[Ubuntu] MAPI Exchange client, werkt Evolution?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
De situatie is als volgt:
Op mijn werk draait een Exchange 2003 server. Het gros van de medewerkers gebruikt Outlook 2003 om daarmee te verbinden. Op dit moment ik ook.
Ik wil echter overstappen naar het gebruik van Linux (Ubuntu) omdat ik daar thuis ook mee werk en ik vind het gewoon beter werken.
Het probleem is dan het verbinden met de Exchange server wat lastig kan gaan worden.

Nu heb ik mij helemaal scheel gegoogled en heb de Evolution-Exchange pluging gevonden, en de Ximian plugin. Nu heb ik het gevoel dat die twee dezelfde zijn maar toch.

Ik heb veel negatiefs gelezen over Evolution (thuis is hij ook wel eens vreemd aan het doen) en ook over het gebruik van de Exchange plugin. Het viel mij wel op dat hoe recenter de posts/reviews werden hoe positiever het verhaal werd.

Dus nu vraag ik mij af: is die exchange plugin voor Evolution al een waardige vervanger voor Outlook?
Ik móet ook gebruik maken van de Kalender en dus ook afspraken heen en weer sturen. Is dat ook mogelijk?
En wat heb je precies nodig op die server? Ik las dat je de OWA moet aanzetten?

Ik hoop dat jullie wat meer informatie voor mij hebben of dat iemand er misschien ervaring mee heeft.
Andere alternatieven zijn uiteraard ook welkom. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Op de TU hadden ze ook eeen exchange omgeving draaien en die zou je ook kunnen benaderen onder Evolution. Dit bleek later dus niet het geval en daarom kan ik je niet goed vertellen hoe het met MAPI werkt. Ik zit dus nu met een IMAP account te werken, terwijl het zoveel beter had gekund. Met POP3 en IMAP vind ik het verder wel OK werken, eigenlijk net zoals de rest.
Volgens mij heette het vroeger Ximian Evolution, met Ximian als het bedrijf en Evolution als het product. Maar Ximian is overgenomen door Novell (kijk maar waar [url=http://www.ximian.com]www.ximian.com[/url op uitkomt])
OWA staat voor Outlook Web Access (gecontroleerd met artikel van tweakers.net)
Maar ik neem aan dat als het overweg kan met een exchange server, dat het werken met de kalender dan geen probleem is. Een tekortkoming vind ik overigens wel dat er geen overzichtspagina is, zoals bij Outlook of bij Kontakt, wat ik nu maar weer gebruik.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik heb alweer wat verder gekeken.Die OWA is inderdaad gewoon de webmail link, en die hebben we uiteraard ook gewoon.

In Ubuntu Dapper zit die pluging standaard in Evolution, alleen lukt het met nog niet om te verbinden.
Misschien omdat er nog een extra wachtwoord op de directory van de site zit, maar als je dat in de URL invoert doet hij het wel gewoon in een browser, dus lijkt het me dat je het in Evolution ook gewoon in de URL moet kunnen zetten.

Het is me helaas nog niet gelukt om het ook daadwerkelijk te verbinden.
Ik maak nog wel gebruik van een LiveCD omdat ik zonder dat dit werkt niet echt veel heb aan Evolution.

Ik heb echt MAPI nodig, vanwege het uitwisselen van afspraken enzo.
IMAP is alleen voor de mail. :)

Als het echt niet anders kan doe ik de afspraken wel met de hand, maar het is toch wel een beetje vereist eigenlijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De exchange connector in Evo werkt niet met MAPI maar met de webmail in de achtergrond. Die is namelijk ook als WebDAV benaderbaar, en dat is dus wat Evo doet. Kalenderspul enzo moet allemaal geen probleem zijn als 't werkt. Je moet wellicht je sysadmins vragen een normale setup te maken ipv iets met extra wachtwoorden e.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:56:
De exchange connector in Evo werkt niet met MAPI maar met de webmail in de achtergrond. Die is namelijk ook als WebDAV benaderbaar, en dat is dus wat Evo doet. Kalenderspul enzo moet allemaal geen probleem zijn als 't werkt. Je moet wellicht je sysadmins vragen een normale setup te maken ipv iets met extra wachtwoorden e.d.
Ja het is een standaard directory authenticatie.
dus https://user:pass@owa.domein.nl/exchange/ werkt gewoon in de browser
volgens mij zou die dan ook gewoon in evolution moeten werken.

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit:
Ja dus :(

de URL https://owa.domein.nl/exchange/ heeft geen ww nodig, maar de URL https://owa.domein.nl/ wel. En daar staat dan een link naar https://owa.domein.nl/exchange/.
Toch maar eens vuil naar m'n sysadmin kijken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 20-09-2006 16:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

of http://user:pass@foo/ werkt ligt aan de user-agent, in dit geval evolution, dat ondersteunt. Blijkbaar niet, of mischien met een andere notatie.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:27:
of http://user:pass@foo/ werkt ligt aan de user-agent, in dit geval evolution, dat ondersteunt. Blijkbaar niet, of mischien met een andere notatie.
Hmm, ik had gehoopt dat ik niet de eerste was op tweakers die dit probeerde ;)
Misschien maar zorgen dat er een intern adres komt zonder extra authenticatie :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:29:
[...]

Hmm, ik had gehoopt dat ik niet de eerste was op tweakers die dit probeerde ;)
Misschien maar zorgen dat er een intern adres komt zonder extra authenticatie :)
Je bent niet de eerste op t.net die evo met exchange wil gebruiken, maar ws. wel de eerste die een vreemde setup heeft waarbij je eerst om een username/wachtwoord gevraagd wordt voor je een username/wachtwoord mag kan voeren.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:32:
Je bent niet de eerste op t.net die evo met exchange wil gebruiken, maar ws. wel de eerste die een vreemde setup heeft waarbij je eerst om een username/wachtwoord gevraagd wordt voor je een username/wachtwoord mag kan voeren.
:X

Ik snap ook niet waarom, maar ze zijn er niet erg happig op om het te veranderen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1