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 15:33 ]

Verwijderd

Je hebt wel de israpunt tepakken, en geen niet werkende wanddoos? Zie gebruiksaanwijzing.
De blauw en rode kabeltje moet je in ieder geval hebben.

Verwijderd

Topicstarter
de blauwe en de rode op de 2 bovenste en meest veruitstaande polen toch? Of moesten ze toch op de onderste 2, deze staan het meest dicht bij elkaar.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:13:
de blauwe en de rode op de 2 bovenste en meest veruitstaande polen toch? Of moesten ze toch op de onderste 2, deze staan het meest dicht bij elkaar.
Als je de rode op de pool met de letter A er naast aansluit en blauw op de pool met de letter B er naast aansluit en verder niets dan doe je het goed.
Dit zijn de polen die het verst uitelkaar staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.dataklus.nl/wcd+stekker.jpg Het zijn dus op deze afbeeldingen de bovenste twee polen.Afbeeldingslocatie: http://www.leensel-elektro.nl/images/DSC00668.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Queenfanmichel schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:17:
[...]

Als je de rode op de pool met de letter A er naast aansluit en blauw op de pool met de letter B er naast aansluit en verder niets dan doe je het goed.
Dit zijn de polen die het verst uitelkaar staan.

[afbeelding] Het zijn dus op deze afbeeldingen de bovenste twee polen.[afbeelding]
Ja dat heb ik dus precies gedaan. Heb zelf dus niets fout gedaan. KPN en Orange zeggen dat ik signaal moet hebben. Niet dus.... Dit is de enige telefoonlijn in het hele huis. Zal wel ergens iets fout zitten dan.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Bel ff met 0800-0407 en vraag om een ADSL lijnmeting. Laatst ook moeten doen, bleek dat er kabelbreuk in de centrale was. Overigens wel eerst 6 keer moeten bellen en een monteur over de vloer geweest :-(

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 18:12:
[...]

Ja dat heb ik dus precies gedaan. Heb zelf dus niets fout gedaan. KPN en Orange zeggen dat ik signaal moet hebben. Niet dus.... Dit is de enige telefoonlijn in het hele huis. Zal wel ergens iets fout zitten dan.
Als je ook geen kiestoon hebt gewoon KPN bellen en ze dat laten oplossen. Als je een monteur nog aan de deur krijgt of hij belt je even aangeven dat je ook ADSL hoort te hebben van Orange en dat dit ook nog niet werkt.

Anders kan je daar weer bij Orange achteraan en soms (steeds vaker) zijn die KPN monteurs best behulpzaam zelfs voor een concurent. Immers moeten zij anders in opdracht van Orange alsnog het oplossen weer ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
de makkelijkste mannier om te checken op welke aders het signaal staat is om ze in alle mogelijke combinaties tegen de 2 actieve stekkerpoten (die breed uit elkaar staan) van een telefoon te houden (links/rechts maakt niet uit). Je zou het direct in de hoorn moeten horen als je de juiste 2 te pakken hebt (niet met de hoorn op het toestel uiteraard, dan staat de telefoon uit :) )

Met een multimeter kan het natuurlijk ook

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
Doorgaans staat het signaal idd op de blauwe en rode ader. Mn ouders zijn onlangs verhuisd en ik had ook geen signaal omdat het bestaande ISRA punt tijdens de bouw gesloopt was. Omdat t 300 euro ging kosten om een nieuwe ISRA punt te maken heb ik buiten de kabel opgegegraven, gemeten met de multimeter op welke draden spanning staat en deze aan een telefoonkabel geknoopt die er nog lag. Werkt perfect.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
bartmen schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:01:
Doorgaans staat het signaal idd op de blauwe en rode ader. Mn ouders zijn onlangs verhuisd en ik had ook geen signaal omdat het bestaande ISRA punt tijdens de bouw gesloopt was. Omdat t 300 euro ging kosten om een nieuwe ISRA punt te maken heb ik buiten de kabel opgegegraven, gemeten met de multimeter op welke draden spanning staat en deze aan een telefoonkabel geknoopt die er nog lag. Werkt perfect.
Krijg maar geen storing, kost je alsnog geld.
Pagina: 1