Grote mails worden niet verstuurd door dubbele router?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:12

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Bij mijn studentenvereniging hebben we twee routers achter elkaar; dit is omdat we (helaas) bij tele2 zitten die in hun davolink apparaat geen enkele instelling open hebben gelaten waardoor ons netwerk niet goed functioneerd. Een ander apparaat gebruiken is ook niet mogelijk omdat tele2 de instellingen niet vrij wil geven.

We hebben dus nu een goedkoop sitecom routertje achter de davolink gehangen en de davolink op de WAN-poort aangesloten.

Internet werkt over het algemeen(ik gebruik het nu), het netwerk werkt ook. Filmpjes van internet, download enzo, werkt allemaal prima.

Alleen (grote) mails versturen gaat niet. Een mailtje van een of 2 regels gaat prima. Als het mailtje wat groter wordt wil het echter niet meer. Hoe kan dit? De enige melding van thunderbird is dat de SMTP-instellingen waarschijnlijk niet goed zijn... Ik zit hier al uren mee te klooien en weet het echt niet meer, wie helpt me uit de brand? 8)7 |:(

Tja

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Gebruik eens een andere SMTP server?

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-03 22:58
Ja of draai zelf eens een gratis smtp server.

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 08:44
gaat het wel goed rechtstreeks via het modem dan kan dat niet in je verhaal terugvinden?

kan het misschien ook zo zijn dat een antivirus programma bezig is de uitgaande mail te scannen?

weet dat daar in outlook/outlook express nog wel eens foutmeldingen uit voorkomen(op basis van de 0x800******* foutmelding kun je het daar altijd wel vrij makkelijk uit opmaken)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Als ik een computer rechtstreeks op de davolink aansluit werkt het wel; het probleem zit dus ergens tussen de davolink en de sitecom.

De davolink staat ingesteld met de sitecom router als DMZ-host, dus al het verkeer zou daarheen moeten gaan.

Ik heb al 3 andere SMTP-servers geprobeerd, allemaal hebben ze hetzelfde probleem.

Het vreemde is dat ook via mijn eigen webmail, die thuis op mijn servertje draait(via apache/squirrelmail) niet werkt bij lange mailtjes, wel bij korte. Vanaf elke andere verbinding werkt dat wel goed. Het lijkt er dus ergens op dat ik geen lange verbindingen kan maken ofzo;maar waarom gaat down en uploaden van FTP-servers en het bekijken van video-streams van internet dan wel goed?

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Update: ook hotmail werkt niet... de site bereiken lukt wel, maar als ik probeer in te loggen krijg ik een time-out. Ik snap er niets meer van...

[ Voor 62% gewijzigd door MadEgg op 22-09-2006 12:44 ]

Tja

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
MadEgg schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 12:43:
Update: ook hotmail werkt niet... de site bereiken lukt wel, maar als ik probeer in te loggen krijg ik een time-out. Ik snap er niets meer van...
Kan het niet zijn dat er gewoon iemand de lijn enorm hard aan het gebruiken is en er daardoor weinig bandbreedte overblijft om een deftige connectie op te bouwen met de server ?

Ook snap ik zelf de logica niet echt van die 2e router ?
Jou situatie ?
TELE2 --- Davolink (die dichtgetimmerd is) --- Router van jullie --- PC's

Je zegt dat dus op de davolink het hele netwerk wordt dichtgetimmerd. Aangezien alle communicatie van en naar het internet via die Davolink blijft lopen (ook al hang je er een 2e router tege) blijft het netwerk dus even dichtgetimmerd als ervoor.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

wat voor kabel heb je tussen die sitecom en die davolink?

Als beide poorten op 100mbit draaien en je kabel is niet goed (slechte kwaliteit of de kabels in de stekkers zijn niet getwist (NIET CROSS, gewoon niet gestwist want dat moet bij een straigt-through kabel ook) dan kan het zijn dat wanneer je 100mbit over die kabel blaast de poort zichzelf even een paar seconden afsluit omdat er toch alleen maar slechte pakketten binnenkomen.

Als je het direct met je PC op die davolink probeert, gebruik je dan dezelfde kabel?
En staat je NIC dan op 100mbit full duplex?

mookie

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

kan overigens ook een poort in die sitecom kapot zijn hoor.
Ik had hetzelfde met die netwerkkaart die bij @home bijgeleverd werd, die was gewoon niet goed.
google openen ging goed want dat is maar een beetje data maar zodra ik meer data moest versturen (openen van websites met plaatjes enzo) dan viel de verbinding gewoon weg. Niet dat hij zei dat de netwerkkabel eruit lag ofzo maar er ging gewoon niets meer richting internet en er kwam niets meer terug.

mookie

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
@bartgabriels:

Het probleem met de davolink is bij ons voornamelijk dat je de DNS-servers niet zelf in kan stellen. Wij hebben een Windows 2000 domein; om dat goed te laten functioneren met policies en dergelijke is het nodig dat alle computers de windows 2000 server als DNS-server hebben ingesteld. Aangezien ze hun instellingen via DHCP krijgen, moet de DHCP-server dus het IP adres van de server geven als DNS-server, en dit is niet in te stellen in de davolink. Ook kan je de DHCP-server niet uitzetten in de davolink; en 2 DHCP-servers op een netwerk werkt niet.

Nu krijgt dus alleen de sitecom een IP adres via de DHCP van de davolink; vervolgens geeft de sitecom dan weer ip adressen uit in een andere privé-range aan de rest van de computers, met wél de windows 2000 server als DNS-server. Beetje omslachtig dus, maar het kan niet anders dankzij Tele2.

Er zit een kabeltje van 20 cm tussen de 2 routers; en volgens mij is die goed, in ieder geval wel getwist. Maar ik zal eens proberen om er een andere kabel tussen te hangen. Het ligt niet aan de poort op de router, want rechtstreeks werkt het wel en via alle poorten van de sitecom werkt het niet.

Tja

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het werkt dus van diverse pc's niet en daarmee ligt het probleem ergens anders?

Misschien een heel flauwe: MTU size dat problemen geeft? Ik heb het wel eens gezien op een ander netwerk, waar lange berichten niet door kwamen, maar korte berichten wel. Duurde lang voordat de oorzaak achterhaald was.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Er zit een kabeltje van 20 cm tussen de 2 routers; en volgens mij is die goed, in ieder geval wel getwist. Maar ik zal eens proberen om er een andere kabel tussen te hangen. Het ligt niet aan de poort op de router, want rechtstreeks werkt het wel en via alle poorten van de sitecom werkt het niet.
Probeer eens een langere kabel, de minumum lengte tussen 2 nodes is bij ethernet 50cm! Bij korte kabels kun je problemen krijgen met collision detection.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Helaas, langere kabels boden ook geen uitkomst.

Nu de infrastructuur maar ietwat omgegooid.

Nu is de davolink verbonden met een 100 mbit 3com kaartje in de server; daar hebben we een Intel gigabit kaartje bijgeduwd en deze op een asus gigabit switch aangesloten. Op Win2k server hebben we RAS en DHCP aangezet en nu werkt alles wél naar behoren, en aanmerkelijk sneller ook.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Het probleem zat dus wel duidelijk in de Sitecom router; maar wat er aan te doen is zal ik nooit weten. Gaat bij het grofvuil nu :+

In ieder geval bedankt voor de suggesties!

Tja

Pagina: 1