Internet trager na overschakeling van WiFi naar UTP *

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:28
Na 2 jaar lang een WLAN te hebben liggen, besloot ik dat ik genoeg had van het wegvallen van de verbinding en was ik van mening dat ik waarschijnlijk bovendien wat snelheidswinst kon maken door een kabel te trekken. Ik heb gisteren een kabel van 30 mtr UTP gelegd.

Alleen nu het vreemde: Het internet is aanmerkelijk langzamer geworden. 8)7 Is dat ergens een logisch vervolg van, of wat zou ik kunnen doen om erachter te komen wat het probleem is en hoe ik dat kan oplossen?

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 18:29
Heb je de stekkers er zelf op geknepen en zoja, heb je het op de volgende manier gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Fabrieks-UTP kabel of zelf stekkertjes erop gezet?

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Netwerk kaartjes/moederbord niet defect. Mijn ouders hadden een pc die gewoon niet wilde internetten, later bleek dat er een weerstandje los zat die er dus uitviel bij wat schudden/knallen met die pc.

• Risce
Jimster schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:41:
Heb je de stekkers er zelf op geknepen en zoja, heb je het op de volgende manier gedaan?

[afbeelding]
Nee, ik heb de kabel kant en klaar gekocht. Er zatten wel wat verdraaiingen in de kabel die ik eruit heb proberen te halen, zou het kunnen dat daardoor een verbinding langzamer wordt of zou dat andere problemen geven?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Oei :P
Bedoel je daarmee de (hele) kabel zoals hij in de verpakking zat, of bedoel je iets anders (like, wat er in de kabel zat)?

Even ontopic:
Wat zijn de pingtijden van je PC naar de router?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 14:37
voortaan handig: eerst kabel uitproberen, dan inbouwen :)

• Risce
-krekel- schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:11:
voortaan handig: eerst kabel uitproberen, dan inbouwen :)
Ja, dan ging dus niet...

@tweakertje: Er waren kleine delen van de kabel (hij is 30 meter he) die verdraaid zaten, dat je dat kon zien aan de isolator, maar hoe de kabel er zelf aan toe is weet ik niet.

Ik heb sisoft gerund en mijn WLAN (die het natuurlijk gewoon doet als hij ingeschakeld is) doet het gewoon goed. De netwerkkabel pakt hij echter niet, dan kan hij 'de host niet vinden'.

Wat zou het nou voor een effect hebben als ik zowel de WLAN aangeschakeld laat en ook de netwerkkabel... Zoals het nu lijkt, neemt de WLAN het dan gewoon over.
--------------------
btw, mijn netwerkkabel zit in mijn moederbord. Mijn moederbord is MSI K9N Sli-F2 nf570) DDR2/800 Sli Pci-E -> GB LAN / SATA 2 RAID) Hiero

[ Voor 15% gewijzigd door Risce op 20-09-2006 13:34 ]

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Heb je niet de beschikking over een Fluke ofzo? Dan kun je het kabeltje even doormeten....

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-03 13:21

Tijntje

Hello?!

Janssen schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:39:
Heb je niet de beschikking over een Fluke ofzo? Dan kun je het kabeltje even doormeten....
Met een thuis netwerk :D

Waarschijnlijk werkt je nog steeds niet over de UTP.
In windows heeft standaard namelijk WLAN voorhang over een UTP (vreemd eigenlijk)
Schakel je WLAN uit en probeer het dan nog eens.
Waarschijnlijk werkt je NIC niet goed of is er een verkeerde driver geinstalleerd.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Dan mag ik wel blij weze met mijn Dell true wirreless card 11mbps en mijn SMC usb dongle 54mbps.

Ik zit in een huis met 2 verdiepingen computer met SMC wifi usb dongle beneden haal gewoon een ontvangst singaal van 73 soms 80 procent en kan daarmee downloaden met 170 180kb

En het rare is die dell card in mijn laptop die is 11mbps die staat gewoon boven en zelfs daarmee kan ik met 160 kb downloaden bijna 180kb dus ?

Ligt echt aan de opstelling configuratie enz enz .

• Risce
Tijntje schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:43:
[...]

Met een thuis netwerk :D

Waarschijnlijk werkt je nog steeds niet over de UTP.
In windows heeft standaard namelijk WLAN voorhang over een UTP (vreemd eigenlijk)
Schakel je WLAN uit en probeer het dan nog eens.
Waarschijnlijk werkt je NIC niet goed of is er een verkeerde driver geinstalleerd.
Ik ben erachter dat ik toch zeker niet op mijn WLAN zit per ongeluk (want ik heb de antenne eraf gesloopt). Uitschakelen had ik ook al gedaan, zowel via configuratiescherm als via mijn WLAN programma (RaLink).

Denk je dat als ik de driver update van mijn moederbord (bestaat er zoiets...), dat de snelheid daarmee zou stijgen?

• Risce
ikweetniks schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:43:
Dan mag ik wel blij weze met mijn Dell true wirreless card 11mbps en mijn SMC usb dongle 54mbps.

Ik zit in een huis met 2 verdiepingen computer met SMC wifi usb dongle beneden haal gewoon een ontvangst singaal van 73 soms 80 procent en kan daarmee downloaden met 170 180kb

En het rare is die dell card in mijn laptop die is 11mbps die staat gewoon boven en zelfs daarmee kan ik met 160 kb downloaden bijna 180kb dus ?

Ligt echt aan de opstelling configuratie enz enz .
Hoe zou ik dat dan kunnen optimaliseren?

Verwijderd

Hier zit een beschadiging in mijn UTP-kabel, waardoor hij 100 mbps niet trekt. Stel je netwerkkaart eens in op 10mbps, misschien dat hij het dan wel doet. Dan weet je ook dat je kabel beschadigd is...

Antenne eraf slopen om WLAN uit te zetten? 7(8)7

• Risce
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:08:
Hier zit een beschadiging in mijn UTP-kabel, waardoor hij 100 mbps niet trekt. Stel je netwerkkaart eens in op 10mbps, misschien dat hij het dan wel doet. Dan weet je ook dat je kabel beschadigd is...

Antenne eraf slopen om WLAN uit te zetten? 7(8)7
daar heb je een handig schroefsysteem voor ;)
Over de beschadiging: Op dit moment doet mijn UTP kabel het dus wèl. Mijn vraag gaat erover of een beschadiging in de kabel zou kunnen leiden tot een vermìndering van de snelheid en hoe je dat kunt nagaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Risce op 20-09-2006 21:37 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 22:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

De afscherming bij UTP bestaat uit het feit dat de draadjes om elkaar gedraait zitten. Is dat niet niet overal het geval, wordt het minder snel lijkt me.

• Risce
Heb je daar een bron over?

Ik heb trouwens ook allemaal diagnostics gedaan en het blijkt dat mijn gemiddelde ping naar een site als gmail ongeveer 550ms is, niet normaal lijkt. (mijn verbinding: 786/6411 down/up adsl KPN). Netpeeker vertelt me dat mijn max van deze sessie 51 kb/s up en 25 kb/s down is.

Daarbij maakt het niet uit of ik de WLAN kaart uitschakel of de UTP kabel eruit trek in welke combinatie dan ook. Netpeeker vertelt me dat er schijnbaar verder niemand op het netwerk zit, dus ik denk dat ik nog even beneden ga overleggen of er iemand ontzettend zit te downloaden.

Maar het opvallendste vind ik dat er geen verschil is tussen UTP en WiFi. Allebei nogal traag, maar dan ook beide. Dat snap ik niet. Anyone?

[ Voor 5% gewijzigd door Risce op 21-09-2006 00:02 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat voor netwerkapparatuur gebruik je?

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Ping ook eens naar je router (in windows bvb via run->cmd en dan ping [ip-router]. Dat ip kan je vinden door dubbel te klikken op je netwerkverbing in het tabblad support onder naast Default gateway).

Als je daar laag scoort dan zit het probleem niet in je UTP kabel maar daar na. Dat zou ook verklaren waarom zowel UTP als WiFi traag is.

[ Voor 4% gewijzigd door Viva Vince op 21-09-2006 00:18 ]

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

Quakie

quakelen

De settings van zowel je WiFi als je UTP kan een hoop uitmaken.
In ergste geval kan het zelfs zorgen dat niks het doet....

Probeer eens het volgende:

download TCPOptimizer en stel het in wat ongeveer overeenkomt met je internetabo.

Reboot en kijken of het nog zo traag is.

WiFi is lastig om goed te krijgen, zeker als je op andere verdieping zit.
Via UTP moet je altijd je max halen als je netwerkapparatuur natuurlijk goed is. Een brakke switch, hub of router er tussen kan ook je internetsnelheid onderuit halen uiteraard.

Ik teken nergens meer voor

• Risce
Viva Vince schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:15:
Ping ook eens naar je router (in windows bvb via run->cmd en dan ping [ip-router]. Dat ip kan je vinden door dubbel te klikken op je netwerkverbing in het tabblad support onder naast Default gateway).

Als je daar laag scoort dan zit het probleem niet in je UTP kabel maar daar na. Dat zou ook verklaren waarom zowel UTP als WiFi traag is.
Ik krijg uit het IP adres van mijn router -> Standaard gateway (nl 10.0.0.1XX) dat er een ping is van onder de 1 ms, gemiddelde 0 ms.

wat is je conclusie daarvan? (die ping op een standaard webpagina blijft 500ms+)

[ Voor 6% gewijzigd door Risce op 21-09-2006 00:43 ]

• Risce
Quakie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:15:
De settings van zowel je WiFi als je UTP kan een hoop uitmaken.
In ergste geval kan het zelfs zorgen dat niks het doet....

Probeer eens het volgende:

download TCPOptimizer en stel het in wat ongeveer overeenkomt met je internetabo.

Reboot en kijken of het nog zo traag is.

WiFi is lastig om goed te krijgen, zeker als je op andere verdieping zit.
Via UTP moet je altijd je max halen als je netwerkapparatuur natuurlijk goed is. Een brakke switch, hub of router er tussen kan ook je internetsnelheid onderuit halen uiteraard.
Ik weet niet wat het programmaatje heeft gedaan, maar mijn resultaten nu:
ping www.gmail.com gemiddeld 43 ms
ping 10.0.0.1XX gemiddeld 0 ms
netpeeker: max 391 kb/s

Even later is het echter weer hetzelfde liedje. Meteen na het opstarten werkte het goed, maar daarna is het weer 500ms+ 8)7 (daarna werkt het 'truukje' ook niet meer, misschien was het iets anders?)

Uhm?!

[ Voor 210% gewijzigd door Risce op 21-09-2006 01:09 . Reden: opnieuw ]

• Quakie

Quakie

quakelen

Risce schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:44:
[...]

Ik weet niet wat het programmaatje heeft gedaan, maar mijn resultaten nu:
ping www.gmail.com gemiddeld 43 ms
ping 10.0.0.1XX gemiddeld 0 ms
netpeeker: max 391 kb/s

Even later is het echter weer hetzelfde liedje. Meteen na het opstarten werkte het goed, maar daarna is het weer 500ms+ 8)7

Uhm?!
Half goed nieuws dus, mmm
En wat geeft TCPoptimizer aan? Het lijkt net alsof settings teruggewijzigd zijn, terug naar af.

Apply for all networkdevices aangevinkt? Staat geloof ik links midden zo uit het blote hoofd.

Edit:
Probeer deze settings eens?
Afbeeldingslocatie: http://quakie.tweakdsl.nl/pics/TCPOptimizer.jpg

Hopelijk helpt dit iets.

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 21-09-2006 01:12 ]

• Risce
Quakie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 01:08:
[...]

Half goed nieuws dus, mmm
En wat geeft TCPoptimizer aan? Het lijkt net alsof settings teruggewijzigd zijn, terug naar af.

Apply for all networkdevices aangevinkt? Staat geloof ik links midden zo uit het blote hoofd.

Edit:
Probeer deze settings eens?
[afbeelding]

Hopelijk helpt dit iets.
Dat zijn op dit moment al mijn advanced settings...

Misschien dat er een ander programma interfered met de verbinding, hoe ga ik dat efficient en definitief na?

• Risce
Ok, dit is de oplossing die ik gevonden heb:

Ik heb ingelogd op mijn modem IP (10.0.0.1XX) en heb vervolgens een nieuwe setup gedraaid, waarin ik een nieuwe verbinding heb aangemaakt. En nu draait mijn ping op 8ms.

Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar dit is mijn (op niets gebaseerde analyse):

Volgens mij heeft mijn WiFi software ergens in de modem iets gezegd over de verbinding (het was een 11mbps wifi) en dat heeft de modem niet kunnen begrijpen toen ik ditzelfde ip adres gebruikte, maar op een andere manier (namelijk UTP). Bovendien heb ik een kabeltje ingeprikt in een gat wat nog niet in gebruik was. De WLAN doet het natuurlijk nog steeds (maar heb ik op mijn computer wel handmatig uitgeschakeld).

Ik wil vooral Quakie heel erg bedanken en de anderen die moeite voor me hebben gedaan _/-\o_

EDIT: btw, nu is het waar trager, nadat ik een tijdje bitlord heb gedraaid. Ik weet het niet zo goed wat er aan de hand is, maar zojuist was het weer goed en nu weer niet, blijkbaar is er wel capaciteit, maar neemt iets dat in.

[ Voor 12% gewijzigd door Risce op 21-09-2006 14:10 ]

• Quakie

Quakie

quakelen

Risce schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:32:
Ok, dit is de oplossing die ik gevonden heb:

Ik heb ingelogd op mijn modem IP (10.0.0.1XX) en heb vervolgens een nieuwe setup gedraaid, waarin ik een nieuwe verbinding heb aangemaakt. En nu draait mijn ping op 8ms.

Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar dit is mijn (op niets gebaseerde analyse):

Volgens mij heeft mijn WiFi software ergens in de modem iets gezegd over de verbinding (het was een 11mbps wifi) en dat heeft de modem niet kunnen begrijpen toen ik ditzelfde ip adres gebruikte, maar op een andere manier (namelijk UTP). Bovendien heb ik een kabeltje ingeprikt in een gat wat nog niet in gebruik was. De WLAN doet het natuurlijk nog steeds (maar heb ik op mijn computer wel handmatig uitgeschakeld).

Ik wil vooral Quakie heel erg bedanken en de anderen die moeite voor me hebben gedaan _/-\o_

EDIT: btw, nu is het waar trager, nadat ik een tijdje bitlord heb gedraaid. Ik weet het niet zo goed wat er aan de hand is, maar zojuist was het weer goed en nu weer niet, blijkbaar is er wel capaciteit, maar neemt iets dat in.
Graag gedaan! :)

Bitlord .. soort bittorrent client? Ik denk dat het door aantal connecties komt dat het trager wordt.
Probeer in Bitlord na te kijken of het je het aantal connecties terug kan brengen.. Word zelf even testen wat voor jou het snelst werkt..

• Risce
O, en hier zijn al heel veel vragen over geweest, maar om mijn netwerk een beetje soepel te houden, moet er eigenlijk een soort Agent zijn die de poorten op mijn netwerk (adhv IP adressen?) kan bijhouden. Op de search vind je wel er wel een hoop, maar die zijn vaak zo ingericht dat je ook de clients moet installeren, terwijl ik het op mijn speedtouch wil regelen (maar ja, dat is idd niet zo'n hele dure). Zijn er al nieuwe ideeën? (laatste topics stammen meteen uit 2003/2004)

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

zet je netwerk kaart nu eens op 10mbit en kijk dan nog eens.
Als je kabel niet goed is (niet de juiste twist heeft) of je stekkers zijn niet goed en er gaat 100mbit signaal overheen dan waaiert het gewoon helemaal weg.
10mbit werkt op andere frequenties die over het algemeen door een telefoon kabel nog te persen zijn.
Het feit dat jou netwerk kaart zegt dat ie connected is en dat je DHCP krijgt wil niet zeggen dat die kabel zo goed is.

Probeer het maar eens op 10mbit... kijk eens of je dan wel goed kunt internetten...

mookie

• Risce
mookie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 22:42:
zet je netwerk kaart nu eens op 10mbit en kijk dan nog eens.
Als je kabel niet goed is (niet de juiste twist heeft) of je stekkers zijn niet goed en er gaat 100mbit signaal overheen dan waaiert het gewoon helemaal weg.
10mbit werkt op andere frequenties die over het algemeen door een telefoon kabel nog te persen zijn.
Het feit dat jou netwerk kaart zegt dat ie connected is en dat je DHCP krijgt wil niet zeggen dat die kabel zo goed is.

Probeer het maar eens op 10mbit... kijk eens of je dan wel goed kunt internetten...
het probleem is ondertussen opgelost. Sorry dat ik dat nog niet duidelijk had vermeld.

Pagina: 1