Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LPT SFH309 lichtsluis probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb met mijn beperkte kennis van elektronica een IR lichtsluis (SFH309 / SFH409) gemaakt en deze aangesloten op mijn printerpoort.
De lichtsluit werkt prima als sensor voor tijdwaarneming van mijn racebaan.
Zolang deze niet onderbroken word is LPT pin 15 met ground verbonden (0v). Is hij wel onderbroken dan is LPT pin 15 +5v

Afbeeldingslocatie: http://www.spike-raceway.nl//images/other/pin15.gif

So far so good.....

Mijn probleem treed op als ik 2 input pins van de LPT poort wil aansluiten op 1 IR-phototransistor.
Als ik bijvoorbeeld pin 13 en 15 aansluit verwacht ik dat ze bijde verbinding hebben met ground (0v).
Echter blijven ze staan op +5v, ongeacht of ik de lichtsluis onderbreek..
Afbeeldingslocatie: http://www.spike-raceway.nl//images/other/pin15_13.gif

Sluit ik pin 13 en 15 driect aan op de ground dan zijn bijde input pins 0v en verbonden met ground.
Afbeeldingslocatie: http://www.spike-raceway.nl//images/other/pin15_13_2.gif

Ik heb rond gezocht op GoT en wat gegoogled maar kan niets vinden over wat mijn probleem is of hoe het op te lossen.
Hebben jullie misschien tips?

Groeten,
Laurent.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Een eerste probleem wat ik kan bedenken is dat de ingang eigenlijk zweeft. Waarschijnlijk zitten er intern in de parallele poort wat pull-up weerstanden die de spanning naar 5V trekken als transistor niet/weinig geleid, maar beter is zelf nog een pull-up toevoegen. Plaats eens een 1k/4k7/10k (iets in die richting) weerstand van de pin naar 5V toe.

Ook is pin 15 volgens mij active low (omgekeerde logica dus), misschien dat die de pin standaard net de andere kant op trekt, maar op zich zou de transistor het dan toch nog naar ground moeten kunnen trekken.

Ik zou iig de weerstand toevoegen en kijken wat er dan gebeurt.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog eens gaan testen TNX

Verwijderd

waarom zou je overigens twee io's willen aansluiten op 1 sensor?

Verwijderd

Probleem lijkt me idd zoals Madwizard zegt, interne pullups (als je de pins als input gebruikt)
En zoals hierboven al gevraagd, waarom twee inputs op 1 sensor?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Is pin 13 wel een ingang?
Of is dit alleen maar een ingang als de printerpoort bi-directioneel wordt gebruikt.
In dat geval moet er kennelijk een vrij grote stroom worden getrokken om de pen laag te krijgen.
Mogelijk kan de fototransistor dit niet. Maar dat kan alleen maar als ook daar een serieweerstand aan de uitgang zit. Anders zou deze vrijwel zeker kapot gaan.
Met een pull-up verander je niets aan dit probleem.

Zojuist in een specificatie gekeken.
Pin 13 staat daar als SLCT = select. Is niet zeker dat dit een ingang is.
Probeer pin 12 eens, dit is Paper Empty.
Of pin 11, busy.
Dat zijn zeker ingangen.

Blijft de vraag waarom je twee ingangen wil gebruiken voor 1 signaal......

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het e.e.a. geprobeerd met verschillende pull-up weerstanden en inderdaad helpt dit helaas niet.
Ik zal in het kort uitleggen waar ik mee bezig ben:

Vooralsnog heb ik 2 sensoren aangeloten op 2 input pins (10,12). Hiermee kan ik rondetijden van de lanes op mijn racebaan meten.
Dit werkt prima met eigen software geschreven in VB2005Express. Hierin sample ik de input pins. Als de sensor op de racebaan geactiveerd word zie ik met VB de status van de pin in kwestie veranderen van 0 naar 1 of omgekeerd.

Later had ik het idee om ala Formule1 een tussenmeting te verrichten. Hiervoor heb ik pin 13 en 15 in gebruik genomen. Nu worden dus voor de 2 lanes zowel de ronde tijd en een split tijd gemeten.

Het idee waar ik nu aan werk is om voor de 2 lanes een snelheidsmeting te maken. Hiervoor heb ik nogmaals twee input pins nodig.

Met mijn beperkte elektronica kennis dacht ik dus om twee pinnen samen te voegen voor een extra meetpunt.

Dus voor lane 1:
pin 10 = Start/Finish
pin 13 = Tussentijd
pin 10&13 = Snelheidsmeting

En voor lane 1:
pin 12 = Start/Finish
pin 15 = Tussentijd
pin 12&15 = Snelheidsmeting

Waar het dus eigenlijk op nee komt is dat ik meer input pins nodig heb om alle sensoren te kunnen uitlezen. Ik heb dus 6 sensoren en maar 4(plus 1 inverted) input pins.

Verwijderd

Topicstarter
More input pins
If you are not happy in just five existing printer port input pins, there are tricks to add more input pins.

If you are dealing with naked switches, the simplest is actually to connect up to 4 switches between the control outputs (pins 1,14,16, and 17) and ground, program the control outputs high (counting inversions), and use the control feedback register to read switch state (counting inversions). So program output high and then read feedback.

Cn Out ------+
|
switch
|
Ground ------+
Bedankt allemaal, maar ik heb een oplossing voor mijn probleem gevonden. Na het instellen van mijn LPT poort op bi-directioneel kan ik ook de control pins gebruiken voor sensor input. Zoals in de quote te lezen moet ik dan wel de output op high instellen.
Pagina: 1