[2003] DHCP clusteren

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02-2025
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een dhcp cluster in windows 2003 enterprise. Er is een afhankelijkheid nodig op een bron van type klasse Opslag. Echter kan ik geen klasse opslag toevoegen. hij accepteert een share niet en we kunnen geen fysieke schijf toevoegen.

Wij hebben 2 servers die met elkaar clusteren en een file server. Is het mogelijk om deze fileserver te gebruiken voor opslag voor dhcp?

Ik heb al zitten googlen maar kan niks nuttigs vinden. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Martink op 20-09-2006 13:23 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Deze DHCP server is je eerste cluster service? Als je namelijk geen shared storage kan toevoegen heb je of alle shared storage al assigned of heb je helemaal geen shared storage :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat is de reden dat je DHCP wilt clusteren? Je zou er ook voor kunnen kiezen om 2 DHCP servers te maken die elk de helft van het aantal IP adressen uitdeelt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Martink
elevator schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:03:
Deze DHCP server is je eerste cluster service? Als je namelijk geen shared storage kan toevoegen heb je of alle shared storage al assigned of heb je helemaal geen shared storage :)
Ja helemaal geen storage. maar hoe kom ik aan die storage? het is een school opdracht en we willen eigenlijk wel iets met clusteren doen in dit project. We dachten eerst aan domaincontroller en dns maar deze draaien al samen niet geclustert. Maar is het mogelijk om storage van de fileserver te gebruiken voor een cluster? de fileserver is een ander systeem dan de 2 cluster systemen.

alle 3 de servers draaien windows 2003 enterprise.

Verwijderd

natuurlijk is een fileserver te clusteren. Maar het houdt idd in dat je een san, disk of raid set koppelt aan 2 of meerdere clusternodes. Fysiek dus. Ik neem echter aan dat je geen san tot je beschikking hebt, maar met een beetje geluk kan je via scsi een shared disk creeren.

Het echte nut om hier te clusteren zie ik verder niet zo, maar het is een goede oefening natuurlijk :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Via I-scsi kun je schijven uit een andere server gebruiken als shared storage. Kijk even naar dit topic waar eea over i-scsi (en het gebruik in een thuissituatie) uitgelegd wordt.

De clustering service in W2K3 ondersteund i-scsi voor shared storage :)

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 20-09-2006 14:49 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Martink
Ja san. dat heb ik hier niet maar kan daar de fileserver niet voor invallen zodat ik de hdd in de file server kan gebruiken als storage voor de cluster?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Martink schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:50:
Ja san. dat heb ik hier niet maar kan daar de fileserver niet voor invallen zodat ik de hdd in de file server kan gebruiken als storage voor de cluster?
Kijk even één post hoger... Nu twee dus :P

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Martink schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:50:
nee, zoals ik al zei, je moet een disk fysiek koppelen aan de 2 clusternodes. Of je hier nu scsi, i-scsi of fiber (san) voor gebruikt maakt geen drol uit. De kans is echter vrij groot dat je met ide of sata disken werkt en dan gaat het niet werken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan dacht ik in een VMware machine ook clusteren, aangezien het een school opdracht is zou je dat ook eens kunnen bekijken?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:55:
[...]
nee, zoals ik al zei, je moet een disk fysiek koppelen aan de 2 clusternodes. Of je hier nu scsi, i-scsi of fiber (san) voor gebruikt maakt geen drol uit.
Gaat gewoon werken hoor.
Server clustering supports iSCSI clustered shared storage on Windows Server 2003 Service Pack (SP) 1. Depending on the configuration, the following are supported:
  • Up to eight-node clusters, if using Storport with iSCSI Host Bus Adapter (HBA) Storport miniport.
  • Up to eight-node clusters, if using the Microsoft iSCSI Software Initiator.
Probleem is alleen dat MS geen i-scsi target software heeft voor hun server OS. Je zult dus een disk in een Linux systeem moeten aanbieden als shared storage middels een iscsi-target. Zie hier voor een how-to.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 20-09-2006 15:01 ]

Verwijderd

Je kunt ook eens kijken naar DHCP-split scope.

• Martink
We hebben nu op de fileserver een vmware gezet en daarop de iscsi target op gezet, werkt prima :D

Maar nu volgende probleem. Als we de stekker van 1 van de geclusterde servers eruit trekt neemt de ander het niet over. we hebben wel ingestelt dat hij fallback moet doen maar dat werkt niet als je de stekker van netwerk eruit trekt. Wel als je windows netjes afsluit dan neemt hij het direct over.

Volgens mij gaat de heartbeat netjes over de netwerk kaart heen. Maar er word pas ongenomen als je de netwerkkabel er weer insteekt :S

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke NIC haal je eruit? De heartbeat of het client netwerk?

Als je alleen de heartbeat eruit haalt klopt het dat er niets gebeurt. De heartbeat kan namelijk ook (als fallback) via het client netwerk gaan. Probeer eens gewoon via de clusteradmin om een failover te initieren (rechtermuisknop op de resource group en dan kiezen voor "failover").

Edit: hmm. lees nu net dat bij een shutdown de failover wel werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 22-09-2006 13:45 ]

• Martink
Question Mark schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:40:
Welke NIC haal je eruit? De heartbeat of het client netwerk?

Als je alleen de heartbeat eruit haalt klopt het dat er niets gebeurt. De heartbeat kan namelijk ook (als fallback) via het client netwerk gaan. Probeer eens gewoon via de clusteradmin om een failover te initieren (rechtermuisknop op de resource group en dan kiezen voor "failover").

Edit: hmm. lees nu net dat bij een shutdown de failover wel werkt.
we werkte eerst met 1 netwerkkaart (al verkeer over 1 netwerkkaart) maar met 2 netwerkkaarten lost het probleem niks op.

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 18:36 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe staat de instelling voor "Media Sensing" op je Nic's? Bij mijn weten moet deze uitstaan in het geval van clustering.

How to disable the "Media Sensing" feature for TCP/IP in Windows

Pagina: 1