Toon posts:

Sony HX725 HDD recorder fan geluid reduceren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Sony HX725 HDD recorder en ben zeer tevreden over de kwaliteit. Alleen slaat de fan regelmatig aan, ook als dit apparaat in stand by staat, dan wordt er ge-update voor de EPG of de klokinstelling e.d. Het geruis is hoorbaar als het in de woonkamer helemaal stil is, geen reden om het apparaat terug te brengen maar indien mogelijk wil ik het graag reduceren
Op een ander forum ( http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?t=112402 ) wordt daarover ook h.e.e.a. beschreven, aldaar ook enkele foto's met geopende motorkap.
De fan is een 40mm uitvoering.

Mijn vragen:
Helpt het om de fan te vervangen door een (stille) papst uitvoering of heeft Sony al een stil exemplaar gemonteerd?
Heeft iemand een andere tip om het geluid van de fan te verminderen?

Popov.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 13:25
Inderdaad een grote ergernis zo'n goedkope oplossing om te koelen. Een dergelijk apparaat voor in de huiskamer dient stil te zijn. Van Sony, met hun technische expertise, zou je een constructie met een heatpipe mogen verwachten. Maar goed. Bij een vergelijkbaar apparaat ben ik de warmte ontwikkeling eens nagegaan aan de hand van de te constateren temperatuur van de uitstromende lucht: viel reuze mee; mag wel wat hoger. Dus even gemeten: spanning op de fan en de weerstand ervan. Reken daarna uit welke orde van grootte van regelbare weerstand je er in serie mee gaat zetten. Let hierbij vanzelfsprekend op de vermogenswaarde. (Weerstand moet de ontstane warmte wel kunnen verwerken.) Het irritante kleine fannetje draait hier nu onhoorbaar en de uitstromende lucht is van een acceptabele temperatuur. Sony shame on you.

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 21:24
Eh, goeie tip hoor maar zou je ook gewoon even kunnen zeggen wat voor weerstand je ertussen hebt gezet zodat anderen dat niet ook niet nog eens hoeven te meten en uit te rekenen? :)

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 13:25
Leek me niet relevant, aangezien het bij mij een ander apparaat betreft met een duidelijk andere fan. Je zult, als 'Tweaker', even zelf aan de gang moeten. :9

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 21:24
Ah stom van me, ik nam aan dat het om een 725 ging maar ik had niet goed gelezen :)